Gereformeerde Gemeenten

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 31 jan 2024, 19:39
Job schreef: 31 jan 2024, 18:33
Tiberius schreef: 31 jan 2024, 18:31 De daling in Zwijndrecht, bedoel ik.
Dat begreep ik, maar wat bedoel je met dat je die daling begrijpt?
Dat ik begrijp dat men wat beters gaat opzoeken.
Droevig dat je dat zo ervaart of vindt.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
JvW
Berichten: 775
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Erskinees schreef: 31 jan 2024, 19:46
Gezang schreef: 31 jan 2024, 19:31 Ja, dit was vroeger gebruikelijker dan helemaal geen kerk. Toch heb ik het idee dat er nu meer jongeren dan vroeger helemaal stoppen met kerkgang.
Naar mijn idee valt dat mee. Er zijn hier bijna geen onttrekkingen meer, terwijl die er 10 jaar geleden best wat waren. Maar dat is misschien plaatsgebonden. Nu wel veel overgangen naar andere Bijbelgetrouwe, schriftuurlijk en bevindelijke kerken.
Dat herken ik helemaal dat er minder onttrekkingen en meer overgangen zijn. En als het onttrekkingen zijn is dat toch vaak om elders aan te sluiten.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Een overzicht van overgangen / onttrekkingen staat meestal in het jaarboek. Dus dat is na te zien.
Overigens komen er gemiddeld jaarlijks wel zo'n 600 leden/doopleden van de OGGiN en GGiN naar de GG.
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat laatste is natuurlijk ook een zorgelijk punt. In zijn algemeenheid is dit soort circulatie van gelovigen nogal bepaald door de omstandigheden. Een kerkenraad die niet de hele gemeente vertegenwoordigt, zal er bijvoorbeeld eerder mee te maken hebben.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 31 jan 2024, 22:21 Dat laatste is natuurlijk ook een zorgelijk punt. In zijn algemeenheid is dit soort circulatie van gelovigen nogal bepaald door de omstandigheden. Een kerkenraad die niet de hele gemeente vertegenwoordigt, zal er bijvoorbeeld eerder mee te maken hebben.
Het is sowieso een zorgelijk punt als mensen vanwege "omstandigheden" opstappen. Waar is dan de zelfverloochening en waar de onbaatzuchtige trouw aan je gemeente? Je ziet hele golfbewegingen rondom de jaren dat bepaalde predikanten gemeenten dienen, om maar wat te noemen. Positief en negatief. Of eerst negatief en als er een paar jaar later een zogenaamd populaire predikant komt, ineens weer positief. Want omstandigheden, het moge lang duren, maar die zijn toch meestal tijdelijk.

Je mag al die kerkelijke "migranten" niet over één kam scheren, maar je hoeft als gemeente niet zo blij te zijn met "omstandigheids-leden". Die vertrekken bij de eerstvolgende tegenvallende omstandigheid opnieuw. Immers, goed kerkelijk geworteld raak je niet meer wanneer je je wortels eenmaal hebt doorgesneden.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is waar. Maar ik zit zelf in een gemeente waar een scheuring van enkele jaren geleden nog steeds doorwerkt in de daling van de ledentallen. Hoewel het kerkbezoek iets lijkt toe te nemen, daalt het aantal leden. Dus zulke ontwikkelingen duren heel lang. En als je niet op de hoogte bent, zou je zomaar kunnen denken dat er sprake is van natuurlijke krimp, terwijl dit gewoon het gevolg is van een onverkwikkelijk conflict.

Alleen insiders weten zulke dingen. En zoiets speelt natuurlijk in meer gemeenten. Het haalt zelden de krant. Ik ben er nog niet over uit of dat nu gelukkig is, of juist niet.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 31 jan 2024, 22:38 Dat is waar. Maar ik zit zelf in een gemeente waar een scheuring van enkele jaren geleden nog steeds doorwerkt in de daling van de ledentallen. Hoewel het kerkbezoek iets lijkt toe te nemen, daalt het aantal leden. Dus zulke ontwikkelingen duren heel lang. En als je niet op de hoogte bent, zou je zomaar kunnen denken dat er sprake is van natuurlijke krimp, terwijl dit gewoon het gevolg is van een onverkwikkelijk conflict.

