Aalburg en Katwijk zijn in verhouding wel erg veel gezakt. Katwijk had naar mijn weten 100 leden en Aalburg iets van 190Joël1987 schreef: ↑22 mar 2024, 19:25 Aalburg. -26.
Aalsmeer. -1
Alblasserdam. +1
Arnemuiden. -5
Barneveld. +33
Berkenwoude. -7
Breukelen. -4
Bruinisse. +6
De Beek. +11
Dordrecht. -6
Ederveen. -43
Elspeet. +12
Elst. -11
Geldermalsen -14
Goes. -6
Gouda G. +8
Gouda S. -42
Goudswaard. +1 Ochten +4
Groot Ammers-23 Opheusden. -40
Hedel 0 Oud-Vos. 0
HIA. -30 Pretoria. +8
IJsselmuiden -4 Rhenen +25
Katwijk -17 Rijssen -18
Krimpen. -15 Gravendeel. +5
Kruinigen +1 Scherpenzeel +2
Leerdam +11 St.Anna -10
Melissant -2 St.Maartensdijk 0
Middelburg. -1 Sprang. 0
Nieuwaal +6 Terneuzen -45
Nkerk ijs. -11 Urk -9
Nkerk zeel. 0 Utrecht. 0
V’Daal +7 Vlaardingen. -15
Vriezenveen. +7 Waardenburg. -3
Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland
-
Re: Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Klopt helemaal Katwijk vermindert door overlijden,maar het grootste gedeelte door weg trekkers. Deze gaan vooral naar de CGK en HHK. Aalsmeer is nooit groot geweest. Katwijk had in zij beste jaren 225/240 doop en belijdende leden.Geytenbeekje schreef: ↑23 mar 2024, 10:14Aalburg en Katwijk zijn in verhouding wel erg veel gezakt. Katwijk had naar mijn weten 100 leden en Aalburg iets van 190Joël1987 schreef: ↑22 mar 2024, 19:25 Aalburg. -26.
Aalsmeer. -1
Alblasserdam. +1
Arnemuiden. -5
Barneveld. +33
Berkenwoude. -7
Breukelen. -4
Bruinisse. +6
De Beek. +11
Dordrecht. -6
Ederveen. -43
Elspeet. +12
Elst. -11
Geldermalsen -14
Goes. -6
Gouda G. +8
Gouda S. -42
Goudswaard. +1 Ochten +4
Groot Ammers-23 Opheusden. -40
Hedel 0 Oud-Vos. 0
HIA. -30 Pretoria. +8
IJsselmuiden -4 Rhenen +25
Katwijk -17 Rijssen -18
Krimpen. -15 Gravendeel. +5
Kruinigen +1 Scherpenzeel +2
Leerdam +11 St.Anna -10
Melissant -2 St.Maartensdijk 0
Middelburg. -1 Sprang. 0
Nieuwaal +6 Terneuzen -45
Nkerk ijs. -11 Urk -9
Nkerk zeel. 0 Utrecht. 0
V’Daal +7 Vlaardingen. -15
Vriezenveen. +7 Waardenburg. -3
-
Aalburg verliest in 2 jaar tijd bijna 30%van de leden. Zeker in een kleine gemeente lijkt het mij heftig als het ledenaantal zo terugloopt.
Dat het ledenaantal daalt is niet zo heftig. Het gaat om de problemen die er zijn. Het is heftig dat deze niet worden opgelost.
-
- Delftenaar
Dat is struisvogelpolitiek: als de halve gemeente vertrokken is kan het probleem verdwijnen zijn omdat iedereen die tegen dat punt aanliep weg is.
De oorzaak is daarmee natuurlijk niet aangepakt.
De oorzaak is daarmee natuurlijk niet aangepakt.
Het ledental van de GGiN is in 2024 met circa 175 afgenomen, een kleinere daling dan in 2023(266)
Grootste afnames zijn er op te tekenen in Aalburg(88,-38) Gouda Gerbrandy (819,-35) en Ederveen(838,-27)
Na jarenlang groot ledenverlies in Opheusden, kromp de gemeente in 2024 met ‘slechts’ 24.
De sterkste ledenstijgingen deden zich voor in Ochten(1012,+50) de gezamenlijke ledenaantallen van Barneveld en de nieuwe gemeente in Kootwijkerbroek(+38)en Pretoria(192,+12)
Kleinste gemeentes in het verband zijn Aalsmeer(19,-4)Sprang(21,-3) en Goudswaard(42,0)
Grootste afnames zijn er op te tekenen in Aalburg(88,-38) Gouda Gerbrandy (819,-35) en Ederveen(838,-27)
Na jarenlang groot ledenverlies in Opheusden, kromp de gemeente in 2024 met ‘slechts’ 24.
De sterkste ledenstijgingen deden zich voor in Ochten(1012,+50) de gezamenlijke ledenaantallen van Barneveld en de nieuwe gemeente in Kootwijkerbroek(+38)en Pretoria(192,+12)
Kleinste gemeentes in het verband zijn Aalsmeer(19,-4)Sprang(21,-3) en Goudswaard(42,0)
Is er anno 2025 nog een verschil in ligging en koers tussen Gouda Gerbrandyweg en Gouda Stationsplein? Hoe groot is de gemeente Stationsplein?
