Oorlog in Oekraine

Online
Wim Anker
Berichten: 3978
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: 26 feb 2024, 15:11
Wim Anker schreef: 26 feb 2024, 12:47 Whatever it takes! zou de mentsliteit moeten zijn. En dan is het ook prima te regelen. Jij praat inhoudelijke hetzelfde als Baudet en Trump. Alleen stel jij nog wel een collecte voor om het geweten te sussen.
Met achteraf kennis ben ik blij dat Denemarken en Zweden in WOII en Finland net daarvoor niet zo dachten. Een tussenweg (met wat realisme) kan goed zijn. Dat betekent niet perse alles opgeven (wat Refo lijkt voor te staan) of zelfs Poetin gaan prijzen (Baudet), maar het hoeft ook niet meteen "all in" te zijn.
Je moet vastbesloten zijn all in te willen gaan indien nodig. Dat hoeft inderdaad niet gelijk, maar Poetin moet begrijpen dat dit wel de onvermijdelijke consequentie is als t'ie niet dimt.

Poetin wint door de zwakte van EU leiderschap.
elbert
Berichten: 1348
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door elbert »

huisman schreef: 26 feb 2024, 14:20Het verlies van 2 A50 Mainstay is goed nieuws maar geen game changer. Trouwens alleen het neerhalen van de laatste van een paar dagen geleden is geverifieerd.
Die van een maand geleden is ook geverifieerd, zowel door Oekraiense als Russische bronnen, zoals het doorgaans betrouwbare FighterBomber telegram account. Bij het neerhalen van de A-50 vorige week was het commentaar van Russische bloggers "o nee, niet opnieuw!".
huisman schreef: 26 feb 2024, 14:20Ook van de 7 verliezen van Su-34/35 afgelopen week is het verlies van slechts 1 geverifieerd.
Het klopt dat Oekraiense en Russische bronnen hierover uiteen lopen. Toch zijn er aanwijzingen dat de Oekraiense beweringen kloppen, zoals noodsignalen van de betreffende vliegtuigbemanningen met het Cospas-Sarsat systeem die ze zeggen te hebben opgevangen.
huisman schreef: 26 feb 2024, 14:20Ik kijk ook op diverse sites naar de verliezen aan beide kanten maar zie ook veel sprookjes. AirForces Monthly (tijdschrift) heeft over het algemeen betrouwbare cijfers. Verder heb ik vanaf maart 1981 tot 2020 met de F16 community gewerkt. 50 F16s zijn erg welkom maar gaan niet voor grote veranderingen zorgen. Als de VS 200 F15 C/D zouden leveren kon Oekraïne luchtoverwicht verkrijgen.
Het gaat om de vraag of de F-16s met de nieuwste radar geleverd worden (daar heeft Oekraine bij de VS om gevraagd) en of er na die 50 F16s meer vliegtuigen in het verschiet liggen, zoals Gripens van Zweden (het land heeft aangegeven daar over na te willen denken als het lid van de NAVO wordt, dat is dus vanaf vandaag) of Mirage2000s van Frankrijk (Macron houdt de boot nog af), of nieuwe versies van de F-16 van de VS. Van belang is dus of dit het begin is van een proces met meer leveringen.
huisman schreef: 26 feb 2024, 14:20Nogmaals ik hoop dat ik er naast zit maar het offensief van de Oekraïne het afgelopen jaar was niet heel succesvol.
Dat klopt. Deels kwam dat door gebrek aan training (qua tijd) en overspannen verwachtingen aan zowel de Oekraiense kant als de kant van de westerse landen. Een betere voorbereiding is dus belangrijk. Vandaar dat ik dit jaar geen groot offensief van Oekraine verwacht.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9330
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 26 feb 2024, 16:33
parsifal schreef: 26 feb 2024, 15:11
Wim Anker schreef: 26 feb 2024, 12:47 Whatever it takes! zou de mentsliteit moeten zijn. En dan is het ook prima te regelen. Jij praat inhoudelijke hetzelfde als Baudet en Trump. Alleen stel jij nog wel een collecte voor om het geweten te sussen.
Met achteraf kennis ben ik blij dat Denemarken en Zweden in WOII en Finland net daarvoor niet zo dachten. Een tussenweg (met wat realisme) kan goed zijn. Dat betekent niet perse alles opgeven (wat Refo lijkt voor te staan) of zelfs Poetin gaan prijzen (Baudet), maar het hoeft ook niet meteen "all in" te zijn.
Je moet vastbesloten zijn all in te willen gaan indien nodig. Dat hoeft inderdaad niet gelijk, maar Poetin moet begrijpen dat dit wel de onvermijdelijke consequentie is als t'ie niet dimt.

Poetin wint door de zwakte van EU leiderschap.
Er moet ook realisme zijn, niet "om een dubbeltje te sparen niet op een kwartje kijken". Daarom de voorbeelden van Denemarken (wat snel capituleerde, maar wel het grootste deel van o.a. de Joodse bevolking redde) en Finland wat wel land verloor na de winteroorlog, en daardoor erger leek te voorkomen.

