Wat is hypercalvinisme?

Hoopvol
Berichten: 1319
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Hoopvol »

pierre27 schreef: 10 jan 2024, 17:09
Geytenbeekje schreef: 10 jan 2024, 16:25
huisman schreef: 10 jan 2024, 16:18
Onbekende schreef: 10 jan 2024, 12:53

Eens dat de context ertoe doet en exact hetzelfde woord door de context net een andere lading kan krijgen.

In het geval van Joh3:16 is het echter een gevolg van doelredeneren of omgekeerd evenredig redeneren als men gaat invullen dat met 'kosmos' niet de hele wereld bedoeld kan worden omdat niet iedereen zalig wordt. - knip- Beter is erkennen dat we niet overal inzicht in hebben gekregen. Wij hebben te rekenen met hetgeen God ons geopenbaard heeft.

Let op je taalgebruik

Je weet dat dr vd Brink het woord wereld louter betrekt op de uitverkorenen? Zie link vanaf minuut 4:30.

https://youtu.be/_70xAEKGj0A?si=wn_wD4chOiOd4hhq

Daar haalt dr vd Brink mij ook ver rechts in. ;)
Ja zeggen de pro-brinkers, dat is 8 jaar geleden. ;)
Ik snap de weerstand tegen de uitverkiezing nooit zo goed.
Meestal heeft het te maken met de positie waarin God staat en de positie waarin de mens staat. De onvrede over de doodstaat van de mens kan resulteren in weerstand tegen de uitverkiezing, de mens nog een mogelijkheid geven om zichzelf zalig te maken of boosheid tegen de almacht en regering van God.
Maar, tenzij we van nieuws geboren zijn, zijn we dood in de zonden en in de misdaden. En wie zijn wij, mensen, dat wij ons tegen God verheffen?
Konijntje
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Konijntje »

pierre27 schreef: 10 jan 2024, 17:09
Geytenbeekje schreef: 10 jan 2024, 16:25
huisman schreef: 10 jan 2024, 16:18
Onbekende schreef: 10 jan 2024, 12:53

Eens dat de context ertoe doet en exact hetzelfde woord door de context net een andere lading kan krijgen.

In het geval van Joh3:16 is het echter een gevolg van doelredeneren of omgekeerd evenredig redeneren als men gaat invullen dat met 'kosmos' niet de hele wereld bedoeld kan worden omdat niet iedereen zalig wordt. - knip- Beter is erkennen dat we niet overal inzicht in hebben gekregen. Wij hebben te rekenen met hetgeen God ons geopenbaard heeft.

Let op je taalgebruik

Je weet dat dr vd Brink het woord wereld louter betrekt op de uitverkorenen? Zie link vanaf minuut 4:30.

https://youtu.be/_70xAEKGj0A?si=wn_wD4chOiOd4hhq

Daar haalt dr vd Brink mij ook ver rechts in. ;)
Ja zeggen de pro-brinkers, dat is 8 jaar geleden. ;)
Ik snap de weerstand tegen de uitverkiezing nooit zo goed.
Ik begrijp die weerstand maar al te goed.

De uitverkiezing kan een troost zijn. Als je mag zien op het wonder dat God jou heeft uitgekozen, dat hij naar jou wilde omzien, dat het vast ligt in Hem. Als de uitverkiezing zo functioneert in de prediking, kan er geen weerstand zijn.

De weerstand ontstaat als de uitverkiezing als beginpunt wordt gezien. Dan kunnen, zo redeneert men, Gods beloften enkel worden verkondigd aan uitverkorenen. Dan ontstaat enkel Wetsprediking en wordt eenzijdig de nadruk gelegd op de wedergeboorte. Sterker, dan wordt geleerd dat een mens wedergeboren kan zijn, maar nog niet gelooft.

Overigens heeft het 2 kanten, zoals recent ds. Egas nog benoemde. Een nadruk op wedergeboorte zorgt voor lijdzaamheid en een nadruk op geloof op activisme.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Onbekende »

pierre27 schreef: 10 jan 2024, 17:09
Geytenbeekje schreef: 10 jan 2024, 16:25
huisman schreef: 10 jan 2024, 16:18
Onbekende schreef: 10 jan 2024, 12:53

Eens dat de context ertoe doet en exact hetzelfde woord door de context net een andere lading kan krijgen.

In het geval van Joh3:16 is het echter een gevolg van doelredeneren of omgekeerd evenredig redeneren als men gaat invullen dat met 'kosmos' niet de hele wereld bedoeld kan worden omdat niet iedereen zalig wordt. - knip- Beter is erkennen dat we niet overal inzicht in hebben gekregen. Wij hebben te rekenen met hetgeen God ons geopenbaard heeft.

Let op je taalgebruik

Je weet dat dr vd Brink het woord wereld louter betrekt op de uitverkorenen? Zie link vanaf minuut 4:30.

https://youtu.be/_70xAEKGj0A?si=wn_wD4chOiOd4hhq

Daar haalt dr vd Brink mij ook ver rechts in. ;)
Ja zeggen de pro-brinkers, dat is 8 jaar geleden. ;)
Ik snap de weerstand tegen de uitverkiezing nooit zo goed.
Doel je op mij als het over weerstand tegen de uitverkiezing gaat?

(Mijn wat rauwe taalgebruik zorgde ervoor dat ik van moderatorwege een weekje niet mocht reageren, vandaar de late reactie) edit: blijkt een andere reden te hebben.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Michaels
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Michaels »

Ds. G. Clements reageert in RD op hypercalvinisme boek van Van den Brink

https://www.rd.nl/artikel/1049337-ds-g- ... naar-boven
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4166
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind het bemoedigend en goed dat beide heren elkaar gesproken hebben. Ik bemerk ook een milde toon. Dat is al veel winst!

