Ik denk dat een deel van GBS-activiteiten niet door iedereen zeer gewaardeerd wordt. Het hele verhaal van het wel/net/wel/niet/een beetje/wel/niet aanpassen van moeilijke woorden in de SV is zowel hilarisch als verdrietig en richting (met name jongeren) niet goed uit te leggen - zeker als je dan ook nog leest in een onder ons bekende krant hoe dat lijstje eruit gaat zien. Ik begrijp best dat de GBS het niet leuk vindt dat mensen daar een mening over hebben, maar goed, dat mag.-DIA- schreef: ↑30 mar 2024, 10:27 Gelezen… maar mag het niet kopiëren… In een recente uitgave van StandVastig, uitgave van de GBS.
Nu zou voor sommigen alleen al de bron de reden kunnen zijn om dit niet ter harte te nemen. Er bestaat tegenwoordig immers een (dat we dat moeten opmerken!) een soort van Anti-GBS lobby
Ik zal het dus niet kopiëren of overschrijven. Enkel weergeven wat de voorzitter ds. A.C. Rijken constateerde in zijn stukje 'Van de Voorzitter'.
En laat ik dat er meteen bijvoegen: het is niet alleen ds. Rijken, ook schrijver dezes en meerderen met hem die wensen vast te houden aan de 'oude waarheid' liggen onder vuur.
Misschien nu nog te scherp uitgedrukt. We worden immers nog niet vervolgd. We mogen nog in vrijheid schrijven.
Maar wat het is, wat ik dan ook in het stukje van ds. Rijken las, dat is wat boven het stukje staat: Steeds scherper.
Als het nu zou gaan over de Waarheid, dan zou dit een positieve zaak zijn.
Maar helaas, het ligt anders. Steeds scherper? Wat steeds scherper?
Laten we het proberen te zeggen in eigen woorden: Wat we in het maatschappelijk leven waarnemen zien we ook gebeuren in de gereformeerde gezindte, zeg maar de achterban van Refoforum enz.
De tegenstellingen binnen deze steeds marginaler wordende groep worden steeds scherper. Zo zelfs dat er in het geheel niet meer naar elkaar geluisterd wordt.
Ik heb dit al lange tijd zelf ook opgemerkt, en ja, dat neemt men mij dan niet echt in dank af. Toch was ik blij dat ik niet de enige blijk te zijn die dit opmerkt. Nu las ik dus van ds. A.C. Rijken, voorzitter van de GBS, dezelfde bevindingen.
Is dit enigszins recht te praten met onze Godsdienst? Ik dacht het niet. Maar goed, ik dacht, ik leg het maar in uw midden neer. En wat u ermee doet is niet aan mij. Maar het zou ons, dacht ik, sieren als we dit ter harte zouden nemen. Want het nu zo gesteld dat een bepaalde groep (ook op dit forum) onder een vergrootglas ligt. Wat doen we daarmee? Ter harte nemen of terzijde leggen? Ik hoef daarop geen antwoord, het slechts het feit wat we ondervinden en zoals ik dan nu weer las, ik ben niet de enige die dit als verontrustend waarneem. Dat merkt de schrijver nog op dat dit al veel langer aan de gang is: Hij citeert ds. A.J. Wijnmaalen die met weemoed naar de omgangsvormen op bv. classicale vergaderingen verwees in zijn jonge tijd. Ook al lagen toen de standpunten soms mijlenver uiteen, men ging toch op respectvolle wijze met elkaar om. Men zette elkaar niet met laatdunkende bewoordingen weg. Ik geloof dat zowel ds. Rijken nu, als in vroeger tijd, ds. Wijnmaalen voor ons een voorbeeld kunnen zijn.
Tegelijkertijd doet de GBS mooi werk. Citaat van de website hierover:
Die werkzaamheden van de stichting vind ik waardevol.De beleidslijn van de GBS is dat er jaarlijks duizenden Bijbels beschikbaar worden gesteld voor verspreiding, ter waarde van ruim een half miljoen euro. Dankzij een betrokken achterban kan dit werk nog steeds zijn doorgang vinden. Steeds opnieuw worden mensen bereikt met het Evangelie van vrije genade. Door vele hulporganisaties en kerkelijke deputaatschappen worden de Bijbels, Nieuwe Testamenten of Evangeliën aangevraagd, opgehaald en wereldwijd verspreid. Enkele stichtingen die regelmatig Bijbels van ons krijgen zijn Friedensstimme, Hulpverlening Christenen Roemenië (HCR), Hulp Vervolgde Christenen (HVC), Mir Wam, Stichting Volharding en Timotheos.