All-in gaan is ook een beetje wat in Irak gebeurde. Ik moet direct toegeven dat ik van geopolitiek niet heel veel begrijp en niet weet wat de overwegingen zijn van de politici. Maar ik denk wel dat meespeelt dat men weet dat Poetin niet alleen op veel macht uit is, maar ook iemand is met kernwapens, waarvan je niet weet wat hij er mee doet als hij de macht lijkt te verliezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Wim Anker
Berichten: 3978
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Wim Anker »

Afijn, iig is Macron zo slim om mijn advies over te nemen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9330
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 27 feb 2024, 09:35 Afijn, iig is Macron zo slim om mijn advies over te nemen.
Die gaat ook niet all-in.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: 27 feb 2024, 09:35 Afijn, iig is Macron zo slim om mijn advies over te nemen.
Ik las het. Weet niet zeker of Macron jouw advies op dit forum heeft gelezen maar zou zo maar kunnen. Best wel verrassend maar op zich goed om te laten zien dat het ons ernst is. Zie het niet snel gebeuren trouwens. NAVO militaire in directe confrontatie met Russische militairen op Oekraïens grondgebied.
Denk ook dat jij dat niet wilt of je moet ook de uiterste consequentie accepteren. Hopelijk woon je niet in de omgeving van het havengebied van Rotterdam. Daar verwacht ik de eerste Russische raketten. Hopelijk conventionele…..
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
elbert
Berichten: 1348
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door elbert »

De opmerkingen van Macron over grondtroepen zie ik vooral als onderdeel van de Franse strategische ambiguiteit (een langgebruikte Franse defensieve opvatting): niets uitsluiten om de tegenstander te weerhouden van roekeloze escalatie. Dat wil niet zeggen dat zijn woorden betekenisloos zijn: ik denk dat men in Europese landen nu tot het besef komt dat een Russische overwinning in Oekraine een direct veiligheidsgevaar vormt voor Europa en dat er gezien de Amerikaanse inactie op dit moment ook stevige Europese stappen moeten worden gezet, met name op het gebied van productie van defensiemateriaal ten behoeve van Oekraine. De Europese landen zijn dus bereid om verder te gaan dan tot nu toe het geval is geweest.
Nou ja, behalve Duitsland dan, want Scholz heeft gisteren opnieuw de levering van Taurus raketten uitgesloten. Maar Macron wil juist wel lange afstandswapens leveren en heeft daarover een coalitie gevormd met andere landen.
De opmerkingen van Macron zijn een stevig signaal aan Rusland van Europese landen dat een Russische overwinning in Oekraine onaanvaardbaar is en dat Europa er alles aan zal doen om dit te voorkomen. Nu is het wel de vraag of de daden ook bij deze woorden zullen worden gevoegd.
Het afgelopen weekend kwam de Poolse minister van buitenlandse zaken (Radoslaw Sikorski) ook met deze opmerking: "Als de VS er niet in slaagt om Oekraine militair te bevoorraden ondanks de wens van President Biden, dan zullen bondgenoten (lees: Polen) overwegen om hun eigen kernwapens te ontwikkelen omdat de VS dysfunctioneel en onbetrouwbaar is". Er staat dus heel wat op het spel.
huisman schreef:Denk ook dat jij dat niet wilt of je moet ook de uiterste consequentie accepteren. Hopelijk woon je niet in de omgeving van het havengebied van Rotterdam. Daar verwacht ik de eerste Russische raketten. Hopelijk conventionele…..
Ik verwacht helemaal geen Russische raketten. De Russen hebben de grootste moeite om kleine dorpjes in het oosten van Oekraine te veroveren, laat staan dat ze een confrontatie met de NAVO aankunnen.
Laatst gewijzigd door elbert op 27 feb 2024, 10:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Online
Wim Anker
Berichten: 3978
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 27 feb 2024, 09:58
Wim Anker schreef: 27 feb 2024, 09:35 Afijn, iig is Macron zo slim om mijn advies over te nemen.
Ik las het. Weet niet zeker of Macron jouw advies op dit forum heeft gelezen maar zou zo maar kunnen. Best wel verrassend maar op zich goed om te laten zien dat het ons ernst is. Zie het niet snel gebeuren trouwens. NAVO militaire in directe confrontatie met Russische militairen op Oekraïens grondgebied.
Denk ook dat jij dat niet wilt of je moet ook de uiterste consequentie accepteren. Hopelijk woon je niet in de omgeving van het havengebied van Rotterdam. Daar verwacht ik de eerste Russische raketten. Hopelijk conventionele…..
Ik zie de torens van Rotterdam @Huisman, bij mooi weer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

