Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Profesto
Berichten: 834
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Profesto »

Het is in ieder geval een klein lichtpuntje dat je straks met 130 km/uur het land kunt ontvluchten. :D
merel
Berichten: 10048
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 16 mei 2024, 13:13
merel schreef: 16 mei 2024, 13:12
Bertiel schreef: 16 mei 2024, 13:09 was dat bij andere kabinetten minder geworden dan?
Geen flauw idee, maar ik stel niet dat het zo'n fantastisch akkoord is. Ik vind het namelijk om te huilen.
Noem gewoon eens iets concreets. Ik vond nl de plannen van het vorige kabinet en de uitwerking daarvan obv cijfers op losse schroeven (stikstof, duurzaamheid, milieu), om te 'huilen'.
Verkorting WW uitkering zal met name bij de lagere inkomensgroepen het hardst aankomen. Idem met de verlaging van het eigen risico in de zorg. Dat geld zal op een andere wijze ook weer bij de lagere inkomens verhaald worden. Vooralsnog lijkt dit via de premies verrekend te worden. Voor de armere Nederlanders een sigaar uit eigen doos. Daarbij maken de armere groepen meer gebruik van de zorg. Hun kosten zullen, naar verwachting, door inperking van de basisverzekering gaan stijgen.

-Afschaffing van de spreidingswet. Men is vergeten dat de huidige asielproblematiek door Dijkhof in gang is gezet. De problematiek in Ter Apel zal groter worden. De mensen moeten namelijk ergens heen. Minder mensen toelaten is een mooie populistische uitsprak, maar met de verdragen niet mogelijk.
- gezinshereniging beperken; ook daar heeft de rechter al diverse uitspraken over gedaan. Dat kan niet.

Idem met de stikstofregeling. De veestapel zal moeten krimpen, omdat Europa geen uitzondering meer maakt voor Nederland tav mestuitstoot.
100.000 nieuwe woningen per jaar; waar? en hoe verhoudt zich dit met de stikstofregeling
30% sociale woningbouw; welke partij heeft ervoor gezorgd dat woningbouwverenigingen moesten afstoten? O ja, VVD
herijking natura 2000; daar heeft @ Philip al wat zinnigs over gezegd

betere ouderenzorg, aantrekkelijkheid zorg en versterken eerste lijnszorg zijn loze beloften zonder extra personeel.

Bezuinigen op overheidspersoneel. Ambtenaren weer op de nul lijn. Dat oogt maatschappelijk goed, ( laat die ambtenaren maar eens harder werken), maar besef wel dat veel verpleegkundigen, alle brandweerlieden en politieagenten en het volledige onderwijs daar ook onder vallen. En juist daar willen ze meer mensen trekken.

etc. etc. etc.
Zeeuw
Berichten: 11775
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 16 mei 2024, 13:33
Zeeuw schreef: 16 mei 2024, 13:13
merel schreef: 16 mei 2024, 13:12
Bertiel schreef: 16 mei 2024, 13:09 was dat bij andere kabinetten minder geworden dan?
Geen flauw idee, maar ik stel niet dat het zo'n fantastisch akkoord is. Ik vind het namelijk om te huilen.
Noem gewoon eens iets concreets. Ik vond nl de plannen van het vorige kabinet en de uitwerking daarvan obv cijfers op losse schroeven (stikstof, duurzaamheid, milieu), om te 'huilen'.
Verkorting WW uitkering zal met name bij de lagere inkomensgroepen het hardst aankomen. Idem met de verlaging van het eigen risico in de zorg. Dat geld zal op een andere wijze ook weer bij de lagere inkomens verhaald worden. Vooralsnog lijkt dit via de premies verrekend te worden. Voor de armere Nederlanders een sigaar uit eigen doos. Daarbij maken de armere groepen meer gebruik van de zorg. Hun kosten zullen, naar verwachting, door inperking van de basisverzekering gaan stijgen.

-Afschaffing van de spreidingswet. Men is vergeten dat de huidige asielproblematiek door Dijkhof in gang is gezet. De problematiek in Ter Apel zal groter worden. De mensen moeten namelijk ergens heen. Minder mensen toelaten is een mooie populistische uitsprak, maar met de verdragen niet mogelijk.
- gezinshereniging beperken; ook daar heeft de rechter al diverse uitspraken over gedaan. Dat kan niet.

