Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

2e Hans

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door 2e Hans »

Het begint mij te duizelen. Wat mij helpt in dergelijke woordenwisselingen/discussies/meningsverschiilen:

Christus kennen

‘Zo gij Christus kent, het is genoeg, al kent gij al het andere niet.

Zo gij Christus niet kent, het baat u niet, al kent gij al het andere wel’ (Bugenhagen).
Job

Bericht door Job »

Even een losstaande opmerking voordat hier de luiken dicht gaan. In de tamelijk ontspannen en volwassen wijze waarop in dit topic het gesprek wordt gevoerd, proef ik een bevestiging van wat ergens in dit topic wordt opgemerkt, nl. dat CGK'ers minder in een keurslijf functioneren. Mooi is dat :super

Desondanks wil ik alle CGK'ers veel sterkte wensen in deze spannende tijden. Het lijkt me allemaal echt moeilijk en zorgelijk voor jullie. De CGK'ers die ik ken, zijn erg betrokken op hun kerkverband en de situatie kan dan ook niet anders dan verdriet geven.
Psalm

Bericht door Psalm »

huisman schreef: 06 jan 2024, 18:47
Psalm schreef: 06 jan 2024, 18:03
huisman schreef: 06 jan 2024, 17:39Het komen tot een waar geloof is niet aan een kerkverband of leer gebonden. In mijn theologie kan inderdaad niets zomaar. Wij zijn immers dood in misdaden en zonden. Dat heft de doop en het verbond niet op. Gods Geest maakt de zondaar levend en dan wordt hij een zondaar voor God (ellende) Zo komt er plaats voor de Zaligmaker (verlossing). Daar wordt de schuldverslagenheid verdiept en de kennis van Christus wordt geboren. Die verbroken zondaar mag Gods beloften aangrijpen. Het is voor hem dus geen misschientje.

Kinderen worden niet voor ware gelovige gehouden. Wij houden het bij het klassieke doopformulier . Dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom kinderen des toorns zijn, zodat ze alleen door een nieuwe geboorte in het Rijk Gods kunnen komen.

De wijze hoe jij spreekt over het aannemen van de beloften is wat kil en lijkt enkel een menselijke beslissing. Begrijp je dat ik dat niet kan rijmen met bijvoorbeeld DL 3&4 art 12 (wedergeboorte)?
1. Mijn vraag ging over een kind of een jongere die aangeeft dat hij Gods beloften wil aannemen en in Hem wil geloven. Zo iemand kan vaak nog niet duidelijk spreken over schuldverslagenheid, verbrokenheid en andere soorten ondervindingen. Wat zou jij tegen een kind of jongere zeggen die dus de beloften van God wil aannemen en in Hem wil geloven?

2. Hoe ga jij om met het dankzegging? Het klopt dat de kinderen van nature kinderen des toorns zijn. Maar het dankgebed luidt:

Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt. Wij bidden U ook, door Hem uw lieven Zoon, dat Gij deze gedoopte kinderen met uw Heiligen Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijke en godzalig opgevoed worden, en in den Heere Jezus Christus wassen en toenemen; opdat zij uw Vaderlijke goedheid en barmhartigheid, die Gij hun en ons allen bewezen hebt, mogen bekennen, en in alle gerechtigheid, onder onzen enigen Leraar, Koning en Hogepriester, Jezus Christus, leven, en vromelijk tegen de zonde, den duivel en zijn ganse rijk strijden en overwinnen mogen, om U, en uw Zoon Jezus Christus, mitsgaders den Heiligen Geest, den enigen en waarachtigen God, eeuwiglijk te loven en te prijzen. Amen.

3. Nee, ik snap niet wat er kil is aan mijn post.
1. Deze discussie hoort niet in dit topic. Dacht dat ik in topic Hyperdordt was :)
2. Vanavond ben ik niet meer in de gelegenheid uitgebreid te reageren.
3. Jammer dat het gebed na de doop nog uitgelegd moet worden. Als je nu eens verder leest waar jouw vetgedrukte zin stopt. Dus bij de woorden. Wij bidden U enz. Lees een betrouwbare verklaring van ons doopformulier en dit gebed. Als er dan nog vragen overblijven wil ik die maandag beantwoorden .
4. Kan mij niet voorstellen dat jij denkt dat de doop zelf de genade instort. Is dit dan jouw volgorde? Kinderen des toorns- teken van de doop- Wedergeboren kinderen Gods.
1. Ik stel een simpele vraag die jij niet lijkt te kunnen beantwoorden. Je geeft nog steeds geen antwoord op mijn gestelde vraag bij punt 1.