Alleen insiders weten zulke dingen. En zoiets speelt natuurlijk in meer gemeenten. Het haalt zelden de krant. Ik ben er nog niet over uit of dat nu gelukkig is, of juist niet.
Natuurlijk werken zaken lang door en gaat daar veel verdriet en getob mee gepaard. Ik bedoel het dan ook beslist niet gemakkelijk, maar toch blijf ik mensen verantwoordelijk houden voor overstapperij, en niet hun tegenstanders, een dominee of een conflict. Mensen doen het zelf. Hoe moeilijk ook (ervaring!), ik weet 100% zeker dat er meer zegen is te verwachten in trouw, Godvrezend en lijdzaam zijn middenin het wel en wee van het gemeenteleven. De opmerking van Tiberius van begrip voor veel vertrekkende leden uit een bepaalde gemeente, ik snap dat gewoon met de beste wil van de wereld niet. Het zou helemaal geen optie moeten zijn. Je bent lid dus je zet de schouders eronder. Ook door lijden heen, mocht dat er zijn. Met Gods hulp. Punt.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
BSH
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BSH »

Bruna schreef: 31 jan 2024, 21:37 Een overzicht van overgangen / onttrekkingen staat meestal in het jaarboek. Dus dat is na te zien.
Overigens komen er gemiddeld jaarlijks wel zo'n 600 leden/doopleden van de OGGiN en GGiN naar de GG.
Dit wordt alleen niet gesplitst tussen overgangen zonder verhuizing en overgangen ivm verhuizing. Wij zijn ooit verhuisd waarbij we van kerkverband gewijzigd zijn omdat er geen gemeente was van het vorige kerkverband. Dat is wel een principieel andere situatie dan zonder verhuizing.
BSH
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BSH »

Tiberius schreef: 31 jan 2024, 18:16
Tom schreef: 31 jan 2024, 15:45 Het ledental van Gouda daalt wel opmerkelijk snel. Dit jaar -41, daarvoor -96 en daarvoor -38. Dat is niet niks.

Gorinchem 350 -11
Berkenwoude 505 -26
Middelharnis 741 +0
Zwijndrecht 851 -55, ook zeer grote dalingen achter elkaar
Zwijndrecht begrijp ik wel; de daling valt me eerlijk gezegd nog mee.
Helaas zien we in meer gemeenten een (flinke) daling na bevestiging van een kandidaat. Zeker als er voorheen een predikant was met een wat langere staat van dienst. En onder de vertrekkers ook avondmaalgangers. Dat vind ik persoonlijk zorgelijk.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

BSH schreef: 31 jan 2024, 23:10
Helaas zien we in meer gemeenten een (flinke) daling na bevestiging van een kandidaat. Zeker als er voorheen een predikant was met een wat langere staat van dienst. En onder de vertrekkers ook avondmaalgangers. Dat vind ik persoonlijk zorgelijk.
Het zou goed zijn als er bezinning op gang komt over hoe het beroepen van kandidaten gaat.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 31 jan 2024, 22:57
DDD schreef: 31 jan 2024, 22:38 Dat is waar. Maar ik zit zelf in een gemeente waar een scheuring van enkele jaren geleden nog steeds doorwerkt in de daling van de ledentallen. Hoewel het kerkbezoek iets lijkt toe te nemen, daalt het aantal leden. Dus zulke ontwikkelingen duren heel lang. En als je niet op de hoogte bent, zou je zomaar kunnen denken dat er sprake is van natuurlijke krimp, terwijl dit gewoon het gevolg is van een onverkwikkelijk conflict.

