Wat is hypercalvinisme?
-
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Wat is hypercalvinisme?
Ds I Kievit nam radicaal afstand van de verbondsleer van de GG.
Nee ik heb als twee verbonder meer met drieverbonders dan met deze visie
Nee ik heb als twee verbonder meer met drieverbonders dan met deze visie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Ds Kersten heeft juist het boek van ds I. Kieviet aanbevolen. Kan wat jij zegt dus niet plaatsen. In de strijd over de verbondsleer tussen Kersten (GG)en Jongeleen/vd Schuit (CGK) probeerden mensen als Kievit (NHK) en Wisse (CGK) het juiste evenwicht te bewaren en juist niet te polariseren.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5c10055ecd
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Wat is hypercalvinisme?
Heeft een artikel eind jaren 40 een artikel van hem in het gereformeerd weekblad gestaan waarin hij van de verbondsleer van de GG afstand nam in niet misse bewoordingen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Ik geloof je maar zou graag weten waar dat dan stond. Ga wel even digibronnen. Ik verzamel namelijk zo’n beetje alles wat in die tijd over de verbonden is geschreven. In zijn boek doet ds I Kievit niet mee aan de polarisatie .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Wat is hypercalvinisme?
In de blaadjes des te meer. Ook richting J.G.Woelderink.huisman schreef:Ik geloof je maar zou graag weten waar dat dan stond. Ga wel even digibronnen. Ik verzamel namelijk zo’n beetje alles wat in die tijd over de verbonden is geschreven. In zijn boek doet ds I Kievit niet mee aan de polarisatie .
-
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Wat is hypercalvinisme?
Als ik morgen de computer weer aan heb zoek ik met je mee.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Geen wonder, het schenken is om niet en waarom moet je dan moeilijk doen over de deelachtigmaking alsof je toch moet betalen, wachten, iets meemaken...Evangelist schreef: ↑24 jan 2024, 19:37Dr. Van den Brink maakt helaas geen onderscheid tussen schenking en deelachtigmaking van de verbondsbeloften. Daar zit de kern van alle verwarring.huisman schreef: ↑24 jan 2024, 19:24Heidebloem schreef: ↑24 jan 2024, 16:13 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... gstbewijs/
Dr vd Brink schrijft vandaag ook over 2 of 3 verbonden. Ik vind het verhelderend wat hij hier schrijft.
Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Dit is nu precies waarom ik zo’n afstand voel t.o.v. de opvattingen van dr vd Brink. Hij vult de tweeverbondenleer Kuyperiaans in. Dan kom je op verondersteld geloof. De doop verzegeld het bezit van genade.
Omdat zijn opponenten de tweeverbondenleer invullen op de wijze van Kersten en Steenblok heeft daar de doop alleen betekenis voor de uitverkorenen en zijn de beloften niet aan alle dopelingen toegezegd.
Laat mij dan maar een drieverbonder zijn of tweeverbonder op Puriteinse wijze. Ben benieuwd hoe dr vd Brink het boekje van ds I Kievit (Tweërlei kinderen des verbonds) zal waarderen. Heeft hij zich daar wel eens over uitgelaten?
Dat boek zou gebruikt kunnen worden om de standpunten naar elkaar toe te buigen. Het beschrijft op een heldere wijze een Bijbelse visie op het verbond.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Er is toch verschil tussen toezegging en vervulling van Gods beloften?Cyrillus schreef: ↑24 jan 2024, 21:12Geen wonder, het schenken is om niet en waarom moet je dan moeilijk doen over de deelachtigmaking alsof je toch moet betalen, wachten, iets meemaken...Evangelist schreef: ↑24 jan 2024, 19:37Dr. Van den Brink maakt helaas geen onderscheid tussen schenking en deelachtigmaking van de verbondsbeloften. Daar zit de kern van alle verwarring.huisman schreef: ↑24 jan 2024, 19:24Heidebloem schreef: ↑24 jan 2024, 16:13 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... gstbewijs/
Dr vd Brink schrijft vandaag ook over 2 of 3 verbonden. Ik vind het verhelderend wat hij hier schrijft.
Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Dit is nu precies waarom ik zo’n afstand voel t.o.v. de opvattingen van dr vd Brink. Hij vult de tweeverbondenleer Kuyperiaans in. Dan kom je op verondersteld geloof. De doop verzegeld het bezit van genade.
Omdat zijn opponenten de tweeverbondenleer invullen op de wijze van Kersten en Steenblok heeft daar de doop alleen betekenis voor de uitverkorenen en zijn de beloften niet aan alle dopelingen toegezegd.
Laat mij dan maar een drieverbonder zijn of tweeverbonder op Puriteinse wijze. Ben benieuwd hoe dr vd Brink het boekje van ds I Kievit (Tweërlei kinderen des verbonds) zal waarderen. Heeft hij zich daar wel eens over uitgelaten?
Dat boek zou gebruikt kunnen worden om de standpunten naar elkaar toe te buigen. Het beschrijft op een heldere wijze een Bijbelse visie op het verbond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Maanenschijn
- Berichten: 5219
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Wat is hypercalvinisme?
Wat is jouw invulling van het begrip ‘deelachtigmaken’ @Cyrillus? Dat is toch anders dan betalen, wachten, iets meemaken?Cyrillus schreef:Geen wonder, het schenken is om niet en waarom moet je dan moeilijk doen over de deelachtigmaking alsof je toch moet betalen, wachten, iets meemaken...Evangelist schreef: ↑24 jan 2024, 19:37Dr. Van den Brink maakt helaas geen onderscheid tussen schenking en deelachtigmaking van de verbondsbeloften. Daar zit de kern van alle verwarring.huisman schreef: ↑24 jan 2024, 19:24Heidebloem schreef: ↑24 jan 2024, 16:13 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... gstbewijs/
Dr vd Brink schrijft vandaag ook over 2 of 3 verbonden. Ik vind het verhelderend wat hij hier schrijft.
Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Dit is nu precies waarom ik zo’n afstand voel t.o.v. de opvattingen van dr vd Brink. Hij vult de tweeverbondenleer Kuyperiaans in. Dan kom je op verondersteld geloof. De doop verzegeld het bezit van genade.
Omdat zijn opponenten de tweeverbondenleer invullen op de wijze van Kersten en Steenblok heeft daar de doop alleen betekenis voor de uitverkorenen en zijn de beloften niet aan alle dopelingen toegezegd.
Laat mij dan maar een drieverbonder zijn of tweeverbonder op Puriteinse wijze. Ben benieuwd hoe dr vd Brink het boekje van ds I Kievit (Tweërlei kinderen des verbonds) zal waarderen. Heeft hij zich daar wel eens over uitgelaten?
Dat boek zou gebruikt kunnen worden om de standpunten naar elkaar toe te buigen. Het beschrijft op een heldere wijze een Bijbelse visie op het verbond.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Correct hij was scherp richting dr. Woelderink. Maar ds. Kersten sprak met zoveel waardering over ds. I Kieviet dat ik mij bijna niet kan voorstellen dat ds. I. Kieviet fors afstand nam van Kerstens verbondsleer. Hij schreef over de leer der verbonden zonder veel te schoppen naar Kersten of vd Schuit is mijn indruk.Herman schreef: ↑24 jan 2024, 21:01In de blaadjes des te meer. Ook richting J.G.Woelderink.huisman schreef:Ik geloof je maar zou graag weten waar dat dan stond. Ga wel even digibronnen. Ik verzamel namelijk zo’n beetje alles wat in die tijd over de verbonden is geschreven. In zijn boek doet ds I Kievit niet mee aan de polarisatie .
Maar als iemand een artikel vindt waar ds. I. Kieviet wel afstand neemt van Kerstens visie lees ik dat graag.
Volgens mij heeft ds. I. Kieviet wel de leerstellingen van 1931 negatief beoordeeld maar ook dat moet ik nazoeken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Ik bedoelde vooral dat je niet mag geloven voordat...niet mag aannemen voordat..., dus deelachtigmaken vertaalt zich dan in wachten tot het heil je deel wordt gemaakt.Maanenschijn schreef: ↑24 jan 2024, 21:22Wat is jouw invulling van het begrip ‘deelachtigmaken’ @Cyrillus? Dat is toch anders dan betalen, wachten, iets meemaken?Cyrillus schreef:Geen wonder, het schenken is om niet en waarom moet je dan moeilijk doen over de deelachtigmaking alsof je toch moet betalen, wachten, iets meemaken...Evangelist schreef: ↑24 jan 2024, 19:37Dr. Van den Brink maakt helaas geen onderscheid tussen schenking en deelachtigmaking van de verbondsbeloften. Daar zit de kern van alle verwarring.huisman schreef: ↑24 jan 2024, 19:24
Dit is nu precies waarom ik zo’n afstand voel t.o.v. de opvattingen van dr vd Brink. Hij vult de tweeverbondenleer Kuyperiaans in. Dan kom je op verondersteld geloof. De doop verzegeld het bezit van genade.
Omdat zijn opponenten de tweeverbondenleer invullen op de wijze van Kersten en Steenblok heeft daar de doop alleen betekenis voor de uitverkorenen en zijn de beloften niet aan alle dopelingen toegezegd.
Laat mij dan maar een drieverbonder zijn of tweeverbonder op Puriteinse wijze. Ben benieuwd hoe dr vd Brink het boekje van ds I Kievit (Tweërlei kinderen des verbonds) zal waarderen. Heeft hij zich daar wel eens over uitgelaten?
Dat boek zou gebruikt kunnen worden om de standpunten naar elkaar toe te buigen. Het beschrijft op een heldere wijze een Bijbelse visie op het verbond.
- Maanenschijn
- Berichten: 5219
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Wat is hypercalvinisme?
