Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee, dit is geen gemeengoed. Tenminste ik herken het niet.
Een van mijn vrouwelijke familieleden kerkt in een toch wat zwaardere GG en doet vrijwillig bezoekwerk. De bezoeken worden meestal door haar afgesloten met gebed. Ze hebben daar van een ambtsdrager zelfs toerusting en tips voor gekregen meen ik.
Op de +21 JV waar ik soms nog inval als een van de leidinggevenden ziek is, wordt ook door vrouwen begonnen of geëindigd wanneer zij de avondleiding hebben. Dat is nooit een discussie of heet hangijzer geweest. In een midden GG, als je in vakjes wilt denken.
Een van mijn vrouwelijke familieleden kerkt in een toch wat zwaardere GG en doet vrijwillig bezoekwerk. De bezoeken worden meestal door haar afgesloten met gebed. Ze hebben daar van een ambtsdrager zelfs toerusting en tips voor gekregen meen ik.
Op de +21 JV waar ik soms nog inval als een van de leidinggevenden ziek is, wordt ook door vrouwen begonnen of geëindigd wanneer zij de avondleiding hebben. Dat is nooit een discussie of heet hangijzer geweest. In een midden GG, als je in vakjes wilt denken.
Op veel plaatsen valt het groeiende verschil op tussen belijdende en doopleden. Apeldoorn, om maar één van de gemeenten te noemen waar een daling te zien is. Als dat eenmaal begint kan het snel gaan. Enerzijds wordt de grote babyboom-generatie oud; anderzijds worden jonge gezinnen kleiner, kunnen jonge stellen in bepaalde omgevingen onmogelijk starten op de woningmarkt en haken jongeren in verschillende plaatsen af (voor Apeldoorn kan ik dat niet inschatten).
Er ontstaat dan een zorgelijke kloof tussen de generaties. Zie dat proces maar eens te keren, menselijk beredeneerd.
Zwijndrecht begrijp ik wel; de daling valt me eerlijk gezegd nog mee.
Wat is dan de juiste verhouding tussen leden / doopleden?Job schreef: ↑31 jan 2024, 17:48Op veel plaatsen valt het groeiende verschil op tussen belijdende en doopleden. Apeldoorn, om maar één van de gemeenten te noemen waar een daling te zien is. Als dat eenmaal begint kan het snel gaan. Enerzijds wordt de grote babyboom-generatie oud; anderzijds worden jonge gezinnen kleiner, kunnen jonge stellen in bepaalde omgevingen onmogelijk starten op de woningmarkt en haken jongeren in verschillende plaatsen af (voor Apeldoorn kan ik dat niet inschatten).
Er ontstaat dan een zorgelijke kloof tussen de generaties. Zie dat proces maar eens te keren, menselijk beredeneerd.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ik heb geen oordeel over wat "juist" is maar doe alleen een constatering. In veel gemeenten zag je lang dat de aantallen ongeveer gelijk waren. Je ziet dat in enkele jonge gemeenten nog steeds. Maar bij een groot aantal gemeenten zie je deze getallen uiteen groeien.Bruna schreef: ↑31 jan 2024, 18:26Wat is dan de juiste verhouding tussen leden / doopleden?Job schreef: ↑31 jan 2024, 17:48Op veel plaatsen valt het groeiende verschil op tussen belijdende en doopleden. Apeldoorn, om maar één van de gemeenten te noemen waar een daling te zien is. Als dat eenmaal begint kan het snel gaan. Enerzijds wordt de grote babyboom-generatie oud; anderzijds worden jonge gezinnen kleiner, kunnen jonge stellen in bepaalde omgevingen onmogelijk starten op de woningmarkt en haken jongeren in verschillende plaatsen af (voor Apeldoorn kan ik dat niet inschatten).
De daling in Zwijndrecht, bedoel ik.
-
In een gemeente waar ik bekend ben zie je het heel duidelijk.Job schreef: ↑31 jan 2024, 17:48Op veel plaatsen valt het groeiende verschil op tussen belijdende en doopleden. Apeldoorn, om maar één van de gemeenten te noemen waar een daling te zien is. Als dat eenmaal begint kan het snel gaan. Enerzijds wordt de grote babyboom-generatie oud; anderzijds worden jonge gezinnen kleiner, kunnen jonge stellen in bepaalde omgevingen onmogelijk starten op de woningmarkt en haken jongeren in verschillende plaatsen af (voor Apeldoorn kan ik dat niet inschatten).
- Veel leden van generatie x wonen in de nieuwbouwwijken van vroeger.
- Daarna werd er minder gebouwd waardoor de volgende generatie in nieuwbouwwijken in omliggende gemeenten is gaan wonen.
- Relatief veel kerkverlating onder een generatie.
-Jongeren kopen nu hoofdzakelijk in 'goedkopere' delen van de gemeente een woning. In deze delen woonde pak hem beet 20 jaar geleden weinig leden.
Ik neem aan dat dit in meer gemeenten speelt. Het valt mij op dat jongeren nog steeds weinig huren. Het woningbezit onder refos is denk ik een stuk hoger dan gemiddeld.
Ik denk dat de GerGem nu over het kantelpunt heen is en dat je komende jaren structurele daling zult zien. Dat is zorgwekkend. Het lijkt er op dat de GerGem ook niet aan de ontkerkelijking ontkomt.
Ontkerkelijking valt wel mee. Men gaat meestal wat beters opzoeken.
Ja, dit was vroeger gebruikelijker dan helemaal geen kerk. Toch heb ik het idee dat er nu meer jongeren dan vroeger helemaal stoppen met kerkgang.
Naar mijn idee valt dat mee. Er zijn hier bijna geen onttrekkingen meer, terwijl die er 10 jaar geleden best wat waren. Maar dat is misschien plaatsgebonden. Nu wel veel overgangen naar andere Bijbelgetrouwe, schriftuurlijk en bevindelijke kerken.
-
Toch moet het aantal fors zijn. Ondanks een geboorteoverschot groeit het ledenaantal van reformatorische kerken nauwelijks. En dan hebben we het nog niet over de daling van het aantal kerkdiensten dat bijgewoond wordt.