Dus je hebt je tegenwoordig ingegraven als je de uitspraken van de GS gehoorzaamd? Het is ook feitelijk onjuist wat jij beweerd. Op de classisvergaderingen waar de ongehoorzame gemeenten vermaand worden gebeurd dat ook door de meest “rechtse” afgevaardigden met liefde. De bijzondere kerkvisitatie die dan plaatsvind bij de ongehoorzame kerkenraad vindt er een liefdevol maar duidelijk gesprek plaats. Dat vindt ook de vermaande kerkenraad en dan schrijven ze dan ook in hun verslag.Tiberius schreef: ↑08 jan 2024, 13:25Het is mijn standpunt niet, je leest weer niet goed. Ik zeg alleen hoe de voorstanders van vrouwen in het ambt het zien.huisman schreef: ↑08 jan 2024, 13:22Ga niet teveel op jouw standpunt in want die vind ik behoorlijk onbegrijpelijk. Consistente GS uitspraken vanaf 1998 doen er niet meer zoveel toe. Ongehoorzaamheid moet blijkbaar begripvol worden gedoogd.Tiberius schreef: ↑08 jan 2024, 11:41Dat slot laat juist zien dat de schrijver totaal geen idee heeft wat er leeft in de CGK. Die gemeenten voelen zich namelijk voluit CGK en willen niet over naar de NGK. Dat past er niet bij.HHR schreef: ↑08 jan 2024, 11:39
Ik vind het slot anders een zeer goed advies:
"Ook zou het winst zijn als cgk’s die vrouwen in het ambt hebben, waarvan velen al jarenlang nauw samenwerken met voormalige vrijgemaakte en Nederlands gereformeerde kerken, zich de vraag zouden stellen of het, in het belang van de CGK als geheel, niet beter zou zijn als zij volledig naar de Nederlandse Gereformeerde Kerken zouden overgaan. Nee, dat lost niet alle problemen in de CGK op. Maar het zou wel druk van de ketel halen."
Uiteindelijk is het hele probleem daar ontstaan.
Nu even de feiten over samenwerkingsgemeenten. De grooste in de classis waar ik toe behoor bestaat voor 14% uit CGK leden. De andere 86% is NGK. Zo’n soort verhouding zie je bij meer samenwerkingsgemeenten. Waarom je met zo’n verhouding niet kiest voor het kerkverband (NGK) waar je niet ongehoorzaam hoeft te zijn is mij een raadsel.
Verder bevreemd het mij dat jij in een andere post de rechtervleugel beschuldigd van drammen omdat ze geen ruimte wil geven aan vrouwelijke ambtsdragers. Dat is toch echt de wereld op zijn kop.
De beschuldiging van drammen werkt twee kanten op: één groep heeft zich ingegraven om geen vrouwen in het ambt toe te laten bij andere gemeenten, en de andere groep wil dat juist wel. De bedoeling van dat convent is, om beiden uit de loopgraven te halen en met elkaar in gesprek te gaan.
Bovendien heeft het commentaar het niet over samenwerkingsgemeenten, maar over samenwerkende gemeenten, dat is wat anders (al vermoed ik dat de scribent dat niet weet, maar jij wel).
Een CGK die op één of andere wijze de vrouw in het ambt een plaats gaat geven zal scheuren.