Volgens mij is dat inlegkunde van jou en niet uit de bijdragen van Evangelist en Huisman te halen. Daarmee doe je hen geen recht, dat is het punt wat ik wil maken. Inhoudelijk wil ik voorkomen dat ik weer de rotonde oprij….Cyrillus schreef:Ik bedoelde vooral dat je niet mag geloven voordat...niet mag aannemen voordat..., dus deelachtigmaken vertaalt zich dan in wachten tot het heil je deel wordt gemaakt.Maanenschijn schreef: ↑24 jan 2024, 21:22Wat is jouw invulling van het begrip ‘deelachtigmaken’ @Cyrillus? Dat is toch anders dan betalen, wachten, iets meemaken?Cyrillus schreef:Geen wonder, het schenken is om niet en waarom moet je dan moeilijk doen over de deelachtigmaking alsof je toch moet betalen, wachten, iets meemaken...Evangelist schreef: ↑24 jan 2024, 19:37 Dr. Van den Brink maakt helaas geen onderscheid tussen schenking en deelachtigmaking van de verbondsbeloften. Daar zit de kern van alle verwarring.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Je bedoelt dat als een vader een kind een snoepje geeft dat het snoepje pas uit het papiertje mag als vader het zegt?huisman schreef: ↑24 jan 2024, 21:21Er is toch verschil tussen toezegging en vervulling van Gods beloften?Cyrillus schreef: ↑24 jan 2024, 21:12Geen wonder, het schenken is om niet en waarom moet je dan moeilijk doen over de deelachtigmaking alsof je toch moet betalen, wachten, iets meemaken...Evangelist schreef: ↑24 jan 2024, 19:37Dr. Van den Brink maakt helaas geen onderscheid tussen schenking en deelachtigmaking van de verbondsbeloften. Daar zit de kern van alle verwarring.huisman schreef: ↑24 jan 2024, 19:24
Dit is nu precies waarom ik zo’n afstand voel t.o.v. de opvattingen van dr vd Brink. Hij vult de tweeverbondenleer Kuyperiaans in. Dan kom je op verondersteld geloof. De doop verzegeld het bezit van genade.
Omdat zijn opponenten de tweeverbondenleer invullen op de wijze van Kersten en Steenblok heeft daar de doop alleen betekenis voor de uitverkorenen en zijn de beloften niet aan alle dopelingen toegezegd.
Laat mij dan maar een drieverbonder zijn of tweeverbonder op Puriteinse wijze. Ben benieuwd hoe dr vd Brink het boekje van ds I Kievit (Tweërlei kinderen des verbonds) zal waarderen. Heeft hij zich daar wel eens over uitgelaten?
Dat boek zou gebruikt kunnen worden om de standpunten naar elkaar toe te buigen. Het beschrijft op een heldere wijze een Bijbelse visie op het verbond.
-
- Berichten: 5545
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Wat is hypercalvinisme?
Ik denk dat het cruciale punt niet is niet mogen, maar niet kunnen.Cyrillus schreef: ↑24 jan 2024, 21:45Ik bedoelde vooral dat je niet mag geloven voordat...niet mag aannemen voordat..., dus deelachtigmaken vertaalt zich dan in wachten tot het heil je deel wordt gemaakt.Maanenschijn schreef: ↑24 jan 2024, 21:22Wat is jouw invulling van het begrip ‘deelachtigmaken’ @Cyrillus? Dat is toch anders dan betalen, wachten, iets meemaken?Cyrillus schreef:Geen wonder, het schenken is om niet en waarom moet je dan moeilijk doen over de deelachtigmaking alsof je toch moet betalen, wachten, iets meemaken...Evangelist schreef: ↑24 jan 2024, 19:37
Dr. Van den Brink maakt helaas geen onderscheid tussen schenking en deelachtigmaking van de verbondsbeloften. Daar zit de kern van alle verwarring.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Evangelist en Huisman kunnen niet voor zichzelf spreken begrijp ik? Is het niet aan deze forumleden of ze een rotonde willen oprijden?Maanenschijn schreef: ↑24 jan 2024, 21:49Volgens mij is dat inlegkunde van jou en niet uit de bijdragen van Evangelist en Huisman te halen. Daarmee doe je hen geen recht, dat is het punt wat ik wil maken. Inhoudelijk wil ik voorkomen dat ik weer de rotonde oprij….Cyrillus schreef:Ik bedoelde vooral dat je niet mag geloven voordat...niet mag aannemen voordat..., dus deelachtigmaken vertaalt zich dan in wachten tot het heil je deel wordt gemaakt.Maanenschijn schreef: ↑24 jan 2024, 21:22Wat is jouw invulling van het begrip ‘deelachtigmaken’ @Cyrillus? Dat is toch anders dan betalen, wachten, iets meemaken?Cyrillus schreef: Geen wonder, het schenken is om niet en waarom moet je dan moeilijk doen over de deelachtigmaking alsof je toch moet betalen, wachten, iets meemaken...