Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

J.C. Philpot

Re: Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Bericht door J.C. Philpot »

ZWP schreef: 22 jun 2024, 22:07O, excuses.
Van het radicale rechtse geluid van de PVV cs die hele bevolkingsgroepen beledigt, onwerkelijke plannen heeft, nu een one-issue partij is geworden met allerlei 'bruine' ideeën in de ijskast en een heel rijtje aan toekomstige bewindspersonen die geen afstand nemen van eerdere radicale uitspraken, maar nu alleen naar voren willen kijken zonder enige zelfreflectie. Is dat voldoende?

Goede zondag allen!
Als je met "bruine ideeën" refereert aan de Nazi's, vind ik dat bijzonder grof.

Ik heb onlangs weer wat gelezen over de gruwelijkheden in de concentratiekampen. De gruwelen van de Nazi's zijn zo verschrikkelijk, ongeëvenaard en monsterachtig, dat je deze vergelijking niet hoort te gebruiken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik denk inderdaad dat je voorzichtig moet zijn met Nazi-labels op PVV of andere partijen plakken. Het is echt van een heel andere orde. Dat betekent niet dat je de situatie nu niet mag vergelijken met jaren 30, maar dan om overeenkomsten en verschillen te zien en duiden.
Al denk ik ook dat vergelijkingen met het fascisme van Mussolini (en zeker met dat van Oswald Mosley in Engeland) leerzamer zijn.

Verder is het natuurlijk echt wel problematisch om Klever (met ON verleden) en Faber (Arnhemistan) als dienaars van alle Nederlanders te zien. Dat zou zo problematisch zijn als Francisco van Jole of Sabine Scharwachter voor veel Christenen zullen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

parsifal schreef: 24 jun 2024, 09:00 Verder is het natuurlijk echt wel problematisch om Klever (met ON verleden) en Faber (Arnhemistan) als dienaars van alle Nederlanders te zien. Dat zou zo problematisch zijn als Francisco van Jole of Sabine Scharwachter voor veel Christenen zullen zijn.
Als conservatieve christen voel ik me al twintig jaar niet door de overheid gerepresenteerd als het gaat om allerlei ethische thema's. Misschien is het goed dat andere onderdelen van de bevolking ook eens dealen met beleid en personen die ze niet volledig vertrouwen. Dat lijkt me een heel leerzame exercitie voor allerlei inclusivisten die dat zijn zolang en inzoverre de meerderheid hun opinie maar onderschrijft.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 24 jun 2024, 09:09
parsifal schreef: 24 jun 2024, 09:00 Verder is het natuurlijk echt wel problematisch om Klever (met ON verleden) en Faber (Arnhemistan) als dienaars van alle Nederlanders te zien. Dat zou zo problematisch zijn als Francisco van Jole of Sabine Scharwachter voor veel Christenen zullen zijn.
Als conservatieve christen voel ik me al twintig jaar niet door de overheid gerepresenteerd als het gaat om allerlei ethische thema's. Misschien is het goed dat andere onderdelen van de bevolking ook eens dealen met beleid en personen die ze niet volledig vertrouwen. Dat lijkt me een heel leerzame exercitie voor allerlei inclusivisten die dat zijn zolang en inzoverre de meerderheid hun opinie maar onderschrijft.
Het verbaast mij dat sommige christenen altijd alleen maar verwijzen naar ethische thema's. Alsof een overheid alleen maar daarop gericht hoeft te zijn.
parsifal

Bericht door parsifal »

Hier ben ik het deels mee eens. Al is verschillend beleid op ethische thema's iets anders dan gebrek aan respect. Er moeten beslissingen genomen worden en die zijn niet altijd naar ieders zin en soms zijn de beslissingen gewoon fout. M.I. gaat men echter wel een brug te ver als men bijvoorbeeld abortus puur en alleen als een kwestie van vrouwenrechten ziet.

Iemand als Macron in Frankrijk heeft zich tijdens de pandemie wat mij betreft gediskwalificeerd als acceptabel politicus toen hij begon over het pesten van niet-gevaccineerden.

Klever en Faber zijn er wel zo hard ingegaan dat gesprek niet meer mogelijk lijkt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

parsifal schreef: 24 jun 2024, 09:21
Hier ben ik het deels mee eens. Al is verschillend beleid op ethische thema's iets anders dan gebrek aan respect. Er moeten beslissingen genomen worden en die zijn niet altijd naar ieders zin en soms zijn de beslissingen gewoon fout. M.I. gaat men echter wel een brug te ver als men bijvoorbeeld abortus puur en alleen als een kwestie van vrouwenrechten ziet.

Iemand als Macron in Frankrijk heeft zich tijdens de pandemie wat mij betreft gediskwalificeerd als acceptabel politicus toen hij begon over het pesten van niet-gevaccineerden.

