MGG schreef: ↑06 apr 2024, 21:48
Tijdens het lezen van een ND artikel over de scheuring van de Hervormde kerk op Goeree Overflakkee dacht ik al snel aan de CGK. Het artikel laat goed zien hoe diep de pijn zit en hoe onverwachts gemeenten uit elkaar vielen. Het is te hopen dat de CGK een eventuele scheiding professioneel afhandelt en niet net als de GG/GGIN en de PKN/HHK (plaatselijk) in een vechtscheiding uit elkaar gaan. Ik vind het triest om te zien hoeveel rechtszaken er gevoerd zijn over kerkelijke bezittingen.
ND schreef:
Wat meteen opvalt in de gesprekken: twintig jaar na dato zit de pijn over de kerkscheuring waardoor de Hersteld Hervormde Kerk ontstond, nog maar net onder de oppervlakte.
ND schreef:
‘Ach ja, 2004. De ene zondag ging onze dominee nog voor. De volgende zondag was hij vertrokken. En tot onze stomme verbazing had hij een groot deel van de gemeente meegenomen. Blijkbaar hadden ze dat in het geheim afgestemd. Onbegrijpelijk. Hadden wij niet tot dan toe samen avondmaal gevierd?’
ND schreef:
Arie Jan Heij, ouderling-kerkrentmeester uit Oude Tonge, zat indertijd in de synode. ‘Het ontstaan van de Hersteld Hervormde Kerk wijt ik voornamelijk aan de rol van een aantal predikanten. Hun argumenten lééfden helemaal niet onder de kerkgangers. De predikanten hebben hen op sleeptouw genomen. Vanaf de kansel werden gemeenteleden voorgesorteerd voor het vertrek.’
Het is een reëel gevaar dat dominees de preekstoel misbruiken voor kerkpolitiek. Net als dat het mij niet de bedoeling lijkt dat een dominee de aanstuurt op een keus voor de gemeente. De ouderlingen zijn primair verantwoordelijk voor de koers.
ND schreef:
In de spannende eindfase van het Samen op Weg-proces organiseerde de Gereformeerde Bond in Putten een vergadering van synodeleden, in een poging een breuk te voorkomen. Heij zat er naast een van de latere kopstukken van de Hersteld Hervormde Kerk. Die zei: ‘Je kunt bedenken wat je wilt, wij gaan toch weg’, vertelt Heij. En hij voegt eraan toe: ‘Het draaiboek lag klaar, daar ben ik van overtuigd.’
Ik mis in heel het artikel wel een stukje nuancering. Het hele artikel wordt vanaf een kant benaderd. Stel dat dit citaat klopt, dan laat het zien dat vergaderen op den duur geen zin meer heeft. Het vertrouwen is weg en de intenties is niet meer om er samen uit te komen. Gelukkig lijkt de CGK in een zorgvuldig proces knopen door te gaan hakken.
ND schreef:
Heij weigert 2004 een ‘scheuring’ te noemen. ‘Het was een fusieproces van drie kerken, met samen 2,8 miljoen leden. Vijftigduizend van hen gingen niet mee. Laten we de zaak wel in proportie blijven zien.’
Bij dit stukje kon ik een kleine glimlach niet onderdrukken. Door het ledenaantal te noemen en niet het aantal betrokken kerkleden maakt dhr. Heij handig gebruik van de leden die nooit komen. Een groot deel van leden zal het niks geïnteresseerd hebben, omdat zij niet naar de kerk komen. Een paar maanden terug sprak ik via mijn werk iemand die zei lid te zijn van de Hervormde Kerk of de PKN. Ik vroeg hoe bedoel je? reactie ja ik weet niet precies hoe het zit want ik ga nooit naar de kerk, maar Hervormd en PKN is toch hetzelfde of heb ik het mis? Het verbaasde mij dat een intelligent iemand die blijkbaar nog gedoopt is niet wist hoe het zit.
Ik heb de citaten toch enigszins met verwondering, pijn gelezen.
Aantal opmerkingen:
Ik vind het "vreemd" als je als ouderling niet weet dat er bezwaarden in je gemeente zijn. En als het klopt wat hij zegt ook vanuit hem kennelijk nooit eens in de kr over deze dingen is gesproken? Laat staan door de bezwaarde predikant?
