Evangelie.Posthoorn schreef: ↑22 mei 2024, 14:39Dat is dus de boodschap van het Evangelie. Er is geen speciaal doopevangelie voor gedoopten. Mijn vraag is: waar worstel je mee? Is het Evangelie niet welmenend genoeg om de zondaar te nodigen? Moet daar nog een extra door de doop bijkomen?Ararat schreef: ↑22 mei 2024, 14:22 algemene toon hier en nu!
Ik geef toe: ik heb wat afgeworsteld en doe dat nog steeds wel. Daarom zoek ik graag met eenieder hier mee naar de juiste woorden en inzichten.
Ik hoor regelmatig de betekenis van het verbond, zichtbaar gemaakt in de doop in een notendop klinken: "God zegt: "als het aan Mij ligt, ben jij mijn kind".
Het Evangelie is genoeg tot zaligheid. We hebben daar geen sacrament bij nodig als voorwaarde of aanvulling.
Sacrament.
Vergeet niet dat we het bij de bespreking van de doop vaak eigenlijk hebben over het verbond. Waarom God koos voor het verbond weet ik niet. Gewoon omdat Hij God is, denk ik dan in mijn eenvoudigheid. De sacramenten zijn tot versterking van het geloof. Hier ben ik elke keer erg dankbaar voor.
Doop.
De doop betekent (wijst naar) en verzegelt (geeft zegel van echtheid en bewaart het echt) het verbond.
Het volgende beeld is bekend bij onze oudjes (incl mijn persoon): de cheque. Misschien zeggen we nu voucher. Voor degenen die dit beeld niet kennen: Als ik je een cheque geef van 200 euro kan ik zeggen dat ik dat bedrag gaf. Je hebt het nog niet in je hand, maar het vertegenwoordigd de waarde.
- Het bedrag kun je vergelijken met wat de Vader, Zoon en Geest toezeggen.
- De naam op de cheque kun je vergelijken met genoemde doopnamen. Het is heel persoonlijk.
- De handtekening kun je vergelijken met de bediening van de doop. God Zelf legt middels de dienaar Zijn hand op het hoofd(je) van de dopeling. Dit maakt het 100% waar en echt.
Met een cheque in de hand kun je naar de bank om het geld op te nemen. Met zo'n hemelse cheque, toezegging, kun je vrijmoediger dan ooit bij God aankloppen!
Worsteling.
Die zit niet in wat ik lees in het formulier en de belijdenisgeschriften, maar in de discrepantie die er in het verleden was tussen wat er gezegd werd en wat ik hoorde in formulier en belijdenisgeschriften. De worsteling van nu is om een en ander goed onder woorden te kunnen brengen. Dat is niet mijn kernkwaliteit.