Ik belandde pas op de website van de GGiN Gerbrandyweg, zo te zien behoorlijk georganiseerd en met allerlei activiteiten. Van een Givt-plugin tot een gemeentemaaltijd tot een evangelisatiecommissie. Op diverse onderdelen heeft onze GG het nog niet zover geschopt ;-)
- Johann Gottfried Walther
Gouda Stationsplein heeft 764 leden.Job schreef: ↑11 apr 2025, 21:57Is er anno 2025 nog een verschil in ligging en koers tussen Gouda Gerbrandyweg en Gouda Stationsplein? Hoe groot is de gemeente Stationsplein?
Ik belandde pas op de website van de GGiN Gerbrandyweg, zo te zien behoorlijk georganiseerd en met allerlei activiteiten. Van een Givt-plugin tot een gemeentemaaltijd tot een evangelisatiecommissie. Op diverse onderdelen heeft onze GG het nog niet zover geschopt ;-)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
We leven in een tijd van kerkverlating. Als dit zo doorgaat verlies je 1000 leden/doopleden in 5 jaar.Joël1987 schreef: ↑11 apr 2025, 21:37 Het ledental van de GGiN is in 2024 met circa 175 afgenomen, een kleinere daling dan in 2023(266)
Jammer genoeg zijn er vaak conflicten die de grondslag zijn voor de daling. Bijvoorbeeld Opheusden en Aalburg.
Zouden er niet meer mediators ingezet moeten worden in het kerkelijke leven.
Aalburg is toch wel een enorme daling.
-
Wat activiteiten betreft is het in de GGiN een enorm verschil met 20 jaar geleden. Tenminste bij ons in de regio.Job schreef: ↑11 apr 2025, 21:57Is er anno 2025 nog een verschil in ligging en koers tussen Gouda Gerbrandyweg en Gouda Stationsplein? Hoe groot is de gemeente Stationsplein?
Ja, dat valt mij ook op. Het raak-niet-smaak-niet-roer-niet-aan-stigma wat weleens op de GGiN wordt geplakt is zeker niet meer van toepassing, als dat het ooit al is geweest. Ik ben op bepaalde vlakken ook weleens jaloers op ze als GerGemmer. Vooral de tamelijke homogeniteit qua leer en leven, al denken sommigen anders over dat eerste.MGG schreef: ↑12 apr 2025, 18:34Wat activiteiten betreft is het in de GGiN een enorm verschil met 20 jaar geleden. Tenminste bij ons in de regio.Job schreef: ↑11 apr 2025, 21:57Is er anno 2025 nog een verschil in ligging en koers tussen Gouda Gerbrandyweg en Gouda Stationsplein? Hoe groot is de gemeente Stationsplein?
-
Elk kerkverband heeft zo zijn mooie punten. De forse koerscorrectie zorgt er wel voor dat het voor sommige te snel gaat. Waarbij het voordeel weer is dat zij weinig opties hebben. Nabij Jou, jongerenavonden en andere activiteiten verdwijnen niet meer. Net als dat ouderlingen niet meer tegen inenten en verzekeren hoeven te zijn. Ik neem aan dat het laatste geen officieel eis was.Job schreef: ↑12 apr 2025, 19:27Ja, dat valt mij ook op. Het raak-niet-smaak-niet-roer-niet-aan-stigma wat weleens op de GGiN wordt geplakt is zeker niet meer van toepassing, als dat het ooit al is geweest. Ik ben op bepaalde vlakken ook weleens jaloers op ze als GerGemmer. Vooral de tamelijke homogeniteit qua leer en leven, al denken sommigen anders over dat eerste.MGG schreef: ↑12 apr 2025, 18:34Wat activiteiten betreft is het in de GGiN een enorm verschil met 20 jaar geleden. Tenminste bij ons in de regio.Job schreef: ↑11 apr 2025, 21:57Is er anno 2025 nog een verschil in ligging en koers tussen Gouda Gerbrandyweg en Gouda Stationsplein? Hoe groot is de gemeente Stationsplein?
Het blijft altijd goed om de sterke punten elders te zien en te waarderen, zonder je over te geven aan het idee dat het gras bij de buren altijd groener is. Overal zijn we kerken vol mensen. Desondanks, als er weer eens een gergemmer in de publiciteit komt die zich op een wijze presenteert die zó volstrekt vervreemdend is, dan kan ik er jaloers op zijn dat zij die uitwassen nog niet lijken te hebben. Nog niet aan de oppervlakte, tenminste.MGG schreef: ↑12 apr 2025, 19:43
Elk kerkverband heeft zo zijn mooie punten. De forse koerscorrectie zorgt er wel voor dat het voor sommige te snel gaat. Waarbij het voordeel weer is dat zij weinig opties hebben. Nabij Jou, jongerenavonden en andere activiteiten verdwijnen niet meer. Net als dat ouderlingen niet meer tegen inenten en verzekeren hoeven te zijn. Ik neem aan dat het laatste geen officieel eis was.