….en een elektrische fiets ook!DDD schreef: ↑20 feb 2024, 11:39Dat zou ik zeker niet zeggen. Maar het is wel een moeilijk punt. Daar heb ik niet zo'n mening over. Economisch gezien, is het kopen van een huis een verstandig punt. Het kan wel in strijd zijn met de uitdrukkelijk opdracht van Jezus om je geen schatten op de aarde te verzamelen, maar je moet dat ook weer niet verabsoluteren.
Want een hypothecaire lening staat ook op gespannen voet met de bijbelse voorschriften.
CGK convent
Re: CGK convent
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: CGK convent
Waarom zou dat een schat zijn, en niet een gebruiksvoorwerp?
Re: CGK convent
Denk je dat al deze genoemden deze rijkdom van de ene op de andere dag hadden en er niet voor hebben gewerkt?DDD schreef: ↑20 feb 2024, 10:52Precies. Het kan zijn dat God je veel rijkdom geeft. Dat is niet hetzelfde als streven naar winst.huisman schreef: ↑20 feb 2024, 10:36Abraham, Salomo, Jozef, Boaz enz. waren door de HEERE gezegend met grote rijkdom.Jakob maakte ‘winst’ met de kudde van Laban. Denk dat het verschil ligt in willen wij rijk worden of ontvangen wij rijkdom van de HEERE. Daarna wat doen wij met onze rijkdom?
Ik vind het gebed uit Spreuken 30 mooi. Armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels.
Bewust streven naar het verzamelen van geld, is zondig.
Re: CGK convent
Hoezo 'niet toegeef'? Ik spreek toch geen Spaans? Ik stel dat inderdaad grotendeels op één lijn. En ik ben heel benieuwd waar jij in de Bijbel daar een onderscheid tussen tegenkomt. Twee voorbeelden is genoeg, maar ook één zou ik al heel interessant vinden.pierre27 schreef: ↑20 feb 2024, 11:15Jammer dat je gewoon niet toegeeft dat je winst en hebzucht op dezelfde hoop gooit. Alles wat je erbij haalt is afleidend.
Los daarvan: vind je het zelf ook niet een beetje gek dat je er bij voorbaat vanuit gaat dat ik wel niet zal bedoelen wat ik schrijf? Om dan ook nog eens te beweren dat ik niet toegeef dat ik het 'verkeerd schreef'.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 feb 2024, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: CGK convent
Dat eerste niet, maar dat laatste denk ik inderdaad. Daar is ook speciaal een bijbelverhaal over, over de gespikkelde en gevlekte schapen.Zeeuw schreef: ↑20 feb 2024, 11:51Denk je dat al deze genoemden deze rijkdom van de ene op de andere dag hadden en er niet voor hebben gewerkt?DDD schreef: ↑20 feb 2024, 10:52Precies. Het kan zijn dat God je veel rijkdom geeft. Dat is niet hetzelfde als streven naar winst.huisman schreef: ↑20 feb 2024, 10:36Abraham, Salomo, Jozef, Boaz enz. waren door de HEERE gezegend met grote rijkdom.Jakob maakte ‘winst’ met de kudde van Laban. Denk dat het verschil ligt in willen wij rijk worden of ontvangen wij rijkdom van de HEERE. Daarna wat doen wij met onze rijkdom?
Ik vind het gebed uit Spreuken 30 mooi. Armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels.
Bewust streven naar het verzamelen van geld, is zondig.
Ik zeg niet dat ze niet hebben gewerkt, maar niet met het doel om winst te maken, anders dan het gebruikelijk loon. En zo wel, dan zegt dat ook niet alles, want David doodde Uria, maar dat is daarom nog geen voorbeeld voor ons ter navolging.
Re: CGK convent
Nee dat vind ik niet gek. En natuurlijk bedoel jij datgene wat jij schrijft. Dat ontken ik niet alleen ben ik het er niet mee eens. Ik vind het een hopeloze verwarring van termen.DDD schreef: ↑20 feb 2024, 11:51Hoezo 'niet toegeef'? Ik spreek toch geen Spaans? Ik stel dat inderdaad grotendeels op één lijn. En ik ben heel benieuwd waar jij in de Bijbel daar een onderscheid tussen tegenkomt. Twee voorbeelden is genoeg, maar ook één zou ik al heel interessant vinden.pierre27 schreef: ↑20 feb 2024, 11:15Jammer dat je gewoon niet toegeeft dat je winst en hebzucht op dezelfde hoop gooit. Alles wat je erbij haalt is afleidend.
