Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef: 21 jun 2024, 16:50
GerefGemeente-lid schreef: 21 jun 2024, 16:47
Mistig schreef: 21 jun 2024, 16:42
Mistig schreef: 21 jun 2024, 12:03 Moderamen is verkozen.

Preses: Ds. P.D.J. Buijs
Assessor: Ds. A. van der Zwan
1e Scriba: Ds. J. Oosterbroek
2e scriba: Ds. A.D Fokkema
En ook een 2e assessor is gekozen in de persoon van Ds. W.J. van Gent.
Wel grappig omdat hij juist tegen het verkiezen van een vijfde moderamenlid was/is.
Als deze uitslag al zo behoudend is, vind ik dit wel hoopgevend voor andere stemmingen. Welke ligging heeft ds. J. Oosterbroek?
Ik niet. Het is jammer dat de verhouding niet gelijk is. Zeker met deze extra stemming (met iemand uit de PS van het Westen erbij) had de synode een kans om ook het moderamen echt een afspiegeling van de kerken/synodeleden te laten zijn.
Maar met 3 BhP-ers in het moderamen, is dit toch een goed teken voor de andere stemverhoudingen, als we uitgaan van de Bijbelse visie op het ambt?
HHR

Bericht door HHR »

Ik zie het ook positief. Eén moderamen lid die de linkse gemeenten vertegenwoordigd.
Natuurlijk, invloed is beperkt. Maar hopelijk komt soortgelijke uitslag ook in andere stemmingen.

Deze moderamen stemming zijn iig heel bijzonder, en vooraf niet verwacht.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Misschien allemaal eens verdiepen in de taak van het moderamen?

Of misschien is het wel bewust, dat juist een moderamen met daarin de conservatieve kant sterk vertegenwoordigd een synode laten leiden die komt tot het besluit om de ambten open te stellen voor de zusters van de gemeente.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

GerefGemeente-lid schreef: 21 jun 2024, 16:55

Wel grappig omdat hij juist tegen het verkiezen van een vijfde moderamenlid was/is.
Als deze uitslag al zo behoudend is, vind ik dit wel hoopgevend voor andere stemmingen. Welke ligging heeft ds. J. Oosterbroek?
Ik niet. Het is jammer dat de verhouding niet gelijk is. Zeker met deze extra stemming (met iemand uit de PS van het Westen erbij) had de synode een kans om ook het moderamen echt een afspiegeling van de kerken/synodeleden te laten zijn.
Maar met 3 BhP-ers in het moderamen, is dit toch een goed teken voor de andere stemverhoudingen, als we uitgaan van de Bijbelse visie op het ambt?
Hoezo drie BhP-ers? Tegenstander van vrouw in het ambt is niet gelijk aan BhP. Ds. Buijs en ds. Fokkema zijn (volgens mij) geen BhP-ers. BhP is een relatief erg kleine groep in de CGK.
Mistig

Bericht door Mistig »

Reiziger schreef: 21 jun 2024, 20:13
GerefGemeente-lid schreef: 21 jun 2024, 16:47 Als deze uitslag al zo behoudend is, vind ik dit wel hoopgevend voor andere stemmingen. Welke ligging heeft ds. J. Oosterbroek?
Hoezo drie BhP-ers? Tegenstander van vrouw in het ambt is niet gelijk aan BhP. Ds. Buijs en ds. Fokkema zijn (volgens mij) geen BhP-ers. BhP is een relatief erg kleine groep in de CGK.
Inderdaad. Vraag me af of er ook meer dan 1 van de predikanten uit het moderamen lid is van BHP.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 20 jun 2024, 22:00
Refojongere schreef: 20 jun 2024, 21:14 Eens met Lilian, heel apart dat een curatorium hiermee komt. Vooruit laten we rekening houden met degenen die zich aan de synodebesluiten willen houden. Dat is echt de omgekeerde wereld.
Waarom is dat de omgekeerde wereld? Kennelijk is het nodig om dat te vragen, anders zouden ze dat niet doen.

Het voorbeeld van de insluiper slaat mijns inziens nergens op. Je zou het beter kunnen vergelijken met de situatie dat er GG zijn waar men uit de HSV leest en dat sommige studenten daar een probleem mee hebben. Dan kun je ook zo'n brief sturen.

We hebben het hier wel over ongeveer een kwart van de CGK. Niet over een incidentele kwestie, waar je ook een afzonderlijk telefoontje aan kunt wagen.
Het heeft weinig zin te discussiëren met mensen die niet zien dat het Schriftgezag in het geding is zoals gezaghebbende predikanten als Westerink, Velema's, Wisse, Buijs eerder al aangaven.

