Welke muziek beluister je nu?

Christen
Berichten: 775
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Christen »

-DIA- schreef: 21 dec 2023, 08:59 Ik had het voorrecht, althans ik beschouw dat wel als een voorrecht, dat ik met enkele organisten in contact kwam. Kerkorganisten welteverstaan. Van verschillende kerken in R. Door hun aanmoediging heb ik toch twee kerkorgels in ons stadje kunnen bespelen. Er zijn zelfs (zonder dat ik het wist) opnames van gemaakt. Op een ouderwets cassettebandje, dat wel, maar met een prachtige omslag. De muziekdrager is niet te koop, er is ook maar één exemplaar van die ik in eigen beheer houdt. Dan kreeg ik ook nog de gelegenheid het toch wel mooie orgel in de Schildkerk te bespelen. Hier is zelfs een video-opname van gemaakt. Maar ook hiervan geldt: Deze houdt ik ook in eigen beheer. En... voor wie mocht denken dat ik een baan als kerkorganist ambieer, nee, dat beslist niet. Ik zou zeker bij de eerste psalm die ik moest begeleiden van de zenuwen stilvallen... :)
Ik zou voor een stelletje zondaars niet zenuwachtig zijn. Maar de Heere verdient alle eer. Ik zou zo samen muziek maken... ik speel van psalmen op hele noten tot en met Bach. Maar ik gun je een rustige Kerst :)

We waren gister in de Roomse kerk. Die deur stond open :) De Kerstboom op het plein heeft geen ballen, zag ik. Een semi-refo kerstboom ;).

Tot ziens op 1e Kerstdag, 1 keer met hoed, 1 keer zonder.

Goede Kerst.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door -DIA- »

Christen schreef: 23 dec 2023, 09:52
-DIA- schreef: 21 dec 2023, 08:59 Ik had het voorrecht, althans ik beschouw dat wel als een voorrecht, dat ik met enkele organisten in contact kwam. Kerkorganisten welteverstaan. Van verschillende kerken in R. Door hun aanmoediging heb ik toch twee kerkorgels in ons stadje kunnen bespelen. Er zijn zelfs (zonder dat ik het wist) opnames van gemaakt. Op een ouderwets cassettebandje, dat wel, maar met een prachtige omslag. De muziekdrager is niet te koop, er is ook maar één exemplaar van die ik in eigen beheer houdt. Dan kreeg ik ook nog de gelegenheid het toch wel mooie orgel in de Schildkerk te bespelen. Hier is zelfs een video-opname van gemaakt. Maar ook hiervan geldt: Deze houdt ik ook in eigen beheer. En... voor wie mocht denken dat ik een baan als kerkorganist ambieer, nee, dat beslist niet. Ik zou zeker bij de eerste psalm die ik moest begeleiden van de zenuwen stilvallen... :)
Ik zou voor een stelletje zondaars niet zenuwachtig zijn. Maar de Heere verdient alle eer. Ik zou zo samen muziek maken... ik speel van psalmen op hele noten tot en met Bach. Maar ik gun je een rustige Kerst :)

We waren gister in de Roomse kerk. Die deur stond open :) De Kerstboom op het plein heeft geen ballen, zag ik. Een semi-refo kerstboom ;).

Tot ziens op 1e Kerstdag, 1 keer met hoed, 1 keer zonder.

Goede Kerst.
Hmmm.... u kunt goed improviseren! :)
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Nun komm der heiden Heiland van J.S. Bach in Kampen, het festival of lessons and carols gaat bijna beginnen....
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1560
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Van de week hoorde ik het lied Een gouden ster schittert in de nacht.

De melodie kwam me bekend voor maar ik kan er verder niet zoveel van vinden. Weet iemand er misschien meer over?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4020
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Terri »

Bourdon16 schreef: 23 dec 2023, 20:20 Van de week hoorde ik het lied Een gouden ster schittert in de nacht.

De melodie kwam me bekend voor maar ik kan er verder niet zoveel van vinden. Weet iemand er misschien meer over?
Candle in The Wind van Elton John. Gezongen tijdens de uitvaart van prinses Diana.

