Studentenprotesten

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Studentenprotesten

Bericht door Maanenschijn »

parsifal schreef:
Herman schreef: 13 mei 2024, 19:06
parsifal schreef: 13 mei 2024, 19:02 Mijn vrouw kon net niet bij haar Nederlandse les komen omdat gebouw "bezet" is door demonstranten. Ik hoop dat deel van cursuskosten ook op demonstranten zijn te verhalen.
Ben je zelf wel normaal op de uni gekomen?
Wij zitten op Zernike campus voornamelijk met betas en economen enz. Geen demonstratie gezien.
Mijn zoon was vandaag op de VU. Daar ook geen spoor onrust te bemerken.

De VU heeft trouwens vorige week al stevige spelregels geformuleerd en rond gestuurd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Philip
Berichten: 369
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Studentenprotesten

Bericht door Philip »

huisman schreef: 13 mei 2024, 18:28
Philip schreef: 13 mei 2024, 17:10
huisman schreef: 13 mei 2024, 16:44
Edelweiss schreef: 13 mei 2024, 16:02
Ik sluit me aan bij de antwoorden van Maanenschijn en Profesto hierop, en wil er aansluitend nog wat gedachten over delen.

De studentes die je noemt hebben zich onwaarschijnlijk kalm gehouden en weinig tot geen solidariteit vertoond met de meiden op de universiteit van Teheran. Dat waren en zijn, in mijn ogen, ongelooflijk dappere jongedames, die met gevaar voor eigen leven strijden voor erkenning en tegen de islamitische onderdrukking. Al het feminisme ten spijt kwamen er uit die hoek enkel krekelgeluiden. Hoe dan?

De deelname aan de huidige protesten zal waarschijnlijk en hopelijk! geen werkelijke pro-Hamas gedachte zijn. Dit geldt dan expliciet voor de studenten, en niet het haattuig wat zich er bij aansloot (en wat zich al bij eerdere protesten liet zien).
Als je op sociale kanalen de korte vraaggesprekjes met de studenten ziet, vraag ik mij af wie zich werkelijk in de ingewikkelde materie verdiept heeft. Ik gok dat het er niet veel zijn. Het schreeuwt gewoon lekker mee met de trend van het moment. Het zou mij niet verbazen als deze lui een handvol jaar terug met BLM-uitlatingen op straat te vinden waren, en volgende maand zijn er vast weer andere dingen hip.
Toch ben ik bang dat er meer antisemitisme onder deze demonstranten zit dan wij denken. Minister van onderwijs Dijkgraaf was heftig geschokt na zijn gesprekken met Joodse studenten. Sommigen durven al meer dan 4 maanden niet meer de colleges te volgen. De NOS besteed daar nauwelijks aandacht aan. Hun liveblog over Gaza lijkt op een propagandablog van Hamas.
De cijfers van Hamas worden direct doorgegeven aan het Nederlandse publiek met weinig nuance. Bij Israëlische aanvallen vallen volgens deze blog altijd tientallen doden waarvan 90% vrouwen en kinderen. Belachelijke cijfers en onzinnige propaganda. Israël vecht tegen een goed bewapend en getraind Hamas en verloor al honderden soldaten.
Die genocide beschuldiging is ook te gek voor woorden. Er wordt heftig gevochten in dichtbevolkt gebied dan vallen er ook burgerslachtoffers.
De beschuldiging van genocide ziet niet op de gevechten, maar op het weigeren van hulpgoederen door Israël. Voor deze weigering bestaat geen enkele rechtvaardiging. Het controleren van de circa 500 vrachtwagens die dagelijks nodig zijn in Gaza op wapens en munitie is een taak die Israël prima kan uitvoeren. Desondanks kiezen ze er zelf voor om een hongersnood in Gaza te creëren, wat mogelijk een genocide vormt.

De dagelijkse wreedheden van Israël die op sociale media worden gepost door eigen soldaten, maken duidelijk dat Israël onvoldoende rekening houdt met de belangen van de burgerbevolking en regelmatig bewust extra schade aanricht. Naast de doden zijn velen gewond geraakt en is er ontzettend veel schade aangericht. Dit alles voor een bij voorbaat tot mislukken gedoemde operatie om Hamas uit te schakelen. Die rekruteren zo weer nieuwe terroristen. Deze ellende is absoluut onacceptabel. Het doel heiligt de middelen niet. Desondanks blijft Nederland achter de VS staan, zoals we dat vanuit het verleden al gewend zijn. Oorlogsmisdaden in Vietnam, in Afghanistan en Irak, voortdurende economische blokkade van Cuba, wapenleveranties aan Israël, het maakt kennelijk allemaal niets uit.

