Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Als 'zware' ggin'er toch even een opmerking over het beroepingswerk in de Gergem. Door een niet zo fijne situatie in de eigen gemeente die hopelijk snel over is hebben wij als gezin het afgelopen jaar vaak in een naburige Gergem gekerkt. Ik heb zelf heerlijk naar alledrie de studenten kunnen luisteren maar ik kan toch wel zeggen als gginer dat de lichting van dit jaar wat rechts is. En dat geeft helemaal niet maar kwil het wel benoemen. Bij twee van de drie studenten was beelduitzending door henzelf ook verboden. De Gergem is een mooi en breed kerkverband en dan zal je dit jaar zien dat niet iedere gemeente een student kandideert. Hopelijk zit er voor andere gemeenten volgend jaar er iets weer bij. Volgens mij hoef je dar niet zo krampachtig over te doen, dit jaar is de samenstelling gewoon wat hetzelfde en dat kan gebeuren. Niet dat we die gemeenten hoeven af te fakkelen of gaan spreken over verlinksing etc.
-
- Verbannen
-
- Verbannen
Bij ons waren 2 van de 3 gewoon in beeld hoor. En ik kan die diensten ook nog in beeld terug bekijken.mulder schreef: ↑17 jun 2024, 08:48 Als 'zware' ggin'er toch even een opmerking over het beroepingswerk in de Gergem. Door een niet zo fijne situatie in de eigen gemeente die hopelijk snel over is hebben wij als gezin het afgelopen jaar vaak in een naburige Gergem gekerkt. Ik heb zelf heerlijk naar alledrie de studenten kunnen luisteren maar ik kan toch wel zeggen als gginer dat de lichting van dit jaar wat rechts is. En dat geeft helemaal niet maar kwil het wel benoemen. Bij twee van de drie studenten was beelduitzending door henzelf ook verboden. De Gergem is een mooi en breed kerkverband en dan zal je dit jaar zien dat niet iedere gemeente een student kandideert. Hopelijk zit er voor andere gemeenten volgend jaar er iets weer bij. Volgens mij hoef je dar niet zo krampachtig over te doen, dit jaar is de samenstelling gewoon wat hetzelfde en dat kan gebeuren. Niet dat we die gemeenten hoeven af te fakkelen of gaan spreken over verlinksing etc.
Gewoon, preekje luisteren in Nederland. En met zijn Engelse taalvaardigheid zal het wel goed zitten.
-
- Verbannen
Niet iedereen zal daar Nederlands spreken, lijkt me?Herman schreef: ↑17 jun 2024, 09:29Gewoon, preekje luisteren in Nederland. En met zijn Engelse taalvaardigheid zal het wel goed zitten.
Weet iemand hoelang ds kort al geen beroep heeft ontvangen? En of hij überhaupt wel eens op tweetal word gezet in gemeentes?
Volgens kerktijden begin 2018 door Werkendam en begin 2019 door Dordrecht. Dus dat is niet veel in een kerkverband met een tekort aan predikanten. Tweetallen weet ik niet.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Dat verklaart dan waarom één van de drie niet bij ons is geweest.GerefGemeente-lid schreef: ↑17 jun 2024, 09:29Bij ons waren 2 van de 3 gewoon in beeld hoor. En ik kan die diensten ook nog in beeld terug bekijken.mulder schreef: ↑17 jun 2024, 08:48 Als 'zware' ggin'er toch even een opmerking over het beroepingswerk in de Gergem. Door een niet zo fijne situatie in de eigen gemeente die hopelijk snel over is hebben wij als gezin het afgelopen jaar vaak in een naburige Gergem gekerkt. Ik heb zelf heerlijk naar alledrie de studenten kunnen luisteren maar ik kan toch wel zeggen als gginer dat de lichting van dit jaar wat rechts is. En dat geeft helemaal niet maar kwil het wel benoemen. Bij twee van de drie studenten was beelduitzending door henzelf ook verboden. De Gergem is een mooi en breed kerkverband en dan zal je dit jaar zien dat niet iedere gemeente een student kandideert. Hopelijk zit er voor andere gemeenten volgend jaar er iets weer bij. Volgens mij hoef je dar niet zo krampachtig over te doen, dit jaar is de samenstelling gewoon wat hetzelfde en dat kan gebeuren. Niet dat we die gemeenten hoeven af te fakkelen of gaan spreken over verlinksing etc.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
-
Ik betreur het zeker niet dat er geen kandidaat op het tweetal of drietal staat. Tenminste: ik denk dat geen van deze studenten in onze gemeente past. Ik betreur dat laatste dus duidelijk wel, want dat zegt ook iets over de ligging van deze studenten.
En voor wat betreft de mogelijke verlinksing van de gemeente zie ik weinig grond. De mensen die zich niet in de verrechtsing konden vinden zijn voor een (groot) deel reeds overgegaan naar een ander kerkverband. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat een gemeente gemiddeld genomen naar rechts opschuift.
Jaco van Westenbrugge
-
Hoe duidt jij de verandering in het beroepingswerk? Ook noem je de instroom van anders GGs niet. Evenals de uitstroom naar andere GGs. Het laatste gaat wel om een stuk minder huishoudens. Het lijkt niet logisch dat de gemeente gemiddelde genomen naar rechts opschuift en het beroepingswerk naar links.JvW schreef: ↑17 jun 2024, 13:20Ik betreur het zeker niet dat er geen kandidaat op het tweetal of drietal staat. Tenminste: ik denk dat geen van deze studenten in onze gemeente past. Ik betreur dat laatste dus duidelijk wel, want dat zegt ook iets over de ligging van deze studenten.
