Je neemt afscheid van de kerk omdat de mensen je (ver)oordelen ipv in liefde van Christus je aanvaarden. Het is altijd zo makkelijk om kerkverlaters de schuld in de schoenen te schuiven ipv te kijken naar eigen falen en liefdeloosheid.HersteldHervormd schreef: ↑06 apr 2024, 21:27Je neemt afscheid van de kerk en geloof omdat je de Heere Jezus niet lief hebt.
Het is altijd zo makkelijk om dit soort antwoorden te geven.
Homoseksualiteit
Re: Homoseksualiteit
Toch zit er in de reden van afscheid nemen om die reden om iets makkelijks al wil ik niet onderschatten welk leed onhandig (zondig?) gedrag met zich meebrengt. Maar als een vuilnisman iets lelijks zegt of niet empathisch is, zeg je ook niet: dan zet ik mijn vuilnis niet meer aan de weg. Je kunt 'grondpersoneel' niet de schuld geven van het volledig afhaken van kerk en geloof. Het is in ieder geval niet de houding van de Heere Jezus als Hij een andere wang vraagt.merel schreef: ↑06 apr 2024, 21:39Jouw eerste zin vind ik juist te gemakkelijk. Ik ken deze mensen namelijk.HersteldHervormd schreef: ↑06 apr 2024, 21:27Je neemt afscheid van de kerk en geloof omdat je de Heere Jezus niet lief hebt.
Fides Quaerens Intellectum
Altijd zwak om bij een misstand direct de hele gereformeerde gezindte te beschuldigen. Ik ken homo’s in de PKN (GB) , de CGK (BhP) en de GG die zich veilig en thuis voelen in hun gemeente. Moet er wel bij vertellen dat zij hun gerichtheid op een Bijbelse wijze vorm willen geven.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 13:39Oh nee hoor, veel breder dan dat. Als de pesterijen die de jongeman van de vraag hetzelfde klinken als wat er op de voetbaltribunes plaats vindt dan mag de gereformeerde gezindte dit zich zeer aantrekken. Dat staat los van de gevoelens van een homo voor mensen van hetzelfde geslacht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
@ ansulmus
Dat klinkt allemaal heel mooi. Alleen is de realiteit weerbarstiger. De gestelde vraag op refoweb staat in dit opzicht niet op zichzelf. Ik ken helaas de voorbeelden.
Dat klinkt allemaal heel mooi. Alleen is de realiteit weerbarstiger. De gestelde vraag op refoweb staat in dit opzicht niet op zichzelf. Ik ken helaas de voorbeelden.
Er is geen enkele aanwijzing dat de jongere in de vraag van Refoweb niet op Bijbelse wijze zijn leven vorm wil geven. En wat valt hem ten deel? Scheldpartijen en onbegrip. Dat zijn de zonden die genoemd moeten worden. Als deze persoon gedesillusioneerd niet meer naar de gemeente wil, wiens schuld is dat? Dal lijkt me evident.huisman schreef: ↑06 apr 2024, 21:56Altijd zwak om bij een misstand direct de hele gereformeerde gezindte te beschuldigen. Ik ken homo’s in de PKN (GB) , de CGK (BhP) en de GG die zich veilig en thuis voelen in hun gemeente. Moet er wel bij vertellen dat zij hun gerichtheid op een Bijbelse wijze vorm willen geven.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 13:39Oh nee hoor, veel breder dan dat. Als de pesterijen die de jongeman van de vraag hetzelfde klinken als wat er op de voetbaltribunes plaats vindt dan mag de gereformeerde gezindte dit zich zeer aantrekken. Dat staat los van de gevoelens van een homo voor mensen van hetzelfde geslacht.
