Homoseksualiteit

Ambtenaar

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 06 apr 2024, 12:40 De Bruijne: " Maar verder biedt de bij de bevruchting ontstane genetische uitgangspositie van individuen (nog?) geen verklaring" (203). Met andere woorden, de huidige stand van de wetenschap heeft een verschil gevonden, maar weet er verder geen raad mee.
Wat moet ik met dit citaat? En wie is De Bruijne? De conclusie van dit onderzoek is helder: Same-sex sexual behavior is influenced by not one or a few genes but many.. Maar ook: Nevertheless, many uncertainties remain to be explored, including how sociocultural influences on sexual preference might interact with genetic influences.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 06 apr 2024, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef: 06 apr 2024, 12:31
Johann Gottfried Walther schreef: 06 apr 2024, 11:50 Er zijn onderzoeken, die zeggen, dat homoseksualiteit niet vanuit DNA, dus erfelijkheid te verklaren is.

Homoseksualiteit heeft wel degelijke een genetische component. Zie dit artikel uit Science: https://www.science.org/doi/10.1126/science.aat7693
Verschillen in DNA zijn nog geen bewijzen dat het genetisch te verklaren is, verder heb ik genetica niet uitgesloten.

Invloed van hormonen, en omgeving zijn er ook.

Verder blijkt de claim van zogenaamde gay-gen(nen) toch niet te kloppen
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 06 apr 2024, 12:44 Verschillen in DNA zijn nog geen bewijzen dat het genetisch te verklaren is.
Lees het artikel. Dat is namelijk ook niet de conclusie.
Valcke

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef: 06 apr 2024, 11:50 Er zijn onderzoeken, die zeggen, dat homoseksualiteit niet vanuit DNA, dus erfelijkheid te verklaren is.

Homoseksualiteit heeft wel degelijke een genetische component. Zie dit artikel uit Science: https://www.science.org/doi/10.1126/science.aat7693
Het zegt hooguit dat er ietsje meer kans is op homoseksuele gerichtheid wanneer iemand deze genen heeft. De correlatie is laag zo zegt het onderzoek. Dus: de andere factoren zijn veel en veel belangrijker en dus uiteindelijk bepalend.
MarJT

Bericht door MarJT »

Het zou ongeacht wetenschap of achtergrond toch zo moeten zijn dat we onze homo broeders en zusters gewoon aanvaarden zoals ze zijn in de gemeente? Want daar ontbreekt het aan.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MarJT schreef: 06 apr 2024, 12:49 Het zou ongeacht wetenschap of achtergrond toch zo moeten zijn dat we onze homo broeders en zusters gewoon aanvaarden zoals ze zijn in de gemeente?
Dat is niet hoe het werkt. Je kunt je seksuele identiteit niet laten oplossen in de gemeenschap waarin je in verkeerd. Dus die moet zowel een antwoord geven aan hoe homo's zelf kunnen en mogen handelen op basis van de schrift, als dat de gemeenschap daar wat over moet vinden. Gewoon aanvaarden heeft hier het kenmerken van 'leven en laten leven' en dat is volgens mij een vorm van niet bewust ethisch handelen.
MarJT

Bericht door MarJT »

Herman schreef: 06 apr 2024, 12:51
MarJT schreef: 06 apr 2024, 12:49 Het zou ongeacht wetenschap of achtergrond toch zo moeten zijn dat we onze homo broeders en zusters gewoon aanvaarden zoals ze zijn in de gemeente?
Dat is niet hoe het werkt. Je kunt je seksuele identiteit niet laten oplossen in de gemeenschap waarin je in verkeerd. Dus die moet zowel een antwoord geven aan hoe homo's zelf kunnen en mogen handelen op basis van de schrift, als dat de gemeenschap daar wat over moet vinden. Gewoon aanvaarden heeft hier het kenmerken van 'leven en laten leven' en dat is volgens mij een vorm van niet bewust ethisch handelen.
Ah, juist. Zo bedoelde ik het niet, ik heb Romeinen 15 in gedachte toen ik dit opschreef. Mijn punt is dat de aanvaarding van homo's zoals ze zijn in de gereformeerde gezindte ontbreekt. En dat is niet zoals Christus wil dat we handelen.
GGotK

Bericht door GGotK »

MarJT schreef: 06 apr 2024, 13:00
Herman schreef: 06 apr 2024, 12:51
Ah, juist. Zo bedoelde ik het niet, ik heb Romeinen 15 in gedachte toen ik dit opschreef. Mijn punt is dat de aanvaarding van homo's zoals ze zijn in de gereformeerde gezindte ontbreekt. En dat is niet zoals Christus wil dat we handelen.
Bedoelt u dat er iets in de opinie verandert als een alleenstaande man of vrouw, die al jaren een onberispelijk gereformeerde levenswandel kent, kenbaar maakt dat hij/zij alleen genegen is tot gevoelens voor hetzelfde geslacht?
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef: 06 apr 2024, 12:48

Het zegt hooguit dat er ietsje meer kans is op homoseksuele gerichtheid wanneer iemand deze genen heeft. De correlatie is laag zo zegt het onderzoek. Dus: de andere factoren zijn veel en veel belangrijker en dus uiteindelijk bepalend.
Geweldig om met zoveel zekerheid en zelfvertrouwen te kunnen spreken over zaken waar de wetenschap niet uit is.

