Ik reageer vanuit een bepaald ideëel beeld. Ik snap ook wel dat een goede bankrekening en weinig schulden in een tijd van crisis langer vol te houden is dan een bedrijf dat altijd krap zit. Waar ik het over heb is dat een winst van 15 cent per euro omzet een zeer prima gezonde situatie is, terwijl ik onlangs las dan Afas 38 cent per euro omzet overhoudt. Dan verdien je dus structureel ver boven de gemiddelde norm, ten koste van het zorgbudget. Want daar zitten hun belangrijkste klanten.TSD schreef: ↑06 feb 2024, 09:13 Het is een soort van communistische posting.
Als de gemiddelde ondernemer maar weinig meer zou verdienen dan zijn werknemers, dan zouden er maar weinig bedrijven komen met 'vet' op de botten en dan zou bij een beetje economische tegenwind het aantal faillissementen direct torenhoog zijn. Dat is slecht voor iedereen, vooral ook voor die werknemers. En economische tegenwind is er nu eenmaal eens in de zoveel jaar.
Door dat deze verschrikkelijke ondernemers, die in de ogen van Herman veel te veel verdienen, nu een gezond bedrijf hebben, blijft het overgrote merendeel gewoon doordraaien bij economische achteruitgang, met als gevolg dat het overgrote deel van de banen behouden blijft en veel mensen een hoop leed bespaard.
Dus sturen op een zo laag mogelijke winst zou ontzettend dom zijn, het principe om van het vele wat je hebt vervolgens wat weg te geven is daarom veel Bijbelser. En dat de overheid dat dan stimuleert door over dat deel van de winst geen belasting te heffen is nog mooier, kan je nog meer weggeven.
In 2008 is een tipje van de sluier opgelicht en is het ongeveer een standaardwaarheid geworden dat de bancaire sector gelijk staat aan een graaicultuur. Ik stel het begrip graaicultuur iets algemener, op grond van een bijbels geïnspireerd mensbeeld, en trekt dat ook door naar ondernemers. Vergis je niet in de kracht van geld.