Jij geeft de Gereformeerde gezindte de schuld. Dat klopt niet. Dat noemen wij populisme. Als een Marokkaans schoffie een diefstal pleegt is het ook niet de schuld van de Marokkaanse gemeenschap.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 22:04Er is geen enkele aanwijzing dat de jongere in de vraag van Refoweb niet op Bijbelse wijze zijn leven vorm wil geven. En wat valt hem ten deel? Scheldpartijen en onbegrip. Dat zijn de zonden die genoemd moeten worden. Als deze persoon gedesillusioneerd niet meer naar de gemeente wil, wiens schuld is dat? Dal lijkt me evident.huisman schreef: ↑06 apr 2024, 21:56Altijd zwak om bij een misstand direct de hele gereformeerde gezindte te beschuldigen. Ik ken homo’s in de PKN (GB) , de CGK (BhP) en de GG die zich veilig en thuis voelen in hun gemeente. Moet er wel bij vertellen dat zij hun gerichtheid op een Bijbelse wijze vorm willen geven.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 13:39Oh nee hoor, veel breder dan dat. Als de pesterijen die de jongeman van de vraag hetzelfde klinken als wat er op de voetbaltribunes plaats vindt dan mag de gereformeerde gezindte dit zich zeer aantrekken. Dat staat los van de gevoelens van een homo voor mensen van hetzelfde geslacht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het probleem is dat de situatie die de ouders van de jongeman schetsen wel degelijk over de gehele gereformeerde gezindte plaats vindt. Ik ken te veel voorbeelden die over de breedte van de gezindte gaan. Een homo is simpelweg extra zondig, de ouders worden erop aan gekeken en de houding van wij-zijn-beter-dan-jullie naar deze mensen toe is te vaak aanwezig om het af te doen. Het is nl veel makkelijker want dan hoeft er niets te veranderen.huisman schreef: ↑06 apr 2024, 22:33Jij geeft de Gereformeerde gezindte de schuld. Dat klopt niet. Dat noemen wij populisme. Als een Marokkaans schoffie een diefstal pleegt is het ook niet de schuld van de Marokkaanse gemeenschap.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 22:04Er is geen enkele aanwijzing dat de jongere in de vraag van Refoweb niet op Bijbelse wijze zijn leven vorm wil geven. En wat valt hem ten deel? Scheldpartijen en onbegrip. Dat zijn de zonden die genoemd moeten worden. Als deze persoon gedesillusioneerd niet meer naar de gemeente wil, wiens schuld is dat? Dal lijkt me evident.huisman schreef: ↑06 apr 2024, 21:56Altijd zwak om bij een misstand direct de hele gereformeerde gezindte te beschuldigen. Ik ken homo’s in de PKN (GB) , de CGK (BhP) en de GG die zich veilig en thuis voelen in hun gemeente. Moet er wel bij vertellen dat zij hun gerichtheid op een Bijbelse wijze vorm willen geven.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 13:39
Oh nee hoor, veel breder dan dat. Als de pesterijen die de jongeman van de vraag hetzelfde klinken als wat er op de voetbaltribunes plaats vindt dan mag de gereformeerde gezindte dit zich zeer aantrekken. Dat staat los van de gevoelens van een homo voor mensen van hetzelfde geslacht.
Als je je meer wil verdiepen kan ik je de volgende zeer integere documentaire aanraden over homo's in de gereformeerde gezindte. Mijn indruk is dat er nog nauwelijks iets is veranderd na dat deze is opgenomen:
https://www.2doc.nl/documentaires/2021/ ... nboog.html
-
Niet aardig/liefdevol zijn is nooit goed. En als je even terugbladert naar mijn eerste reactie, dan zie je dat ik letterlijk verbijsterd ben vanwege dit soort zaken. Er kunnen talloze redenen zijn om het geloof vaarwel te zeggen. Ga eens na in je eigen leven, je hoeft niet lang te zoeken voordat er momenten zijn waarbij je het geloof vaarwel kon zeggen of dat mogelijk zelfs ook gedaan hebt. Het gaat er om dat de keuze om het geloof vaarwel te zeggen 100% bij jezelf ligt, en primair niet de verantwoordelijkheid is van een ander. Het gaat om de zaak van God en jouw ziel. Uiteraard speelt de rol van de gemeente ook een rol, maar zeker niet in de eerste plaats.merel schreef: ↑06 apr 2024, 21:39Jouw eerste zin vind ik juist te gemakkelijk. Ik ken deze mensen namelijk.HersteldHervormd schreef: ↑06 apr 2024, 21:27Je neemt afscheid van de kerk en geloof omdat je de Heere Jezus niet lief hebt.