elbert schreef: 27 feb 2024, 10:23 De opmerkingen van Macron over grondtroepen zie ik vooral als onderdeel van de Franse strategische ambiguiteit (een langgebruikte Franse defensieve opvatting): niets uitsluiten om de tegenstander te weerhouden van roekeloze escalatie. Dat wil niet zeggen dat zijn woorden betekenisloos zijn: ik denk dat men in Europese landen nu tot het besef komt dat een Russische overwinning in Oekraine een direct veiligheidsgevaar vormt voor Europa en dat er gezien de Amerikaanse inactie op dit moment ook stevige Europese stappen moeten worden gezet, met name op het gebied van productie van defensiemateriaal ten behoeve van Oekraine. De Europese landen zijn dus bereid om verder te gaan dan tot nu toe het geval is geweest.
Nou ja, behalve Duitsland dan, want Scholz heeft gisteren opnieuw de levering van Taurus raketten uitgesloten. Maar Macron wil juist wel lange afstandswapens leveren en heeft daarover een coalitie gevormd met andere landen.
De opmerkingen van Macron zijn een stevig signaal aan Rusland van Europese landen dat een Russische overwinning in Oekraine onaanvaardbaar is en dat Europa er alles aan zal doen om dit te voorkomen. Nu is het wel de vraag of de daden ook bij deze woorden zullen worden gevoegd.
Het afgelopen weekend kwam de Poolse minister van buitenlandse zaken (Radoslaw Sikorski) ook met deze opmerking: "Als de VS er niet in slaagt om Oekraine militair te bevoorraden ondanks de wens van President Biden, dan zullen bondgenoten (lees: Polen) overwegen om hun eigen kernwapens te ontwikkelen omdat de VS dysfunctioneel en onbetrouwbaar is". Er staat dus heel wat op het spel.
huisman schreef:Denk ook dat jij dat niet wilt of je moet ook de uiterste consequentie accepteren. Hopelijk woon je niet in de omgeving van het havengebied van Rotterdam. Daar verwacht ik de eerste Russische raketten. Hopelijk conventionele…..
Ik verwacht helemaal geen Russische raketten. De Russen hebben de grootste moeite om kleine dorpjes in het oosten van Oekraine te veroveren, laat staan dat ze een confrontatie met de NAVO aankunnen.
Jij denkt in voorspelbaarheid. Dat zou ik maar niet doen. Je weet wel die kat in het nauw….Als ik het voor het zeggen had op defensie zou ik snel veel patriot systemen bijkopen en plaatsen bij de kritieke infrastructuur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4811
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In situaties als deze, is onderschatting wel één van de grootste valkuilen, in oorlog en dreiging is onderschatting altijd een groot gevaar.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Kremlin reageert zoals verwacht op Macrons uitspraken.

https://www.rd.nl/artikel/1054400
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

Begrijp nog steeds niet waarom wij miljarden steken in een oorlog die niet de onze is. Het overwegen alleen al dat onze mensen daarvoor zouden moeten sneuvelen is al te gek voor woorden. Rusland is geen bedreiging voor ons. Waarom laten mensen zich zo bang maken?
HersteldHervormd
Berichten: 6350
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef: 27 feb 2024, 11:52 Kremlin reageert zoals verwacht op Macrons uitspraken.

https://www.rd.nl/artikel/1054400
Waar ze gelijk in hebben.

Op het moment dat er NAVO troepen tegenover de Russische krijgsmacht gaat staan is de NAVO direct betrokken. Dat lijkt me heel erg onverstandig van de NAVO. Geen idee waarom Macron dit nu de wereld in helpt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

HersteldHervormd schreef: 27 feb 2024, 11:56
huisman schreef: 27 feb 2024, 11:52 Kremlin reageert zoals verwacht op Macrons uitspraken.

https://www.rd.nl/artikel/1054400
Waar ze gelijk in hebben.

Op het moment dat er NAVO troepen tegenover de Russische krijgsmacht gaat staan is de NAVO direct betrokken. Dat lijkt me heel erg onverstandig van de NAVO. Geen idee waarom Macron dit nu de wereld in helpt.
Het westen wil geen vrede, het wil Rusland vernietigen en laat Oekraine daarvoor opdraaien.
ZWP
Berichten: 1688
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door ZWP »

Cyrillus schreef: 27 feb 2024, 11:55 Begrijp nog steeds niet waarom wij miljarden steken in een oorlog die niet de onze is. Het overwegen alleen al dat onze mensen daarvoor zouden moeten sneuvelen is al te gek voor woorden. Rusland is geen bedreiging voor ons. Waarom laten mensen zich zo bang maken?
Paar quotes uit het commentaar van het FD van een paar dagen gelezen:

"Europa kan en mag niet accepteren dat een soevereine staat met grof geweld door een ander land van zijn vrijheid wordt beroofd. Dat schept een gevaarlijk precedent waardoor niet alleen Europa, maar ook de hele wereld onveiliger wordt. Het signaal daarvan aan Vladimir Poetin zou opnieuw zijn dat geweld loont. Er is bovendien geen enkele garantie dat Poetin, of zijn opvolgers, het bij Oekraïne zou laten."

"[..] Maar in morele zin is het wel degelijk ook onze strijd, namelijk die voor een Europa waarin staten in vrijheid hun eigen toekomst kunnen kiezen.
De kans dat de oorlog in Oekraïne in de nabije toekomst aan de onderhandelingstafel kan worden opgelost is klein. Alles wijst erop dat Poetin zich voorbereidt op een lange strijd."

"De economie van de EU is tien keer zo groot als die van Poetins Rusland. Het is tijd om keuzes te maken. Het komt nu op leiderschap aan."
Plaats reactie