Je kritiek op de NOS kan ik overigens wel begrijpen.
Bijna alles wat je schrijft zijn geen feiten. De meest in het oog springende heb ik vetgedrukt. Is wel Hamas propaganda (al maanden) maar zijn absoluut geen feiten. Is Gaza dan een fijne plek om te leven? Nee, maar dat ligt aan Hamas.
Na de slachting van 7 oktober en het nemen van honderden gijzelaars kon Israël niet anders dan proberen Hamas voor altijd onschadelijk te maken.
Trouwens de beste stuurlui aan wal spreken al snel over oorlogsmisdaden, excessief politiegeweld enz. Van onze operatie in Afghanistan weet ik wat meer dan de gemiddelde Nederlander. Geen oorlogsmisdaden gepleegd. Die ME’ers bij de UvA verdienen ook onze volledige steun.
Je laatste zin ben ik het dan wel weer mee eens. ;)
Er zijn uitgebreide rapportages verschenen over het geweld, over de massagraven en de executies. De passage over genocide is niet mijn mening, maar die van het ICJ. Dat zijn gewoon harde feiten, net zoals het een feit is dat Israël de Gazastrook kapot schiet en niet Hamas.

Je kritiek op de regelmatig onprofessionele NOS deel ik, maar je kunt niet de kwaliteitskranten van hetzelfde beschuldigen. https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/25/ho ... n-a4197195
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/06/on ... g-a4198112
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/23/ma ... a-a4196957
GerefGemeente-lid
Berichten: 6733
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Studentenprotesten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het is allemaal linkse woke, @Philip. De NRC is een waardeloze krant.

Men is gefrustreerd over alles en iedereen die niet denkt zoals de mainstream Groen-Linkser of PvdA-er.

Ik begrijp totaal niet dat je zo'n krant überhaupt serieus durft te nemen. Het is precies hetzelfde als dat ik hier ga beweren dat de Engelse piloten in de Tweede Wereldoorlog genocide pleegden in Nazi-Duitsland omdat ze daar bombardeerden.

Sorry, maar dit gaat mijn begrip totaal te boven.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Studentenprotesten

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef: 13 mei 2024, 23:27 Het is allemaal linkse woke, @Philip. De NRC is een waardeloze krant.

Men is gefrustreerd over alles en iedereen die niet denkt zoals de mainstream Groen-Linkser of PvdA-er.

Ik begrijp totaal niet dat je zo'n krant überhaupt serieus durft te nemen. Het is precies hetzelfde als dat ik hier ga beweren dat de Engelse piloten in de Tweede Wereldoorlog genocide pleegden in Nazi-Duitsland omdat ze daar bombardeerden.

Sorry, maar dit gaat mijn begrip totaal te boven.
Kun je dit wat nader onderbouwen? Waarom is NRC een waardeloze krant? Het wordt toch in het algemeen wel als een kwaliteitskrant gezien. Heb je verifieerbare bronnen die de inhoud van de artikelen weerleggen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17515
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Studentenprotesten

Bericht door huisman »

Zita schreef: 13 mei 2024, 23:36
GerefGemeente-lid schreef: 13 mei 2024, 23:27 Het is allemaal linkse woke, @Philip. De NRC is een waardeloze krant.

Men is gefrustreerd over alles en iedereen die niet denkt zoals de mainstream Groen-Linkser of PvdA-er.

Ik begrijp totaal niet dat je zo'n krant überhaupt serieus durft te nemen. Het is precies hetzelfde als dat ik hier ga beweren dat de Engelse piloten in de Tweede Wereldoorlog genocide pleegden in Nazi-Duitsland omdat ze daar bombardeerden.

Sorry, maar dit gaat mijn begrip totaal te boven.
Kun je dit wat nader onderbouwen? Waarom is NRC een waardeloze krant? Het wordt toch in het algemeen wel als een kwaliteitskrant gezien. Heb je verifieerbare bronnen die de inhoud van de artikelen weerleggen?
Dat artikel over massagraven is allang weerlegd door internationale onderzoeksjournalisten . Weet niet of de NRC dat heeft gerectificeerd want ik lees dat deug krantje niet meer. Las het in de tachtiger en negentiger jaren van de vorige eeuw toen het nog wel een kwaliteitskrant was.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Studentenprotesten

Bericht door Orchidee »

Ik hou van het NRC
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6733
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Studentenprotesten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef: 13 mei 2024, 23:36
GerefGemeente-lid schreef: 13 mei 2024, 23:27 Het is allemaal linkse woke, @Philip. De NRC is een waardeloze krant.

Men is gefrustreerd over alles en iedereen die niet denkt zoals de mainstream Groen-Linkser of PvdA-er.

Ik begrijp totaal niet dat je zo'n krant überhaupt serieus durft te nemen. Het is precies hetzelfde als dat ik hier ga beweren dat de Engelse piloten in de Tweede Wereldoorlog genocide pleegden in Nazi-Duitsland omdat ze daar bombardeerden.