Dus een homo die de kerk gedag zegt, doet dit vooral zelf, wat de omstandigheden ook zijn. Stel dat het gezin waar de vraag op Refoweb naar een ándere kerkelijke gemeente zou vertrekken vind ik dat al weer een heel ander verhaal.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Jammer dat je blijft veralgemeniseren. Dat maakt het oplossen van een probleem vaak niet makkelijker. Verder ken ik ook ouders die bedreigd worden door hun eigen zoon die zijn homoseksualiteit in losbandigheid viert.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 22:47Het probleem is dat de situatie die de ouders van de jongeman schetsen wel degelijk over de gehele gereformeerde gezindte plaats vindt. Ik ken te veel voorbeelden die over de breedte van de gezindte gaan. Een homo is simpelweg extra zondig, de ouders worden erop aan gekeken en de houding van wij-zijn-beter-dan-jullie naar deze mensen toe is te vaak aanwezig om het af te doen. Het is nl veel makkelijker want dan hoeft er niets te veranderen.huisman schreef: ↑06 apr 2024, 22:33Jij geeft de Gereformeerde gezindte de schuld. Dat klopt niet. Dat noemen wij populisme. Als een Marokkaans schoffie een diefstal pleegt is het ook niet de schuld van de Marokkaanse gemeenschap.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 22:04Er is geen enkele aanwijzing dat de jongere in de vraag van Refoweb niet op Bijbelse wijze zijn leven vorm wil geven. En wat valt hem ten deel? Scheldpartijen en onbegrip. Dat zijn de zonden die genoemd moeten worden. Als deze persoon gedesillusioneerd niet meer naar de gemeente wil, wiens schuld is dat? Dal lijkt me evident.huisman schreef: ↑06 apr 2024, 21:56
Altijd zwak om bij een misstand direct de hele gereformeerde gezindte te beschuldigen. Ik ken homo’s in de PKN (GB) , de CGK (BhP) en de GG die zich veilig en thuis voelen in hun gemeente. Moet er wel bij vertellen dat zij hun gerichtheid op een Bijbelse wijze vorm willen geven.
Als je je meer wil verdiepen kan ik je de volgende zeer integere documentaire aanraden over homo's in de gereformeerde gezindte. Mijn indruk is dat er nog nauwelijks iets is veranderd na dat deze is opgenomen:
In 2024 zijn homo’s niet altijd de slachtoffers maar soms ook de dader van onrecht.
Dat kan, maar dat neemt niet weg dat de gereformeerde gezindte over het algemeen lange tijd geen goed track record heeft met betrekking tot de omgang met homo's en lesbiennes.huisman schreef: ↑06 apr 2024, 23:09Jammer dat je blijft veralgemeniseren. Dat maakt het oplossen van een probleem vaak niet makkelijker. Verder ken ik ook ouders die bedreigd worden door hun eigen zoon die zijn homoseksualiteit in losbandigheid viert.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 22:47Het probleem is dat de situatie die de ouders van de jongeman schetsen wel degelijk over de gehele gereformeerde gezindte plaats vindt. Ik ken te veel voorbeelden die over de breedte van de gezindte gaan. Een homo is simpelweg extra zondig, de ouders worden erop aan gekeken en de houding van wij-zijn-beter-dan-jullie naar deze mensen toe is te vaak aanwezig om het af te doen. Het is nl veel makkelijker want dan hoeft er niets te veranderen.huisman schreef: ↑06 apr 2024, 22:33Jij geeft de Gereformeerde gezindte de schuld. Dat klopt niet. Dat noemen wij populisme. Als een Marokkaans schoffie een diefstal pleegt is het ook niet de schuld van de Marokkaanse gemeenschap.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 22:04
Er is geen enkele aanwijzing dat de jongere in de vraag van Refoweb niet op Bijbelse wijze zijn leven vorm wil geven. En wat valt hem ten deel? Scheldpartijen en onbegrip. Dat zijn de zonden die genoemd moeten worden. Als deze persoon gedesillusioneerd niet meer naar de gemeente wil, wiens schuld is dat? Dal lijkt me evident.
