Dat kan je dan ook bij eerdere afscheiding stellen. Zeker bij dominees die de kerk uit zijn gezet, omdat zij niet mee gingen met vernieuwingen.Valcke schreef: ↑08 apr 2024, 20:42De rechter is niet toegekomen aan de vraag van de belijdenis en achtte zich daarin onbevoegd.MGG schreef: ↑08 apr 2024, 20:37De rechter was vrij duidelijk. De HHK is een afsplitsing en de PKN de rechtsgeldige opvolger.Valcke schreef: ↑08 apr 2024, 20:03Zo'n post gaat ook maar van één werkelijkheid uit, namelijk de seculiere: drie partijen fuseren en dus is de fusie legitiem.
De andere zijde is die van de belijdenis. Een kerk heeft een belijdenis. Bij de fusie veranderde deze belijdenis.
Overigens verder off-topic (net als de post waar ik op reageer)...
Er ligt dus alleen een uitspraak op basis van puur seculiere rechtsgronden.
De vergelijking met Refoforum die hier gedaan werd, vind ik wel een aardige.
Als de moderatoren morgen beslissen dat de grondslag van dit forum verandert (niet meer de drie formulieren van enigheid, maar iets anders of iets erbij wat daarmee strijdt), en bezwaarden besluiten zich daaraan niet te conformeren maar een eigen forum onder de oude grondslag te starten, dan kun je je afvragen wie zich van wie afgescheiden heeft.
CGK convent
-
- Berichten: 3666
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: CGK convent
Re: CGK convent
Volgens mij is dat niet echt vergelijkbaar: De NHK hield het in formele zin altijd bij de drie formulieren van enigheid. Daarmee was sprake van een gereformeerde belijdenis.
In 2004 is dit losgelaten en is de gefuseerde kerk niet meer exclusief gereformeerd.
Re: CGK convent
Wat maakt het uit wie de wettelijke voortzetting is?
-
- Berichten: 3666
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: CGK convent
Nu bekijk je het toch ook juridisch? In de praktijk was het net zo krachteloos als het blasfemieverbod. Het was een papieren werkelijkheid.
Re: CGK convent
Natuurlijk zie ik de kerk niet als bedrijf.Valcke schreef: ↑08 apr 2024, 20:53 Ik geef aan dat de invalshoek verschillend is.
Je hanteert ofwel puur seculiere overwegingen - meerderheid van stemmen, Kamer van Koophandel, enzovoort.
Ofwel je betrekt erbij dat de belijdenissen gewijzigd zijn.
Het is maar net hoe je de kerk ziet: als een soort bedrijf of als een geloofsgemeenschap met een belijdenis.
Ik herken ook niet dat de belijdenissen gewijzigd zijn. Juridisch misschien, maar theologisch niet. Er was en is volledige leervrijheid.
Edit: MGG schrijft hetzelfde.
Re: CGK convent
Ik bekijk het inderdaad vanuit recht en belijdenis, maar niet op een seculiere manier met uitvlakking van de belijdenis, zoals anderen dat wel doen.MGG schreef: ↑08 apr 2024, 21:09Nu bekijk je het toch ook juridisch? In de praktijk was het net zo krachteloos als het blasfemieverbod. Het was een papieren werkelijkheid.
Inderdaad was sprake van een papieren werkelijkheid. Maar in theorie was er die gereformeerde belijdenis nog als exclusieve grondslag en kon de kerk daarop aangesproken worden. Voor de gefuseerde kerk geldt dat niet.
Re: CGK convent
Dat kan theoretisch gezien nog steeds, door de grondslag van de kerk te wijzigen.
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: CGK convent
In de praktijk was het een alles-kon-en-mag-kerk.
Denk dat je alleen fout zat als je persoon X niet kon luchten/zien en daarom naar de HHK ging of PKN bleef.
Re: CGK convent
En ik maar denken dat dit topic over de CGK gaat.Geytenbeekje schreef: ↑08 apr 2024, 22:22In de praktijk was het een alles-kon-en-mag-kerk.
Denk dat je alleen fout zat als je persoon X niet kon luchten/zien en daarom naar de HHK ging of PKN bleef.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 391
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: CGK convent
Ik lees op KVK: Op 1 mei 2004 is de Protestantse Kerk in Nederland tot stand gekomen. De Protestantse Kerk in Nederland is bij notariële akte opgericht, als voortzetting van etc.Philip schreef: ↑08 apr 2024, 20:50Je zegt het zelf: 'een eigen forum te starten'. Een rechtsgeldig besluit tot fusie betekent dat de fusiekerk de voortzetting is van de hervormde kerk. De HHK erkent dat ook zelf door als oprichtingsdatum 2004 te vermelden bij de Kamer van Koophandel.Valcke schreef: ↑08 apr 2024, 20:42De rechter is niet toegekomen aan de vraag van de belijdenis en achtte zich daarin onbevoegd.MGG schreef: ↑08 apr 2024, 20:37De rechter was vrij duidelijk. De HHK is een afsplitsing en de PKN de rechtsgeldige opvolger.Valcke schreef: ↑08 apr 2024, 20:03
Zo'n post gaat ook maar van één werkelijkheid uit, namelijk de seculiere: drie partijen fuseren en dus is de fusie legitiem.