Als je geen verschil ziet tussen de HSV / SV discussie, fietsen op zondag en de vrouw in het ambt dan snap ik dat je zegt: Waar doe je moeilijk over, scheuren is sowieso zonde. Er zijn predikanten die het in het midden laten of mensen buiten Christus verloren gaan (ds. A. Huijgen). Ook iets waar je over mag verschillen?
Refojongere

DDD schreef: 20 jun 2024, 22:53
Maanenschijn schreef: 20 jun 2024, 22:44
MarJT schreef:
HHR schreef: 20 jun 2024, 22:25 Om types zoals jou is een scheuring op zn plek.
Als je geen afspraken kunt houden , hou je niets over dan een lege huls.

En ds Egas heeft helemaal gelijk. Zeer wijze man.
Vind je mij een scheurmaker? Op welke manier dan? Ik hoop dat alle CGK gemeenten bij elkaar blijven en elkaar vinden in Christus. Dat we gezamenlijk voor Hem op de knieën gaan en ons afhankelijk weten van hem.

Jezelf beter vinden dan de ander zoals Egas doet vind in dat opzicht verwerpelijk. Schermen met aantallen gemeenten die vertrekken, wat is dat voor taal? Het zou een hele wijze man zijn en hij weet veel meer dan ik, maar zo spreken over Gods gemeenten, ik kan daar helemaal niks mee.
Hoe kun je zegen verwachten van het gebed (op de knieën gaan) als je als bidder bewust tegen Zijn woord ingaat?
Er zijn geen CGK die bewust tegen Gods woord ingaan. Dat is een misleidende voorstelling van zaken. Een belangrijk deel van de CGK legt de Bijbel anders uit dan ds. Egas. Dat is een heel andere kwestie.
Volgens mij wil elke christen op hun manier recht doen aan de Bijbel, zelfs halfvrijzinnige of remonstrantse christenen. Dus daar kom je niet verder mee tav eenheid. Arminius dacht ook dat hij juist zat. Toch wierp de synode zijn aanhangers uit. Maar dat zal je ook wel onterecht vinden vermoed ik.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef: 21 jun 2024, 20:26

Inderdaad. Vraag me af of er ook meer dan 1 van de predikanten uit het moderamen lid is van BHP.
Ik meen sowieso wel 2 predikanten. Ds. Fokkema weet ik niet zeker.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Wat krimpende en brekende kerken van John Owen kunnen leren
https://www.rd.nl/artikel/1068328-wat-k ... nnen-leren

Gaat niet in directe zin over het onderwerp. Maar heeft er toch veel over te zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Refojongere

Mooi wat hij ontdekt:
Nergens in de Bijbel worden mensen die zich afzonderen omdat ze om hun geweten niet kunnen meegaan in dwalingen scheurmakers genoemd. Het woord scheuring wordt uitsluitend gebruikt als mensen (vaak heimelijk) dingen de kerk indragen die niet in overeenstemming met de Schrift zijn. Daarin, zegt Owen, moet de oorzaak van het zichtbaar uiteenvallen van de kerk gezocht worden.

Waarvan akte.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Wanneer gaan ze stemmen over of gemeenten vrouw in het ambt moeten kunnen gedogen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Geytenbeekje schreef: 21 jun 2024, 23:31 Wanneer gaan ze stemmen over of gemeenten vrouw in het ambt moeten kunnen gedogen?
Dat is nog niet bekend.
WDT

Bericht door WDT »

GerefGemeente-lid schreef: 21 jun 2024, 21:05
Mistig schreef: 21 jun 2024, 20:26
GerefGemeente-lid schreef: 21 jun 2024, 16:55 Maar met 3 BhP-ers in het moderamen, is dit toch een goed teken voor de andere stemverhoudingen, als we uitgaan van de Bijbelse visie op het ambt?
Ik meen sowieso wel 2 predikanten. Ds. Fokkema weet ik niet zeker.
Je kan geen lid worden van BhP. Je kan je abonneren op het blad. De redactie wordt gevormd door een aantal predikanten. Er zijn een aantal gemeenten in de CGK die zich thuisvoelen bij het gedachtegoed van BhP.
Sol Justitia Illustra Nos
WDT

Bericht door WDT »

Mistig schreef: 21 jun 2024, 12:03 Moderamen is verkozen.

Preses: Ds. P.D.J. Buijs
Assessor: Ds. A. van der Zwan
1e Scriba: Ds. J. Oosterbroek
2e scriba: Ds. A.D Fokkema
Ik kan je een eind volgen. Maar uiteindelijk is er Een die overal boven staat en alle dingen regeert. Dat gaat onze menselijke redenaties te boven.
Sol Justitia Illustra Nos
wfloor

Bericht door wfloor »

Tiberius schreef: 22 jun 2024, 09:46
Geytenbeekje schreef: 21 jun 2024, 23:31 Wanneer gaan ze stemmen over of gemeenten vrouw in het ambt moeten kunnen gedogen?
Dat is nog niet bekend.
Kan wel pas einde van het jaar zijn, of begin volgend jaar. Zie data:
https://cgk.nl/binnen-de-kerk/generale- ... b=synode#1
Plaats reactie