Los daarvan: vind je het zelf ook niet een beetje gek dat je er bij voorbaat vanuit gaat dat ik wel niet zal bedoelen wat ik schrijf? Om dan ook nog eens te beweren dat ik niet toegeef dat ik het 'verkeerd schreef'.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: CGK convent
Dat kan heel goed. Ik ben geen econoom en ook geen theoloog.
Winst is een economisch technische term, al zijn er nauwkeuriger omschrijvingen beschikbaar. Hebzucht is een morele term. De discussie gaat er wat mij betreft over, in hoeverre de morele kwalificatie hebzucht van toepassing is op het als individueel persoon streven naar winst. En dan heb ik het over een winst die anders is dan het loon dat nodig is voor een passende levensstandaard en voor het treffen van voor de ontwikkeling en het blijvende bestaan van de onderneming noodzakelijke voorzieningen.
Ik zou niet weten waar over zo'n streven naar winst in de Bijbel positief gesproken wordt. Ik weet wel dat daarover heel vaak negatief gesproken wordt.
Winst is een economisch technische term, al zijn er nauwkeuriger omschrijvingen beschikbaar. Hebzucht is een morele term. De discussie gaat er wat mij betreft over, in hoeverre de morele kwalificatie hebzucht van toepassing is op het als individueel persoon streven naar winst. En dan heb ik het over een winst die anders is dan het loon dat nodig is voor een passende levensstandaard en voor het treffen van voor de ontwikkeling en het blijvende bestaan van de onderneming noodzakelijke voorzieningen.
Ik zou niet weten waar over zo'n streven naar winst in de Bijbel positief gesproken wordt. Ik weet wel dat daarover heel vaak negatief gesproken wordt.
Re: CGK convent
Past niet bij de soberheid. Ik heb een nieuwe fiets gekocht van €800,- een elektrische kost zo €3000,- Voor veel mensen is het vervanging van hun gewone fiets. Dus niet duurzaam maar met accupakket en opladen een stuk minder duurzaam dan een gewone fiets.
Waar het mij omgaat dat jij het woord ‘zondig’ nogal willekeurig gebruikt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: CGK convent
Hoeveel van origine niet CGK ds'en zitten er eigenlijk in de CGK en in de "covent organisatie" flank?
Re: CGK convent
Nee hoor. Ze hebben ook gewoon gewerkt en dat werd door de Heere gezegend. Je maakt nu een soort van heiligen van personen uit de Bijbel die maar afwachten wat er ging komen. Bid en werk. Je laatste zin is een hele flauwe manier om te proberen toch je gelijk te halen.DDD schreef: ↑20 feb 2024, 11:54Dat eerste niet, maar dat laatste denk ik inderdaad. Daar is ook speciaal een bijbelverhaal over, over de gespikkelde en gevlekte schapen.Zeeuw schreef: ↑20 feb 2024, 11:51Denk je dat al deze genoemden deze rijkdom van de ene op de andere dag hadden en er niet voor hebben gewerkt?DDD schreef: ↑20 feb 2024, 10:52Precies. Het kan zijn dat God je veel rijkdom geeft. Dat is niet hetzelfde als streven naar winst.huisman schreef: ↑20 feb 2024, 10:36
Abraham, Salomo, Jozef, Boaz enz. waren door de HEERE gezegend met grote rijkdom.Jakob maakte ‘winst’ met de kudde van Laban. Denk dat het verschil ligt in willen wij rijk worden of ontvangen wij rijkdom van de HEERE. Daarna wat doen wij met onze rijkdom?
Ik vind het gebed uit Spreuken 30 mooi. Armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels.
Bewust streven naar het verzamelen van geld, is zondig.
