Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

HHR

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door HHR »

Het blijft heel bijzonder hoe links dat frame heeft kunnen maken.
De scheurmakers (door lijnrecht tegen GS besluiten in te gaan) verwijten nu predikanten en gemeenten die dat niet kunnen dragen, van scheurmakerij.

Alsof men een spindoctor heeft ingehuurd.

Wel knap gedaan, maar het is de omgekeerde wereld.
MarJT

Bericht door MarJT »

GerefGemeente-lid schreef: 20 jun 2024, 22:51
MarJT schreef: 20 jun 2024, 22:32
HHR schreef: 20 jun 2024, 22:25 Om types zoals jou is een scheuring op zn plek.
Als je geen afspraken kunt houden , hou je niets over dan een lege huls.

En ds Egas heeft helemaal gelijk. Zeer wijze man.
Vind je mij een scheurmaker? Op welke manier dan? Ik hoop dat alle CGK gemeenten bij elkaar blijven en elkaar vinden in Christus. Dat we gezamenlijk voor Hem op de knieën gaan en ons afhankelijk weten van Hem..

Jezelf beter vinden dan de ander zoals Egas doet vind in dat opzicht verwerpelijk. Schermen met aantallen gemeenten die vertrekken, wat is dat voor taal? Het zou een hele wijze man zijn en hij weet veel meer dan ik, maar zo spreken over Gods gemeenten, ik kan daar helemaal niks mee.
Je niet houden aan Synodebesluiten is gewoon een overtreding van het vijfde gebod, dit los van het feit dat het toelaten van de vrouw in het ambt valt onder de overtreding van het zevende gebod. Betreffende gemeenten hebben beloofd zich te houden aan de Synodebesluiten. Door dit niet te doen, plegen ze meineed, een overtreding van het negende gebod. En jezelf verheffen boven anderen, door je eigen zin door te drijven en je niet te houden aan de kerkelijke besluiten, getuigt ook van weinig liefde, wat ik niet kan rijmen met het zesde gebod.
Dus ds. Huijser overtreedt het vijfde gebod door de zegen uit te spreken in diensten van andere gemeenten waarin hij voorgaat? Hij pleegt meineed door bewust tegen de uitspraak van de GG synode. Heb je je bezwaarschrift al ingediend?
MarJT

Bericht door MarJT »

HHR schreef: 20 jun 2024, 22:59 Het blijft heel bijzonder hoe links dat frame heeft kunnen maken.
De scheurmakers (door lijnrecht tegen GS besluiten in te gaan) verwijten nu predikanten en gemeenten die dat niet kunnen dragen, van scheurmakerij.

Bijzonder dat je mijn mening veralgemeniseert. Ik zou niet durven spreken voor andere gemeenten, laat staan de mijne.

Ik vind het hypocriet dat als de synode straks anders besluit je je daaraan onttrekt omdat het dat niet zint. Pot verwijt de ketel.
DDD

Bericht door DDD »

HHR schreef: 20 jun 2024, 22:59 Het blijft heel bijzonder hoe links dat frame heeft kunnen maken.

Waarom is iets anders doen dan anderen scheurmaken? Ik kan dat ook niet inzien. Als je in een gezin vijf jongens hebt die voetballen en één stopt daarmee, en gaat op korfbal, is hij dan een scheurmaker?

Het is alleen scheurmakerij omdat jij vindt dat dit een reden tot scheuring is. Maar dat vinden de anderen niet. Daar is helemaal geen spindoctor voor nodig. Dat is gewoon boerenverstand.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

MarJT schreef: 20 jun 2024, 23:00

Vind je mij een scheurmaker? Op welke manier dan? Ik hoop dat alle CGK gemeenten bij elkaar blijven en elkaar vinden in Christus. Dat we gezamenlijk voor Hem op de knieën gaan en ons afhankelijk weten van Hem..

