Homoseksualiteit

Anselmus

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Anselmus »

Profesto schreef: 06 apr 2024, 16:32
HersteldHervormd schreef: 06 apr 2024, 15:59
HHR schreef: 06 apr 2024, 12:32
Valcke schreef: 06 apr 2024, 12:14
Er kan een aangeboren gevoeligheid zijn. Maar het is wel duidelijk dat het niet aangeboren is. Iemands psychosociale ontwikkeling, sociale omgeving en ervaringen (positief en negatief) zijn uiteindelijk bepalend.
Eerlijk gezegd vind ik dit een heel stevige uitspraak.
Want als het geen aangeboren iets is, hoe kunnen mensen die deze gevoelens bij zichzelf ontdekken, hier soms heel veel moeite en strijd mee hebben?
Misschien moeten we ook erkennen dat we dit gewoon niet weten en dat het beiden waar kan zijn.

Want de explosieve groei van mensen met een andere geaardheid doet me soms ook wel vermoeden dat er wel een groep is, onder beïnvloeding van de huidige moraal, die bewust een keuze maakt om als anders geaarde door het leven te gaan.
Wat je aandacht geeft groeit.
Omdat seksualiteit een divers begrip is geworden betekent dit anno 2024 ook dat dit zo'n beetje voor iedereen persoonlijk ligt. Er is bijvoorbeeld ook een groep die niet valt op een sekse, maar op een persoon(lijkheid). Het word maar weer eens pijnlijk duidelijk waartoe een mens in staat is als ze grenzeloos hun gang kunnen gaan.

Het is opvallend dat heel erg veel trans personen ernstige psychische klachten c.q. stoornissen hebben. Er is dus een correlatie tussen genderdysforie en psychische aandoeningen. Er is trouwens ook een correlatie tussen transgenders en homofilie. Het kan ook een schreeuw om aandacht zijn. Het kan ook iets zijn waar je echt mee geboren bent. Er zijn echt heel veel redenen te bedenken. Het is echt te simpel om te beweren dat iemand er altijd gewoonweg mee geboren word, of dat het altijd een aangeleerd iets is.

Ik vind trouwens genderdysforie niet hetzelfde als iemand die anders geaard is.
Of misschien zijn de psychische problemen wel gevolgen van de manier waarop de maatschappij met deze mensen omgaat?

Ik mis in de hele discussie over nature nurture iemand die eindelijk eens luistert naar wat homo's zelf zeggen. Ik weet dat dat ook kan verschillen, maar de overgrote meerderheid zal vermoedelijk zeggen dat zij nooit bewust gekozen hebben om zich aangetrokken te voelen tot hetzelfde geslacht en zij zullen ook zeggen dat zij niet het idee hebben dat hun seksuele voorkeur enorm veranderlijk is.
Ik begrijp niet waarom de ervaring van degenen die het betreft niet zwaarder wordt meegewogen.
Mogelijk zijn er wel mensen die luisteren en die zich daarom (nog) niet mengen in de discussie. Tegelijk hoeft een reactie hier niet uit te sluiten dat er in de praktijk wel degelijk geluisterd wordt. Dat wat jij mist kan wel aanwezig zijn, maar niet zichtbaar voor jou.
Fides Quaerens Intellectum
Valcke

Bericht door Valcke »

Profesto schreef: 06 apr 2024, 16:32 Of misschien zijn de psychische problemen wel gevolgen van de manier waarop de maatschappij met deze mensen omgaat?

Ik mis in de hele discussie over nature nurture iemand die eindelijk eens luistert naar wat homo's zelf zeggen. Ik weet dat dat ook kan verschillen, maar de overgrote meerderheid zal vermoedelijk zeggen dat zij nooit bewust gekozen hebben om zich aangetrokken te voelen tot hetzelfde geslacht en zij zullen ook zeggen dat zij niet het idee hebben dat hun seksuele voorkeur enorm veranderlijk is.
Ik begrijp niet waarom de ervaring van degenen die het betreft niet zwaarder wordt meegewogen.
Zegt die overgrote meerderheid ook dat zij nooit zich aangetrokken hebben gevoeld tot personen van het andere geslacht?
Ik denk namelijk dat dit zeker niet geldt voor de overgrote meerderheid. Waarmee ik overigens niemand wil veroordelen/stigmatiseren voor wie dit wel geldt.
Het is natuurlijk al vreemd en gevaarlijk om te spreken over seksuele 'voorkeur'. Net alsof een 'voorkeur' voor een mens leidend is.
DDD

Bericht door DDD »

Nee hoor. Het overgrote deel van de homo's die ik ken heeft zich nooit seksueel aangetrokken gevoeld tot mensen van het andere geslacht.

Ik heb wel eens gelezen dat het geregeld voorkomt dat heteroseksuele jongeren een periode doormaken waarin ze ook seksuele gevoelens hebben voor iemand van hetzelfde geslacht. In zoverre zou je misschien kunnen denken dat de ontwikkeling te vroeg blijft steken. Ik heb er verder in het geheel geen verstand van, trouwens.
Profesto

Bericht door Profesto »

Anselmus schreef: 06 apr 2024, 17:46
Profesto schreef: Of misschien zijn de psychische problemen wel gevolgen van de manier waarop de maatschappij met deze mensen omgaat?