Ik zeg niet dat ze niet hebben gewerkt, maar niet met het doel om winst te maken, anders dan het gebruikelijk loon. En zo wel, dan zegt dat ook niet alles, want David doodde Uria, maar dat is daarom nog geen voorbeeld voor ons ter navolging.
Re: CGK convent
Ik beweer niet dat ze niet gewoon hebben gewerkt. Ik beweer dat ze niet streefden naar winst. Wel naar winst als bij een eenmanszaak. Dat is gewoon een ander woord voor beloning. Maar niet naar winsten om daar rijk van te worden.
En als ze dat wel deden, dan was dat zondig. De Heere heeft daar heel duidelijke regels over, zie bijvoorbeeld ook de bepalingen over het jubeljaar. Die bepalingen moedigen het verzamelen van schatten op de aarde natuurlijk ook niet aan, en dat was precies de bedoeling.
Je suggereert dat ik een verkeerd voorbeeld zou gebruiken, maar dat is een cirkelredenering. Ik heb gevraagd naar twee voorbeelden of in ieder geval één voorbeeld waarin het streven naar winst in de Bijbel als goed wordt gezien. Het loflied op de sterke vrouw uit Spreuken zou het enige zijn dat ik kan bedenken.
En als ze dat wel deden, dan was dat zondig. De Heere heeft daar heel duidelijke regels over, zie bijvoorbeeld ook de bepalingen over het jubeljaar. Die bepalingen moedigen het verzamelen van schatten op de aarde natuurlijk ook niet aan, en dat was precies de bedoeling.
Je suggereert dat ik een verkeerd voorbeeld zou gebruiken, maar dat is een cirkelredenering. Ik heb gevraagd naar twee voorbeelden of in ieder geval één voorbeeld waarin het streven naar winst in de Bijbel als goed wordt gezien. Het loflied op de sterke vrouw uit Spreuken zou het enige zijn dat ik kan bedenken.
Re: CGK convent
Mattheüs 25:20-21, HSV En degene die de vijf talenten ontvangen had, kwam en bracht nog vijf talenten bij hem, en hij zei: Heer, vijf talenten hebt u mij gegeven; zie, nog vijf talenten heb ik aan winst gemaakt. Zijn heer zei tegen hem: Goed gedaan, goede en trouwe dienaar, over weinig bent u trouw geweest, over veel zal ik u aanstellen; ga in, in de vreugde van uw heer.DDD schreef: ↑20 feb 2024, 18:53 Ik beweer niet dat ze niet gewoon hebben gewerkt. Ik beweer dat ze niet streefden naar winst. Wel naar winst als bij een eenmanszaak. Dat is gewoon een ander woord voor beloning. Maar niet naar winsten om daar rijk van te worden.
En als ze dat wel deden, dan was dat zondig. De Heere heeft daar heel duidelijke regels over, zie bijvoorbeeld ook de bepalingen over het jubeljaar. Die bepalingen moedigen het verzamelen van schatten op de aarde natuurlijk ook niet aan, en dat was precies de bedoeling.
Je suggereert dat ik een verkeerd voorbeeld zou gebruiken, maar dat is een cirkelredenering. Ik heb gevraagd naar twee voorbeelden of in ieder geval één voorbeeld waarin het streven naar winst in de Bijbel als goed wordt gezien. Het loflied op de sterke vrouw uit Spreuken zou het enige zijn dat ik kan bedenken.
Re: CGK convent
De boodschap gaat niet om winst in de vorm van geld, alleen het voorbeeld. Gebruik van een voorbeeld betekent niet goedkeuring.
Re: CGK convent
Er is ook een gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. Dus ik zou hier zeker niet zomaar de conclusie uit trekken dat Jezus dit handelen goedkeurt. Met gelijkenissen moet je altijd heel voorzichtig zijn. Het zijn meestal ongehoorde verhalen. Daardoor kon je ze goed onthouden en als het goed is het punt ook. Het zou mij niet verbazen als deze gelijkenis vooral zo ongehoord was omdat zoiets niet hoorde.
Maar je zou het kunnen aanvoeren, inderdaad.
Maar je zou het kunnen aanvoeren, inderdaad.