Gereformeerde Gemeenten

Chrisje72
Berichten: 1498
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

Toen ik nachtdiensten had reed ik door rood als ik langs een stoplicht kwam wat standaard op rood stond maar op groen zou gaan als ik eraan kwam ja.
Regels moeten nut hebben.
'Geef je verstand eens voorrang' promootte de overheid in die tijd.
Verder wel off topic.
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

crossmountain schreef: 12 jan 2024, 12:31
Henk J schreef: 12 jan 2024, 08:48 Volgens mij is zo krampachtig omgaan met de grenzen van de gemeente niet goed. Ook in de HHK zie je wel liggingsverschillen. Daar zie je ook wel dat mensen in de ene plaats wonen maar in de andere plaats willen kerken. Dan kun je blijven weigeren om die mensen over te schrijven maar waarschijnlijk blijven ze dan in één kerk komen zonder daar officieel lid te zijn of ze verlaten de HHK. En wat is er dan bereikt? Daarvoor is de perforatieregeling bedacht. Dat is overigens geen recht maar een mogelijkheid waarvan gebruik kan worden gemaakt. Grootte van de gemeente of het feit dat er veel familie in een gemeente zit is geen reden om gebruik te maken van deze regeling. Het moeten bijzondere overwegingen van pastorale aard zijn(en dat is een rekbaar begrip).
Ik zal de voorbeelden niet noemen want dan wordt het te persoonlijk, maar ik weet van diverse ambtsdragers die 's zondags andere GG's voorbij rijden naar "hun" gemeente die qua ligging ze beter past.
Ja, treurig. Hier in de buurt ook een GG en als dan een gezin in een wat linksere GG wil lig worden, mag dat niet van die eerste GG. :haha
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refiosi »

Bauke schreef: 12 jan 2024, 15:45
crossmountain schreef: 12 jan 2024, 12:31
Henk J schreef: 12 jan 2024, 08:48 Volgens mij is zo krampachtig omgaan met de grenzen van de gemeente niet goed. Ook in de HHK zie je wel liggingsverschillen. Daar zie je ook wel dat mensen in de ene plaats wonen maar in de andere plaats willen kerken. Dan kun je blijven weigeren om die mensen over te schrijven maar waarschijnlijk blijven ze dan in één kerk komen zonder daar officieel lid te zijn of ze verlaten de HHK. En wat is er dan bereikt? Daarvoor is de perforatieregeling bedacht. Dat is overigens geen recht maar een mogelijkheid waarvan gebruik kan worden gemaakt. Grootte van de gemeente of het feit dat er veel familie in een gemeente zit is geen reden om gebruik te maken van deze regeling. Het moeten bijzondere overwegingen van pastorale aard zijn(en dat is een rekbaar begrip).
Ik zal de voorbeelden niet noemen want dan wordt het te persoonlijk, maar ik weet van diverse ambtsdragers die 's zondags andere GG's voorbij rijden naar "hun" gemeente die qua ligging ze beter past.
Ja, treurig. Hier in de buurt ook een GG en als dan een gezin in een wat linksere GG wil lig worden, mag dat niet van die eerste GG. :haha
Je hebt zelfs dominees die tal van gemeenten voorbij moeten rijden.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1938
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Wat gebeurt er als per 1-1-25 de kerkelijke grenzen binnen de GG opgeheven worden?
MGG
Berichten: 3720
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 12 jan 2024, 15:52 Wat gebeurt er als per 1-1-25 de kerkelijke grenzen binnen de GG opgeheven worden?
Dan wordt een onder ons bekende (ex) forummer lid van een andere gemeente.
Erskinees
Berichten: 2783
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ararat schreef: 12 jan 2024, 15:52 Wat gebeurt er als per 1-1-25 de kerkelijke grenzen binnen de GG opgeheven worden?
Heus niet zoveel.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Ararat schreef: 12 jan 2024, 15:52 Wat gebeurt er als per 1-1-25 de kerkelijke grenzen binnen de GG opgeheven worden?
Een gevaar is dat gelijkgestemden elkaar dan gaan opzoeken, waardoor een gemeente een steeds sterkere identiteit krijgt. Zoals rechts of links, behoudend of progressief. Terwijl een gemeente gebaat is bij een evenwichtig ledenbestand.
Zeeuw
Berichten: 11794
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef: 12 jan 2024, 16:15
Ararat schreef: 12 jan 2024, 15:52 Wat gebeurt er als per 1-1-25 de kerkelijke grenzen binnen de GG opgeheven worden?
Een gevaar is dat gelijkgestemden elkaar dan gaan opzoeken, waardoor een gemeente een steeds sterkere identiteit krijgt. Zoals rechts of links, behoudend of progressief. Terwijl een gemeente gebaat is bij een evenwichtig ledenbestand.
Dat denk ik ook. Ik denk dat het idee van grenzen helemaal zo gek nog niet is. En uitzonderingen? Tsja, precedentwerking heb je al snel.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4196
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Refiosi schreef:Door rood rijden moet ook wel een keer kunnen, als je haast hebt. En als je net een huis wil kopen, kun je ook wel wat meer werken buiten de belastingdienst om, dat zullen ze vast wel begrijpen.

