Roeping. Ik zou het een verbetering vinden als het curatorium alleen uit dominees bestaat.Ararat schreef: ↑30 mei 2024, 11:52Wat zou een KR minder goed kunnen beoordelen dan degenen die het curatorium vormen?HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 11:42Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.Gerardus2 schreef: ↑30 mei 2024, 11:36 Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.
Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024
-
Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024
Ze kunnen alleen reflecteren als er ook een reden wordt meegedeeld. Waarop moeten ze anders reflecteren?MGG schreef: ↑30 mei 2024, 12:19Kerkenraden die vaker een attest afgeven aan iemand die niet aangenomen wordt, horen wat mij betreft te reflecteren. Helemaal als de persoon al vaker een attest heeft gehad.HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 11:42Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.Gerardus2 schreef: ↑30 mei 2024, 11:36 Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.
-
Op de vraag of hun kritisch genoeg zijn. Stel meneer x komt met hetzelfde verhaal als bij de vorige 3 keer. Je kan dan denken het is ook zowat om deze broeder geen attest te geven. Gevolg is waarschijnlijk een 4e afwijzing. Als de dominee of consulent niet voor was, dan is ook dat een reflectiemoment waard.Zeeuw schreef: ↑30 mei 2024, 12:20Ze kunnen alleen reflecteren als er ook een reden wordt meegedeeld. Waarop moeten ze anders reflecteren?MGG schreef: ↑30 mei 2024, 12:19Kerkenraden die vaker een attest afgeven aan iemand die niet aangenomen wordt, horen wat mij betreft te reflecteren. Helemaal als de persoon al vaker een attest heeft gehad.HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 11:42Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.Gerardus2 schreef: ↑30 mei 2024, 11:36 Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.
Stel iedereen die attest wil krijgt deze ook, dan is ook dit het reflecteren waard. Tenzij de mannen ook aangenomen worden.
-
Juist als er een paar ouderlingen bij zitten heb je een wat breder perspectief, zij kijken vanuit een ander perspectief naar het functioneren van een dominee en kunnen zo dus een waardevolle inbreng hebben. Dus een curatorium met alleen dominees lijkt me niet verstandig. Dat er een aantal dominees in een curatorium zitten is wel anders t.o.v. een kerkenraad, daar zit soms één dominee en soms helemaal geen dominee. Verder heeft een kerkenraad een subjectief beeld van een persoon, zeker als diegene deel uitmaakte van de kerkenraad. Dus een curatorium wat meer op afstand van de persoon staat lijkt me zeker wenselijk.
Je stelt nu wel heel veel. Ik ga er vanuit dat een kerkenraad een persoon langer kent. Dat kan 2 kanten op. Nl: 'wij durven niet al te eerlijk te zijn, want dat zet de verhoudingen wellicht op het spel', wat een slechte redenering is. Of 'wij kennen deze persoon al langer en merken echt een roeping van de Heere in hem'.MGG schreef: ↑30 mei 2024, 12:26Op de vraag of hun kritisch genoeg zijn. Stel meneer x komt met hetzelfde verhaal als bij de vorige 3 keer. Je kan dan denken het is ook zowat om deze broeder geen attest te geven. Gevolg is waarschijnlijk een 4e afwijzing. Als de dominee of consulent niet voor was, dan is ook dat een reflectiemoment waard.Zeeuw schreef: ↑30 mei 2024, 12:20Ze kunnen alleen reflecteren als er ook een reden wordt meegedeeld. Waarop moeten ze anders reflecteren?MGG schreef: ↑30 mei 2024, 12:19Kerkenraden die vaker een attest afgeven aan iemand die niet aangenomen wordt, horen wat mij betreft te reflecteren. Helemaal als de persoon al vaker een attest heeft gehad.HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 11:42
Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.
Stel iedereen die attest wil krijgt deze ook, dan is ook dit het reflecteren waard. Tenzij de mannen ook aangenomen worden.
Ik heb niet het idee dat predikanten meer licht zouden krijgen dan ouderlingen.Henk J schreef: ↑30 mei 2024, 12:27Juist als er een paar ouderlingen bij zitten heb je een wat breder perspectief, zij kijken vanuit een ander perspectief naar het functioneren van een dominee en kunnen zo dus een waardevolle inbreng hebben. Dus een curatorium met alleen dominees lijkt me niet verstandig. Dat er een aantal dominees in een curatorium zitten is wel anders t.o.v. een kerkenraad, daar zit soms één dominee en soms helemaal geen dominee. Verder heeft een kerkenraad een subjectief beeld van een persoon, zeker als diegene deel uitmaakte van de kerkenraad. Dus een curatorium wat meer op afstand van de persoon staat lijkt me zeker wenselijk.
