Pas een discussie hierover met een Griekse. In Griekenland hebben vrij veel mensen namen uit de mythologie. De hele horde uit de Ilias komt terug, inclusief Paris, wat ik echt vreemd vind, want hij kwam er toch wel heel slecht van af in dat boek (zelfs in de voor-Christelijke tijd al).Piet Puk schreef: ↑27 mei 2024, 08:52 Het verbaasd me eigenlijk dat niemand vernoemd naar Bijbelse personen met minder goede daden, zoals Judas, Kain, Korach, Saffira. Waarom denk ik dan? Van nature worden we toch niet als Maria's, Ruth's e.d. geboren?
Vandaar dat ik weinig heb met vernoemen naar Bijbelse namen(waar positief van gesproken word)
In Zweden heb je nog wel wat dieren in de namen Ulf (een oud woord voor wolf), Björn (beer). Bijbelse namen hebben ook vaak genoeg dierenbetekenissen (Rachel, Lea en nog veel meer).
Onze zoons hebben wel Bijbelse namen (Simeon en Ezra). Vooral bij Simeon was het de Bijbelse figuur zelf die ons heel erg aansprak. Het maakte wel dat Levi een "verboden naam" werd, omdat dan de associatie met de minder goede Simeon wel groot wordt. We wilden ook namen die niet al te veel voorkomend waren (maar in Ezra hadden we ons een beetje vergist), en uitspreekbaar zijn in Nederlands, Indonesisch, Zweeds en Engels.
Als onze achternaam de Groot was geweest, dan hadden namen als Alexander, Alfred, Karel, Peter en Catherina wel een optie geweest natuurlijk.