Mogelijk zijn er wel mensen die luisteren en die zich daarom (nog) niet mengen in de discussie. Tegelijk hoeft een reactie hier niet uit te sluiten dat er in de praktijk wel degelijk geluisterd wordt. Dat wat jij mist kan wel aanwezig zijn, maar niet zichtbaar voor jou.
Ik reageer op degenen die deelnemen aan de discussie, ik kan natuurlijk niet reageren op wat niet gezegd wordt.
Profesto

Bericht door Profesto »

Valcke schreef: 06 apr 2024, 18:12
Profesto schreef: 06 apr 2024, 16:32 Of misschien zijn de psychische problemen wel gevolgen van de manier waarop de maatschappij met deze mensen omgaat?

Zegt die overgrote meerderheid ook dat zij nooit zich aangetrokken hebben gevoeld tot personen van het andere geslacht?
Ik denk namelijk dat dit zeker niet geldt voor de overgrote meerderheid. Waarmee ik overigens niemand wil veroordelen/stigmatiseren voor wie dit wel geldt.
Het is natuurlijk al vreemd en gevaarlijk om te spreken over seksuele 'voorkeur'. Net alsof een 'voorkeur' voor een mens leidend is.
Ja, vrijwel alle homo's die ik ken hebben zich altijd aangetrokken gevoeld tot hetzelfde geslacht.
Ik begrijp je punt over voorkeur niet. Het is een heel gebruikelijke term. Een voorkeur hoeft toch ook helemaal niet leidend te zijn? Maar de voorkeur is er wel.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Toen mijn broer 'het' vertelde hing er vooraf een rouwstemming in huis. Ik dacht dat hij kanker had ofzo maar dat was het gelukkig niet.

Ik heb het idee dat homo's als grotere zondaars worden gezien dan hetero's.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef: 06 apr 2024, 20:08 Toen mijn broer 'het' vertelde hing er vooraf een rouwstemming in huis. Ik dacht dat hij kanker had ofzo maar dat was het gelukkig niet.

Misschien ook wel verdrietig vanwege het feit dat uit hem er geen nageslacht zal komen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef: 06 apr 2024, 20:13
Bourdon16 schreef: 06 apr 2024, 20:08 Toen mijn broer 'het' vertelde hing er vooraf een rouwstemming in huis. Ik dacht dat hij kanker had ofzo maar dat was het gelukkig niet.

Misschien ook wel verdrietig vanwege het feit dat uit hem er geen nageslacht zal komen.
Ik bedoelde niet dat wij thuis dat vinden maar dat ik denk dat in onze gezindte dat zo wordt gezien.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef: 06 apr 2024, 20:20

Ik bedoelde niet dat wij thuis dat vinden maar dat ik denk dat in onze gezindte dat zo wordt gezien.
Ik bedoelde mijn schrijven dat ook in zn algemeniteit ;)
Het ideale plaatje van een gezinnetje met 4 kinders en vader als diaken/ouderling kan op die manier niet gehaald worden.
merel

Bericht door merel »

Dat denk ik ook. Vanwege die houding nemen veel christelijke homo's ook afscheid van de kerk en geloof.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als je de Bijbel, goed leest, vooral ook de brieven van Paulus, dan leren wij dat seksuele zonde steeds weer benoemt worden en er ook tegen gewaarschuwd wordt.

Bijv. hier:

1 Korinthe 6:
9. Of weet u niet dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven?
10. Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven.
11. Sommigen van u zijn dat wel geweest, maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God.
12. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal mij niet onder de macht van ook maar iets laten brengen.
13. Het voedsel is voor de buik en de buik voor het voedsel, maar God zal zowel het één als het ander tenietdoen. Het lichaam is echter niet voor de hoererij, maar voor de Heere en de Heere voor het lichaam.
14. En God heeft niet alleen de Heere opgewekt, maar zal ook ons opwekken door Zijn kracht.
15. Weet u niet dat uw lichamen leden zijn van Christus? Zal ik dan de leden van Christus nemen en die maken tot leden van een hoer? Volstrekt niet!
16. Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt, één lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot één vlees zijn.
17. Wie zich echter met de Heere verenigt, is één geest met Hem.
18. Vlucht weg van de hoererij. Elke zonde die een mens doet, is buiten het lichaam, maar wie hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam.
19. Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
20. U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.

Niet alleen de eventuele seksuele zonden van homoseksuelen, maar ook van hetero's, je ziet dat de Bijbel wijst op heel wat zonden, en binnen die zonden, een hele categorie met verschillende benamingen heeft van seksuele zonden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef: 06 apr 2024, 20:28

Het ideale plaatje van een gezinnetje met 4 kinders en vader als diaken/ouderling kan op die manier niet gehaald worden.
Er zijn dan veel mensen die niet aan dit ideaalplaatje voldoen. Wiens ideaalplaatje is dit eigenlijk?
Fides Quaerens Intellectum
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 06 apr 2024, 20:35

Dat denk ik ook. Vanwege die houding nemen veel christelijke homo's ook afscheid van de kerk en geloof.
Je neemt afscheid van de kerk en geloof omdat je de Heere Jezus niet lief hebt.
Het is altijd zo makkelijk om dit soort antwoorden te geven.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef: 06 apr 2024, 20:28

Stel je hebt 1000 gemeenteleden, dan zijn dat dan ongeveer 165 diakenen/ouderlingen. Best wel veel :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 06 apr 2024, 21:27
merel schreef: 06 apr 2024, 20:35

Je neemt afscheid van de kerk en geloof omdat je de Heere Jezus niet lief hebt.
Het is altijd zo makkelijk om dit soort antwoorden te geven.
Jouw eerste zin vind ik juist te gemakkelijk. Ik ken deze mensen namelijk.
Plaats reactie