Hyperdordt

HHR

Re: Hyperdordt

Bericht door HHR »

helma schreef: 27 dec 2023, 12:14 Ik vind het erg verdrietig dat het niet mogelijk lijkt te zijn deze discussie feitelijk te houden.
Precies.
Het gaat alleen over de vorm.
Er is op dit forum de laatste jaren al heel wat geschreven over zorgen die er zijn over prediking, over een hyper-calvinistische inslag binnen bepaalde kerkverbanden. Over de kloof die er is tussen de prediking van oudvaders en veel hedendaagse prediking. Het overgrote deel van de forummers was het er vaak mee eens.

Nu wordt er gereageerd alsof die zorgen allemaal niet terecht zijn.

Prima dat je kritiek hebt bij de vorm en toon van vdB. Maar om nu maar te zeggen dat er niets aan de hand is, is struisvogel gedrag.
MGG

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 27 dec 2023, 13:17
Job schreef: 27 dec 2023, 12:03
MGG schreef: 27 dec 2023, 10:49
Michaels schreef: 27 dec 2023, 10:30

Misschien eerst even lezen in context, dan zul je zien dat het helemaal niet vreemd is dat Dr. Gert van den Brink zo erg wordt aangevallen hier.
Aangevallen wordt? Misschien moet je terugkijken hoe het gestart is.

Ik krijg de indruk dat dr. vd Brink net als Elia denkt 'en ik ben alleen overgebleven'.
Ik blijf van mening, nog versterkt door het interview, dat het een diepgaande psychologische payback is, dit alles. Hij wil het gelijk krijgen dat hem in zijn jonge jaren is afgenomen.
Vandaar de geestelijke zegeningen die hij ziet op zijn werk...net als Luther
De predikanten* die kleine lettertjes zouden preken zien ook geestelijke zegeningen.

*dr. vd Brink zijn benamingen mag ik, gezien de knip, vermoedelijk niet gebruiken.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef: 27 dec 2023, 13:33
Job schreef: 27 dec 2023, 12:03
MGG schreef: 27 dec 2023, 10:49

Aangevallen wordt? Misschien moet je terugkijken hoe het gestart is.

Ik krijg de indruk dat dr. vd Brink net als Elia denkt 'en ik ben alleen overgebleven'.
Ik blijf van mening, nog versterkt door het interview, dat het een diepgaande psychologische payback is, dit alles. Hij wil het gelijk krijgen dat hem in zijn jonge jaren is afgenomen.
De predikanten* die kleine lettertjes zouden preken zien ook geestelijke zegeningen.

*dr. vd Brink zijn benamingen mag ik, gezien de knip, vermoedelijk niet gebruiken.
Zeker zien zij zegeningen, dezelfde als de Farizeeërs zagen ten tijde van Jezus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 27 dec 2023, 12:52
MGG schreef: 27 dec 2023, 12:09
Mister schreef: 27 dec 2023, 12:03
huisman schreef: 27 dec 2023, 12:00

Jij? Je gaat iig inhoudelijk niet in op mijn posting. Ga nu eens in op wat ik o.a. over Halyburton zeg. Waarom dr vd Brink DL 1 : 16 buiten beschouwing laat. Enz. enz. ?

Verder jouw punt: Ik kan mij voorstellen dat als je intentie en integriteit als predikant met grote woorden en ernstige verwijten met naam en toenaam gepubliceerd wordt dat de lust tot een gesprek sterk verminderd.
Daarom is het ook zo bewonderenswaardig dat Dr. Van den Brink daartoe bereid is.
-knip-
Waarom knip? Ik gebruikte dr vd Brink zijn kwalificatie. Pijnlijk, maar waar.
Ik ken dat ook heel goed in de praktijk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Job

Bericht door Job »

HHR schreef: 27 dec 2023, 13:28Het overgrote deel van de forummers was het er vaak mee eens.
Dit is een onjuiste bewijsvoering. Want de meerderheid waar jij je op baseert bestaat uit gefrustreerde ex-leden. Helaas kent Refoforum er daar een onevenredig aantal van.
Job

Bericht door Job »

—-knip—- On-topic a.u.b.
huisman

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 27 dec 2023, 13:02
huisman schreef: 27 dec 2023, 12:47
Posthoorn schreef: 27 dec 2023, 12:33
huisman schreef: 27 dec 2023, 12:07 :) Altijd leuk om een post om te draaien. Ik bedoelde natuurlijk zijn opponenten. Dr vd Brink had voor de publicaties de weg van Mattheüs 18 moeten gaan.
Nee, dat klopt niet. Dit gaat om zaken die in de publiciteit plaatsvinden. Daar heeft Matth. 18 niets mee te maken.
Als ik tijdens een preek wat hoor waar ik vragen over heb spreek ik onder vier ogen met betreffende predikant. Dat is voor mij altijd de eerste weg.
Waarom dr vd Brink zich alleen richt op de bevindelijk gereformeerden terwijl hij de dwalingen in kerken waar het Schriftgezag onder druk staat laat liggen zal met zijn afkomst te maken hebben. Het bevreemd mij wel want de fronten van de gereformeerde theologie liggen m.i. behoorlijk anders dan het front waar dr vd Brink zijn energie insteekt.
Het bevreemd jou? Uit het RD artikel:
"Het hypercalvinisme is een bekend en goed gedocumenteerd verschijnsel. Wie zich erin verdiept, kan niet anders dan vaststellen dat een behoorlijk deel van de gereformeerde gezindte hierin vastzit. Dat is geen scherpzinnige of spitsvondige waarneming van mij, maar iets wat iedere ter zake kundige kerkhistoricus je kan vertellen.”
Voor jou is een citaat van dr vd Brink onfeilbaar. Je zult er mee moeten leren leven dat dit niet voor een ieder zo is. Ook dit citaat is niet meer dan een mening geen feitelijke constatering. Dat dr vd Brink het zo brengt is best wel slim maar daarom nog niet waar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

—-knip—- On-topic a.u.b.
Job

Bericht door Job »

Naast wat ik al gepost heb: een 'heartcry' van mij. Ik vind dat er heel goede vragen worden gesteld in het interview. Er zijn diverse onderdelen in de beantwoording waar ik serieus mee tot mezelf inkeer. Ik denk dat men soms teveel aan de rechterkant v/h dogmatische bootje is gaan hangen vanwege zorgen over allerlei invloeden. Daar moet terecht de vinger bij gelegd worden. Het moet ook ter harte worden genomen en ik hoop dat aangesproken predikanten daarin een handreiking willen doen.

Tegelijk moet dit me dringend van het hart: als over een groot reformatorische kerkverband in het RD door een predikant wordt gezegd dat hij uit die kerk verlost is, zoals Luther uit de Katholieke Kerk (laat op je inwerken wat hier gezegd wordt!), wat denken jullie dat er dan gebeurt in gezinnen waar dag in, nacht uit geworsteld wordt door ouders om het behoud van de wegglijdende kinderen? Deze al zo in verwarring zijnde jongens en meiden krijgen nieuwe munitie op een presenteerblaadje aangeboden, en wat voor munitie. Wát een ongekend dodelijke uitspraak.

Het biedt munitie tegen een leer die al niet populair is, omdat je er als mens niet in meedoet. Niet populair ook, omdat je nogal wat moet opgeven. Het past allemaal niet bij de ontplooiings- en ik-wil-centraal-staan-gedachte. Het is ook een leer waarbij men niet direct staat te juichen bij een eerste avondmaalsgang inderdaad, omdat men weet hoe bedrieglijk het hart is.

Maar het is beslist ook een leer die oprecht, bij alle lek en gebrek, ieders eeuwige vrede beoogt en Christus bedoelt uit te stallen. Ik wil best nog een keer genuanceerd zijn: dat laatste gebeurt weleens te voorzichtig door angst. Daar mag in alle openheid de vinger bij gelegd worden. Maar ik leg er deze vinger beslist naast: het gaat om kerken waar de Heere Zijn kinderen in ruime mate heeft, ze erbij krijgt, ze er onderhoudt, Zijn knechten er rijk bedient.

Het is ernstig, dodelijk en catastrofaal om de kerk zo aan te vallen. Dit laat een spoor van slachtoffers na.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 27 dec 2023, 13:51
HHR schreef: 27 dec 2023, 13:28Het overgrote deel van de forummers was het er vaak mee eens.
Dit is een onjuiste bewijsvoering. Want de meerderheid waar jij je op baseert bestaat uit gefrustreerde ex-leden. Helaas kent Refoforum er daar een onevenredig aantal van.
Het kan maar zo kloppen hoor dat een overgroot deel van de forummers het er vaak mee eens was. Maar dat is nog geen gelijk hebben. Refoforum is geen graadmeter hoe het in de gezindte vergaat. Verre van dat zelfs.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 27 dec 2023, 14:11 Naast wat ik al gepost heb: een 'heartcry' van mij. Ik vind dat er heel goede vragen worden gesteld in het interview. Er zijn diverse onderdelen in de beantwoording waar ik serieus mee tot mezelf inkeer. Ik denk dat men soms teveel aan de rechterkant v/h dogmatische bootje is gaan hangen vanwege zorgen over allerlei invloeden. Daar moet terecht de vinger bij gelegd worden. Het moet ook ter harte worden genomen en ik hoop dat aangesproken predikanten daarin een handreiking willen doen.

Tegelijk moet dit me dringend van het hart: als over een groot reformatorische kerkverband in het RD door een predikant wordt gezegd dat hij uit die kerk verlost is, zoals Luther uit de Katholieke Kerk (laat op je inwerken wat hier gezegd wordt!), wat denken jullie dat er dan gebeurt in gezinnen waar dag in, nacht uit geworsteld wordt door ouders om het behoud van de wegglijdende kinderen? Deze al zo in verwarring zijnde jongens en meiden krijgen nieuwe munitie op een presenteerblaadje aangeboden, en wat voor munitie. Wát een ongekend dodelijke uitspraak.

Het biedt munitie tegen een leer die al niet populair is, omdat je er als mens niet in meedoet. Niet populair ook, omdat je nogal wat moet opgeven. Het past allemaal niet bij de ontplooiings- en ik-wil-centraal-staan-gedachte. Het is ook een leer waarbij men niet direct staat te juichen bij een eerste avondmaalsgang inderdaad, omdat men weet hoe bedrieglijk het hart is.

Maar het is beslist ook een leer die oprecht, bij alle lek en gebrek, ieders eeuwige vrede beoogt en Christus bedoelt uit te stallen. Ik wil best nog een keer genuanceerd zijn: dat laatste gebeurt weleens te voorzichtig door angst. Daar mag in alle openheid de vinger bij gelegd worden. Maar ik leg er deze vinger beslist naast: het gaat om kerken waar de Heere Zijn kinderen in ruime mate heeft, ze erbij krijgt, ze er onderhoudt, Zijn knechten er rijk bedient.

Het is ernstig, dodelijk en catastrofaal om de kerk zo aan te vallen. Dit laat een spoor van slachtoffers na.
Ik heb het artikel niet gelezen omdat ik geen RD heb. Ik vind het juist goed dat ze dergelijke artikelen plaatsen. Laten de lezers maar kennis nemen van de vruchten van deze boom.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Job schreef: 27 dec 2023, 13:52
Cyrillus schreef: 27 dec 2023, 13:48

Zeker zien zij zegeningen, dezelfde als de Farizeeërs zagen ten tijde van Jezus.
Gerapporteerd.
Je doet maar. Maar de overeenkomst is dat mensen bij Jezus vandaan worden gehouden. Een volledig inhoudelijk antwoord dus.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef: 27 dec 2023, 13:54

Fijn dat jij dat even kan bepalen. Gelukkig toon je in meerdere draadjes aan buiten de realiteit te staan.
Het zou best fijn zijn als je ook eens wat onderbouwt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Cyrillus schreef: 27 dec 2023, 14:24
Job schreef: 27 dec 2023, 13:52

Gerapporteerd.
Je doet maar. Maar de overeenkomst is dat mensen bij Jezus vandaan worden gehouden. Een volledig inhoudelijk antwoord dus.
Ik ben het zo ongeveer voor het eerst helemaal eens met je. Deze manier van godsdienst bedrijven houdt mensen bij het Licht vandaan. Daarom goed dat mensen dit kunnen lezen.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 27 dec 2023, 13:52
Cyrillus schreef: 27 dec 2023, 13:02
huisman schreef: 27 dec 2023, 12:47
Posthoorn schreef: 27 dec 2023, 12:33 Nee, dat klopt niet. Dit gaat om zaken die in de publiciteit plaatsvinden. Daar heeft Matth. 18 niets mee te maken.
Als ik tijdens een preek wat hoor waar ik vragen over heb spreek ik onder vier ogen met betreffende predikant. Dat is voor mij altijd de eerste weg.
Waarom dr vd Brink zich alleen richt op de bevindelijk gereformeerden terwijl hij de dwalingen in kerken waar het Schriftgezag onder druk staat laat liggen zal met zijn afkomst te maken hebben. Het bevreemd mij wel want de fronten van de gereformeerde theologie liggen m.i. behoorlijk anders dan het front waar dr vd Brink zijn energie insteekt.
Het bevreemd jou? Uit het RD artikel:
"Het hypercalvinisme is een bekend en goed gedocumenteerd verschijnsel. Wie zich erin verdiept, kan niet anders dan vaststellen dat een behoorlijk deel van de gereformeerde gezindte hierin vastzit. Dat is geen scherpzinnige of spitsvondige waarneming van mij, maar iets wat iedere ter zake kundige kerkhistoricus je kan vertellen.”
Voor jou is een citaat van dr vd Brink onfeilbaar. Je zult er mee moeten leren leven dat dit niet voor een ieder zo is. Ook dit citaat is niet meer dan een mening geen feitelijke constatering. Dat dr vd Brink het zo brengt is best wel slim maar daarom nog niet waar.
Misschien moet je nog eens met Psalm praten...
Gesloten