Het is ook een -knip- niet overtuigende vergelijking. We dragen allen maar 1 beeldmerk.
Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Hyperdordt
Thea onze vaderen waren heel wat voorzichtiger dan u. Zij hebben maanden nodig gehad om tot een
nauwkeurig onderbouwde veroordeling van de Remonstranten te komen op de synode van 1618- 1619.
U velt een haastig oordeel. Jammer. En tot een compromis zal het niet komen. De tegenstanders van dr. vd. Brink vinden de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze veel te simpel. En nu na zijn laatste boek zal er nog minder
bereidheid zijn om tot overeenstemming te komen. Hij heeft een aantal predikanten van de GG aangetast in hun waardigheid. Men duldt echter geen kritiek op geliefde predikanten. En zeker geen theologisch onderbouwde kritiek. Ik merk om me heen dat men zeer boos is op dr. vd. Brink. Men wenst hem niet in zijn intenties te begrijpen. Het zou al winst zijn als voor -en tegenstanders wat gematigder met elkaar omgingen. En niet elkaar direct verdacht maakten.
Re: Hyperdordt
Ik ben benieuwd waar je dat las, ik heb er in elk geval mijn vraagtekens bij. Op de Dordtse synode hebben de verschillende gedeputeerden, ook de buitenlandse, hun mening gegeven over alle hoofdstukken. Over het tweede hoofdstuk schrijven de Duitse theologen het volgende:refo schreef: ↑30 dec 2023, 16:58 Ik las vandaag: De Duitse theologen op de Dordtse synode drongen de prediking naar de achtergrond. Die van Embden noemen de prediking niet eens. Dan krijg je een afwachtende houding bij de predikers: ik kan wel preken, maar als de Geest niks doet, is mijn prediking tijdverspilling. Geen motivatie om te preken. Ook niet om te luisteren. Het trieste gevolg is dat het heel moeilijk wordt om onder zulke predikers wedergeboren te worden.
De theologen van Embden schreef: De tweede (reden dat er een verwerping is) is dat God de verworpenen of in het geheel geen uiterlijke roeping door het Evangelie verwaardigt, of enige van hen wel door de uiterlijke stem des Evangelies roept, maar nochtans zonder daarbij te voegen de inwendige geestelijke kracht; of in sommigen ook een zekere toestemming en enige gedaante des geloofs werkt, alzo nochtans dat Hij ze eindelijk, allen te zamen behagen hebbende in hun willige blindheid en verdorvenheid, verlaat en met Zijn zaligmakende genade hen niet verwaardigt.
De theologen uit de Palts schreef: En de middelen tot het geloof zijn niet algemeen, als deze uiterlijke roeping en predikatie des Evangelies, dewelke noch in het Oude Testament allen is wedervaren, noch in het Nieuwe wedervaart. Aangezien in beide waarachtig is de regel van Christus: velen geroepen, weinigen uitverkoren, Matt. 20:16.
Uit bovenstaande citaten (uit de acta) blijkt duidelijk dat ook de Duitse theologen de prediking noemden (misschien niet woordelijk, maar wel zeker als essentie). Daarnaast is het wel een erg simplistische gedachte om te spreken over de 'Duitse theologen' alsof die toen allen dezelfde gedachte en visie hadden.De theologen uit Hessen schreef: Daarom wordt ook de uitverkorenen en verworpenen het woord des Evangelies van den gekruisten Christus Jezus gepredikt, en allen mensen wordt geboden in Hem te geloven, met deze beloftenis, dat alle in Hem gelovenden verzoening met God, vergeving der zonden, en gerechtigheid verkrijgen, en eeuwiglijk zalig worden.
Tot slot gaf Matthias Martinius namens de theologen van Bremen zijn visie op de Dordtse leerregels tijdens de synode. Hij gaat zeer nadrukkelijk in op de vraag of Christus voor iedereen gestorven is (wat volgens hem het geval is) omdat anders: de prediking van het Evangelie, zonder onderscheid, en in het gemeen de Apostelen bevolen om aan alle volkeren bediend te worden, geen waarachtig fundament zal hebben.
Dat laatste onderstreept dus wat dr. van den Brink ook zegt (en ik meen ds. Clements ontkent) dat er weldegelijk theologen waren op de Dordtse synode die van mening waren dat Christus voor iedereen gestorven is.