In 2024 zijn homo’s niet altijd de slachtoffers maar soms ook de dader van onrecht.
Waar dat erkend en herkend wordt, is er direct verbetering van de situatie mogelijk.
Mijn ervaring is dat die erkenning en herkenning in de gereformeerde gezindte breed gevonden wordt. Zijn er dan geen misstanden op dit gebied? Ja die zijn er zeker maar dat kun en mag je niet de hele gereformeerde gezindte aanwrijven.Profesto schreef: ↑06 apr 2024, 23:17Dat kan, maar dat neemt niet weg dat de gereformeerde gezindte over het algemeen lange tijd geen goed track record heeft met betrekking tot de omgang met homo's en lesbiennes.huisman schreef: ↑06 apr 2024, 23:09Jammer dat je blijft veralgemeniseren. Dat maakt het oplossen van een probleem vaak niet makkelijker. Verder ken ik ook ouders die bedreigd worden door hun eigen zoon die zijn homoseksualiteit in losbandigheid viert.MarJT schreef: ↑06 apr 2024, 22:47Het probleem is dat de situatie die de ouders van de jongeman schetsen wel degelijk over de gehele gereformeerde gezindte plaats vindt. Ik ken te veel voorbeelden die over de breedte van de gezindte gaan. Een homo is simpelweg extra zondig, de ouders worden erop aan gekeken en de houding van wij-zijn-beter-dan-jullie naar deze mensen toe is te vaak aanwezig om het af te doen. Het is nl veel makkelijker want dan hoeft er niets te veranderen.
Waar dat erkend en herkend wordt, is er direct verbetering van de situatie mogelijk.
Ik begrijp dat wel. (Als 'moeder-van')Bourdon16 schreef:Toen mijn broer 'het' vertelde hing er vooraf een rouwstemming in huis. Ik dacht dat hij kanker had ofzo maar dat was het gelukkig niet.
Ik heb het idee dat homo's als grotere zondaars worden gezien dan hetero's.
Je weet dat, als je kind de weg van Gods Woord kiest, het een moeilijke, wellicht veelal eenzame, strijd zal zijn. Wellicht levenslang. Zeker in een tijd waarin ook onder christenen homoseksualiteit steeds minder als zonde wordt gezien en je vooral je hart moet volgen.
Als je dat als ouders voorziet dan is dat uitermate verdrietig. Je gunt je kind toch een weg zonder zware worsteling?
Veel jongeren die uit de kast komen beginnen vanuit dit standpunt, hoor ik van andere ouders.
Maar dan wordt geleidelijk aan, de keus toch gemaakt voor een relatie. Waarbij de ene groep dan de Bijbel meer en meer dicht doet. En dat is voor ouders een smartelijke ervaring. Zeker als het iemand betreft die daarvoor uiting gaf het Woord ter harte te nemen en beleden heeft Jezus te willen volgen.
Een andere groep houdt de Bijbel open maar leest hem meer en meer met een vernieuwd inzicht. Waarin liefde de grootste pijler is in het leven, ten koste van gehoorzaamheid.
Ook dat is voor ouders uitermate verdrietig.
Geen groter vreugde dan dat je kinderen in de waarheid wandelen. Geen groter verdriet dan dat je kinderen in de zonde leven.
En inderdaad; ik ervaar het als een rouwproces. Dat is misschien wel het juiste woord.
Nee, en dan maakt het niet uit over wélke zonde het gaat.
