Vraag (algemeen)

Online
DDD
Berichten: 29130
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Precies.

Als je het zo bekijkt, had de Stichting Herziene Statenvertaling ook gewoon een nieuwe Statenvertaling kunnen uitbrengen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

Volgens de DKO is er een uitzondering voor kleine kerkenraden.
Online
DDD
Berichten: 29130
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

In welk artikel kan ik dat vinden?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17634
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door huisman »

Kerkorde van de Christelijke gereformeerde kerken Art 37:

In alle kerken moet een kerkenraad zijn, bestaande uit de dienaren des Woords, de ouderlingen en de diakenen, welke regelmatig zal vergaderen. (Enz.)

Bij Art 38 staan nog een paar bepalingen:
1.Kerkenraad moet minimaal uit 3 personen bestaan en het getal ouderlingen mag niet minder zijn dan dat der diakenen
2.Indien het door de kerkenraad voor de uitoefening van hun ambt noodzakelijk wordt geacht, zullen de dienaren des Woords met de ouderlingen afzonderlijk vergaderen ter behandeling van de zaken van opzicht en tucht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

DDD schreef: 22 mei 2024, 21:36 In welk artikel kan ik dat vinden?
Art. 38 D. K. O. luidt als volgt: „Welverstaande, dat in de plaatsen, waar de kerkeraad van nieuws is op te richten, dit niet geschiede, dan met advies van de classis. En waar 't getal der Ouderlingen zeer klein is, zullen de Diakenen mede tot den Kerkeraad mogen genomen worden”.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

het is natuurlijk wel anders dan in de bijbel, als ook de diakenen meebeslissen in de regering van de kerk.
In de NT periode hadden de diakenen een volledig diakonale taak, en geen beslissingsbevoegdheid. Zo'n optie laat ook ruimte voor vrouwelijke diakenen!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Ik vroeg me af waar het topic over een eventueel 'betaald abonnee-forum' is gebleven en waarom het weg is?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef: 23 mei 2024, 12:33 Ik vroeg me af waar het topic over een eventueel 'betaald abonnee-forum' is gebleven en waarom het weg is?
Mm wat is er nu weer gebeurd? Zouden de mods het terug willen zetten exclusief de ongepaste berichten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16798
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 22 mei 2024, 21:33 Precies.

Als je het zo bekijkt, had de Stichting Herziene Statenvertaling ook gewoon een nieuwe Statenvertaling kunnen uitbrengen.
Dan waren de rapen helemaal gaar geweest, vrees ik :hum
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6944
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef: 23 mei 2024, 14:44
DDD schreef: 22 mei 2024, 21:33 Precies.

Als je het zo bekijkt, had de Stichting Herziene Statenvertaling ook gewoon een nieuwe Statenvertaling kunnen uitbrengen.
Dan waren de rapen helemaal gaar geweest, vrees ik :hum
Tussen gaar en helemaal gaar zit geen verschil hoor.

Zeker niet in dit geval.
Online
DDD
Berichten: 29130
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Er is zeker wel verschil tussen beetgare aardappels en helemaal gare aardappels.

Maar dat geheel terzijde.

Het is vreemd dat mensen een geheel herziene DKO DKO noemen, en dat een deel van die mensen bezwaar maakt tegen 'Herziene statenvertaling'. Dat is een mooi voorbeeld van het herschrijven van de geschiedenis.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6944
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 23 mei 2024, 15:32 Er is zeker wel verschil tussen beetgare aardappels en helemaal gare aardappels.

Maar dat geheel terzijde.

Het is vreemd dat mensen een geheel herziene DKO DKO noemen, en dat een deel van die mensen bezwaar maakt tegen 'Herziene statenvertaling'. Dat is een mooi voorbeeld van het herschrijven van de geschiedenis.
Het gaat niet om de letterlijke betekenis van het woord 'herzien', maar om de geestelijke gevolgen ervan.
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

Het een is een taalkundige herziening, waarbij de inhoud gelijk zou moeten blijven, terwijl het ander juist een inhoudelijke herziening is.
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1958
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2024, 16:07
DDD schreef: 23 mei 2024, 15:32 Er is zeker wel verschil tussen beetgare aardappels en helemaal gare aardappels.

Maar dat geheel terzijde.

Het is vreemd dat mensen een geheel herziene DKO DKO noemen, en dat een deel van die mensen bezwaar maakt tegen 'Herziene statenvertaling'. Dat is een mooi voorbeeld van het herschrijven van de geschiedenis.
Het gaat niet om de letterlijke betekenis van het woord 'herzien', maar om de geestelijke gevolgen ervan.
Ik ben nieuwsgierig. Zie je een herziening van bijv formulieren in eigentijdse taal per definitie als bedreiging? Of is er iets te bedenken wat je goedkeuring (wel) zou kunnen wegdragen?
Online
DDD
Berichten: 29130
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

De DKO is inhoudelijk zeer verstrekkend herzien, mijns inziens. Men noemt het een beperkte herziening omdat de punten waar men zich toch al niets van aantrok, nu zijn geschrapt.

Het is ook maar net hoe je zoiets bekijkt, kennelijk.

Terwijl de herziene SV vrijwel nooit iets anders heeft dan de SV-GBS. Het overgrote deel van de zogenaamde bezwaren vanuit de GBS zijn voorbeelden van zelf niet goed op de hoogte zijn van wat er bedoeld is.
Plaats reactie