Alleen insiders weten zulke dingen. En zoiets speelt natuurlijk in meer gemeenten. Het haalt zelden de krant. Ik ben er nog niet over uit of dat nu gelukkig is, of juist niet.
Natuurlijk werken zaken lang door en gaat daar veel verdriet en getob mee gepaard. Ik bedoel het dan ook beslist niet gemakkelijk, maar toch blijf ik mensen verantwoordelijk houden voor overstapperij, en niet hun tegenstanders, een dominee of een conflict. Mensen doen het zelf. Hoe moeilijk ook (ervaring!), ik weet 100% zeker dat er meer zegen is te verwachten in trouw, Godvrezend en lijdzaam zijn middenin het wel en wee van het gemeenteleven. De opmerking van Tiberius van begrip voor veel vertrekkende leden uit een bepaalde gemeente, ik snap dat gewoon met de beste wil van de wereld niet. Het zou helemaal geen optie moeten zijn. Je bent lid dus je zet de schouders eronder. Ook door lijden heen, mocht dat er zijn. Met Gods hulp. Punt.
Ik weet het niet. Ik kan het principieel ook niet anders zien. Maar ik zie ook de voordelen van de meer praktische benadering zoals Tiberius en als ik me niet vergis Wim Anker die op dit forum verdedigt.

Ik denk dat als je voortdurend gestoord wordt door onverkwikkelijkheden, het ook de vraag is of je wel met vrucht naar de preken kunt luisteren.

Ik zou bijvoorbeeld onmogelijk kunnen omgaan met dominees die hun zinnen aaneenrijgen met taalfouten. Ik zou er horendol van worden. Ik krijg al de kriebels als een ouderling voorleest 'ik hebt'. Wat ik trouwens ook nogal onnozel vind.
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

BSH schreef: 31 jan 2024, 23:10
Tiberius schreef: 31 jan 2024, 18:16
Tom schreef: 31 jan 2024, 15:45 Het ledental van Gouda daalt wel opmerkelijk snel. Dit jaar -41, daarvoor -96 en daarvoor -38. Dat is niet niks.

Gorinchem 350 -11
Berkenwoude 505 -26
Middelharnis 741 +0
Zwijndrecht 851 -55, ook zeer grote dalingen achter elkaar
Zwijndrecht begrijp ik wel; de daling valt me eerlijk gezegd nog mee.
Helaas zien we in meer gemeenten een (flinke) daling na bevestiging van een kandidaat. Zeker als er voorheen een predikant was met een wat langere staat van dienst. En onder de vertrekkers ook avondmaalgangers. Dat vind ik persoonlijk zorgelijk.
Ik vind het vooral zorgelijk dat er gemeenten zijn met meer dan vierhonderd leden die een kandidaat beroepen. Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt en dat ging nog niet eens verkeerd, maar in zijn algemeenheid is dat gewoon ook niet zo'n slim plan.

Waarmee ik er zeker niet voor pleit om kleine gemeenten het maar te laten uitzoeken, maar een kleine gemeente kan met een stevige kerkenraad wel een prettige leerschool zijn.
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ararat schreef: 31 jan 2024, 16:12
ds. Verschuure in het RD over 'verbindende vrouwen' schreef:In het huis van Maria wordt aanhoudend gebeden. „De Schrift wijst heel vaak op het belang van het gebed, juist in tijden van kruis, druk en vervolging.”
Wat is een waar gebed? „God aanroepen met het hart, om de nood en ellende recht te kennen, in onwaardigheid. Verhoring geschiedt alleen om Jezus’ wil.”
Dan gaat het vooral om persoonlijk gebed, aldus de predikant. Kringgebed wijst hij af. „Omdat de Schrift dit niet leert en omdat de gestalte van onwaardigheid veelal wordt gemist. ”Mag een vrouw tijdens bezoeken in de gemeente „verbinden” door het gebed? Dat is in de eerste plaats de taak van een ambtsdrager, vindt ds. Verschuure. „Laat het bidden niet het doel zijn van uw bezoek, maar het kan in bijzondere omstandigheid weleens plaatsvinden. Laat het gebed vooral in het verborgene verbinden.”
Dit snap ik niet helemaal. Maria stelt haar huis open, dat is iets moois (staat eerder in het artikel). Dus bijeenkomsten thuis zijn positief. Echter:
1. Bij Maria wordt aanhoudend gebeden, tegelijk lijkt het hartelijk aanroepen en verhoring vooral aan persoonlijk gebed gekoppeld te worden. Worden gebeden met meerdere aanwezigen als onwenselijk gezien?
2. Er wordt gesproken over gebed door vrouwen en gebed als doel van het bezoek. Dit lijkt onwenselijk. Moet bij een thuissamenkomst met gebed dus eigenlijk altijd een ambtsdrager aanwezig zijn?
Verder: er staat duidelijk dat dit de mening Is van deze predikant. Is dit gemeengoed? Herkenbaar? Kan iemand dit duiden?
Nee, dat is niet herkenbaar, hoewel er in de GG wel meer predikanten kritisch zijn op kringgebeden. Dat heeft ook wel eens op de achterkant van de Saambinder gestaan.