Wat ik weet is dat er geen draaiboeken waren. (Wij zaten niet in Oude Tonge) Tot de bewuste stemming waren wij zelfs nooit als gemeente voorgelicht door de kr. Geen wonder dat het niet "leefde" . Ik weet nog dat ik ooit aan een paar ouderlingen in 2002 vroeg hoe staat onze gemeente in het SOW? Ze keken of ze water zagen branden. Kennelijk werden zelfs zij niet goed voorgelicht. In 2002 zijn we getrouwd en verhuisd naar een andere gemeente (GB) . Tot 2004 was het tot de stemming geen onderwerp van gesprek. Na de stemming in december is er een soort gemeenteavond geweest. Maar daar werd eigenlijk niet eens de nieuwe belijdenisgeschriften besproken van wat zou het bezwaar kunnen zijn. En daar lag juist voornamelijk het pijnpunt.
Er zijn regionale voorlichtingsavonden geweest. Waar ( en dat waren niet de meest rechtse ds) waar wel gewezen werd op bezwaren. Maar ook altijd het wij willen niet weg en kunnen niet weg! En steeds de hoop dat er niet voor gestemd werd. En na de stemming de ontgoocheling zich verraden te voelen. Het verdriet. In die maanden van december tot mei is er wel een avond in de regio geweest. Waarin de pijn en verdriet er was. Ik herinner me de verslagenheid onder de mensen. Wat nu? Niemand werd gedwongen tot een keus. Maar dat we achterbleven als "hervormden". Er inderdaad voor de eerste zondagen een zaaltje besproken was. Mensen moeten toch ergens terecht kunnen. Maar geen draaiboek. Na de stemming. Er was niets geregeld qua voorzieningen voor predikanten en alles wat er verder bij komt kijken.
De bijeenkomst waar deze ouderling aan refereert is in de periode dat gedacht werd dat federatie misschien een scheuring zou voorkomen. Een fusie, daar konden meerderen niet in mee. De federatie was voor sommigen een uutkomst. Hoe dan ook. Er is voor een fusie gestemd. Niet voor een federatie. Waarschijnlijk hadden er dan veel meer predikanten niet de beslissing genomen niet de PKN in te gaan. Persoonlijk denk ik dat het een wat gekunstelde oplossing was.
De stelling dat op kansels voorgesorteerd werd op vertrek herken ik vanuit mijn positie dus niet. Wel dat er (niet vanaf een kansel tijdens diensten) avonden waren waarin mensen wel werden voorgelicht. Soms gebeurde dat ip uitnodiging van een bezwaarde kr soms gebeurde dat op uitnodiging van bezwaarde ambtsleden/gemeenteleden uit diverse losse gemeenten. En dat was ook de insteek. Voorlichting! Niet meer en niet minder. Voorlichting waar het vanuit de toen bestaande Hervormde Kerk ontbrak.
Dat er een draaiboek klaar lag mag hij bewijzen! Ik vind het ver gaan om dat te stellen in een krantenartikel. Het is een overtuiging waar hij van overtuigt is. Maar niet strookt met de realiteit m.i.
Ja we zijn 20 jaar verder. De pijn zit bij de Hervormden nog diep. Minder waarschijnlijk bij hen die zich later aansloten. Of misschien achtergebleven zijn om meer dan andere redenen. Er is geen trots. Wel pijn. Pijn omdat ook in de HHK een ontwikkeling is ontstaan om meer en meer als een afgescheiden kerk te fungeren. Wat nooit maar dan nooit de insteek is geweest van de toenmalige zgn "kopstukken". Als achtergebleven hervormde doen dit soort artikelen best wat. Zelfs na 20 jaar! Er zijn toen in alle menselijke emoties toen ook vanuit de HHK niet altijd de meest goede reacties geweest op elkaar. Maar hou het alsjeblieft wel bij de zuivere feiten denk ik dan als ik lees wat deze meneer zegt. Ik lees ook nu niet wat het bezwaar werkelijk was van de bezwaarden. Geen woord over de belijdenisgeschriften. Je hoeft ergens niet mee eens te zijn. Maar wanneer de scheuring je werkelijk zeer zou doen, laat je waar het op vastliep wel horen.
Nu maar weer naar het cgk onderwerp
. Waar ik als HHK er de pijn voel. En ook bedenk. Hoe (misplaatst?) trots we waren hervormd te zijn in een kerk waar in feite de tucht niet functioneerde. We kerkje in een kerk waren als GB. . Om maar bij elkaar te blijven.Maar ondertussen de vrouw in het ambt bij de meeste Hervormde gemeenten geen bezwaar was. Er al atheïstisch ds waren. En er nog veel meer "mis". Was. Kennelijk ben ik mijn Hervormde voelsprieten ook beetje kwijt. Achteraf kan ik deze dingen niet goed plaatsen meer. Dat dat kon. Allemaal onder het mom, we hebben dezelfde belijdenisgeschriften nog.