Veranderingen van homoseksuele gerichtheid zijn duidelijk wel zo zeldzaam en onverklaard dat het geen goed idee lijkt om te trouwen met iemand van andere geslacht in vertrouwen dat het wel gaat veranderen. Wacht dan in ieder geval af tot de verandering is geweest.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
GGotK

Bericht door GGotK »

parsifal schreef: 06 apr 2024, 13:15
Valcke schreef: 06 apr 2024, 12:48

Geweldig om met zoveel zekerheid en zelfvertrouwen te kunnen spreken over zaken waar de wetenschap niet uit is.

Veranderingen van homoseksuele gerichtheid zijn duidelijk wel zo zeldzaam en onverklaard dat het geen goed idee lijkt om te trouwen met iemand van andere geslacht in vertrouwen dat het wel gaat veranderen. Wacht dan in ieder geval af tot de verandering is geweest.
Dat zijn wijze woorden. We moeten er maar altijd bij bepaald komen te worden dat homofiele gevoelens ontstaan zijn sinds de zondeval. De zondeval die zo onpeilbaar diep heeft ingegrepen in Gods schepping, waartoe je ook mag rekenen dat homofiele gevoelens/gedrag, dewelke God nooit heeft bedoeld bij Zijn schepping en niet viel onder 'het zien dat het goed was', hun intrede hebben gedaan, ja tot aan het dierenrijk toe.
MarJT

Bericht door MarJT »

GGotK schreef: 06 apr 2024, 13:15 Bedoelt u dat er iets in de opinie verandert als een alleenstaande man of vrouw, die al jaren een onberispelijk gereformeerde levenswandel kent, kenbaar maakt dat hij/zij alleen genegen is tot gevoelens voor hetzelfde geslacht?
Oh nee hoor, veel breder dan dat. Als de pesterijen die de jongeman van de vraag hetzelfde klinken als wat er op de voetbaltribunes plaats vindt dan mag de gereformeerde gezindte dit zich zeer aantrekken. Dat staat los van de gevoelens van een homo voor mensen van hetzelfde geslacht.
Valcke

Bericht door Valcke »

Parsifal, wacht even. Ik pleit nergens voor het zomaar in een huwelijk stappen… maar het is wel zeker dat homofiele gerichtheid/ geaardheid nooit zwart-wit bepaald is. Ook weten we echt wel dat erfelijkheid geen belangrijke factor is.

Verder past grote liefde en bewogenheid voor ieder die met deze gevoelens worstelt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef: 06 apr 2024, 13:42 Parsifal, wacht even. Ik pleit nergens voor het zomaar in een huwelijk stappen… maar het is wel zeker dat homofiele gerichtheid/ geaardheid nooit zwart-wit bepaald is. Ook weten we echt wel dat erfelijkheid geen belangrijke factor is.

Verder past grote liefde en bewogenheid voor ieder die met deze gevoelens worstelt.
Nee, er is geen gen gevonden dat sterk gecorreleerd is met homoseksualiteit. Dat is echt een andere uitspraak dan dat erfelijkheid geen belangrijke factor is. Combinaties van genen kunnen meespelen, of inderdaad samenspel van genetische factoren en omgeving (inclusief in baarmoeder).

In antwoord op andere reageerder: komt homoseksualiteit voor in dierenwereld? Zeker gebeurt het bij sommige mannetjesdieren als vrouwtjes afwezig zijn en er zijn dacht ik heel uitzonderlijke andere voorbeelden, waar geen gebrek is aan vrouwtjes, maar die gevallen zijn zo zeldzaam dat je er geen conclusies aan kunt verbinden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

HHR schreef: 06 apr 2024, 12:32
Valcke schreef: 06 apr 2024, 12:14
Orchidee schreef: 06 apr 2024, 11:19
Valcke schreef:Naast 'gearrangeerde' huwelijken zijn er ook heel goede huwelijken tussen personen waarvan een van de partners vele jaren geworsteld heeft met homoseksuele gevoelens. Een mens wordt niet als homo geboren, maar mogelijk wel met bepaalde factoren die hem/haar hiervoor kwetsbaarder maakt dan anderen. Sociale omstandigheden en positieve / negatieve ervaringen, vriendschappen, enz. spelen een grote rol.
Is dat zo?
Dus je word homo of lesbisch gemaakt na de geboorte?
Er kan een aangeboren gevoeligheid zijn. Maar het is wel duidelijk dat het niet aangeboren is. Iemands psychosociale ontwikkeling, sociale omgeving en ervaringen (positief en negatief) zijn uiteindelijk bepalend.
Eerlijk gezegd vind ik dit een heel stevige uitspraak.
Want als het geen aangeboren iets is, hoe kunnen mensen die deze gevoelens bij zichzelf ontdekken, hier soms heel veel moeite en strijd mee hebben?
Misschien moeten we ook erkennen dat we dit gewoon niet weten en dat het beiden waar kan zijn.