Jezelf beter vinden dan de ander zoals Egas doet vind in dat opzicht verwerpelijk. Schermen met aantallen gemeenten die vertrekken, wat is dat voor taal? Het zou een hele wijze man zijn en hij weet veel meer dan ik, maar zo spreken over Gods gemeenten, ik kan daar helemaal niks mee.
Je niet houden aan Synodebesluiten is gewoon een overtreding van het vijfde gebod, dit los van het feit dat het toelaten van de vrouw in het ambt valt onder de overtreding van het zevende gebod. Betreffende gemeenten hebben beloofd zich te houden aan de Synodebesluiten. Door dit niet te doen, plegen ze meineed, een overtreding van het negende gebod. En jezelf verheffen boven anderen, door je eigen zin door te drijven en je niet te houden aan de kerkelijke besluiten, getuigt ook van weinig liefde, wat ik niet kan rijmen met het zesde gebod.
Dus ds. Huijser overtreedt het vijfde gebod door de zegen uit te spreken in diensten van andere gemeenten waarin hij voorgaat? Hij pleegt meineed door bewust tegen de uitspraak van de GG synode. Heb je je bezwaarschrift al ingediend?
Ik heb het artikel met instemming gelezen en vind dat kerkelijke eenheid heel belangrijk is. Tegelijkertijd heb ik me ook afgevraagd wat de dominee voor antwoord zou geven als ik hem vroeg waarom of hij in de gemeente alhier niet komt, sinds hij predikant is geworden.

Verder: de GBS- en SGP-samenkomsten juch ik van harte toe. Maar zo ver als ds. Huijser zou ik inderdaad niet gaan.

Dat geschreven hebbende, hoop ik dat je me ook nog van een inhoudelijk antwoord kunt voorzien, in plaats van deze klassieke jij-bak, die niets met deze discussie en dit draadje te maken heeft. Je reacties komen bij mij erg koud en kil over en lijken vooral heel aanvallend richting mensen die anders denken dan jij. Dat vind ik erg jammer en niet volgens het eerste en grote gebod van onze goede God.
MarJT

Bericht door MarJT »

GerefGemeente-lid schreef: 20 jun 2024, 22:58
DDD schreef: 20 jun 2024, 22:55 Dat lijkt me geen bijbelse visie op het kerkverband. Daar uitstappen is eveneens scheurmakerij.
Ze hadden de betreffende kerkenraden onder de kerkelijke tucht moeten zetten. Zie de H.C. en de vragen die gesteld worden bij de bevestiging van ambtsdragers, en dan vooral de laatste vraag.

Ik begrijp niet dat dat niet gebeurd is.
Omdat veel gemeenten dit blijkbaar niet een zondige houding vinden waar de tucht over moet gaan (of de tucht gaat heel ergens anders over dan jij dat ziet) of andere redenen waar we geen weet van hebben.
HHR

Bericht door HHR »

Ik heb je wel eens sterkere voorbeelden zien gebruiken.
Deze slaat kant nog wal.

Sterker, als er huisregels zijn afgesproken, hou je je er aan. Zo niet, heeft dat consequenties.
HHR

Bericht door HHR »

MarJT schreef: 20 jun 2024, 23:05

Bijzonder dat je mijn mening veralgemeniseert. Ik zou niet durven spreken voor andere gemeenten, laat staan de mijne.

Ik vind het hypocriet dat als de synode straks anders besluit je je daaraan onttrekt omdat het dat niet zint. Pot verwijt de ketel.
Dit is precies wat een spindoctor doet. De hele historie verzwijgen(GS rapporten, uitspraken en beleid) , met de aanloop geen rekening houden. En een gevolg daarvan als schuldige aanwijzen.
Nogmaals het is de omgekeerde wereld.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 20 jun 2024, 23:06

Waarom is iets anders doen dan anderen scheurmaken? Ik kan dat ook niet inzien. Als je in een gezin vijf jongens hebt die voetballen en één stopt daarmee, en gaat op korfbal, is hij dan een scheurmaker?

Het is alleen scheurmakerij omdat jij vindt dat dit een reden tot scheuring is. Maar dat vinden de anderen niet. Daar is helemaal geen spindoctor voor nodig. Dat is gewoon boerenverstand.
Als jij het van boerenverstand vindt getuigen om de voorstanders van de vrouw in het ambt te vergelijken met de jongen die kiest voor korfbal en de tegenstanders met voetballende jongens, en daarmee de kerk als een vereniging duidt, waar iedereen op z'n Jan boerefluitjes zomaar wat in het weelde weg mag aanmodderen, dan vraag ik me af wat bij jou het woordje 'boerenverstand' nou daadwerkelijk inhoudt. Het lijkt in dit verband voor mij meer een synoniem met de zinsnede 'Ikke, ikke, ikke...' en wat daar verder volgt.