2. Het tweede gedeelte doet geen afbreuk aan het eerste gedeelte en staat meer in het teken van de heiliging. Deze twee delen staan in elkaars verlengde.

3. Dat is een RKK-gedachte en zo denk ik niet. De Reformatie ziet de doop als teken en zegel van de onderliggende beloofde zaak. Dat heeft niets met instorten te maken.
DDD

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/1047975-conve ... odus-halen

Een interessant artikel. Ik vrees dat het slechts een tijdelijke oplossing biedt. Maar goed, het zou ook gek zijn als het RD het omgekeerde zou voorstellen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 08 jan 2024, 10:46 https://www.rd.nl/artikel/1047975-conve ... odus-halen

Een interessant artikel. Ik vrees dat het slechts een tijdelijke oplossing biedt. Maar goed, het zou ook gek zijn als het RD het omgekeerde zou voorstellen.
Wat vind je er interessant aan?
Ik denk juist dat het artikel de plank mis slaat vanwege onkunde met de situatie.
HHR

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 08 jan 2024, 11:16
DDD schreef: 08 jan 2024, 10:46 https://www.rd.nl/artikel/1047975-conve ... odus-halen

Ik denk juist dat het artikel de plank mis slaat vanwege onkunde met de situatie.
Ik vind het slot anders een zeer goed advies:
"Ook zou het winst zijn als cgk’s die vrouwen in het ambt hebben, waarvan velen al jarenlang nauw samenwerken met voormalige vrijgemaakte en Nederlands gereformeerde kerken, zich de vraag zouden stellen of het, in het belang van de CGK als geheel, niet beter zou zijn als zij volledig naar de Nederlandse Gereformeerde Kerken zouden overgaan. Nee, dat lost niet alle problemen in de CGK op. Maar het zou wel druk van de ketel halen."

Uiteindelijk is het hele probleem daar ontstaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 08 jan 2024, 11:39

"Ook zou het winst zijn als cgk’s die vrouwen in het ambt hebben, waarvan velen al jarenlang nauw samenwerken met voormalige vrijgemaakte en Nederlands gereformeerde kerken, zich de vraag zouden stellen of het, in het belang van de CGK als geheel, niet beter zou zijn als zij volledig naar de Nederlandse Gereformeerde Kerken zouden overgaan. Nee, dat lost niet alle problemen in de CGK op. Maar het zou wel druk van de ketel halen."

Dat slot laat juist zien dat de schrijver totaal geen idee heeft wat er leeft in de CGK. Die gemeenten voelen zich namelijk voluit CGK en willen niet over naar de NGK. Dat past er niet bij.
DDD

Bericht door DDD »

Precies.

@HHR:
De samenwerkingsgemeenten staan anders volledig in de eerdere lijn van de synode, zeg tot een jaar of 2000, 2010. Alleen omdat de culturele ontwikkelingen in de samenwerkingsgemeenten sneller verlopen dan in de rechterflank, ontstaat er nu een probleem.
HHR

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 08 jan 2024, 11:41

Dat slot laat juist zien dat de schrijver totaal geen idee heeft wat er leeft in de CGK. Die gemeenten voelen zich namelijk voluit CGK en willen niet over naar de NGK. Dat past er niet bij.

Prima, als dat zo is zou men zich houden aan de GS besluiten. En dat wil men echt niet.
Dus dan zijn er twee keuzes: Of gemaakte afspraken nakomen, of overgaan naar een kerkverband waar het allemaal geen probleem meer is.

Het is echt ongekend hoe hier afspraken met voeten getreden worden maar met grote en vrome woorden gesproken wordt: "we willen elkaar vasthouden"

Een beetje als in een huwelijk. Je gaat vreemd, je zegt tegen je eigen vrouw dat je van haar houdt, je krijgt de mogelijkheid om te blijven als je afscheid neemt van je vriendin, maar dat wil je niet.
Dan rest er maar één oplossing. Scheiden. En dat is nog bijbels verantwoord ook.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 08 jan 2024, 11:48
Tiberius schreef: 08 jan 2024, 11:41

Prima, als dat zo is zou men zich houden aan de GS besluiten. En dat wil men echt niet.
Dus dan zijn er twee keuzes: Of gemaakte afspraken nakomen, of overgaan naar een kerkverband waar het allemaal geen probleem meer is.

Het is echt ongekend hoe hier afspraken met voeten getreden worden maar met grote en vrome woorden gesproken wordt: "we willen elkaar vasthouden"

Een beetje als in een huwelijk. Je gaat vreemd, je zegt tegen je eigen vrouw dat je van haar houdt, je krijgt de mogelijkheid om te blijven als je afscheid neemt van je vriendin, maar dat wil je niet.
Dan rest er maar één oplossing. Scheiden. En dat is nog bijbels verantwoord ook.
Met dit vergelijk peil je de intentie niet goed.
Ik ben het er niet mee eens, maar je moet hun argumenten wel zuiver weergeven, anders krijg je van die vreemde RD-opinies.
HHR

Bericht door HHR »

Echt waar Tiberius. Ik snap je echt niet. Totaal niet.
Er kan geen greintje begrip zijn. Dat kan gewoon niet. Dat is uitgesloten. Ze drammen en drijven, want de vrouw moet in de kerkenraadsbankjes, tegen alle besluiten in.
Zo ben je geen kerk met elkaar.
De GKV is binnen 10 jaar totaal uitgehold. En op deze weg gaat dat met de CGK precies hetzelfde.
Eerst vrouwen gedogen, dan praktiserende homoseksualiteit niet meer tuchtwaardig. Daarna het hele Schrift gezag op de schop.
Dan is er totaal geen verschil meer met de PKN.
Waarom dan nog een apart kerkverband.

En let op , als CGK gaat gedogen, is bovenstaande binnen 10 jaar de werkelijkheid.
DDD

Bericht door DDD »

De GKV is helemaal niet totaal uitgehold, maar er zijn andere gedachten gekomen over dingen die in onze cultuur volkomen zekerheid hebben. Je doet mensen dan geen recht als je spreekt over 'totaal uitgehold'. Het gaat erom of mensen met en in navolging van Christus willen leven. Dat is veel méér dan wel of geen openstelling van het ambt of wel of geen openheid naar buitenhuwelijkse relaties.

Ik zeg niet dat dat allemaal maar zo simpel is, maar het is heel moeilijk om je als kerk tegen dingen die ook de natuur zelf leert, af te zetten.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 08 jan 2024, 12:05 De GKV is helemaal niet totaal uitgehold, maar er zijn andere gedachten gekomen over dingen die in onze cultuur volkomen zekerheid hebben.

Ik zeg niet dat dat allemaal maar zo simpel is, maar het is heel moeilijk om je als kerk tegen dingen die ook de natuur zelf leert, af te zetten.
Die natuur valt natuurlijk ook onder de juk die men moet dragen nadat Adam willens en weten een hap nam van de verboden vrucht.
HHR

Bericht door HHR »

DDD schreef: 08 jan 2024, 12:05 De GKV is helemaal niet totaal uitgehold, maar er zijn andere gedachten gekomen over dingen die in onze cultuur volkomen zekerheid hebben.

Ik wil je wel in contact brengen met een heel aantal ex GKV'ers (heden NGK)veelal jonge gezinnen, die kerkten in een behoudende GKV maar nu uit gewetensnood kerken in een CGK bij jou in de buurt.
Die zullen je een heel ander verhaal vertellen.
DDD

Bericht door DDD »

Bij ons in de kerk zitten ook ex-GKV-ers. Daar gaat het niet om. Ik zie wel veranderingen, maar geen totale ommekeer. Dat is een schromelijke overdrijving.
Plaats reactie