Want de explosieve groei van mensen met een andere geaardheid doet me soms ook wel vermoeden dat er wel een groep is, onder beïnvloeding van de huidige moraal, die bewust een keuze maakt om als anders geaarde door het leven te gaan.
Wat je aandacht geeft groeit.
Omdat seksualiteit een divers begrip is geworden betekent dit anno 2024 ook dat dit zo'n beetje voor iedereen persoonlijk ligt. Er is bijvoorbeeld ook een groep die niet valt op een sekse, maar op een persoon(lijkheid). Het word maar weer eens pijnlijk duidelijk waartoe een mens in staat is als ze grenzeloos hun gang kunnen gaan.

Het is opvallend dat heel erg veel trans personen ernstige psychische klachten c.q. stoornissen hebben. Er is dus een correlatie tussen genderdysforie en psychische aandoeningen. Er is trouwens ook een correlatie tussen transgenders en homofilie. Het kan ook een schreeuw om aandacht zijn. Het kan ook iets zijn waar je echt mee geboren bent. Er zijn echt heel veel redenen te bedenken. Het is echt te simpel om te beweren dat iemand er altijd gewoonweg mee geboren word, of dat het altijd een aangeleerd iets is.

Ik vind trouwens genderdysforie niet hetzelfde als iemand die anders geaard is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Profesto

Bericht door Profesto »

HersteldHervormd schreef: 06 apr 2024, 15:59
HHR schreef: 06 apr 2024, 12:32
Valcke schreef: 06 apr 2024, 12:14
Orchidee schreef: 06 apr 2024, 11:19 Is dat zo?
Dus je word homo of lesbisch gemaakt na de geboorte?
Er kan een aangeboren gevoeligheid zijn. Maar het is wel duidelijk dat het niet aangeboren is. Iemands psychosociale ontwikkeling, sociale omgeving en ervaringen (positief en negatief) zijn uiteindelijk bepalend.
Eerlijk gezegd vind ik dit een heel stevige uitspraak.
Want als het geen aangeboren iets is, hoe kunnen mensen die deze gevoelens bij zichzelf ontdekken, hier soms heel veel moeite en strijd mee hebben?
Misschien moeten we ook erkennen dat we dit gewoon niet weten en dat het beiden waar kan zijn.

Want de explosieve groei van mensen met een andere geaardheid doet me soms ook wel vermoeden dat er wel een groep is, onder beïnvloeding van de huidige moraal, die bewust een keuze maakt om als anders geaarde door het leven te gaan.
Wat je aandacht geeft groeit.
Omdat seksualiteit een divers begrip is geworden betekent dit anno 2024 ook dat dit zo'n beetje voor iedereen persoonlijk ligt. Er is bijvoorbeeld ook een groep die niet valt op een sekse, maar op een persoon(lijkheid). Het word maar weer eens pijnlijk duidelijk waartoe een mens in staat is als ze grenzeloos hun gang kunnen gaan.

Het is opvallend dat heel erg veel trans personen ernstige psychische klachten c.q. stoornissen hebben. Er is dus een correlatie tussen genderdysforie en psychische aandoeningen. Er is trouwens ook een correlatie tussen transgenders en homofilie. Het kan ook een schreeuw om aandacht zijn. Het kan ook iets zijn waar je echt mee geboren bent. Er zijn echt heel veel redenen te bedenken. Het is echt te simpel om te beweren dat iemand er altijd gewoonweg mee geboren word, of dat het altijd een aangeleerd iets is.

Ik vind trouwens genderdysforie niet hetzelfde als iemand die anders geaard is.
Of misschien zijn de psychische problemen wel gevolgen van de manier waarop de maatschappij met deze mensen omgaat?

Ik mis in de hele discussie over nature nurture iemand die eindelijk eens luistert naar wat homo's zelf zeggen. Ik weet dat dat ook kan verschillen, maar de overgrote meerderheid zal vermoedelijk zeggen dat zij nooit bewust gekozen hebben om zich aangetrokken te voelen tot hetzelfde geslacht en zij zullen ook zeggen dat zij niet het idee hebben dat hun seksuele voorkeur enorm veranderlijk is.
Ik begrijp niet waarom de ervaring van degenen die het betreft niet zwaarder wordt meegewogen.
Plaats reactie