Aan inlegkunde? Nee hoor, ik doe aan profetie, want hypercalvinisten zijn voorspelbaar. Neem het het laatste punt dat ik noemde bij mijn reactie op reacties op Van den Brink: "Opnieuw: je luistert als een refo: de doodstaat moet klinken, schematisch moet het kloppen. Maar waar staat dat nu precies in deze tekst? Hij wil het tarwe verzamelen, daar gaat het om."Valcke schreef: ↑12 feb 2024, 21:13Dat is dan een heel subjectieve interpretatie van de desbetreffende alinea. Probleem is dat jij steeds aan inlegkunde doet, zoals ik nu al zovele malen ondervinden heb in je reacties. Je zou echter zakelijk moeten reageren op wat er staat en niet op wat er niet staat.Cyrillus schreef: ↑12 feb 2024, 21:03Laten we het verschil maar samenvatten met: Kieviet maakt aannemen van Christus verdacht en dat doet Calvijn niet.Valcke schreef: ↑12 feb 2024, 20:47Ik heb even nummers geplaatst bij jouw zinnen hierboven.Cyrillus schreef: ↑12 feb 2024, 20:13
Ja, niemand ontkent dat (1). Eigenlijk is dit het zoveelste ja, maar...Mag een mens Christus aannemen (2)? Ja, dat mag, punt. Dat is wat gevraagd wordt en wat de mens moet doen (3). En inderdaad zeg, hij kan dat niet uit zichzelf, het moet hem geschonken worden. zo, nu klopt het theologisch weer.
(1) Ik krijg bij jou wel degelijk steeds het gevoel dat wat hier staat bij jou in theorie en praktijk niet functioneert. Je stemt het nu toe, kennelijk omdat dit Calvijn is; is het van een ander, dan val je het aan. Leg bv. eens uit wat het verschil is met het citaat van ds. I. Kievit, want daarin staat exact hetzelfde als wat Calvijn hier zegt.
(2) Waar slaat dat op? Reageer eens fair (= eerlijk) naar een ander.
(3) Zeker mee eens.
Verder ga je niet in op wat heel essentieel is, namelijk dat het aanbod een volmacht is om te geloven, maar dat voor de macht om te geloven iets anders nodig is. Daarmee verkrijgt een mens geen enkele uitvlucht, want het aanbod is welmenend. Maar de macht om te geloven moet nadrukkelijk van het aanbod onderscheiden worden. Voor jou lijkt het niet meer dan iets dat erbij hoort om "het theologisch kloppend te maken", en dat is het dan...
Anders gezegd: In je postings merk ik eigenlijk nooit dat wat in de vragen 112 en 113 door Calvijn verwoord wordt, voor jou iets wezenlijks is, iets existentieels, zonder welke er geen geloof of aannemen is.
En dat is precies wat er gebeurt. Jij wil Kieviet dogmatisch verdedigen, want hij voldoet aan het schema . Uit het eerste gedeelte van het citaat kunnen we echter afleiden dat het Evangelie helemaal niet klinkt. Bij Christus hulp zoeken wordt verdacht gemaakt. Dan doet de rest er niet meer toe. Het is in feite een afleidingsmanoeuvre om de werkelijkheid te maskeren. Bracht Christus het Evangelie of een dogmatiek? Dat is waar het om gaat. Geloof je in schema's of in de Redder? Vaak maak ik postings af door het theologisch maar weer kloppend te maken, terwijl het gewoon basisschool theologie is. Maar als ik het niet doe, dan wordt ik daarop aangevallen. Dat is het kenmerk van hypercalvinisme: het Evangelie ontwijken tbv dogmatiek, doen alsof het bevindelijk is, terwijl het niet meer dan beschouwen is.