De andere zijde is die van de belijdenis. Een kerk heeft een belijdenis. Bij de fusie veranderde deze belijdenis.
Overigens verder off-topic (net als de post waar ik op reageer)...
Er ligt dus alleen een uitspraak op basis van puur seculiere rechtsgronden.
De vergelijking met Refoforum die hier gedaan werd, vind ik wel een aardige.
Als de moderatoren morgen beslissen dat de grondslag van dit forum verandert (qua belijdenissen), en bezwaarden besluiten zich daaraan niet te conformeren maar een eigen forum onder de oude grondslag te starten, dan kun je je afvragen wie zich van wie afgescheiden heeft.
Dus ook oprichtingsdatum 2004.
Overigens schreef prof. Balken behartenswaardige woorden over de juridische benadering van de kerk:
Het is cruciaal dat in de regeling van de verhouding tussen de plaatselijke gemeente en de algemene kerk het geestelijke karakter van de kerkelijke ordeningen tot uitdrukking komt. Daarbij is het van zeer groot belang om, als er sprake is van gezag van de synode, nauwkeurig vast te stellen wat dan precies de aard en wat de grenzen zijn van dit gezag! Want wanneer men op een wereldse juridische wijze precies gaat afwegen wat de bevoegdheden en competenties van de synode en van de plaatselijke gemeente zijn, dan heeft men het geestelijk vlak van het kerkelijk recht reeds verlaten. Reeds vanuit het Nieuwe Testament is het zonneklaar, dat de plaatselijke gemeente volledig kerk is. En het is volstrekt bijbels en reformatorisch, dat het ene ambt niet over het andere ambt heerst. Wij zien in Handelingen 15 iets van een meerdere vergadering ontstaan. In zo'n meerdere vergadering komen gemeenten of vertegenwoordigers van deze gemeenten op volstrekt gelijkwaardige wijze samen. Zij nemen besluiten. Het gezag is slechts dienend, zoals alles in de kerk aan het Woord onderworpen is. Er kan geen sprake zijn van een bevelsstructuur in de kerk, laat staan van sancties. Het gezag van een synode kan en mag niet verder reiken dan een appelleren aan het gezag van Christus, dat genormeerd is aan Zijn Woord. Zoals ook verstandige ouders in de opvoeding van hun kinderen niet autoritair optreden, maar verwijzen naar de geboden en beloften van God, waar zij zichzelf ook onder stellen.
Het is veelzeggend, dat de apostelen en oudsten in Jeruzalem het resultaat van hun beraad niet dwingend hebben opgelegd, maar verkondigd (Handelingen 15.22). Paulus geeft de misstanden in de gemeente heel duidelijk aan, maar hij oefent pastoraat, geen heerschappij (2 Corinthe 1:24). Het mag in de kerk nooit gaan om heerszucht {imperium) maar om een pastorale dienst [ministerium). Wanneer wij onszelf een naar Gods Woord 'hervormde' of 'gereformeerde' kerk noemen, dan dienen wij dat waar te maken door ons als plaatselijke gemeenten en meerdere vergaderingen onder het gezag van het Woord van God te plaatsen. En de meerdere vergaderingen en vooral de synode zullen elke zweem van synodocratie moeten vermijden.
Re: CGK convent
Laten we hopen dat deze discussie over enkele jaren nog steeds off topic blijkt!huisman schreef: ↑08 apr 2024, 23:22En ik maar denken dat dit topic over de CGK gaat.Geytenbeekje schreef: ↑08 apr 2024, 22:22In de praktijk was het een alles-kon-en-mag-kerk.
Denk dat je alleen fout zat als je persoon X niet kon luchten/zien en daarom naar de HHK ging of PKN bleef.
Re: CGK convent
Ik dacht meer aan de CGK.
Re: CGK convent
Ok, om het weer on-topic te krijgen.
Maar bij de CGK speelt dat niet, omdat alle gebouwen en geld eigendom zijn van de lokale gemeente.
Binnen de gemeente kan dat wel reuring geven (denk aan de situatie van Zwijndrecht destijds), maar niet op landelijk niveau.