Re: Hyperdordt
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Hyperdordt
Verder on-topic a.u.b.
Re: Hyperdordt
Het gaat in mijn citaat om de prediking als middel van de Geest tot de wedergeboorte. Deze citaten uit de acta gaan meer over de uitgestrektheid van de verzoening.Iemand schreef: ↑30 dec 2023, 18:03Ik ben benieuwd waar je dat las, ik heb er in elk geval mijn vraagtekens bij. Op de Dordtse synode hebben de verschillende gedeputeerden, ook de buitenlandse, hun mening gegeven over alle hoofdstukken. Over het tweede hoofdstuk schrijven de Duitse theologen het volgende:refo schreef: ↑30 dec 2023, 16:58 Ik las vandaag: De Duitse theologen op de Dordtse synode drongen de prediking naar de achtergrond. Die van Embden noemen de prediking niet eens. Dan krijg je een afwachtende houding bij de predikers: ik kan wel preken, maar als de Geest niks doet, is mijn prediking tijdverspilling. Geen motivatie om te preken. Ook niet om te luisteren. Het trieste gevolg is dat het heel moeilijk wordt om onder zulke predikers wedergeboren te worden.
De theologen van Embden schreef: De tweede (reden dat er een verwerping is) is dat God de verworpenen of in het geheel geen uiterlijke roeping door het Evangelie verwaardigt, of enige van hen wel door de uiterlijke stem des Evangelies roept, maar nochtans zonder daarbij te voegen de inwendige geestelijke kracht; of in sommigen ook een zekere toestemming en enige gedaante des geloofs werkt, alzo nochtans dat Hij ze eindelijk, allen te zamen behagen hebbende in hun willige blindheid en verdorvenheid, verlaat en met Zijn zaligmakende genade hen niet verwaardigt.De theologen uit de Palts schreef: En de middelen tot het geloof zijn niet algemeen, als deze uiterlijke roeping en predikatie des Evangelies, dewelke noch in het Oude Testament allen is wedervaren, noch in het Nieuwe wedervaart. Aangezien in beide waarachtig is de regel van Christus: velen geroepen, weinigen uitverkoren, Matt. 20:16.Uit bovenstaande citaten (uit de acta) blijkt duidelijk dat ook de Duitse theologen de prediking noemden (misschien niet woordelijk, maar wel zeker als essentie). Daarnaast is het wel een erg simplistische gedachte om te spreken over de 'Duitse theologen' alsof die toen allen dezelfde gedachte en visie hadden.De theologen uit Hessen schreef: Daarom wordt ook de uitverkorenen en verworpenen het woord des Evangelies van den gekruisten Christus Jezus gepredikt, en allen mensen wordt geboden in Hem te geloven, met deze beloftenis, dat alle in Hem gelovenden verzoening met God, vergeving der zonden, en gerechtigheid verkrijgen, en eeuwiglijk zalig worden.
Tot slot gaf Matthias Martinius namens de theologen van Bremen zijn visie op de Dordtse leerregels tijdens de synode. Hij gaat zeer nadrukkelijk in op de vraag of Christus voor iedereen gestorven is (wat volgens hem het geval is) omdat anders: de prediking van het Evangelie, zonder onderscheid, en in het gemeen de Apostelen bevolen om aan alle volkeren bediend te worden, geen waarachtig fundament zal hebben.
Dat laatste onderstreept dus wat dr. van den Brink ook zegt (en ik meen ds. Clements ontkent) dat er weldegelijk theologen waren op de Dordtse synode die van mening waren dat Christus voor iedereen gestorven is.
Overigens ook weer theologenstof en van geen belang voor de gelovigen. Maar dat terzijde.
Re: Hyperdordt
Dat klopt, dan had ik inderdaad hoofdstuk 3 & 4 moeten citeren, hoewel ik het altijd wat bezwaarlijk vind om hoofdstukken geïsoleerd te bekijken. In elk geval als een uitspraak gedaan wordt over de mening van iemand (in dit geval dus de mening dat de Duitse theologen de prediking naar de achtergrond drongen). Maar ook in deze commentaren kan ik niet ontdekken dat de theologen van Embden de prediking niet als middel of instrument zien.
