Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

MGG
Berichten: 3695
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door MGG »

Ik zie het niet als angst maar als gezond boerenverstand.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4024
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Terri »

Ik ben verbijsterd over wat er gebeurd en merk dat ik eronder lijd. Wat een onrecht, wat een leugens.
Omdat het zo ogen-uit wrijvend- bizar is, komt steeds meer openbaar dat dit een geestelijke strijd is.
Het gejoel ooit in Jeruzalem... pure haat, 40-45 opnieuw,( met alles wat er nog meer gebeurd is) en heden..... :ouin
Maar God zal opstaan!, hoe en wanneer weet ik niet, maar Hij heeft nog altijd veel van Zijn eigen beloftes voor Israël ( Zijn knecht) tot op heden niet vervuld.
Wij hadden een preek over Jesaja 2 en 49. Ooit gaat dit gebeuren.
De toekomst is zeker, ja eindeloos goed.
Profesto
Berichten: 831
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Profesto »

We moeten niet wegkijken bij onrecht.
Het opnemen voor de zwakkeren en voor minderheden.
We moeten het goede in de ander blijven zien.
Kortom, een samenleving waarin zorg voor de naaste belangrijker is dan gelijk hebben of krijgen en waar niet geluisterd wordt naar hitsende politici die heel graag een zondebok aanwijzen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9022
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door J.C. Philpot »

De toenemende haat tegen Israel en de Joden gaat niet buiten God om.

Zacharia 12
1 De last van het woord des HEEREN over Israël. De HEERE spreekt, Die den hemel uitbreidt, en de aarde grondvest, en des mensen geest in zijn binnenste formeert.
2 Ziet, Ik zal Jeruzalem stellen tot een drinkschaal der zwijmeling allen volken rondom; ja, ook zal zij zijn over Juda, in de belegering tegen Jeruzalem.
3 En het zal te dien dage geschieden, dat Ik Jeruzalem stellen zal tot een lastigen steen allen volken; allen, die zich daarmede beladen, zullen gewisselijk doorsneden worden; en al de volken der aarde zullen zich tegen haar verzamelen.


De Heere zegt: Ik zal. Hij is het Zelf die dit bewerkt en beschikt. Op een zodanige manier dat de vijanden van Israel volledig zelf verantwoordelijk zijn en blijven, en vrijwillig kiezen om Gods oude volk met intense vijandschap te bejegenen.

Daar doorheen zal God tot Zijn doel komen met het volk, en Zijn grote naam verheerlijken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 09 mei 2024, 08:57
Job schreef:
Maanenschijn schreef: 09 mei 2024, 00:33 Een goede vraag.

In de oorlog hebben mijn grootouders onderdak gegeven aan onderduikende Joden, oa een klein meisje. Dat meisje is onderdeel geworden van onze familie, onze Tante Lien. Later getrouwd met een Jood, kinderen gekregen. Wij gingen naar Amsterdam, naar tante Lien of naar de bar- of bath mitswa van de kinderen. Nu is tante Lien overleden, oud geworden.

Met de aanwezigheid van Tante Lien was de oorlog en jodenhaat nooit ver weg. Vorige week vroeg ik het zo in huis: zouden we nu, als het nodig is, weer een Tante Lien opnemen in huis? Verbergen, voor hen in de bres springen? Je ziet al snel wat uitvluchten komen: ik heb er de ruimte niet voor, ik ben daar te angstig voor, ik heb een jong gezin, dat gaat niet meer in deze tijd, enz.

Je weet het pas als het er echt op aan komt. Het is moeilijk in te schatten. Voor mijzelf denk ik dat er dan weer een Tante Lien (of ome Sam) welkom is. Maar ik ben niet iemand van de barricaden. Meer in stilte. Doe wel en zie niet om, was hetgeen onze ouders ons leerden.

Zomaar wat gedachten.
Indrukwekkende verhalen. Vertel ze sowieso maar door, zodat ze niet vergeten worden.

