Wat is hypercalvinisme?

Bertiel

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Bertiel »

lekker elkaar een beetje zieken.
Ik vind het ver gaan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik ook, maar ik vind dr. Van den Brink ook ver gaan.
Toevoeging: volgens mij wordt deze ordinantie zelden van stal gehaald. Jij noemde al de GBS diensten en iemand anders refereerde terecht aan de VHG te Driedorp, daar zou deze ordinantie ook van toepassing zijn maar maakt de plaatselijke kerkenraad geen bezwaar.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dwars gaan liggen als kerkenraad, als iemand voor een lezing wordt gevraagd om daarbij het evangelie te verkondigen, vind ik nog veel verder gaan.
Op de uitspraak van dr vd Brink mbt het proefschrift van dr Mulder na, is er nog niemand die hiaten heeft kunnen aanwijzen in hetgeen dr. vd Brink zegt tov schrift en belijdenis, op de toon na.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Dat ben ik niet met je eens, o.a. dr. De Vries heeft echt wel wat bedenkingen geuit die ook hout snijden bij wat dr. Van den Brink ter berde brengt.
Verder zou ik dit als kerkenraad ook niet doen, het gaat echt ver. En ik heb nu geen zin om alle voorbeelden aan te gaan halen waarvan ik vind dat dr. Van den Brink zo ongeveer net zo ver gaat, die zijn al vaak genoeg genoemd en over gesproken wat meestal leidt tot het sluiten van een topic wegens hete hoofden en koude harten.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Normaal gesproken zullen kerkenraden hier heel coulant mee omgaan, en geen bezwaar maken als een predikant een lezing of een GBS dienst verzorgt. Dat geldt ook voor de HHG Staphorst.

Dat ze hier nu wel voor kiezen heeft uiteraard alles te maken met de controverse die er op dit moment is, en wijze van handelen en uitingen die in het recente verleden zijn gedaan door dr. G.A. van der Brink.

Een algemene stelregel is: als je anderen hoffelijk benaderd, zul je over het algemeen ook hoffelijk benaderd worden door anderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW

Bericht door CvdW »

J.C. Philpot schreef: 08 feb 2024, 11:56 Normaal gesproken zullen kerkenraden hier heel coulant mee omgaan, en geen bezwaar maken als een predikant een lezing of een GBS dienst verzorgt. Dat geldt ook voor de HHG Staphorst.

Dat ze hier nu wel voor kiezen heeft uiteraard alles te maken met de controverse die er op dit moment is, en wijze van handelen en uitingen die in het recente verleden zijn gedaan door dr. G.A. van der Brink.

Een algemene stelregel is: als je anderen hoffelijk benaderd, zul je over het algemeen ook hoffelijk benaderd worden door anderen.
Is ds. van der Brink onhoffelijk geweest richting kerkenraad HHG Staphorst? Zo nee, waarom doet kerkenraad onhoffelijk?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

het is in ieder geval goed dat de steen die dr vd Brink in de vijver heeft gegooide rimpelingen oplevert, iets wat bij de boeken van dhr Bart of dr vd Zwaag toch minder het geval was.
laat het maar schuren, terug naar de bron(nen)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef: 08 feb 2024, 12:16 het is in ieder geval goed dat de steen die dr vd Brink in de vijver heeft gegooide rimpelingen oplevert, iets wat bij de boeken van dhr Bart of dr vd Zwaag toch minder het geval was.
Ik dacht dat ook maar ik denk dat je het erg overschat. Buiten dit forum en een paar groepjes zoals geloofstoerusting hoor ik mensen hier niet over.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 08 feb 2024, 12:16 het is in ieder geval goed dat de steen die dr vd Brink in de vijver heeft gegooide rimpelingen oplevert, iets wat bij de boeken van dhr Bart of dr vd Zwaag toch minder het geval was.
Volgens mij ging het er bij Blaauwendraad en Van der Zwaag ook tamelijk stevig aan toe, in ieder geval op internetfora. :D

Zelf zie ik in deze discussie steeds zaken tegenover elkaar geplaatst worden die ik zelf durf te harmoniseren. Of waar in de eerdere eeuwen aal naar een theologisch evenwicht is gestreefd waar ik me bij thuis voel. Je kunt dus prima een boodschap van genade verkondigen, zonder per definitie en andere manier van presenteren te veroordelen. Dat zie ik graag gebeuren en als de discussie met een dergelijke houding gevoerd zou worden, dan is er al veel gewonnen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

er zijn dus al diverse dominees die er wat over zeggen op preekstoelen las ik vanochtend, nee dit leeft breder dan dat je denkt.
huisman

Bericht door huisman »

Vraag. Er wordt gezegd dat de preken van dr vd Brink evenwichtiger zijn dan zijn boeken. Nu wilde ik een recente preek beluisteren en keek even op kerktijden.nl. Daar zie ik dat hij in 2024 nog maar één keer heeft gepreekt ( 4 februari)

Klopt dat of staan niet alle diensten op kerktijden.nl ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

zou zo maar kunnen, hij is bij ons 2 x op een zondag voorgegaan, dat ging hem maar ter nauwernood af
Ik zoek ze op, 2 preken over de blindgeborene
Bertiel

Bericht door Bertiel »

tja

Bericht door tja »

huisman schreef: 08 feb 2024, 13:08 Vraag. Er wordt gezegd dat de preken van dr vd Brink evenwichtiger zijn dan zijn boeken. Nu wilde ik een recente preek beluisteren en keek even op kerktijden.nl. Daar zie ik dat hij in 2024 nog maar één keer heeft gepreekt ( 4 februari)

Klopt dat of staan niet alle diensten op kerktijden.nl ?
Afgelopen zondag Valburg
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 08 feb 2024, 13:11 https://www.hhggoedereede.nl/audiopreken-2

13-11-2022
Dank maar ik zoek een recente. Ik was wat verbaasd omdat hij wel regelmatig bij geloofstoerusting lijkt te zijn. Of is dat ook maar mondjesmaat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie