Ik denk dat je gelijk heeft. Bevindelijke gereformeerden zijn niet reformatorisch en ook niet godsdienstig en ze deugen niet maar ze zijn armen, verminkten, kreupelen, en blinden.Cyrillus schreef: ↑16 dec 2023, 18:55 Ik ben even naar het begin van dit draadje gegaan en daar stond (met eigen woorden) dat Luther op zoek was naar de zekerheid van het geloof tegenover de de onzekerheid van de roomse kerk. En Luther vond die zekerheid door het geloof in Christus. Dat bevindelijk gereformeerden claimen dat zij reformatorisch zijn is in het licht van hun eigen onzekerheid een ernstige misleiding. De onzekerheid bewijst dat zij het niet zijn.
Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Dat schrijf je treffend. Want daar stopt het met die "armen", "verminkten", "kreupelen" en "blinden". Net als de Israëlieten die niet door Mozus op de koperen slang gewezen wilden worden. Eigengerechtigd als ze waren wilden ze hun kwaal houden en weigerden te kijken naar de Koperen Slang!
Bevindelijk gereformeerden sterven dus allemaal onverzoend in de woestijn omdat ze niet op de slang willen zien. Is de slang dan het boekje hyperdordt of moeten wij op de auteur een blik slaan?Psalm schreef: ↑18 dec 2023, 13:40Dat schrijf je treffend. Want daar stopt het met die "armen", "verminkten", "kreupelen" en "blinden". Net als de Israëlieten die niet door Mozus op de koperen slang gewezen wilden worden. Eigengerechtigd als ze waren wilden ze hun kwaal houden en weigerden te kijken naar de Koperen Slang!
Gisteren viel het mij weer op bij de behandeling van Zondag 7 . Jij lijkt te stoppen bij dat stellig weten of kennis waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft. (Hoofd)
Daarna komt namelijk het bevindelijke:
Maar ook een vast vertrouwen wat de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om de verdienste van Christus wil. (Hart)
Er is wel gevoel zonder geloof maar er is geen geloof zonder gevoel, zonder bevinding. We zongen nogal wat verzen uit Psalm 42
Daar zie je wat bevinding is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nee , daar stoppen ze niet. Ze leren op de Naam de Heeren te vertrouwen. Ze kunnen zich niet vergelijken met iemand van de bovenste plank als Luther wat anderen heel makkelijk lijken te doen.Psalm schreef: ↑18 dec 2023, 13:40Dat schrijf je treffend. Want daar stopt het met die "armen", "verminkten", "kreupelen" en "blinden". Net als de Israëlieten die niet door Mozus op de koperen slang gewezen wilden worden. Eigengerechtigd als ze waren wilden ze hun kwaal houden en weigerden te kijken naar de Koperen Slang!
Nee, dat maak jij ervan! Ze sterven onverzoend als ze geen blik slaan op Jezus Christus. Dus in feite jouw zondag niet nakomen; niet vertrouwen op Jezus Christus hun Zaligmaker.
Nee hoor, ik heb het ook over vertrouwen gehad in mijn reacties. Dat kun je wel nalezen.
Klopt, ik ben ook niet tegen bevinding.
Jezus bestrafte Petrus toen hij op de golven zag. Ongeloof wordt in Bijbel vaak waarschuwend tegen opgetreden. Dat moet ook, want dat komt voort uit ons val in Adam, het is opstand tegen God.
Misschien moet je je afvragen hoe het komt dat gereformeerd een uitwerking heeft die bij Christus terechtkomt en bevindelijk gereformeerd (in de hypervorm) een uitkomst die van Christus weghoudt.KDD schreef: ↑18 dec 2023, 13:11Ik denk dat je gelijk heeft. Bevindelijke gereformeerden zijn niet reformatorisch en ook niet godsdienstig en ze deugen niet maar ze zijn armen, verminkten, kreupelen, en blinden.Cyrillus schreef: ↑16 dec 2023, 18:55 Ik ben even naar het begin van dit draadje gegaan en daar stond (met eigen woorden) dat Luther op zoek was naar de zekerheid van het geloof tegenover de de onzekerheid van de roomse kerk. En Luther vond die zekerheid door het geloof in Christus. Dat bevindelijk gereformeerden claimen dat zij reformatorisch zijn is in het licht van hun eigen onzekerheid een ernstige misleiding. De onzekerheid bewijst dat zij het niet zijn.
Gereformeerd zonder bevinding blijft voor eeuwig buiten, hoe keurig de theorie ook klopt.
- Niet meer zo actief -
Bevinding zonder Christus is inderdaad eeuwig tekort. Maar bestaat er ware bevinding zonder Christus?
- Niet meer zo actief -
-
Hoe weet je dat iets bevinding is of emotie? Ook zo'n moeilijke vraag. Zie het maar eens los van elkaar.
Dan gaat de duivel er ook nog eens in lopen porren...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Daarom moeten we op Christus zien, dan is het daarna ineens niet zo moeilijk meer om ware bevinding van emotie te onderscheiden.HersteldHervormd schreef: ↑18 dec 2023, 15:33 Hoe weet je dat iets bevinding is of emotie? Ook zo'n moeilijke vraag. Zie het maar eens los van elkaar.
-
Ik wilde dat het zo simpel was (in de praktijk dan).Cyrillus schreef: ↑18 dec 2023, 15:35Daarom moeten we op Christus zien, dan is het daarna ineens niet zo moeilijk meer om ware bevinding van emotie te onderscheiden.HersteldHervormd schreef: ↑18 dec 2023, 15:33 Hoe weet je dat iets bevinding is of emotie? Ook zo'n moeilijke vraag. Zie het maar eens los van elkaar.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Is het niet zo dat het soms niet zo simpel is doordat wij zo graag bevinding willen hebben? Geeft hij niet bevinding op zijn tijd?HersteldHervormd schreef: ↑18 dec 2023, 15:38Ik wilde dat het zo simpel was (in de praktijk dan).Cyrillus schreef: ↑18 dec 2023, 15:35Daarom moeten we op Christus zien, dan is het daarna ineens niet zo moeilijk meer om ware bevinding van emotie te onderscheiden.HersteldHervormd schreef: ↑18 dec 2023, 15:33 Hoe weet je dat iets bevinding is of emotie? Ook zo'n moeilijke vraag. Zie het maar eens los van elkaar.