Of welke zondige weg er gekozen en goedgepraat wordt. Dat brengt net zo goed veel verdriet met zich mee.
Maar deze zonde is wel een zonde waarvan gezegd wordt in Rom 1 dat God hen daartoe 'overgegeven heeft'
Dat vind ik buitengewoon aangrijpend.
En omdat deze zonde zo het beeld vertroebelt van Christus en Zijn bruid ben ik ervan overtuigd dat deze zonde ernstig is.
De consequenties van deze zonde zijn veel groter.
En nee...het heeft niets te maken met het huisje-boompje-beestje-verlangen wat je voor je kinderen zou hebben zoals eerder in andere bewoordingen gesuggereerd werd.
Laatst gewijzigd door helma op 08 apr 2024, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh..en wellicht ten overvloede, ik kan er in geen enkel geval bóven staan. Daar hoop ik ook voor bewaard te blijven.
Maar ik bid ook of ik er niet aan 'wennen' zal. Want dat gevaar is levensgroot onder ons. Zeker omdat je je kind zo intens liefhebt.
Maar ik bid ook of ik er niet aan 'wennen' zal. Want dat gevaar is levensgroot onder ons. Zeker omdat je je kind zo intens liefhebt.
- Maanenschijn
Mooie bijdrage, dank.helma schreef:Ik begrijp dat wel. (Als 'moeder-van')Bourdon16 schreef:Toen mijn broer 'het' vertelde hing er vooraf een rouwstemming in huis. Ik dacht dat hij kanker had ofzo maar dat was het gelukkig niet.
Ik heb het idee dat homo's als grotere zondaars worden gezien dan hetero's.
Je weet dat, als je kind de weg van Gods Woord kiest, het een moeilijke, wellicht veelal eenzame, strijd zal zijn. Wellicht levenslang. Zeker in een tijd waarin ook onder christenen homoseksualiteit steeds minder als zonde wordt gezien en je vooral je hart moet volgen.
Als je dat als ouders voorziet dan is dat uitermate verdrietig. Je gunt je kind toch een weg zonder zware worsteling?
Veel jongeren die uit de kast komen beginnen vanuit dit standpunt, hoor ik van andere ouders.
Maar dan wordt geleidelijk aan, de keus toch gemaakt voor een relatie. Waarbij de ene groep dan de Bijbel meer en meer dicht doet. En dat is voor ouders een smartelijke ervaring. Zeker als het iemand betreft die daarvoor uiting gaf het Woord ter harte te nemen en beleden heeft Jezus te willen volgen.
Een andere groep houdt de Bijbel open maar leest hem meer en meer met een vernieuwd inzicht. Waarin liefde de grootste pijler is in het leven, ten koste van gehoorzaamheid.
Ook dat is voor ouders uitermate verdrietig.
Geen groter vreugde dan dat je kinderen in de waarheid wandelen. Geen groter verdriet dan dat je kinderen in de zonde leven.
En inderdaad; ik ervaar het als een rouwproces. Dat is misschien wel het juiste woord.
Nee, en dan maakt het niet uit over wélke zonde het gaat.
Of welke zondige weg er gekozen en goedgepraat wordt. Dat brengt net zo goed veel verdriet met zich mee.
Maar deze zonde is wel een zonde waarvan gezegd wordt in Rom 1 dat God hen daartoe 'overgegeven heeft'
Dat vind ik buitengewoon aangrijpend.
En omdat deze zonde zo het beeld vertroebeld van Christus en Zijn bruid ben ik ervan overtuigd dat deze zonde ernstig is.
De consequenties van deze zonde zijn veel groter.
En nee...het heeft niets te maken met het huisje-boompje-beestje-verlangen wat je voor je kinderen zou hebben zoals eerder in andere bewoordingen gesuggereerd werd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bedankt voor deze leerzame bijdrage hieronder. Je laatste zin in deze post geldt voor ons allen. Je ziet toch een verschuiving , soms zelfs in mijn eigen gedachten.