Overigens een prachtige melodie.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

https://kerkdienstgemist.nl/stations/1163/events/live

Psalm 100 ter gelegenheid van het afscheid van gemengd koor Jubilate in Capelle aan den IJssel.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

https://www.youtube.com/watch?v=nC_zU9r ... Ln&index=3

Ik zocht samenzang met Gerben Budding. Ik vind dat hij de tekst erg mooi verklankt. Er zijn blijkens de commentaren ook mensen die daar heel anders over denken...
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4020
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Terri »

Wat lijkt me het heerlijk om zo te worden begeleid bij het zingen, alles komt dan tot z'n recht.
newton
Berichten: 696
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door newton »

Ik denk dat ik 10 mei maar reserveer in mijn agenda. Dan staat er een nieuwe inlijnmetcalvijn avond gepland in Kampen. https://www.inlijnmetcalvijn.nl/
Als gast hier
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Als gast hier »

Bourdon16 schreef: 23 dec 2023, 20:20 Van de week hoorde ik het lied Een gouden ster schittert in de nacht.

De melodie kwam me bekend voor maar ik kan er verder niet zoveel van vinden. Weet iemand er misschien meer over?
https://www.youtube.com/watch?v=EyqKFQDUBkc
Deze versie is er ook van; woorden zijn anders.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Terri schreef: 06 jan 2024, 21:08 Wat lijkt me het heerlijk om zo te worden begeleid bij het zingen, alles komt dan tot z'n recht.
Hij doet het bij gemeentezang niet zo extreem, maar ook wel heel duidelijk. Ik vind dat heel leuk want als amateur-organist probeer ik dat ook en ik heb wel eens gelezen dat een professional vond dat je gewoon de noten moest spelen zonder rekening te houden met de tekst.

Hij is ook een professional, en hij doet dat wel. En ik vind het heerlijk zingen bij hem.
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

newton schreef: 06 jan 2024, 21:53 Ik denk dat ik 10 mei maar reserveer in mijn agenda. Dan staat er een nieuwe inlijnmetcalvijn avond gepland in Kampen. https://www.inlijnmetcalvijn.nl/
Als het even kan ben ik daar ook bij.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 06 jan 2024, 22:02
Terri schreef: 06 jan 2024, 21:08 Wat lijkt me het heerlijk om zo te worden begeleid bij het zingen, alles komt dan tot z'n recht.
Hij doet het bij gemeentezang niet zo extreem, maar ook wel heel duidelijk. Ik vind dat heel leuk want als amateur-organist probeer ik dat ook en ik heb wel eens gelezen dat een professional vond dat je gewoon de noten moest spelen zonder rekening te houden met de tekst.

Hij is ook een professional, en hij doet dat wel. En ik vind het heerlijk zingen bij hem.
Vreemde opvatting dan van die professional: het lijkt me vanzelfsprekend dat je rekening houdt met de tekst.
Maar je zit er als organist niet om de tekst met geluidseffecten te illustreren: primaire taak van de organist is om de gemeentezang in goede banen te leiden. Zolang dat in orde is, voegt het zeker iets toe wanneer je als kerkganger merkt dat de organist ook de tekst in acht neemt.
Plotseling heel zachtjes gaan spelen bij een gebed, dat schiet het doel voorbij. Dan steun je de gemeente niet meer en belemmer je de gemeente bij het zingen. Er zal altijd voldoende fundament moeten zijn om de zingende gemeente te steunen.
Zachte harpen en schelle luiten hoeft de organist ook niet te laten horen. Als je die woorden in hun context leest, worden beide instrumenten opgeroepen om hun klanken door niets te laten stuiten!
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Het hangt er ook vanaf hoeveel steun de zingende gemeente nodig heeft. Als het een bekende melodie is, dan kan er meer dan als het een onbekende melodie is.

In de nieuwjaarsdienst die ik in een ander draadje plaatse, stopte de organist afgezien van één van de akkoorden met spelen bij 'als eens mijn eigen adem stokt'. En dat ging prima. Als de gemeente dan gewoon kan blijven zingen, dan is daar mijns inziens niets mis mee.

Begeleiden is niet alleen ondersteunen, maar óók inspireren. Een gemeente die muzikaal goed is opgevoed, heeft niet veel steun nodig, maar kan ook prima a capella zingen. Dat kun je in diezelfde dienst óók horen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4020
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Terri »

Terri schreef: 23 dec 2023, 20:54
Bourdon16 schreef: 23 dec 2023, 20:20 Van de week hoorde ik het lied Een gouden ster schittert in de nacht.

De melodie kwam me bekend voor maar ik kan er verder niet zoveel van vinden. Weet iemand er misschien meer over?
Candle in The Wind van Elton John. Gezongen tijdens de uitvaart van prinses Diana.

Overigens een prachtige melodie.
Herstel, het is: When A Child is Born. Het refrein van Candle in The Wind heeft wat associaties.

https://www.youtube.com/watch?v=TTtUgugDWxw&t=5s
Plaats reactie