Al die regels... wat heb je er aan? Het beperkt uiteindelijk alleen maar.
Eens. Regels zijn regels. Dat schept duidelijkheid en een gelijk speelveld.

Voor iedereen rood. Ook voor de ambulance. Waarom mag die eigenlijk doorrijden? Het kan hoogstens een leven van een patient kosten. Of…., zou je voor sommige regels toch wat uitzonderingen mogen maken, wat kijken naar redelijkheid en billijkheid, of in sommige gevallen een uitzondering, net als we bij rood licht met elkaar hebben afgesproken?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3720
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 12 jan 2024, 17:11
Refiosi schreef:Door rood rijden moet ook wel een keer kunnen, als je haast hebt. En als je net een huis wil kopen, kun je ook wel wat meer werken buiten de belastingdienst om, dat zullen ze vast wel begrijpen.

Al die regels... wat heb je er aan? Het beperkt uiteindelijk alleen maar.
Eens. Regels zijn regels. Dat schept duidelijkheid en een gelijk speelveld.

Voor iedereen rood. Ook voor de ambulance. Waarom mag die eigenlijk doorrijden? Het kan hoogstens een leven van een patient kosten. Of…., zou je voor sommige regels toch wat uitzonderingen mogen maken, wat kijken naar redelijkheid en billijkheid, of in sommige gevallen een uitzondering, net als we bij rood licht met elkaar hebben afgesproken?
De uitzondering voor ambulances staat in de wet. Het is een uitzondering op de hoofdregel, maar geen uitzondering op de wettelijke regels ;).
Ook een ambulance mag zonder zwaailichten aan niet door rood rijden. Het zou een chaos worden als elke chauffeur zelf mag bepalen wat redelijk en billijk is.

Terug naar de kerkenraad. Het zou een chaos worden als elk lid zelf kan kiezen of hij/zij een uitzonderingspositie is. Ik vind het redelijk en billijk als een kerkenraad beslist of er een uitzondering gemaakt wordt.
Erskinees
Berichten: 2783
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Maar daar is iedereen het hier wel over eens, toch?
Volgens mij gaat het hier om dat er kerkenraden zijn die bewust moeilijk doen en helemaal geen uitzonderingen maken, of de lat van redelijkheid en billijkheid bijzonder hoog leggen.
MGG
Berichten: 3720
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 12 jan 2024, 17:39 Maar daar is iedereen het hier wel over eens, toch?
Volgens mij gaat het hier om dat er kerkenraden zijn die bewust moeilijk doen en helemaal geen uitzonderingen maken, of de lat van redelijkheid en billijkheid bijzonder hoog leggen.
De kerkenraad kan in alle redelijkheid beslissen dat hun geen uitzonderingen maken. De wetgever heeft ook beslist dat de wettelijke regels voor rood licht altijd gelden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Oke het is mij denk ik wel duidelijk dat er met meerdere maten word gemeten.
Is niet heel veel anders dan bij de hhk dus, daar wrijf ik ook af en toe m'n ogen uit of check ik mijn verstand soms even.
In mijn woonplaats wonen behoorlijk wat "hhk'ers" en die zijn lid in hhg Ouderkerk, hhg Kralingse Veer, hhg Barendrecht, hhg Ridderkerk of hhg Schiedam.
Ook diverse ambtsdragers
Snapt u/jij het nog??
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef: 12 jan 2024, 22:36 Oke het is mij denk ik wel duidelijk dat er met meerdere maten word gemeten.
Is niet heel veel anders dan bij de hhk dus, daar wrijf ik ook af en toe m'n ogen uit of check ik mijn verstand soms even.
In mijn woonplaats wonen behoorlijk wat "hhk'ers" en die zijn lid in hhg Ouderkerk, hhg Kralingse Veer, hhg Barendrecht, hhg Ridderkerk of hhg Schiedam.
Ook diverse ambtsdragers
Snapt u/jij het nog??
Kralingse Veer en Schiedam zal wel met historie te maken hebben, want dat is niet veel liggingsverschil. Ridderkerk en Ouderkerk zal ook niet veel schelen. Barendrecht zit dan weer tussenin.
DDD
Berichten: 29038
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Een mooi videointerview met ds. Sonnevelt in het RD.

https://www.rd.nl/artikel/1048649-met-d ... r-den-haag
Plaats reactie