Ik zie niet direct een conclusie: hier en hier zijn we het over eens, maar daar en daar wat minder.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Michaels
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Michaels »

Ook Ds. Egas reageert:
“Er ontstaat nu een gesprek tussen doven. Dit moet stoppen”, stelt Egas.
https://cvandaag.nl/99519-ds-egas-ziet- ... e-is-groot
Ds. Egas ziet Van den Brink en zijn opponenten ‘radicaliseren’: “De schade is groot”

Egas ziet alles radicaliseren dat is wel heftig.
Bertiel
Berichten: 4691
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Bertiel »

en een reactie van dr g.a. vd Brink
https://www.rd.nl/artikel/1049520-dr-g- ... n-erkennen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6544
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Posthoorn »

In de Saambinder gaat ds. Clements weer onderuit: "Nergens zeggen onze vaderen: 'Geloof en je bent gered.'"
Maar Paulus zei dit wel tegen de stokbewaarder...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11439
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Mister »

Posthoorn schreef: 19 jan 2024, 10:58 In de Saambinder gaat ds. Clements weer onderuit: "Nergens zeggen onze vaderen: 'Geloof en je bent gered.'"
Maar Paulus zei dit wel tegen de stokbewaarder...
Maar wie zijn 'onze vaderen' in dit verband dan? Wellicht valt Paulus daar niet onder, maar zijn het de 'vaderen' der GerGem die ds. Clements hier opvoert.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6544
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Posthoorn »

Mister schreef: 19 jan 2024, 11:37
Posthoorn schreef: 19 jan 2024, 10:58 In de Saambinder gaat ds. Clements weer onderuit: "Nergens zeggen onze vaderen: 'Geloof en je bent gered.'"
Maar Paulus zei dit wel tegen de stokbewaarder...
Maar wie zijn 'onze vaderen' in dit verband dan? Wellicht valt Paulus daar niet onder, maar zijn het de 'vaderen' der GerGem die ds. Clements hier opvoert.
De Dordtse vaderen. Want hij bespreekt hier het pastorale artikel DL I, 16.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10640
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 19 jan 2024, 10:46 en een reactie van dr g.a. vd Brink
https://www.rd.nl/artikel/1049520-dr-g- ... n-erkennen
Ik kan daar toch wel mee instemmen. Als het geen onderdeel zou zijn van een vertroebelde discussie zou ik iedereen aanraden dit te lezen. De bevindelijke prediking beoogt een troostvolle verkondiging waarin herkenning plaats vindt hoe de Heere Zijn volk leidt door dit leven heen. Daar hoort ontdekking, verlorenheid, verbrijzeling en vermurwing bij. Wanneer deze elementen voorwaardelijk worden (dat zijn ze niet maar kan zo maar vaak wél zo opgevat worden) gaat er iets mis. Dat is het punt. Natuurlijk moet de nieuwe Mens centraal staan en niet de nieuwe mens. Maar ja, in de prediking komen beiden aan bod. Net zoals in de prediking van de Heere Jezus. (Verloren zoon, farizeeër en tollenaar etc.) Met als ultieme doel de nieuwe Mens, Hijzelf.
Bertiel
Berichten: 4691
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Bertiel »

Ik ben bang dat ik het met je eens bent.
Het gevaar van veel bevindelijke prediking is dat Christus niet centraal staat
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10640
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 19 jan 2024, 12:22 Ik ben bang dat ik het met je eens bent.
Is er een reden voor die angst? ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17520
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 19 jan 2024, 12:22 Ik ben bang dat ik het met je eens bent.
Het gevaar van veel bevindelijke prediking is dat Christus niet centraal staat

De puriteinen preekten voluit bevindelijk en voluit Christus. Ik hoop niet dat jij bevindelijk gelijk zet met hypercalvinisme. Het verschil zit bij mij op andere punten. Zou graag zien dat dr vd Brink daarover zich zou uitlaten.

De punten laat ik nu ongenoemd omdat ik geen tijd en geen zin heb in deze discussie die zoals ds Egas terecht zegt al zoveel schade op heeft geleverd. Daarom ben ik enigszins dankbaar dat er een gesprek is geweest tussen dr vd Brink en ds. Clements.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4691
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Bertiel »

huisman schreef: 19 jan 2024, 13:26
Bertiel schreef: 19 jan 2024, 12:22 Ik ben bang dat ik het met je eens bent.
Het gevaar van veel bevindelijke prediking is dat Christus niet centraal staat

De puriteinen preekten voluit bevindelijk en voluit Christus. Ik hoop niet dat jij bevindelijk gelijk zet met hypercalvinisme. Het verschil zit bij mij op andere punten. Zou graag zien dat dr vd Brink daarover zich zou uitlaten.

De punten laat ik nu ongenoemd omdat ik geen tijd en geen zin heb in deze discussie die zoals ds Egas terecht zegt al zoveel schade op heeft geleverd. Daarom ben ik enigszins dankbaar dat er een gesprek is geweest tussen dr vd Brink en ds. Clements.
ik had me beter moeten formulieren, hedendaagse bevindelijke prediking...
De bevindelijkheid van de puriteinen zijn zeer bijbels, en mij zeer dierbaar.
Hedendaagse bevindelijkheid is zoals genoemd door Ad, voorwaardelijk ook al zal dit niet zo gezegd worden, wordt het wel zo gebracht.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie