Dorsvloer vol confetti

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6551
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Posthoorn »

Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 12:19 Waarom zou je, als je God liefhebt, genoegen willen nemen met maar 1 keer als de deuren van Zijn huis 2 keer open gaan?
Misschien omdat een kerkdienst niet altijd zo fijn is? Een kerkgebouw is trouwens niet 'Zijn huis', de tempel was dat wel.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4172
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Maanenschijn »

Als een kerkdienst vooral (of niet meer is dan ) het consumeren van de preek, kun je natuurlijk net zo goed thuis iets luisteren of lezen.

Als je de gemeenschap in samenzijn, gebed en zang met de gemeente wil ervaren of daar waarde aan hecht, dan ben je in de kerk.

Velen ervaren de kerk als een mooi sociologisch construct, daar kun je prima ėėn keer op een zondag vorm geven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10459
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Orchidee »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik hoorde het vanmorgen nog, in wat sommige zelfs een redelijk behoudende GB gemeente noemen,
's morgens zat de kerk vol, want het was doopdienst, zijn er ook maar 800 van 1600 leden, maar goed.
's middags was de kerk half leeg...
Zullen vast allerlei redenen voor zijn, mooi weer, geen zin...etc. maar ik blijf het schokkend vinden, 400-450 mensen in een kerk, waarvan de gemeente 1600 leden heeft.

Maar ik hoor dit ook in sommige CGK-gemeenten en zelfs in sommige Gereformeerde Gemeenten, dat middag/avonddiensten leger worden.
Middag /2e zondagdiensten worden in mijn beleving en ervaring altijd al minder bezocht.
Of het nu gaat om ogg, gg cgk, hhk of pkn gemeente.
Het zal nu vast vaker voorkomen maar (weer) in mijn beleving en ervaring was dat 50 jaar geleden ook al het geval.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Henk J
Berichten: 2652
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Henk J »

Bij ons wordt de avonddienst gemiddeld genomen ook minder bezocht dan de ochtenddienst, deels komt dit ook door de afwezigheid van de oppas in de avonddienst. Maar er zijn ook mensen die alleen in de ochtenddienst komen, denk dat er 's avonds ongeveer 30-50 kerkgangers minder zijn op de 450 die er in de morgendienst zijn.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1572
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Bourdon16 »

Henk J schreef: 14 mei 2024, 14:59 Bij ons wordt de avonddienst gemiddeld genomen ook minder bezocht dan de ochtenddienst, deels komt dit ook door de afwezigheid van de oppas in de avonddienst. Maar er zijn ook mensen die alleen in de ochtenddienst komen, denk dat er 's avonds ongeveer 30-50 kerkgangers minder zijn op de 450 die er in de morgendienst zijn.
Dat is wel een hele goede opkomst.
Ik denkdm dat wij al blij zijn als de helft er is.
Zeeuw
Berichten: 11766
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef: 14 mei 2024, 12:24
Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 12:19 Waarom zou je, als je God liefhebt, genoegen willen nemen met maar 1 keer als de deuren van Zijn huis 2 keer open gaan?
Misschien omdat een kerkdienst niet altijd zo fijn is? Een kerkgebouw is trouwens niet 'Zijn huis', de tempel was dat wel.
Het leven is niet altijd fijn. En de diensten waar je wellicht tegenop ziet kunnen juist wel eens erg gezegend zijn.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6551
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Posthoorn »

Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 16:04
Posthoorn schreef: 14 mei 2024, 12:24
Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 12:19 Waarom zou je, als je God liefhebt, genoegen willen nemen met maar 1 keer als de deuren van Zijn huis 2 keer open gaan?
Misschien omdat een kerkdienst niet altijd zo fijn is? Een kerkgebouw is trouwens niet 'Zijn huis', de tempel was dat wel.
Het leven is niet altijd fijn. En de diensten waar je wellicht tegenop ziet kunnen juist wel eens erg gezegend zijn.
Je stelde een vraag en daar gaf ik antwoord op.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4024
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 16:04
Posthoorn schreef: 14 mei 2024, 12:24
Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 12:19 Waarom zou je, als je God liefhebt, genoegen willen nemen met maar 1 keer als de deuren van Zijn huis 2 keer open gaan?
Misschien omdat een kerkdienst niet altijd zo fijn is? Een kerkgebouw is trouwens niet 'Zijn huis', de tempel was dat wel.
Het leven is niet altijd fijn. En de diensten waar je wellicht tegenop ziet kunnen juist wel eens erg gezegend zijn.
Laten we maar voorzichtig zijn om elkaar de maat te nemen w.b. bezoek kerkdiensten.
En helaas, kerkdiensten kunnen heel zwaar en moeizaam zijn, door allerlei oorzaken.
TSD
Berichten: 2160
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door TSD »