Maar is het 'echt erop aan komen' niet nu al?
Ik denk het niet. In zekere zin functioneert de rechtstaat nog. Ik denk dat vlaggen hijsen ook meer kwaad dan goed doet, nog meer polariseert. Ons uitspreken in raadzalen en in het publieke domein lijkt mij voor nu (voor mij) nog voldoende.
Heb jij die mogelijkheid? Dat is indd mooi en goed :super
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Job »

CvD schreef: 09 mei 2024, 09:09
Job schreef: 09 mei 2024, 08:50 Maar los van of we het politieke beleid van Israël wel of niet bekritiseren: we zien toch allemaal wel dat jodenhaat hier hand over hand toeneemt? Daar gaat dit topic over. Je kunt dit fenomeen echt niet alleen verklaren met de keuzes die de staat Israel maakt.

En ja, die eventuele steen door de ruit, @MGG...ik worstel ermee, waar mogen we ons terugtrekken om onszelf veilig te houden en waar moeten we radicaal zeggen: tot hier en niet verder? Pal gaan staan voor onze joden? Het gaat me niet per se om die vlag. Ik heb er geen hangen en ben ook niet van plan 'm uit te steken, omdat ik denk dat het polariseert. Maar met een blik op de geschiedenis: neutraliteit bestaat niet.
Je solidariteit tonen heeft toch niets met polarisatie te maken?
Ik heb voor mezelf een afweging gemaakt: in onze buurt steun ik er wellicht een paar joodse medeburgers mee. Maar ik zal er de woede en het vennijn bij heel wat meer medelanders door toe doen nemen. Dat laatste vind ik onverantwoord. We zouden juist een manier moeten vinden om te de-escaleren.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
CvD
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door CvD »

Job schreef: 09 mei 2024, 21:55
CvD schreef: 09 mei 2024, 09:09
Job schreef: 09 mei 2024, 08:50 Maar los van of we het politieke beleid van Israël wel of niet bekritiseren: we zien toch allemaal wel dat jodenhaat hier hand over hand toeneemt? Daar gaat dit topic over. Je kunt dit fenomeen echt niet alleen verklaren met de keuzes die de staat Israel maakt.

En ja, die eventuele steen door de ruit, @MGG...ik worstel ermee, waar mogen we ons terugtrekken om onszelf veilig te houden en waar moeten we radicaal zeggen: tot hier en niet verder? Pal gaan staan voor onze joden? Het gaat me niet per se om die vlag. Ik heb er geen hangen en ben ook niet van plan 'm uit te steken, omdat ik denk dat het polariseert. Maar met een blik op de geschiedenis: neutraliteit bestaat niet.
Je solidariteit tonen heeft toch niets met polarisatie te maken?
Ik heb voor mezelf een afweging gemaakt: in onze buurt steun ik er wellicht een paar joodse medeburgers mee. Maar ik zal er de woede en het vennijn bij heel wat meer medelanders door toe doen nemen. Dat laatste vind ik onverantwoord. We zouden juist een manier moeten vinden om te de-escaleren.
Ik respecteer jou keuzen,maar vergeet niet en dat zie je bij al deze demonstratie. Waar je ook kijkt het gaat om pure haat naar de Joodse bevolking. Die neemt niet toe die komt er nu uit. De enige manier om de-escalatie te voorkomen zijn dit soort demonstratie te verbieden.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Job »

CvD schreef: 09 mei 2024, 22:28Ik respecteer jou keuzen,maar vergeet niet en dat zie je bij al deze demonstratie. Waar je ook kijkt het gaat om pure haat naar de Joodse bevolking. Die neemt niet toe die komt er nu uit. De enige manier om de-escalatie te voorkomen zijn dit soort demonstratie te verbieden.
Het is een lastige afweging, ik heb het zeker overwogen, zo'n vlag. Bang voor stenen door de ruit ben ik niet zozeer, dat zou ik op de koop toenemen, mits ik maar wist dat ik met mijn vlag "een steentje" bij zou dragen richting meer onderlinge verdraagzaamheid. Maar daar ben ik dus niet van overtuigd, integendeel. Daarbij vind ik een vlag vooral symbolische steun. Misschien ook nodig, maar het haalt concreet niets uit.