Klever en Faber zijn er wel zo hard ingegaan dat gesprek niet meer mogelijk lijkt.
Dat laatste vond ik juist niet. Ik vond de vraagstelling vanuit D66 en Groen Links enorm suggestief. Terwijl het tot op de dag van vandaag niet duidelijk is wat complot is aan omvolking. Klever benoemde de demografische verandering en Paternotte benoemde met name het complot erachter oftewel een opzet tot demografische verandering. Al met al spraken zij langs elkaar heen en dat heeft niemand opgemerkt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 24 jun 2024, 09:20 Het verbaast mij dat sommige christenen altijd alleen maar verwijzen naar ethische thema's. Alsof een overheid alleen maar daarop gericht hoeft te zijn.
Dat is toch gewoon legitiem? Ik ben prima in staat om dat af te wegen tegen allerlei ander beleid, maar daarom zorgt dat nog wel voor een enorme vervreemding.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 24 jun 2024, 09:27
merel schreef: 24 jun 2024, 09:20 Het verbaast mij dat sommige christenen altijd alleen maar verwijzen naar ethische thema's. Alsof een overheid alleen maar daarop gericht hoeft te zijn.
Dat is toch gewoon legitiem? Ik ben prima in staat om dat af te wegen tegen allerlei ander beleid, maar daarom zorgt dat nog wel voor een enorme vervreemding.
O zeker is het legitiem. Ik vind het alleen verbazingwekkend dat dat altijd het eerste is dat geroepen wordt. Voor mij is dat niet doorslaggevend of ik mij wel/niet vertegenwoordigd voel door een regering.
MarJT

Bericht door MarJT »

Het probleem is niet alleen dat de bewindslieden met hun polariserende uitspraken het vertrouwen beschadigd hebben maar ook de vertrouwenskloof hebben verdiept met hun opstelling afgelopen week.

Het zou een kabinet worden voor 'alle Nederlanders'. Daar lijkt het geenszins op, integendeel.

In het NRC een goed artikel gelezen over hoe je als goede bestuurder verbindingen legt. Dat gaat met (wederzijds) vertrouwen en daar is nu geen sprake van, juist door de opstelling van de as bewindslieden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 24 jun 2024, 09:29 Voor mij is dat niet doorslaggevend of ik mij wel/niet vertegenwoordigd voel door een regering.
Het lijkt me niet meer dan logische dan burgers betrokken zijn op het beleid en daar standpunten over innemen. Het hele regeringsbeleid van vroeger en nu laat je dus gewoon koud?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

MarJT schreef: 24 jun 2024, 09:40
Het zou een kabinet worden voor 'alle Nederlanders'. Daar lijkt het geenszins op, integendeel.

In het NRC een goed artikel gelezen over hoe je als goede bestuurder verbindingen legt. Dat gaat met (wederzijds) vertrouwen en daar is nu geen sprake van, juist door de opstelling van de as bewindslieden.
Ze gaan zorgen voor alle Nederlanders. Een grote dosis D66 in de vorige kabinetten gaf mij ook niet het gevoel dat ik vertegenwoordigd werd, dus ook niet voor 'alle Nederlanders'. Dat wordt in ons bestel sowieso wat lastig.
De opstelling van de a.s. bewindslieden lijkt me eigenlijk wel wijs. Wat zou volgens jou wel een goede manier zijn waarop zij hadden moeten reageren? Ik vind dat best lastig om te bedenken, namelijk.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De mods zijn in deliberatie.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik begrijp nu dat mijn inbreng dat "omvolking" niet gaat over mensen maar vooral over cultuur geknipt moest worden. Deze primeur moest blijkbaar blijven bij het artikel van dr. B.J. Spruyt die juist dat punt in een artikel ter berde bracht. Die zegt precies hetzelfde als ik.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 24 jun 2024, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Teruggezet.
Graag on-topic, niet op de persoon en fatsoenlijk taalgebruik.
Vragen over modbeleid kunnen via mail of whatsapp, maar die haal ik hier in ieder geval weg.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: 22 jun 2024, 22:07
Wim Anker schreef: 22 jun 2024, 21:27 Waar moeten we dan, @ZWP, als christenen ver vandaan blijven? Zelfs dat is nog niet duidelijk.
O, excuses.
Van het radicale rechtse geluid van de PVV cs die hele bevolkingsgroepen beledigt, onwerkelijke plannen heeft, nu een one-issue partij is geworden met allerlei -knip- onwenselijke ideeën in de ijskast en een heel rijtje aan toekomstige bewindspersonen die geen afstand nemen van eerdere radicale uitspraken, maar nu alleen naar voren willen kijken zonder enige zelfreflectie. Is dat voldoende?

Goede zondag allen!
Tnx. Laten we starten met punt 1. Het beledigen van hele bevolkingsgroepen. Ik heb dat de PVV niet zien doen. Heb je een concreet voorbeeld? En, beter nog, wat zie jij nu aan beleids(voornemens) die dit doen of willen gaan doen?
Plaats reactie