Het is precies hetzelfde verhaal als dat ik morgen ineens besluit om bij een rood verkeerslicht door te rijden en bij een groen verkeerslicht te stoppen...

Als het forumonwaardig is, moeten de mods het maar weghalen. Maar dat hoor ik dan wel.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 20 jun 2024, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Stel jij bent het niet eens met de Nederlandse wetgeving. Dan kan je er lak aan hebben en je eigen plan trekken of je emigreert. Zolang je in Nederland bent, val je onder de Nederlandse wetgeving. Als vervolgens de wetgeving aangepast wordt, kan het prima zijn dat een andere groep zegt we kunnen ons hier niet in vinden en gaan emigreren.

Jezelf boven de afspraken stellen is onvergelijkbare met vertrekken, omdat je de afspraken niet wil dragen. Als je gemeenten die de afspraken niet willen houden met de NGK meegegaan waren, dan was er niks aan de hand.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef: 20 jun 2024, 22:44
MarJT schreef:

Vind je mij een scheurmaker? Op welke manier dan? Ik hoop dat alle CGK gemeenten bij elkaar blijven en elkaar vinden in Christus. Dat we gezamenlijk voor Hem op de knieën gaan en ons afhankelijk weten van hem.

Hoe kun je zegen verwachten van het gebed (op de knieën gaan) als je als bidder bewust tegen Zijn woord ingaat?
Er zijn geen CGK die bewust tegen Gods woord ingaan. Dat is een misleidende voorstelling van zaken. Een belangrijk deel van de CGK legt de Bijbel anders uit dan ds. Egas. Dat is een heel andere kwestie.
Nee, dat is niet heel anders. Uitleg van de Bijbel is niet naar eigen goeddunken.

Zou fraai zijn. Als ik de belastingwetgeving naar eigen inzicht mag uitleggen bespaart me dat vast een hoop geld.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MarJT

Bericht door MarJT »

GerefGemeente-lid schreef: 20 jun 2024, 23:08

Ik heb het artikel met instemming gelezen en vind dat kerkelijke eenheid heel belangrijk is. Tegelijkertijd heb ik me ook afgevraagd wat de dominee voor antwoord zou geven als ik hem vroeg waarom of hij in de gemeente alhier niet komt, sinds hij predikant is geworden.

Verder: de GBS- en SGP-samenkomsten juch ik van harte toe. Maar zo ver als ds. Huijser zou ik inderdaad niet gaan.

Dat geschreven hebbende, hoop ik dat je me ook nog van een inhoudelijk antwoord kunt voorzien, in plaats van deze klassieke jij-bak, die niets met deze discussie en dit draadje te maken heeft. Je reacties komen bij mij erg koud en kil over en lijken vooral heel aanvallend richting mensen die anders denken dan jij. Dat vind ik erg jammer en niet volgens het eerste en grote gebod van onze goede God.
Het is geen klassieke jij-bak. Je komt met grote stellige overtredingen van een heel aantal geboden (waar ik het sowieso niet mee eens ben). Over koud en kil gesproken...
Dat je mijn opmerkingen aanvallend vindt kan zo zijn. Misschien moet ik mijn toon dan aanpassen. Ik uit stevige kritiek op een stellingname van ds. Egas, ik vind zijn houding niet getuigen van een respectvolle benadering van de as synode.