Wat het laatste betreft: als een kerkenraad uit angst voor gedoe maar een attest afgeeft is er wel wat mis.
-
Geen idee, het is slechts hypothetisch bedoeld. Ik weet het ook niet.Ararat schreef: ↑30 mei 2024, 11:52Wat zou een KR minder goed kunnen beoordelen dan degenen die het curatorium vormen?HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 11:42Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.Gerardus2 schreef: ↑30 mei 2024, 11:36 Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.
Ik kan me wel vinden in de woorden van MGG. De kerkenraad zou moeten reflecteren als een man niet aangenomen word, maar dan ga je er wel vanuit dat het curatorium geen fouten maakt. Dat laatste betwijfel ik ten zeerste.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zowel kerkenraden als curatorium zijn zeker niet foutloos, al mis ik wel een stuk vertrouwen in de reacties.HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 14:36Geen idee, het is slechts hypothetisch bedoeld. Ik weet het ook niet.Ararat schreef: ↑30 mei 2024, 11:52Wat zou een KR minder goed kunnen beoordelen dan degenen die het curatorium vormen?HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 11:42Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.Gerardus2 schreef: ↑30 mei 2024, 11:36 Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.
Ik kan me wel vinden in de woorden van MGG. De kerkenraad zou moeten reflecteren als een man niet aangenomen word, maar dan ga je er wel vanuit dat het curatorium geen fouten maakt. Dat laatste betwijfel ik ten zeerste.
Maar wat mij vooral opvalt: we zien dit blijkbaar vooral als mensenwerk. Zou zondag 10 (vr/a 27) hier geen betekenis meer in hebben?
- Maanenschijn
Het attest van de kerkenraad ziet toch niet op de roeping? Het curatorium gaat over roeping en bekering, het attest van de kerkenraad is een 'verklaring van goed gedrag'.
Daarom heeft een kerkenraad ook niks te reflecteren bij een afwijzing.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Nee hoor, ook de kerkenraad vraagt naar bekering en roeping.Maanenschijn schreef: ↑30 mei 2024, 16:07 Het attest van de kerkenraad ziet toch niet op de roeping? Het curatorium gaat over roeping en bekering, het attest van de kerkenraad is een 'verklaring van goed gedrag'.
-
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Er zullen kerkenraden die sneller een attest afgeven dan andere kerkenraden. Ik hoor ook dat ze soms deze niet afgeven ondanks goed gedrag. Het formulier wat de kerkenraad uitgebreid moet invullen geeft ongetwijfeld ook een indruk van de te horen persoon. Nietemin heeft zowel de kerkenraad als het curatorium een eigen verantwoordelijkheid. Ik ga er overigens vanuit dat beiden dit met de beste intenties doen. Ik ben ook tevreden met deze werkwijze.newton schreef: ↑30 mei 2024, 16:13Nee hoor, ook de kerkenraad vraagt naar bekering en roeping.Maanenschijn schreef: ↑30 mei 2024, 16:07 Het attest van de kerkenraad ziet toch niet op de roeping? Het curatorium gaat over roeping en bekering, het attest van de kerkenraad is een 'verklaring van goed gedrag'.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 16:50 https://refoweb.nl/vragenrubriek/31006/ ... uratorium/
Ongelofelijk.
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo raar.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Maanenschijn
Dan heb ik weer wat bijgeleerd, bedankt.newton schreef:Nee hoor, ook de kerkenraad vraagt naar bekering en roeping.Maanenschijn schreef: ↑30 mei 2024, 16:07 Het attest van de kerkenraad ziet toch niet op de roeping? Het curatorium gaat over roeping en bekering, het attest van de kerkenraad is een 'verklaring van goed gedrag'.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
De vraag/het antwoord?HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 16:50 https://refoweb.nl/vragenrubriek/31006/ ... uratorium/
Ongelofelijk.
Het gebed zelf ligt in lijn met de Bijbel. Lees bijvoorbeeld Handelingen 20.