Sorry, maar dit gaat mijn begrip totaal te boven.
Kun je dit wat nader onderbouwen? Waarom is NRC een waardeloze krant? Het wordt toch in het algemeen wel als een kwaliteitskrant gezien. Heb je verifieerbare bronnen die de inhoud van de artikelen weerleggen?
Ik schrijf toch dat het NRC hetzelfde doet als wat ik zeg over de geallieerden? Of wil jij soms ook beweren dat er sprake is van genocide in de oorlog tussen Israël en Hamas? Heb jij daar wel bewijzen voor?

Er is nergens aantoonbaar bewijs voor. En het bewijs dat NRC aandraagt is alleen gebaseerd op onderzoeken die anti-Israëlisch zijn en die het opnemen voor de Palestijnse kant.

Zeggen dat Israël genocide spreekt zou in de Nederlandse samenleving en in ieder geval op dit forum, mijns inziens, verboden moeten worden.

In een oorlog zijn er altijd burgerslachtoffers. Dat is onvermijdelijk. Maar dat is echt van totaal andere orde dan zeggen dat er sprake is dat Israël moedwillig Palestijnen vermoord. Nu bij Rafah geven ze ook heel duidelijk aan dat men moet vluchten. Bij een genocide hadden ze dat natuurlijk nooit gedaan, maar waren ze gelijk de stad binnengevallen.
Philip
Berichten: 369
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Studentenprotesten

Bericht door Philip »

Discussiëren over een onderwerp wordt heel moeilijk als je niet duidelijk aangeeft wat de bronnen zijn van je stellingen.

De massale bombardementen op burgerdoelen in de Tweede Wereldoorlog vind ik inderdaad volkomen onacceptabel.

Heb je een linkje naar de weerlegging van het artikel over massagraven?

De beelden van de wreedheden begaan door Israëlische soldaten zijn overal te vinden op het internet. Ze zijn van de soldaten zelf en daarmee betrouwbaar. Hoezo verspreidt het NRC leugens als ze alleen maar beschrijven wat er in die video's te zien is?
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Studentenprotesten

Bericht door merel »

Waar moeten de mensen uit Rafah volgens jou dan geen vluchten? De hele Gaza strook is kapot geschoten en zit potdicht.
HersteldHervormd
Berichten: 6263
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Studentenprotesten

Bericht door HersteldHervormd »

Soms denk ik wel eens: De Geallieerde hebben op het einde van de WOII vreselijke bombardementen op Duitsland uitgevoerd. Daar zijn talloze onschuldige burgers omgekomen. Was daar toen ook kritiek op? Zelfde als de Oekraïne nu terugslaat naar Rusland, dan vallen er ook Russische burgerslachtoffers, is er iemand die daar zich publiekelijk over uitspreekt?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Philip
Berichten: 369
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Studentenprotesten

Bericht door Philip »

Ja, op die Geallieerde bombardementen was toentertijd ook veel kritiek. En Oekraïne voert enkel aanvallen uit op militaire doelen, zonder daarbij grote aantallen burgerslachtoffers te raken. In Belgorod schoten de Russen een Oekraïense raket uit de lucht, die vervolgens op een flat belandde. Dat kan Oekraïne ook niet helpen.
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Studentenprotesten

Bericht door MGG »

merel schreef: 14 mei 2024, 07:15 Waar moeten de mensen uit Rafah volgens jou dan geen vluchten? De hele Gaza strook is kapot geschoten en zit potdicht.
Op papier genoeg bondgenoten. De islamitische landen willen niet voor niks de Gazanen niet opvangen.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Studentenprotesten

Bericht door merel »

MGG schreef: 14 mei 2024, 07:26
merel schreef: 14 mei 2024, 07:15 Waar moeten de mensen uit Rafah volgens jou dan geen vluchten? De hele Gaza strook is kapot geschoten en zit potdicht.
Op papier genoeg bondgenoten. De islamitische landen willen niet voor niks de Gazanen niet opvangen.
En waarom zou dat zijn?
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Studentenprotesten

Bericht door merel »

Philip schreef: 14 mei 2024, 07:25 Ja, op die Geallieerde bombardementen was toentertijd ook veel kritiek. En Oekraïne voert enkel aanvallen uit op militaire doelen, zonder daarbij grote aantallen burgerslachtoffers te raken. In Belgorod schoten de Russen een Oekraïense raket uit de lucht, die vervolgens op een flat belandde. Dat kan Oekraïne ook niet helpen.
Dat niet alleen. In WO2 waren de communicatiemiddelen veel slechter dan nu. Men wist nauwelijks van burgerslachtoffers als dat niet dichtbij was.
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Studentenprotesten

Bericht door Bertiel »

Over "Dresden" was er anders genoeg commentaar.
Dit blijft het moeilijke dillema van iedere oorlog, er vallen altijd burgerslachtoffers.
Het is wel een verschil tussen een aanvallende partij of een verdedigende/terugvechtende partij.
Daarnaast is het bewust opstellen van "human shields" de verdedigende partij niet aan te rekenen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie