Onder andere. En een andere predikant/prediking.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Precies, als je CGK preken leest van voor WO II ( bv van ds. J. Schotel CGK predikant te Haarlem rond 1900 ) of vlak daarna dan kun je daarin niets terugvinden hoe er nu gepreekt wordt ter linkerzijde in de CGK.-DIA- schreef: ↑08 jan 2024, 20:26En toch... als we het historisch bezien ligt het recht aan de rechterzijde. Laten we de geschiedenis van de CGK maar eens laten spreken: We zagen het als een reformatorisch bolwerk. In dat kerkverband waren er velen van Gods volk. Als ik terugdenk moet het grote uit elkaar groeien pas na WO II zijn begonnen. Ja, er waren best wel verschillen, maar ik heb het in die tijd wel, eerst langzaam en later in sneltreinvaart zien escaleren.huisman schreef: ↑08 jan 2024, 20:17 Het uiteenvallen is helaas al begonnen. Ik ken al kerkenraden (geen BhP) waar ambtsdragers het afgelopen jaar hun ambt hebben neergelegd en overgegaan zijn naar een ander kerkverband ( meestal de HHK)
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om ambtsdragers. In veel gemeenten die tegen vrouwen in het ambt zijn wordt er onder de leden verschillend gedacht welke consquenties je moet trekken mocht de landelijke kerk besluiten om vrouwelijke ambtsdragers een legitieme plaats te geven. Scheuren gaat echt niet netjes langs de lijnen van plaatselijke gemeenten maar er dwars door heen.
Een CGK zonder rechter/midden vleugel heeft geen bestaansrecht en kan zo opgenomen worden in de NGK.
De kring rond BhP en nog wel iets breder vertolkt nog een klassieke CGK geluid. Het wordt hoog tijd voor een kanselboodschap zoals in 1953.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Toch heb ik altijd wat moeite met het visie dat in in de BhP de enige juist prediking klinkt. Ik zoek mij daar juist absoluut niet thuisvoelen.huisman schreef: ↑08 jan 2024, 20:49Precies, als je CGK preken leest van voor WO II ( bv van ds. J. Schotel CGK predikant te Haarlem rond 1900 ) of vlak daarna dan kun je daarin niets terugvinden hoe er nu gepreekt wordt ter linkerzijde in de CGK.-DIA- schreef: ↑08 jan 2024, 20:26En toch... als we het historisch bezien ligt het recht aan de rechterzijde. Laten we de geschiedenis van de CGK maar eens laten spreken: We zagen het als een reformatorisch bolwerk. In dat kerkverband waren er velen van Gods volk. Als ik terugdenk moet het grote uit elkaar groeien pas na WO II zijn begonnen. Ja, er waren best wel verschillen, maar ik heb het in die tijd wel, eerst langzaam en later in sneltreinvaart zien escaleren.huisman schreef: ↑08 jan 2024, 20:17 Het uiteenvallen is helaas al begonnen. Ik ken al kerkenraden (geen BhP) waar ambtsdragers het afgelopen jaar hun ambt hebben neergelegd en overgegaan zijn naar een ander kerkverband ( meestal de HHK)
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om ambtsdragers. In veel gemeenten die tegen vrouwen in het ambt zijn wordt er onder de leden verschillend gedacht welke consquenties je moet trekken mocht de landelijke kerk besluiten om vrouwelijke ambtsdragers een legitieme plaats te geven. Scheuren gaat echt niet netjes langs de lijnen van plaatselijke gemeenten maar er dwars door heen.
Een CGK zonder rechter/midden vleugel heeft geen bestaansrecht en kan zo opgenomen worden in de NGK.
De kring rond BhP en nog wel iets breder vertolkt nog een klassieke CGK geluid. Het wordt hoog tijd voor een kanselboodschap zoals in 1953.
Daarom schrijf ik ook speciaal voor jou…..BhP en nog wel iets breder . Kun jij er ook weer bij.merel schreef: ↑08 jan 2024, 20:55Toch heb ik altijd wat moeite met het visie dat in in de BhP de enige juist prediking klinkt. Ik zoek mij daar juist absoluut niet thuisvoelen.huisman schreef: ↑08 jan 2024, 20:49Precies, als je CGK preken leest van voor WO II ( bv van ds. J. Schotel CGK predikant te Haarlem rond 1900 ) of vlak daarna dan kun je daarin niets terugvinden hoe er nu gepreekt wordt ter linkerzijde in de CGK.-DIA- schreef: ↑08 jan 2024, 20:26En toch... als we het historisch bezien ligt het recht aan de rechterzijde. Laten we de geschiedenis van de CGK maar eens laten spreken: We zagen het als een reformatorisch bolwerk. In dat kerkverband waren er velen van Gods volk. Als ik terugdenk moet het grote uit elkaar groeien pas na WO II zijn begonnen. Ja, er waren best wel verschillen, maar ik heb het in die tijd wel, eerst langzaam en later in sneltreinvaart zien escaleren.huisman schreef: ↑08 jan 2024, 20:17 Het uiteenvallen is helaas al begonnen. Ik ken al kerkenraden (geen BhP) waar ambtsdragers het afgelopen jaar hun ambt hebben neergelegd en overgegaan zijn naar een ander kerkverband ( meestal de HHK)

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman schreef: ↑08 jan 2024, 20:57Daarom schrijf ik ook speciaal voor jou…..BhP en nog wel iets breder . Kun jij er ook weer bij.merel schreef: ↑08 jan 2024, 20:55Toch heb ik altijd wat moeite met het visie dat in in de BhP de enige juist prediking klinkt. Ik zoek mij daar juist absoluut niet thuisvoelen.huisman schreef: ↑08 jan 2024, 20:49Precies, als je CGK preken leest van voor WO II ( bv van ds. J. Schotel CGK predikant te Haarlem rond 1900 ) of vlak daarna dan kun je daarin niets terugvinden hoe er nu gepreekt wordt ter linkerzijde in de CGK.-DIA- schreef: ↑08 jan 2024, 20:26
En toch... als we het historisch bezien ligt het recht aan de rechterzijde. Laten we de geschiedenis van de CGK maar eens laten spreken: We zagen het als een reformatorisch bolwerk. In dat kerkverband waren er velen van Gods volk. Als ik terugdenk moet het grote uit elkaar groeien pas na WO II zijn begonnen. Ja, er waren best wel verschillen, maar ik heb het in die tijd wel, eerst langzaam en later in sneltreinvaart zien escaleren.
De kring rond BhP en nog wel iets breder vertolkt nog een klassieke CGK geluid. Het wordt hoog tijd voor een kanselboodschap zoals in 1953.![]()

De CGK kan ook splitsen:
1) Bewaar het Pand naar HHK. Wel onder voorwaarde dat ze afstand nemen van de drie verbondenleer.
2) De rest van gemeenten gaan op in PKN of NGK.
1) Bewaar het Pand naar HHK. Wel onder voorwaarde dat ze afstand nemen van de drie verbondenleer.
2) De rest van gemeenten gaan op in PKN of NGK.
-
wie binnen de HHK vraag om afstand nemen van de drieverbonden leer?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
nou die zijn er al aardig wat geweest bij ons
En ze werden breed door de kerkenraad gewaardeerd, dus ja, laten we de classis eens aanschrijven

En ze werden breed door de kerkenraad gewaardeerd, dus ja, laten we de classis eens aanschrijven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Als je een lichaam splitst is dat uiterst pijnlijk en er vloeit veel bloed en tranen. Ik zal het hoge woord er maar uitgooien. Ik heb de CGK lief ook al ben ik als BhP’er een minderheid.
Trouwens dat opdelen in BhP en de rest doet geen recht aan de rest. Op de GS is de BhP afvaardiging een kleine minderheid. Een grote meerderheid van de GS heeft uitgesproken Schriftuurlijk geen ruimte te zien voor vrouwelijke ambtsdragers.
‘De rest’ voelt zich voor een deel dus helemaal niet thuis in de PKN/NGK.
-
Het nadeel van splitsen is veel (lokaal) verdriet. Gemeente gaan uit elkaar en gezinnen komen in verschillende kerken terecht.
Nu is het nog een grote meerderheid, maar uiteindelijk zullen er nog meer gemeenten over stag gaan. Je ziet gewoon dat het allemaal opschuift.huisman schreef: ↑08 jan 2024, 21:40Trouwens dat opdelen in BhP en de rest doet geen recht aan de rest. Op de GS is de BhP afvaardiging een kleine minderheid. Een grote meerderheid van de GS heeft uitgesproken Schriftuurlijk geen ruimte te zien voor vrouwelijke ambtsdragers.
-
-
Het lijkt er verdraaid veel op dat het al jaren de strategie is om tijd te winnen. De verhoudingen verschuiven zichtbaar en de minderheid wordt vanzelf een meerderheid.Psalm schreef: ↑08 jan 2024, 21:54Nu is het nog een grote meerderheid, maar uiteindelijk zullen er nog meer gemeenten over stag gaan. Je ziet gewoon dat het allemaal opschuift.huisman schreef: ↑08 jan 2024, 21:40Trouwens dat opdelen in BhP en de rest doet geen recht aan de rest. Op de GS is de BhP afvaardiging een kleine minderheid. Een grote meerderheid van de GS heeft uitgesproken Schriftuurlijk geen ruimte te zien voor vrouwelijke ambtsdragers.