En voor wat betreft de mogelijke verlinksing van de gemeente zie ik weinig grond. De mensen die zich niet in de verrechtsing konden vinden zijn voor een (groot) deel reeds overgegaan naar een ander kerkverband. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat een gemeente gemiddeld genomen naar rechts opschuift.
-
Hoe kom je erbij dat het beroepingswerk naar links opschuift? Ik herken het in ieder geval niet als ik kijk naar de beroepen van de afgelopen 20 jaar. Wel is er een paar keer een beroep uitgebracht wat meer een verlegenheidsberoep is geweest vrees ik. Maar dat komt dan vooral door het gebrek aan beroepbare predikanten.MGG schreef: ↑17 jun 2024, 13:48Hoe duidt jij de verandering in het beroepingswerk? Ook noem je de instroom van anders GGs niet. Evenals de uitstroom naar andere GGs. Het laatste gaat wel om een stuk minder huishoudens. Het lijkt niet logisch dat de gemeente gemiddelde genomen naar rechts opschuift en het beroepingswerk naar links.JvW schreef: ↑17 jun 2024, 13:20Ik betreur het zeker niet dat er geen kandidaat op het tweetal of drietal staat. Tenminste: ik denk dat geen van deze studenten in onze gemeente past. Ik betreur dat laatste dus duidelijk wel, want dat zegt ook iets over de ligging van deze studenten.
Instroom is vooral vanuit verhuizingen, dus van daaruit is er zeker geen verlinksing. Ook de overkomsten vanuit naburige gemeenten hebben niet voor een verlinksing gezorgd als ik zo om me heen kijk en luister.
Jaco van Westenbrugge
-
- Verbannen
Jullie willen dan dus niet de student tegemoet komen door de diensten zonder beeld uit te zenden? Hoe zie je dit met de uitspraak van Paulus die geen vlees at, terwijl hij er geen bezwaar tegen had?JvW schreef: ↑17 jun 2024, 13:17Dat verklaart dan waarom één van de drie niet bij ons is geweest.GerefGemeente-lid schreef: ↑17 jun 2024, 09:29Bij ons waren 2 van de 3 gewoon in beeld hoor. En ik kan die diensten ook nog in beeld terug bekijken.mulder schreef: ↑17 jun 2024, 08:48 Als 'zware' ggin'er toch even een opmerking over het beroepingswerk in de Gergem. Door een niet zo fijne situatie in de eigen gemeente die hopelijk snel over is hebben wij als gezin het afgelopen jaar vaak in een naburige Gergem gekerkt. Ik heb zelf heerlijk naar alledrie de studenten kunnen luisteren maar ik kan toch wel zeggen als gginer dat de lichting van dit jaar wat rechts is. En dat geeft helemaal niet maar kwil het wel benoemen. Bij twee van de drie studenten was beelduitzending door henzelf ook verboden. De Gergem is een mooi en breed kerkverband en dan zal je dit jaar zien dat niet iedere gemeente een student kandideert. Hopelijk zit er voor andere gemeenten volgend jaar er iets weer bij. Volgens mij hoef je dar niet zo krampachtig over te doen, dit jaar is de samenstelling gewoon wat hetzelfde en dat kan gebeuren. Niet dat we die gemeenten hoeven af te fakkelen of gaan spreken over verlinksing etc.
die vraag is andersom net zo goed te stellen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoe zie jij dit standpunt in het licht van jouw andere opvattingen?GerefGemeente-lid schreef: ↑17 jun 2024, 14:03Jullie willen dan dus niet de student tegemoet komen door de diensten zonder beeld uit te zenden? Hoe zie je dit met de uitspraak van Paulus die geen vlees at, terwijl hij er geen bezwaar tegen had?JvW schreef: ↑17 jun 2024, 13:17Dat verklaart dan waarom één van de drie niet bij ons is geweest.GerefGemeente-lid schreef: ↑17 jun 2024, 09:29Bij ons waren 2 van de 3 gewoon in beeld hoor. En ik kan die diensten ook nog in beeld terug bekijken.mulder schreef: ↑17 jun 2024, 08:48 Als 'zware' ggin'er toch even een opmerking over het beroepingswerk in de Gergem. Door een niet zo fijne situatie in de eigen gemeente die hopelijk snel over is hebben wij als gezin het afgelopen jaar vaak in een naburige Gergem gekerkt. Ik heb zelf heerlijk naar alledrie de studenten kunnen luisteren maar ik kan toch wel zeggen als gginer dat de lichting van dit jaar wat rechts is. En dat geeft helemaal niet maar kwil het wel benoemen. Bij twee van de drie studenten was beelduitzending door henzelf ook verboden. De Gergem is een mooi en breed kerkverband en dan zal je dit jaar zien dat niet iedere gemeente een student kandideert. Hopelijk zit er voor andere gemeenten volgend jaar er iets weer bij. Volgens mij hoef je dar niet zo krampachtig over te doen, dit jaar is de samenstelling gewoon wat hetzelfde en dat kan gebeuren. Niet dat we die gemeenten hoeven af te fakkelen of gaan spreken over verlinksing etc.
-
- Verbannen
Ik heb geen bezwaar tegen beelduitzendingen. Maar als de predikant of student dat wel heeft, wie ben ik, of wie ben je als kerkenraad dan om van hen te eisen dat zij tegen hun geweten ingaan? Ik vind dat niet getuigen van respect, eerlijk gezegd.