Dat duurzaamheid niet op het lijstje van prio's staat betekent niet dat het niet kan, en zelfs niet dat het niet gunstig zou zijn. Er zijn wel meer dingen die gunstig zouden zijn, maar die toch lang niet iedereen doet.huisman schreef: ↑01 apr 2024, 23:31
1. Wat hebben mensen die net of niet kunnen rondkomen aan (nog) een lening? Moet toch terug betaald worden. Deze mensen wonen niet altijd in een huurwoning.
2. Wat gaat voor deze mensen tamelijk vanzelf? Komt vanzelf een laadpaal met een Tesla eraan?
Mijn zoon is inspecteur in kanaleneiland (Utrecht) Hij heeft daar goede contacten met de inwoners. Die hebben duurzaamheid niet op hun lijstje van prio’s .
Soms denk ik dat je denkt als een yup maar daar doe ik je vast mee tekort.
Het blijkt inderdaad heel moeilijk om sommige groepen in de samenleving te bereiken, blijkt steeds weer. Het is lastig, nóg een lening aan te gaan als je al nauwelijks rondkomt. Natuurlijk. Om dat toch te doen moet je zeker weten dat de kosten van die lening niet opwegen tegen de baten. Oftewel: je moet meer besparen dan die lening kost. Dus moet je degene die je dat vertelt wel heel goed vertrouwen..
Toch gaat ook voor 'deze' mensen op een gegeven moment het een en ander vanzelf: elektrisch rijden wordt - ook voor hen - op een gegeven moment goedkoper dan rijden op fossiele brandstoffen (voor wie zich dat wel kon veroorloven), en ook voor hen wordt een duurzamere woning op een gegeven moment goedkoper.
Bovendien is het een illusie te geloven dat als je niets doet, alles hetzelfde blijft. Zelfs zonder Oekraïne conflict en opwarming van de aarde is energie niet oneindig, en zeker niet gratis.