Ik denk dat de haat er inderdaad al wel zat en er ook wel zal blijven zitten. Het is de strijd tegen het levende Kind, een geestelijke strijd. Tot aan de wederkomst zal die er zijn. Ik geloof echter dat je het vuur van haat wel verder kunt aanwakkeren en daar mogen wij geen oorzaak van zijn.

Punt is wel wat die demonstraties betreft: op welke juridische grond kun je ze verbieden? Reken maar dat daar op verschillende plekken koortsachtig over wordt nagedacht momenteel. Is nog niet eenvoudig.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door helma »

Ons wordt verboden bij de kliniek te staan (is wél demonstratierecht) 'uit vrees voor wanordelijkheden'. De burgemeester gebruikt die clasule in ons geval ten onrechte. Maar ik begrijp niet dat ik vele wanordelijkheden zie bij demonstraties die, gewoon onder het mom van datzelfde demonstratierecht, wel gedoogd worden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9313
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door parsifal »

De steunbetuiging nu lijkt nu voor Israel stemmen op het Eurovisie songfestival. In Italie kreeg Israel blijkbaar 40% van de stemmen. Geeft wel een beetje de zwijgende meerderheid van een land weer, die toch een stem laat horen. Verder is dat festival natuurlijk rotzooi.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12200
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Herman »

Ik vind het toch tamelijk onthutsend dat de voorzitter van de UvA een lijst afgeeft met joodse namen aan gemaskerde studenten. Ik vermoed dat hij dat als een soort van poldermodel onderhandeling heeft ervaren, maar het geeft natuurlijk een absoluut heel slecht beeld weer van waar het onderliggend om gaat.
Maar wat is de volgende stap. Dublin en andere universiteit hebben wetenschappelijk banden verbroken. Zo'n lijst is maar een fase en als je allerlei links-georiënteerde hoogleraren op internet ziet, is dat ook de bedoeling.
CvD
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door CvD »

Job schreef: 09 mei 2024, 23:41
CvD schreef: 09 mei 2024, 22:28Ik respecteer jou keuzen,maar vergeet niet en dat zie je bij al deze demonstratie. Waar je ook kijkt het gaat om pure haat naar de Joodse bevolking. Die neemt niet toe die komt er nu uit. De enige manier om de-escalatie te voorkomen zijn dit soort demonstratie te verbieden.
Het is een lastige afweging, ik heb het zeker overwogen, zo'n vlag. Bang voor stenen door de ruit ben ik niet zozeer, dat zou ik op de koop toenemen, mits ik maar wist dat ik met mijn vlag "een steentje" bij zou dragen richting meer onderlinge verdraagzaamheid. Maar daar ben ik dus niet van overtuigd, integendeel. Daarbij vind ik een vlag vooral symbolische steun. Misschien ook nodig, maar het haalt concreet niets uit.

Ik denk dat de haat er inderdaad al wel zat en er ook wel zal blijven zitten. Het is de strijd tegen het levende Kind, een geestelijke strijd. Tot aan de wederkomst zal die er zijn. Ik geloof echter dat je het vuur van haat wel verder kunt aanwakkeren en daar mogen wij geen oorzaak van zijn.

Punt is wel wat die demonstraties betreft: op welke juridische grond kun je ze verbieden? Reken maar dat daar op verschillende plekken koortsachtig over wordt nagedacht momenteel. Is nog niet eenvoudig.
Een als we nu eens symbolische steun samen doet met het gebed. Ik denk dat je toch om een goede zaak en naam mag getuigen.

De belofte liggen er voor het volk Israël en dan hoeven we niet weg te kijken.Ook niet wat er in de Palestijnse gebieden nu gebeurt.

Een nee ik veroorzaak niets,maar als je vol met haat zit tegen iets of iemand. Dan zal die groep of persoon het nooit goed kunnen doen bij je. Je geeft zelf aan de strijd van het levende kind. Die is in het paradijs al begonnen een zal doorgaan tot het einde. En toch God gaat door met zijn vergaderend werk dwars door alles heen.
CvD
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door CvD »

Herman schreef: 10 mei 2024, 09:02 Ik vind het toch tamelijk onthutsend dat de voorzitter van de UvA een lijst afgeeft met joodse namen aan gemaskerde studenten. Ik vermoed dat hij dat als een soort van poldermodel onderhandeling heeft ervaren, maar het geeft natuurlijk een absoluut heel slecht beeld weer van waar het onderliggend om gaat.
Maar wat is de volgende stap. Dublin en andere universiteit hebben wetenschappelijk banden verbroken. Zo'n lijst is maar een fase en als je allerlei links-georiënteerde hoogleraren op internet ziet, is dat ook de bedoeling.
Ik vraag mij dan af of dit wel allemaal mag binnen AVG wet? Als je een bepaalde instantie belt nee meneer u moeder met echt zelf bellen in verband met de juist AVG.
En in welke handen komen die namen terecht. Iran Hamas,andere vijandigestate. Ik vindt het echt absurd dat ,dat alle maal gewoon kan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12200
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Herman »

CvD schreef: 10 mei 2024, 09:13
Herman schreef: 10 mei 2024, 09:02 Ik vind het toch tamelijk onthutsend dat de voorzitter van de UvA een lijst afgeeft met joodse namen aan gemaskerde studenten. Ik vermoed dat hij dat als een soort van poldermodel onderhandeling heeft ervaren, maar het geeft natuurlijk een absoluut heel slecht beeld weer van waar het onderliggend om gaat.
Maar wat is de volgende stap. Dublin en andere universiteit hebben wetenschappelijk banden verbroken. Zo'n lijst is maar een fase en als je allerlei links-georiënteerde hoogleraren op internet ziet, is dat ook de bedoeling.
Ik vraag mij dan af of dit wel allemaal mag binnen AVG wet? Als je een bepaalde instantie belt nee meneer u moeder met echt zelf bellen in verband met de juist AVG.
En in welke handen komen die namen terecht. Iran Hamas,andere vijandigestate. Ik vindt het echt absurd dat ,dat alle maal gewoon kan.
Het gaat om een lijst met instanties, hopelijk niet met namen van wetenschappers en hun privé adres.
CvD
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door CvD »

Herman schreef: 10 mei 2024, 09:15
CvD schreef: 10 mei 2024, 09:13
Herman schreef: 10 mei 2024, 09:02 Ik vind het toch tamelijk onthutsend dat de voorzitter van de UvA een lijst afgeeft met joodse namen aan gemaskerde studenten. Ik vermoed dat hij dat als een soort van poldermodel onderhandeling heeft ervaren, maar het geeft natuurlijk een absoluut heel slecht beeld weer van waar het onderliggend om gaat.
Maar wat is de volgende stap. Dublin en andere universiteit hebben wetenschappelijk banden verbroken. Zo'n lijst is maar een fase en als je allerlei links-georiënteerde hoogleraren op internet ziet, is dat ook de bedoeling.
Ik vraag mij dan af of dit wel allemaal mag binnen AVG wet? Als je een bepaalde instantie belt nee meneer u moeder met echt zelf bellen in verband met de juist AVG.
En in welke handen komen die namen terecht. Iran Hamas,andere vijandigestate. Ik vindt het echt absurd dat ,dat alle maal gewoon kan.
Het gaat om een lijst met instanties, hopelijk niet met namen van wetenschappers en hun privé adres.
Ik ben er niet gerust op Herman. Een met weinig informatie kan je tegenwoordig veel achterhalen. Maar goed nogmaals ik hoop het niet.
Plaats reactie