Terri schreef: 14 mei 2024, 16:55
Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 16:04
Posthoorn schreef: 14 mei 2024, 12:24
Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 12:19 Waarom zou je, als je God liefhebt, genoegen willen nemen met maar 1 keer als de deuren van Zijn huis 2 keer open gaan?
Misschien omdat een kerkdienst niet altijd zo fijn is? Een kerkgebouw is trouwens niet 'Zijn huis', de tempel was dat wel.
Het leven is niet altijd fijn. En de diensten waar je wellicht tegenop ziet kunnen juist wel eens erg gezegend zijn.
Laten we maar voorzichtig zijn om elkaar de maat te nemen w.b. bezoek kerkdiensten.
En helaas, kerkdiensten kunnen heel zwaar en moeizaam zijn, door allerlei oorzaken.
Ik begrijp dit niet zo. Er wordt toch helemaal niemand de maat genomen? We hebben het over een zorgelijke trend waarbij de 2e dienst steeds minder goed bezocht wordt. Het gaat niet over individuele gevallen met een goede reden die altijd al een maximum hadden van 1 dienst, maar over een zorgelijke trend. Daarbij wordt niemand individueel te maat genomen.

Er zijn talloze goede redenen waarom kerkdiensten voor individuen zwaar zijn, of dat iemand maar 1 dienst aan kan, of misschien wel altijd thuis meeluistert (of vul zelf maar in), maar het feit dat een 2e dienst steeds vaker erg slecht wordt bezocht is in mijn ogen echt zorgelijk en staat los van individuele gevallen die er altijd al zijn geweest. Ik denk dat daar best de vinger bij gelegd kan worden zonder dat je nu meteen aan het veroordelen bent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5480
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door pierre27 »

TSD schreef: 14 mei 2024, 17:26
Terri schreef: 14 mei 2024, 16:55
Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 16:04
Posthoorn schreef: 14 mei 2024, 12:24 Misschien omdat een kerkdienst niet altijd zo fijn is? Een kerkgebouw is trouwens niet 'Zijn huis', de tempel was dat wel.
Het leven is niet altijd fijn. En de diensten waar je wellicht tegenop ziet kunnen juist wel eens erg gezegend zijn.
Laten we maar voorzichtig zijn om elkaar de maat te nemen w.b. bezoek kerkdiensten.
En helaas, kerkdiensten kunnen heel zwaar en moeizaam zijn, door allerlei oorzaken.
Ik begrijp dit niet zo. Er wordt toch helemaal niemand de maat genomen? We hebben het over een zorgelijke trend waarbij de 2e dienst steeds minder goed bezocht wordt. Het gaat niet over individuele gevallen met een goede reden die altijd al een maximum hadden van 1 dienst, maar over een zorgelijke trend. Daarbij wordt niemand individueel te maat genomen.

Er zijn talloze goede redenen waarom kerkdiensten voor individuen zwaar zijn, of dat iemand maar 1 dienst aan kan, of misschien wel altijd thuis meeluistert (of vul zelf maar in), maar het feit dat een 2e dienst steeds vaker erg slecht wordt bezocht is in mijn ogen echt zorgelijk en staat los van individuele gevallen die er altijd al zijn geweest. Ik denk dat daar best de vinger bij gelegd kan worden zonder dat je nu meteen aan het veroordelen bent.
Mooie en inhoudsvolle reactie, terecht de vinger gelegd bij een zorgelijke trend wat voor velen het nieuwe normaal is of aan het worden is. Dit los van de genoemde casussen..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1192
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Anselmus »

