Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wij zijn iig blij dat wij ongeveer 6 jaar geleden vertrokken zijn. Wat een weldaad.
Even checken voor de zekerheid of ik je goed begrijp hoor: is dit een sarcastische reactie of niet?
Mijns inziens is het inderdaad overtuigend. Als er toch Íemand Zichzelf heeft verloochend door trouw te zijn aan de kerk van Zijn dagen, dan is het de grote Leraar ter gerechtigheid. Daarover nadenken ontroert me diep...
Daarover is heel erg veel te lezen.
Ik ben Ambtenaar niet, maar natuurlijk is dat sarcastisch.Job schreef: ↑01 feb 2024, 09:43Even checken voor de zekerheid of ik je goed begrijp hoor: is dit een sarcastische reactie of niet?
Mijns inziens is het inderdaad overtuigend. Als er toch Íemand Zichzelf heeft verloochend door trouw te zijn aan de kerk van Zijn dagen, dan is het de grote Leraar ter gerechtigheid. Daarover nadenken ontroert me diep...
De OT-tempeldienst is totaal niet te vergelijken met onze kerkdiensten. Dat is nog erger dan appels en peren vergelijken.
Als het over onze kerkdiensten gaat, moet je meer bij de apostelen Paulus en Johannes te rade gaan, die waarschuwen tegen dwaalleraren, hen zelfs geen plaats in hun huis gunnen.
Nog een voorbeeld van trouw: Samuel. Midden tussen hoererende en stelende priesterzonen deed hij trouw zijn werk... Wat was ook toen de kerk van God los.
Het gaat ook niet over kerkdiensten, maar over geestelijke leidslieden. Daar zijn immers de pijlen op gericht.Tiberius schreef: ↑01 feb 2024, 09:46Ik ben Ambtenaar niet, maar natuurlijk is dat sarcastisch.Job schreef: ↑01 feb 2024, 09:43Even checken voor de zekerheid of ik je goed begrijp hoor: is dit een sarcastische reactie of niet?
De OT-tempeldienst is totaal niet te vergelijken met onze kerkdiensten. Dat is nog erger dan appels en peren vergelijken.
Als het over onze kerkdiensten gaat, moet je meer bij de apostelen Paulus en Johannes te rade gaan, die waarschuwen tegen dwaalleraren, hen zelfs geen plaats in hun huis gunnen.
Waar denk je dat Johannes zijn pijlen op richtte?Job schreef: ↑01 feb 2024, 09:48Het gaat ook niet over kerkdiensten, maar over geestelijke leidslieden. Daar zijn immers de pijlen op gericht.Tiberius schreef: ↑01 feb 2024, 09:46Ik ben Ambtenaar niet, maar natuurlijk is dat sarcastisch.Job schreef: ↑01 feb 2024, 09:43Even checken voor de zekerheid of ik je goed begrijp hoor: is dit een sarcastische reactie of niet?
Echt oneens. Het ging volgens jou toch om het kille klimaat en de kille prediking?
Ik haast me trouwens om te zeggen dat ik dus niet bedoel dat ik het gedrag van de kerkelijke leiding van toen wil vergelijken met bepaalde dominees nu. Het gaat me om de reactie van de Heere Jezus cq Samuel daarop.
-
Maar goed, ik wil ook zeker lichtvaardig vertrekken niet goed praten.
Maar lichtvaardig en gemakzuchtig blijven hangen is ook wat.
Maar lichtvaardig en gemakzuchtig blijven hangen is ook wat.
Wolven worden in onze tijd steeds meer bekend. Letterlijk: wat zij uitvreten.
Nu staat er in Matth 7: "Zie, Ik zend u als schapen in het midden der wolven; zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven.
Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in hun synagogen zullen zij u geselen."
Het ga zo 't wil, stel u gerust, zwijg Gode stil.
Johannes, de grijsaard, was verbannen naar Patmos, maar niet uit Gods oog.
Ik zal eens gaan lezen/onderzoeken waar jij precies op doelt. Hoop er later op terug te komen. Maar get onderscheid tussen OT en NT maakte jijzelf.Tiberius schreef: ↑01 feb 2024, 09:49Waar denk je dat Johannes zijn pijlen op richtte?Job schreef: ↑01 feb 2024, 09:48Het gaat ook niet over kerkdiensten, maar over geestelijke leidslieden. Daar zijn immers de pijlen op gericht.Tiberius schreef: ↑01 feb 2024, 09:46Ik ben Ambtenaar niet, maar natuurlijk is dat sarcastisch.Job schreef: ↑01 feb 2024, 09:43
Even checken voor de zekerheid of ik je goed begrijp hoor: is dit een sarcastische reactie of niet?
Toch vind ik deze vergelijking op veel vlakken mank gaan. Je kunt de tempeldienst met alle door God bevolen ordinantiën niet gelijk stellen met een kerkverband in ons land. De Heere Jezus deed in alles de wil van Zijn Vader en vervulde zo de wet van de HEERE. Daarom Zijn besnijdenis, daarom Zijn voorstelling in de tempel. Daarom als twaalfjarige bleef Hij in de tempel enz.Job schreef: ↑01 feb 2024, 09:43Even checken voor de zekerheid of ik je goed begrijp hoor: is dit een sarcastische reactie of niet?
Lukas 2 zeg dan ook in vs 39
En als zij alles voleindigd hadden, wat naar de wet des Heeren te doen was, keerden zij weder naar Galiléa.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.