Hoe kan je eerst de synode uitspraken dwingend willen opleggen en als de synode niet volgens jou de juiste beslissing neemt uit het kerkverband stappen? Onbegrijpelijk.
MGG

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 20 jun 2024, 23:17
GerefGemeente-lid schreef: 20 jun 2024, 23:08
GerefGemeente-lid schreef: 20 jun 2024, 22:51 Je niet houden aan Synodebesluiten is gewoon een overtreding van het vijfde gebod, dit los van het feit dat het toelaten van de vrouw in het ambt valt onder de overtreding van het zevende gebod. Betreffende gemeenten hebben beloofd zich te houden aan de Synodebesluiten. Door dit niet te doen, plegen ze meineed, een overtreding van het negende gebod. En jezelf verheffen boven anderen, door je eigen zin door te drijven en je niet te houden aan de kerkelijke besluiten, getuigt ook van weinig liefde, wat ik niet kan rijmen met het zesde gebod.

Het is geen klassieke jij-bak. Je komt met grote stellige overtredingen van een heel aantal geboden (waar ik het sowieso niet mee eens ben). Over koud en kil gesproken...
Dat je mijn opmerkingen aanvallend vindt kan zo zijn. Misschien moet ik mijn toon dan aanpassen. Ik uit stevige kritiek op een stellingname van ds. Egas, ik vind zijn houding niet getuigen van een respectvolle benadering van de as synode.

Hoe kan je eerst de synode uitspraken dwingend willen opleggen en als de synode niet volgens jou de juiste beslissing neemt uit het kerkverband stappen? Onbegrijpelijk.
Ik snap werkelijk niet dat je dit niet kan begrijpenen. Los van of je het er mee eens bent zijn redenering is eenvoudig.

Platgeslagen heb je 3 houdingen.
1. We trekken ons eigen plan en geen synode houdt ons tegen.
2. We volgen de regels. Als we ons hier niet in kunnen vinden, dan volgen we de kerkelijke weg.
3. We volgen de regels en als we ons niet in de nieuwe regels kunnen vinden, dan vertrekken we.

Vanuit houding 1 mensen die houding 3 kiezen scheurmakers noemen is merkwaardig. Stel partner A gaat vreemd. Na gesprekken en overleg komen beide partners tot de conclusie dat A een open relatie wil en B beslist niet. Vervolgens vraagt B de scheiding aan. Feitelijk is B de scheurmaker. Maar A creëert de verwijdering en duwt B in een hoekje waardoor hij maar 1 keus heeft.
Laatst gewijzigd door MGG op 20 jun 2024, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

MarJT schreef: 20 jun 2024, 23:17 Hoe kan je eerst de synode uitspraken dwingend willen opleggen en als de synode niet volgens jou de juiste beslissing nemen uit het kerkverband stappen? Onbegrijpelijk.
Dit is interessant.

De synode besluit: geen vrouw in het ambt. Dat besluit staat nog steeds!!!
Een aantal gemeenten zegt: dat willen wij toch. Hoe kan je deel uitmaken van een kerkverband als je je toch niet houdt aan de afspraken, omdat de synode niet de juiste beslissing neemt, die jij graag zou willen?
Waarom is dat volgens jou niet onbegrijpelijk? Wat is het verschil met de visie van ds. Egas? Kun je dat goed beargumenteerd uitleggen?
MarJT

Bericht door MarJT »

MGG schreef: 20 jun 2024, 23:16

Stel jij bent het niet eens met de Nederlandse wetgeving. Dan kan je er lak aan hebben en je eigen plan trekken of je emigreert. Zolang je in Nederland bent, val je onder de Nederlandse wetgeving. Als vervolgens de wetgeving aangepast wordt, kan het prima zijn dat een andere groep zegt we kunnen ons hier niet in vinden en gaan emigreren.

Jezelf boven de afspraken stellen is onvergelijkbare met vertrekken, omdat je de afspraken niet wil dragen. Als je gemeenten die de afspraken niet willen houden met de NGK meegegaan waren, dan was er niks aan de hand.
Mooi voorbeeld maar we hebben het hier over een kerkverband, daar gaat de geestelijke band nog wel even dieper hoop ik. Ik weet niet of vertrekken hetzelfde is als scheuren, maar het is bedroevend om zo eigengericht je op te stellen als ds. Egas dat nu doet. De uitwerking van die houding is precies hetzelfde en gelijk aan je boven de afspraken stellen. Wij weten het beter, wij houden ons zuiver aan Gods Woord, en het leed nemen we op de koop toe.
Plaats reactie