Los van individuele casuïstiek is de opdracht van Paulus, (geïnspireerd door de Heilige Geest =God Zelf) om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Daarbij heeft de kerk van de Reformatie altijd het belang van twee diensten benadrukt om de Gebr te vormen en te leren. Maar het is inderdaad tegenwoordig de tendens: wat kan ik er halen en wat heb ik eraan. Trouw is een vies woord geworden, ook als dat zelfverloochening vraagt. Niet vanuit wettisisme, maar vanuit dankbaarheid, als liefdesdienst: verenigt met het lichaam van Christus meer over Hem leren en heerlijkheid in Hem zien.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6551
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Posthoorn »

Anselmus schreef: 14 mei 2024, 19:16 Los van individuele casuïstiek is de opdracht van Paulus, (geïnspireerd door de Heilige Geest =God Zelf) om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Daarbij heeft de kerk van de Reformatie altijd het belang van twee diensten benadrukt om de Gebr te vormen en te leren. Maar het is inderdaad tegenwoordig de tendens: wat kan ik er halen en wat heb ik eraan. Trouw is een vies woord geworden, ook als dat zelfverloochening vraagt. Niet vanuit wettisisme, maar vanuit dankbaarheid, als liefdesdienst: verenigt met het lichaam van Christus meer over Hem leren en heerlijkheid in Hem zien.
De tekst van Hebr. 10:25 gaat niet over de onderlinge bijeenkomsten, maar de onderlinge bijeenkomst, enkelvoud. En dit gaat niet over het samenkomen van de gemeente, maar het toebehoren aan Christus. Hier wordt nl. hetzelfde woord gebruikt als in 2 Thess. 2:1, waar het wordt vertaald met 'toevergadering' (tot Hem, Christus).
Overigens is het natuurlijk heel Bijbels om als gemeente op zondag samen te komen. Maar je kunt de vraag stellen of dit wel altijd op de goede manier gebeurt en of je dan verplicht bent daar dan (altijd) deel aan te nemen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2166
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Arja »

Anselmus schreef: 14 mei 2024, 19:16 Los van individuele casuïstiek is de opdracht van Paulus, (geïnspireerd door de Heilige Geest =God Zelf) om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Daarbij heeft de kerk van de Reformatie altijd het belang van twee diensten benadrukt om de Gebr te vormen en te leren.
In de Schrift staat geen gebod over de tijden of het aantal zondagsdiensten of - bijeenkomsten. Of een kerk al dan niet een zondagavonddienst leidt, heeft geen invloed op hoe bijbels die kerk is. Een kerk met twee diensten kan verder weg zijn dan eentje met 1 goede dienst.

Tijdens de middeleeuwen werd de ochtendaanbidding bekend als 'metten' en de avondaanbidding als 'vespers'. Ten tijde van de Reformatie werd de gewoonte van ochtend- en avondaanbidding voortgezet. Wil niet zeggen dat het persé zo moet toch?

Mijn gemeente had 1 dienst met meerdere gedeeltes, de twee helft van de dienst was de ontmoeting met elkaar. Zo'n dienst duurde dan langer dan een gemiddelde dienst in een reformatorische kerk.

Sommige denominaties en andere kerktradities richtten de ene dienst op het toerusten van de gelovigen, en de andere op het bereiken van de verlorenen. Dat vind ik mooi.

Toch ben ik het er mee eens dat in de PKN de tweede dienst er niet meer is overal omdat er steeds minder interesse voor is. Vroeger was je afhankelijk van de twee preken op zondag. En eentje door de week. Met de komst van het internet kan je elke dag zoveel preken luisteren als je maar wilt en als er in jouw kerk geen preken zijn die naar Gods Woord zijn en ook geen ontmoeting op zondag, dan haak je langzamerhand af

Als er ook ontmoeting is, kunnen 2 diensten je twee kansen bieden om mede gelovigen te ontmoeten en van hart tot hart te praten en elkaar te bemoedigen en voor elkaar de bidden. Dat zou het mooist zijn natuurlijk.
Leuke "vraag en antwoord" blog: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1881
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Ararat »