Idem met de stikstofregeling. De veestapel zal moeten krimpen, omdat Europa geen uitzondering meer maakt voor Nederland tav mestuitstoot.
100.000 nieuwe woningen per jaar; waar? en hoe verhoudt zich dit met de stikstofregeling
30% sociale woningbouw; welke partij heeft ervoor gezorgd dat woningbouwverenigingen moesten afstoten? O ja, VVD
herijking natura 2000; daar heeft @ Philip al wat zinnigs over gezegd

betere ouderenzorg, aantrekkelijkheid zorg en versterken eerste lijnszorg zijn loze beloften zonder extra personeel.

etc. etc. etc.

-Er is zo enorm veel werk te vinden momenteel en gezien de vergrijzing voor langere tijd, dat die WW-uitkering weinig mensen zal raken.
-Sigaren uit eigen doos maak je niet concreet, maar je noemt verwachtingen.
-Spreidingswet begrijp ik wel, want gemeenten dwingen omdat het Rijk zaken niet op orde krijgt, vind ik geen oplossing. Maar het hele as
-Stikstofregels beperken oa de bouw, terwijl de bouw amper stikstof uitstoot. Mooi moment om de bouw vrij te stellen van deze onzinnige regels. Overigens komen die 100.000 woningen per jaar niet uit de lucht vallen in dit akkoord, maar wordt al genoemd in de woondeals vanaf begin 2023.
-Corporaties worden behoorlijk in stelling gebracht voor de sociale woningbouw.
-Het feit dat sommige zaken wellicht loze beloften zijn, zegt me niet zoveel, want op die manier kunnen we ook allerhande andere plannen beoordelen die vanuit linkse hoek komen. Het is een akkoord op hoofdlijnen en de ... is in the details, dus die wacht ik graag af.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 16 mei 2024, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 29005
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door DDD »

Gratis kinderopvang en meer verkeersdoden zijn niet speciaal een christelijk thema, mijns inziens.
MGG
Berichten: 3708
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door MGG »

Daarbij maken de armere groepen meer gebruik van de zorg....

Precies daarom hebben zij het meeste voordeel bij een lager eigenrisico.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4809
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 16 mei 2024, 13:45 Gratis kinderopvang en meer verkeersdoden zijn niet speciaal een christelijk thema, mijns inziens.
Wat hebben gratis kinderopvang en meer verkeersdoden met elkaar te maken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw
Berichten: 11775
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Zeeuw »

Johann Gottfried Walther schreef: 16 mei 2024, 13:52
DDD schreef: 16 mei 2024, 13:45 Gratis kinderopvang en meer verkeersdoden zijn niet speciaal een christelijk thema, mijns inziens.
Wat hebben gratis kinderopvang en meer verkeersdoden met elkaar te maken?
Als je je kinderen naar de opvang doet, kun je meer van huis zijn met de auto, tadaaa :)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9323
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

Johann Gottfried Walther schreef: 16 mei 2024, 13:52
DDD schreef: 16 mei 2024, 13:45 Gratis kinderopvang en meer verkeersdoden zijn niet speciaal een christelijk thema, mijns inziens.
Wat hebben gratis kinderopvang en meer verkeersdoden met elkaar te maken?
Ik denk dat de verkeersdoden over de 130 km/u grens gaan.

Gratis kinderopvang is een goed idee, maar vereist lange adem en neem het samen met betere regelingen voor ouderschapsverlof (En ja dat kan alleen maar langzaam gaan, want er moet ook genoeg ruimte zijn bij de kinderopvang).