De theologen uit Embden schreef: 34. Doch met deze onze leer wordt geenszins bevestigd de dwaling der Enthusiasten (hetwelk de Remonstranten voorwenden), dewelke zeer vermetel de aanblazingen Gods roemen, zonder Gods Woord. Want het gebruik van de dienst wordt geenszins uitgesloten, maar wordt hier, als een bijzonder instrument Gods, naar Zijn instelling vereist. 35. Want men moet hier geen geweldige wegrukkingen verdichten, en God gebruikt het hart en de wil des mensen in zijn bekering niet, gelijk de boze geesten de leden der bezetenen gebruiken...
Re: Hyperdordt
Moest er geen consensus zijn voordat een artikel goedgekeurd werd?Iemand schreef: ↑30 dec 2023, 18:03
Tot slot gaf Matthias Martinius namens de theologen van Bremen zijn visie op de Dordtse leerregels tijdens de synode. Hij gaat zeer nadrukkelijk in op de vraag of Christus voor iedereen gestorven is (wat volgens hem het geval is) omdat anders: de prediking van het Evangelie, zonder onderscheid, en in het gemeen de Apostelen bevolen om aan alle volkeren bediend te worden, geen waarachtig fundament zal hebben.
Dat laatste onderstreept dus wat dr. van den Brink ook zegt (en ik meen ds. Clements ontkent) dat er weldegelijk theologen waren op de Dordtse synode die van mening waren dat Christus voor iedereen gestorven is.
Re: Hyperdordt
Ja, daarom heeft artikel 2 ook een vrij ruime formulering gekregen. Maar toch nog net niet wat Martinius c.s. wilden. Maar blijkbaar konden ze hiermee leven.
Je kunt hier ook over lezen in het boekje van ds. C. Harinck, De uitgestrektheid van de verzoening.
Je kunt hier ook over lezen in het boekje van ds. C. Harinck, De uitgestrektheid van de verzoening.
Re: Hyperdordt
En geen Christus die verborgen is....Hendrien schreef:Duidelijke preek in het RD van ds. M’Cheyne!
Dit vind ik een goed voorbeeld van een preek met een echt aanbod van genade. En natuurlijk moet er ook meer en dieper gepreekt worden, maar dit mag moet niet ontbreken. Het zal natuurlijk in de ene preek meer accent krijgen dan in de andere.
Re: Hyperdordt
Al die discussies zijn niet tot opbouw van de gemeente ( en Sion ) kinderen sions leren van uit genade te leven
Er zijn maar twee wegen
Laten we het Woord Gods spreken zo het in de Statenvertaling staat
We moeten verderop geboren worden en gereinigd door het bloed van Jezus Christus
Er zijn maar twee wegen
Laten we het Woord Gods spreken zo het in de Statenvertaling staat
We moeten verderop geboren worden en gereinigd door het bloed van Jezus Christus
Re: Hyperdordt
Lees nog eens rustig wat je typte. Wellicht heeft je autocorrectie er iets vreemds van gemaakt.Lasser schreef: ↑30 dec 2023, 21:16 Al die discussies zijn niet tot opbouw van de gemeente ( en Sion ) kinderen sions leren van uit genade te leven
Er zijn maar twee wegen
Laten we het Woord Gods spreken zo het in de Statenvertaling staat
We moeten verderop geboren worden en gereinigd door het bloed van Jezus Christus
- Niet meer zo actief -
- Maanenschijn
- Berichten: 5210
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Hyperdordt
Ik kan die in de (digitale) krant niet terugvinden. Welke pagina?helma schreef:En geen Christus die verborgen is....Hendrien schreef:Duidelijke preek in het RD van ds. M’Cheyne!
Dit vind ik een goed voorbeeld van een preek met een echt aanbod van genade. En natuurlijk moet er ook meer en dieper gepreekt worden, maar dit mag moet niet ontbreken. Het zal natuurlijk in de ene preek meer accent krijgen dan in de andere.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Berichten: 5508
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Hyperdordt
28 en 29Maanenschijn schreef: ↑30 dec 2023, 21:29Ik kan die in de (digitale) krant niet terugvinden. Welke pagina?helma schreef:En geen Christus die verborgen is....Hendrien schreef:Duidelijke preek in het RD van ds. M’Cheyne!
Dit vind ik een goed voorbeeld van een preek met een echt aanbod van genade. En natuurlijk moet er ook meer en dieper gepreekt worden, maar dit mag moet niet ontbreken. Het zal natuurlijk in de ene preek meer accent krijgen dan in de andere.