Posthoorn schreef: 14 mei 2024, 19:55
Anselmus schreef: 14 mei 2024, 19:16 Los van individuele casuïstiek is de opdracht van Paulus, (geïnspireerd door de Heilige Geest =God Zelf) om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Daarbij heeft de kerk van de Reformatie altijd het belang van twee diensten benadrukt om de Gebr te vormen en te leren. Maar het is inderdaad tegenwoordig de tendens: wat kan ik er halen en wat heb ik eraan. Trouw is een vies woord geworden, ook als dat zelfverloochening vraagt. Niet vanuit wettisisme, maar vanuit dankbaarheid, als liefdesdienst: verenigt met het lichaam van Christus meer over Hem leren en heerlijkheid in Hem zien.
De tekst van Hebr. 10:25 gaat niet over de onderlinge bijeenkomsten, maar de onderlinge bijeenkomst, enkelvoud. En dit gaat niet over het samenkomen van de gemeente, maar het toebehoren aan Christus. Hier wordt nl. hetzelfde woord gebruikt als in 2 Thess. 2:1, waar het wordt vertaald met 'toevergadering' (tot Hem, Christus).
Overigens is het natuurlijk heel Bijbels om als gemeente op zondag samen te komen. Maar je kunt de vraag stellen of dit wel altijd op de goede manier gebeurt en of je dan verplicht bent daar dan (altijd) deel aan te nemen.
Deze uitleg begrijp ik niet helemaal als ik hem invul in de genoemde tekst.
Hebreeën 10:25, SVV
‭En laat ons het toebehoren aan Christus niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3085
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Lilian1975 »

pierre27 schreef: 14 mei 2024, 17:54
TSD schreef: 14 mei 2024, 17:26
Terri schreef: 14 mei 2024, 16:55
Zeeuw schreef: 14 mei 2024, 16:04 Het leven is niet altijd fijn. En de diensten waar je wellicht tegenop ziet kunnen juist wel eens erg gezegend zijn.
Laten we maar voorzichtig zijn om elkaar de maat te nemen w.b. bezoek kerkdiensten.
En helaas, kerkdiensten kunnen heel zwaar en moeizaam zijn, door allerlei oorzaken.
Ik begrijp dit niet zo. Er wordt toch helemaal niemand de maat genomen? We hebben het over een zorgelijke trend waarbij de 2e dienst steeds minder goed bezocht wordt. Het gaat niet over individuele gevallen met een goede reden die altijd al een maximum hadden van 1 dienst, maar over een zorgelijke trend. Daarbij wordt niemand individueel te maat genomen.

Er zijn talloze goede redenen waarom kerkdiensten voor individuen zwaar zijn, of dat iemand maar 1 dienst aan kan, of misschien wel altijd thuis meeluistert (of vul zelf maar in), maar het feit dat een 2e dienst steeds vaker erg slecht wordt bezocht is in mijn ogen echt zorgelijk en staat los van individuele gevallen die er altijd al zijn geweest. Ik denk dat daar best de vinger bij gelegd kan worden zonder dat je nu meteen aan het veroordelen bent.
Mooie en inhoudsvolle reactie, terecht de vinger gelegd bij een zorgelijke trend wat voor velen het nieuwe normaal is of aan het worden is. Dit los van de genoemde casussen..
Hoe floreert het samenkomen in de gemeenten door de weeks? Wbt diensten, verenigingen bijbelstudies etc? Ik zie daarin ook een steeds minder groot aantL betrokken gemeenteleden. En dat in combinatie (buiten de oppas en gezondheids oorzaken) met dalend middag of avond dienst bezoekers?

Hier worden de tweede diensten best nog bezocht. Alhoewel er ook mensen die inderdaad 1 keer komen. Buiten de genoemde reden. Tegelijkertijd is het ook zo, veel jonge stellen uit andere kerkverbanden. Misschien gaan ze dan nog bij hun ouders? Lastig om er goed beeld van te hebben. Maar de doordeweekse activiteiten worden echt beduidend minder bezocht. In die zin vind ik het een zorgelijke ontwikkeling. En zou me het niet verbazen als dat doorzet naar tweede diensten....
Plaats reactie