Ik ken haar niet, kan het oordeel dan ook niet geven. Je hebt gelijk dat intelligentie niet mag ontbreken.merel schreef:Grote lijnen kunnen zien heeft met intelligentie te maken, beleidsmatig denken met ervaring op het bestuurlijke vlak, flexibiliteit ook met de thuissituatie. Alle drie ontbeert zij.Maanenschijn schreef: ↑13 jun 2024, 10:24 Bestuurlijk kwaliteiten zijn belangrijker dan inhoudelijke kennis.
Beleidsmatig denken, overtuigingskracht, verbinding, energie en fitheid, analytisch, geduldig, grote lijnen zien, vertrouwen geven en vragen, samenwerken, flexibiliteit etc.
Dit staat meestal niet op een c.v. maar is doorslaggevend voor succes.
Ik heb een naaste collega gehad die heel handig was in de communicatie en zij groeide snel door. Op de post hoger kon zij zich nog wel handhaven. Zij werd namelijk veel geholpen door anderen. De anderen wilden haar helpen, omdat zij erg vriendelijk was en voldeed aan de andere dingen die jij noemt. Overmoedig geworden wilde zij nog een positie hoger en daar ging het mis. Binnen een jaar was duidelijk dat zij zonder hulp die positie totaal niet aankon. Zolang Landbouw zich afspeelt binnen de grenzen van Nederland en zij geholpen wordt door vele ambtenaren zal het vermoedelijk nog best wel draaien. Op de positie die zij nu krijgt, zal zij zich staande moeten houden in Europese overleggen en dat is zonder bestuurlijke ervaring en kennis wel een tandje zwaarder.
Ik heb met minster vd Wal en met minister Adema gesproken. De eerste is vooral politiek handig, de tweede inhoudelijk.
De eerste bereikte meer, voor de tweede had ik meer waardering