Ik vind de themakeuze zeer ongelukkig en de keuze van de spreker nog meer, in het verband van deze vrouwenbond en haar recente geschiedenis. Ik vraag me soms af: zouden mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn nu wel enige empathie hebben? Of ligt het nu aan mij? Het ligt natuurlijk heel erg aan de inleiding bij zo'n betoog, maar ik vind het erg vreemd overkomen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 31 jan 2024, 22:57
DDD schreef: 31 jan 2024, 22:38 Dat is waar. Maar ik zit zelf in een gemeente waar een scheuring van enkele jaren geleden nog steeds doorwerkt in de daling van de ledentallen. Hoewel het kerkbezoek iets lijkt toe te nemen, daalt het aantal leden. Dus zulke ontwikkelingen duren heel lang. En als je niet op de hoogte bent, zou je zomaar kunnen denken dat er sprake is van natuurlijke krimp, terwijl dit gewoon het gevolg is van een onverkwikkelijk conflict.

Alleen insiders weten zulke dingen. En zoiets speelt natuurlijk in meer gemeenten. Het haalt zelden de krant. Ik ben er nog niet over uit of dat nu gelukkig is, of juist niet.
Natuurlijk werken zaken lang door en gaat daar veel verdriet en getob mee gepaard. Ik bedoel het dan ook beslist niet gemakkelijk, maar toch blijf ik mensen verantwoordelijk houden voor overstapperij, en niet hun tegenstanders, een dominee of een conflict. Mensen doen het zelf. Hoe moeilijk ook (ervaring!), ik weet 100% zeker dat er meer zegen is te verwachten in trouw, Godvrezend en lijdzaam zijn middenin het wel en wee van het gemeenteleven. De opmerking van Tiberius van begrip voor veel vertrekkende leden uit een bepaalde gemeente, ik snap dat gewoon met de beste wil van de wereld niet. Het zou helemaal geen optie moeten zijn. Je bent lid dus je zet de schouders eronder. Ook door lijden heen, mocht dat er zijn. Met Gods hulp. Punt.
Hoe zie je dat concreet voor je, 'je schouders eronder zetten', wanneer er sprake is van een kille sfeer in prediking en pastoraat, waarin Christus niet gepreekt wordt?
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 31 jan 2024, 23:59 Ik weet het niet. Ik kan het principieel ook niet anders zien. Maar ik zie ook de voordelen van de meer praktische benadering zoals Tiberius en als ik me niet vergis Wim Anker die op dit forum verdedigt.
Ik kan geen reden bedenken waarom je niet van gemeente zou kunnen wisselen. Het is vooral in afgescheiden kerken dat men hamert op de plaats die God je voor altijd gegeven zou hebben. Dat werkt bij mij toch ook wel op de lachspieren. Afgescheidenen die dat benadrukken. In de kern zijn het juist opstappers.
Ik zou bijvoorbeeld onmogelijk kunnen omgaan met dominees die hun zinnen aaneenrijgen met taalfouten. Ik zou er horendol van worden. Ik krijg al de kriebels als een ouderling voorleest 'ik hebt'. Wat ik trouwens ook nogal onnozel vind.
Misschien moeten jullie eens op een volwassen manier met predikanten omgaan. Als je verantwoordelijkheid hebt voor personeel neem je ook niet de eerste die zich meldt. Dat is wel wat jullie vaak doen, zonder aanziens des persoons beroepen als die mogelijkheid er is.
Plaats reactie