Meer ouderschapsverlof kan er voor zorgen dat kinderen niet voor hun eerste verjaardag naar opvang gaan/mogen. Of al zou het maar een half jaar zijn. Dat heeft echt wel gevolgen voor de volksgezondheid om de kinderen weg te houden van grote groepen terwijl ze nog extra kwetsbaar zijn voor ziektes. Maar goed dat is meer mijn stokpaardje :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MarJT
Berichten: 76
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door MarJT »

Verbijsterend dat de SGP dit een goed akkoord vind. Is men daar vergeten dat asielzoekers ook vluchten door christenvervolging? Wij hebben enkele tientallen vluchtelingen in onze gemeente zitten uit Syrië, Irak en Iran. Die moeten dus terug, want gelukszoekers.
GGotK
Berichten: 2211
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door GGotK »

MarJT schreef: 16 mei 2024, 14:26 Verbijsterend dat de SGP dit een goed akkoord vind. Is men daar vergeten dat asielzoekers ook vluchten door christenvervolging? Wij hebben enkele tientallen vluchtelingen in onze gemeente zitten uit Syrië, Irak en Iran. Die moeten dus terug, want gelukszoekers.
Volgens de SGP blijft wel "waakzaamheid geboden op de medisch-ethische thema's, maar ook als het gaat om de vrijheden van scholen en kerken, de mogelijke aanpassingen van ons kiesstelsel en het oog voor de verre naaste".
MGG
Berichten: 3708
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door MGG »

.
Laatst gewijzigd door MGG op 16 mei 2024, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3708
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 16 mei 2024, 14:26 Verbijsterend dat de SGP dit een goed akkoord vind. Is men daar vergeten dat asielzoekers ook vluchten door christenvervolging? Wij hebben enkele tientallen vluchtelingen in onze gemeente zitten uit Syrië, Irak en Iran. Die moeten dus terug, want gelukszoekers.
Maakt een verbeterpunt een heel akkoord niet goed. Feit is dat we niet elke vluchteling in Nederland kunnen opvangen. Zelfs niet als we alleen mensen die voor christenvervolging vluchten opvangen. Je conclusie die moeten dus terug klopt niet.
Ambtenaar
Berichten: 9360
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 16 mei 2024, 13:33
Bezuinigen op overheidspersoneel. Ambtenaren weer op de nul lijn. Dat oogt maatschappelijk goed, ( laat die ambtenaren maar eens harder werken), maar besef wel dat veel verpleegkundigen, alle brandweerlieden en politieagenten en het volledige onderwijs daar ook onder vallen. En juist daar willen ze meer mensen trekken.

etc. etc. etc.
Nee hoor, verpleegkundigen, brandweerlieden en politieagenten vallen niet onder de CAO Rijk.
merel
Berichten: 10048
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 16 mei 2024, 15:07
merel schreef: 16 mei 2024, 13:33
Bezuinigen op overheidspersoneel. Ambtenaren weer op de nul lijn. Dat oogt maatschappelijk goed, ( laat die ambtenaren maar eens harder werken), maar besef wel dat veel verpleegkundigen, alle brandweerlieden en politieagenten en het volledige onderwijs daar ook onder vallen. En juist daar willen ze meer mensen trekken.

etc. etc. etc.

Nee hoor, verpleegkundigen, brandweerlieden en politieagenten vallen niet onder de CAO Rijk.
Ik meende begrepen te hebben dat de nullijn gold voor alle ambtenaren en niet alleen voor rijksambtenaren. Of ben ik abuis?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17556
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door huisman »

merel schreef: 16 mei 2024, 15:41
Ambtenaar schreef: 16 mei 2024, 15:07
merel schreef: 16 mei 2024, 13:33
Bezuinigen op overheidspersoneel. Ambtenaren weer op de nul lijn. Dat oogt maatschappelijk goed, ( laat die ambtenaren maar eens harder werken), maar besef wel dat veel verpleegkundigen, alle brandweerlieden en politieagenten en het volledige onderwijs daar ook onder vallen. En juist daar willen ze meer mensen trekken.

etc. etc. etc.

Nee hoor, verpleegkundigen, brandweerlieden en politieagenten vallen niet onder de CAO Rijk.
Ik meende begrepen te hebben dat de nullijn gold voor alle ambtenaren en niet alleen voor rijksambtenaren. Of ben ik abuis?

Abuis en je hebt het akkoord blijkbaar niet zelfstandig gelezen maar hebt het laten lezen door Timmermans en co. Ik ben echt niet zo blij met dit komende kabinet maar vind het wel goed dat op sommige terreinen het roer behoorlijk om gaat. De kroonjuwelen (lees klimaatjuwelen) van D66 gaan de prullenmand is en dat stemt mij tot grote vreugde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie