Dat is zeker waar. Alleen is de vraag of dat verschil maakt voor de kwestie die aan de orde is. Juist religieuze segregatie is een probaat middel tegen sociaal-economische segregatie. En die laatste is mijns inziens veel gevaarlijker dan de eerste, want leidt tot institutioneel wantrouwen.
Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Die eerste alinea is je mantra, maar ik zou het graag onderbouwd zien. Zoals DDD aangaf (en ik in Zweden zag) kunnen Christelijke scholen segregatie op economisch en etnisch gebied juist tegengaan. Juist geografische grenzen hanteren kan zorgen voor segregatie omdat culturele en etnische lijnen vaak geografisch zijn. De scholen in het Gooi zijn anders dan in de Bijlmer.Ambtenaar schreef: ↑01 mei 2024, 00:01Bijzonder onderwijs is een van de oorzaken van segregatie, doordat kinderen en ook hun ouders daardoor minder in contact komen met andere mensen.
Door iedereen te verplichten deel te nemen aan openbaar onderwijs en daarbij ook geografische grenzen te hanteren neemt de segregatie af, is mijn overtuiging. Je ontmoet dan anderen, terwijl je er nu voor kunt kiezen om in een bubbel te leven omdat regelgeving dat faciliteert.
Maar punt blijft dat jij echt veel extremere standpunten hebt dan zelfs een extreem seculaire staat als Frankrijk, waar er religieuze prive scholen zijn. Dus ja zelfs Frankrijk zet het artikel wat ik noemde niet zomaar bij het oud vuil zoals jij doet.
Beleid van DNB is belangrijk en moet door experts gedaan worden, maar is ook minder onderhevig aan verschillende inzichten. Daarnaast is economische theorie extreem gebaseerd op data. Het is wel een probleem dat juist in tijden van crisis, de theorie minder goed onderbouwd is en de juiste beslissing nemen het belangrijkste is.Is de president van DNB verkozen en is hij in staat om keuzes te maken? En zo kan ik het rijtje van instituties nog wel wat langer maken.En onderwijskundigen, die niet eens door volk gekozen zijn, zijn in staat om een niet-neutraal maar wel wenselijk uniform onderwijs curriculum vast te stellen waar ouders zich verder niet mee moeten bemoeien? En waarom zou je het onafhankelijk van politieke waan van de dag willen doen? Hoe ziet onderwijs over seksualiteit eruit die onafhankelijk is van de waan van de dag? Alleen dingen die de afgelopen twee decennia vrijwel onomstreden waren?
Je kunt onderwijs over seksualiteit prima splitsen in een algemeen deel op school en meer waarden gericht in het gezin en de kerk.
Onderwijskundige inzichten veranderen, zijn veel minder data-driven (al is er wat verandering) en veel van de dingen die nu relevant zijn (zoals Lentekriebels) gaan over dingen waar we weinig ervaring mee hebben in het onderwijs (en dus ook weinig data). Een onderwijskundige of groep onderwijskundigen maar een beslissing laten nemen zonder ouders is naief (of opportunistisch als je eigen inzicht aansluit bij de op het moment populaire visies onder onderwijskundigen). Daarom mijn vraag, zou je de door jouw voorgestelde ideeen ook een goed idee vinden voor Hongarije?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Die eerste alinea is je mantra, maar ik zou het graag onderbouwd zien. Zoals DDD aangaf (en ik in Zweden zag) kunnen Christelijke scholen segregatie op economisch en etnisch gebied juist tegengaan. Juist geografische grenzen hanteren kan zorgen voor segregatie omdat culturele en etnische lijnen vaak geografisch zijn. De scholen in het Gooi zijn anders dan in de Bijlmer.Ambtenaar schreef: ↑01 mei 2024, 00:01Bijzonder onderwijs is een van de oorzaken van segregatie, doordat kinderen en ook hun ouders daardoor minder in contact komen met andere mensen.
Door iedereen te verplichten deel te nemen aan openbaar onderwijs en daarbij ook geografische grenzen te hanteren neemt de segregatie af, is mijn overtuiging. Je ontmoet dan anderen, terwijl je er nu voor kunt kiezen om in een bubbel te leven omdat regelgeving dat faciliteert.
Maar punt blijft dat jij echt veel extremere standpunten hebt dan zelfs een extreem seculaire staat als Frankrijk, waar er religieuze prive scholen zijn. Dus ja zelfs Frankrijk zet het artikel wat ik noemde niet zomaar bij het oud vuil zoals jij doet.
Beleid van DNB is belangrijk en moet door experts gedaan worden, maar is ook minder onderhevig aan verschillende inzichten. Daarnaast is economische theorie extreem gebaseerd op data. Het is wel een probleem dat juist in tijden van crisis, de theorie minder goed onderbouwd is en de juiste beslissing nemen het belangrijkste is.Is de president van DNB verkozen en is hij in staat om keuzes te maken? En zo kan ik het rijtje van instituties nog wel wat langer maken.En onderwijskundigen, die niet eens door volk gekozen zijn, zijn in staat om een niet-neutraal maar wel wenselijk uniform onderwijs curriculum vast te stellen waar ouders zich verder niet mee moeten bemoeien? En waarom zou je het onafhankelijk van politieke waan van de dag willen doen? Hoe ziet onderwijs over seksualiteit eruit die onafhankelijk is van de waan van de dag? Alleen dingen die de afgelopen twee decennia vrijwel onomstreden waren?
Je kunt onderwijs over seksualiteit prima splitsen in een algemeen deel op school en meer waarden gericht in het gezin en de kerk.
Onderwijskundige inzichten veranderen, zijn veel minder data-driven (al is er wat verandering) en veel van de dingen die nu relevant zijn (zoals Lentekriebels) gaan over dingen waar we weinig ervaring mee hebben in het onderwijs (en dus ook weinig data). Een onderwijskundige of groep onderwijskundigen maar een beslissing laten nemen zonder ouders is naief (of opportunistisch als je eigen inzicht aansluit bij de op het moment populaire visies onder onderwijskundigen). Daarom mijn vraag, zou je de door jouw voorgestelde ideeen ook een goed idee vinden voor Hongarije?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
En jij weet het beter dan de onderwijsraad? https://www.onderwijsraad.nl/actueel/ni ... te%20maken.Ambtenaar schreef: ↑01 mei 2024, 09:12Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
@ ambtenaar Waarom denk jij dat dit oplost met op opheffen van bijzonder onderwijs?
Zoals eerder aangegeven gaan mensen naar school in de wijk waar zij wonen. Daar zit namelijk hun sociale leven en hebben ze sociale contacten. Wij woonden 5 km van de lagere school en ouders vonden dat vaak te ver om hun kinderen te halen of te brengen. Ouders zijn daar niet toe bereid, hebben geen tijd of geen geld voor vervoer.
Het systeem van loting etc speelt daarnaast voornamelijk in de Randstad. In andere delen van het land kunnen ouders volop kiezen en ook daar doen zij het niet.
Jouw idee om segregatie op deze wijze tegen te gaan is een wassen neus.
Zoals eerder aangegeven gaan mensen naar school in de wijk waar zij wonen. Daar zit namelijk hun sociale leven en hebben ze sociale contacten. Wij woonden 5 km van de lagere school en ouders vonden dat vaak te ver om hun kinderen te halen of te brengen. Ouders zijn daar niet toe bereid, hebben geen tijd of geen geld voor vervoer.
Het systeem van loting etc speelt daarnaast voornamelijk in de Randstad. In andere delen van het land kunnen ouders volop kiezen en ook daar doen zij het niet.
Jouw idee om segregatie op deze wijze tegen te gaan is een wassen neus.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Tja…rapportjes. Daar wordt de wereld beter van. Helaas laat de politiek zich leiden door rapporten, statistieken enz. i.p.v. door echte mensen. Daarom hebben we een toeslagencrisis, daarom hebben we het drama in Groningen. Gewone mensen worden door de overheid verpulverd vanwege de onderzoekers en hun rapporten.Ambtenaar schreef: ↑01 mei 2024, 09:12Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
Dus @Ambtenaar kom eens met je collega’s achter jj bureau vandaan en zoek echte mensen op…
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Duidelijk stuk.in Rotterdam dragen scholen zelf ook bij aan de segregatie. Mijn 3e generatie buurmeisje met buitenlandse achternaam werd geplaatst in een allochtone klas. Haar ouders hebben de school hierover uitgevraagd en zij konden het op geen enkele wijze verklaren. Alle aangevoerde argumenten zoals eerdere school, postcodegebied, vriendinnen etc konden weerlegd worden. Het was segregatie ten top.parsifal schreef: ↑01 mei 2024, 09:20En jij weet het beter dan de onderwijsraad? https://www.onderwijsraad.nl/actueel/ni ... te%20maken.Ambtenaar schreef: ↑01 mei 2024, 09:12Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Niet alleen een wassen neus, maar waarschijnlijk een ideologische manier die leidt tot meer segregatie.merel schreef: ↑01 mei 2024, 09:21 @ ambtenaar Waarom denk jij dat dit oplost met op opheffen van bijzonder onderwijs?
Zoals eerder aangegeven gaan mensen naar school in de wijk waar zij wonen. Daar zit namelijk hun sociale leven en hebben ze sociale contacten. Wij woonden 5 km van de lagere school en ouders vonden dat vaak te ver om hun kinderen te halen of te brengen. Ouders zijn daar niet toe bereid, hebben geen tijd of geen geld voor vervoer.
Het systeem van loting etc speelt daarnaast voornamelijk in de Randstad. In andere delen van het land kunnen ouders volop kiezen en ook daar doen zij het niet.
Jouw idee om segregatie op deze wijze tegen te gaan is een wassen neus.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Dat vind ik een kinderachtige reactie, huisman. Ambtenaar doet zijn best om zijn stokpaardjes te onderbouwen, en dat gaat heel anders dan jouw vliegtuiggeloof. Hoewel je daarin dan wel weer heel consequent rapporten geheel negeert;-)huisman schreef: ↑01 mei 2024, 09:27Tja…rapportjes. Daar wordt de wereld beter van. Helaas laat de politiek zich leiden door rapporten, statistieken enz. i.p.v. door echte mensen. Daarom hebben we een toeslagencrisis, daarom hebben we het drama in Groningen. Gewone mensen worden door de overheid verpulverd vanwege de onderzoekers en hun rapporten.Ambtenaar schreef: ↑01 mei 2024, 09:12Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
Dus @Ambtenaar kom eens met je collega’s achter jj bureau vandaan en zoek echte mensen op…
Toch is het een zinnige discussie, want in de NRC-achterban zijn er meerdere mensen die hetzelfde verdedigen. Ik denk echter niet dat de redenering klopt. Maar goed, voor mensen die geloven dat het de redenering klopt, kan ik de conclusie begrijpen.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 mei 2024, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
@Merel welk deel is onzin?MGG schreef: ↑30 apr 2024, 23:38Welk deel is onzin?merel schreef: ↑30 apr 2024, 23:15Dat is echt onzin. Bij ons op school werd ook deze methode gebruikt en was daar totaal geen sprake van.MGG schreef: ↑30 apr 2024, 23:06Los van christelijke argumenten is op deze methode veel aan te merken. Ik vind het niet normaal dat leerlingen op de basisschool foto's van geslachtsdelen te zien krijgen. Nog storender vind ik de promotie van gewoon bloot. Volwassenen die zich voor jonge kinderen uitkleden...
https://geziningevaar.nl/artikelen/dert ... tekriebels
Rutgers geeft minderjarige zelfs voorlichting over anale seks. Gelukkig niet in lentekriebels, maar het laat goed zien waar de organisatie staat. Het absolute dieptepunt van Rutgers was het programma gewoon bloot. Hopelijk stopt het nieuwe kabinet geen cent in zulke organisaties.
-
- Berichten: 8336
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Heel simpel: het volk Israël kon niet leven tussen de heidenvolken van Kanaän. Die moesten door de Heere uitgeroeid worden, bij de inname van het beloofde land. Het volk moest afgezonderd leven. De Heere had dat bevolen. We kunnen vandaag de dag nog zien wat die ongehoorzaamheid door niet apart te willen leven, voor Israël betekent en betekend heeft.
Ik denk dat hierin ook een les ligt voor de huidige tijd: namelijk dat we wel in de wereld moeten staan, maar niet met de wereld moeten leven. Daar valt vrijheid van onderwijs dus ook onder.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Zeker, maar dan creëer je tegelijkertijd andere scheidslijnen.
Dat klopt ook. Een opmerking in die trant maakte ik ook in reactie op @merel. Dat wordt o.a. veroorzaakt door een onevenwichtig woningaanbod in verschillende buurten.Juist geografische grenzen hanteren kan zorgen voor segregatie omdat culturele en etnische lijnen vaak geografisch zijn. De scholen in het Gooi zijn anders dan in de Bijlmer.
Dat doe ik ook niet. Naast de openbare school is er volop gelegenheid voor ouders om extra onderwijs te organiseren en bekostigen.Maar punt blijft dat jij echt veel extremere standpunten hebt dan zelfs een extreem seculaire staat als Frankrijk, waar er religieuze prive scholen zijn. Dus ja zelfs Frankrijk zet het artikel wat ik noemde niet zomaar bij het oud vuil zoals jij doet.
Het lijkt me niet dat onderwijskundigen niet in staat zijn om tot een evenwichtig curriculum te komen. Het is aan de politiek om het kader te bepalen waar binnen dit georganiseerd kan worden.Beleid van DNB is belangrijk en moet door experts gedaan worden, maar is ook minder onderhevig aan verschillende inzichten. Daarnaast is economische theorie extreem gebaseerd op data. Het is wel een probleem dat juist in tijden van crisis, de theorie minder goed onderbouwd is en de juiste beslissing nemen het belangrijkste is.
De vraag is of dat een belemmering is, dat er minder data is. Er zijn in ieder geval genoeg metingen over de prestaties.Onderwijskundige inzichten veranderen, zijn veel minder data-driven (al is er wat verandering) en veel van de dingen die nu relevant zijn (zoals Lentekriebels) gaan over dingen waar we weinig ervaring mee hebben in het onderwijs (en dus ook weinig data).
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Ik denk zomaar dat jullie hier niet dezelfde definitie van segregatie hanteren.Ambtenaar schreef: ↑01 mei 2024, 09:12Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk