Herziene Statenvertaling

Ararat

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 19:09
Maanenschijn schreef: 15 dec 2023, 17:59
HersteldHervormd schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... vertaling/

Wat een raar antwoord van ds. Vreugdenhil. Echt raar.
Wat vind je raar? Hij schrijft wat hij vindt. Zonder last of ruggespraak. Ik vindt het eerder eigenzinnig dan raar.
De toon en de bijna agressieve taal:

Beste broeder of zuster. Je vraag is duidelijk. Het is diep triest dat de kerk zo achterloopt. Tot schade van veel jonge mensen. Er is nu dus niets te verwachten. GBS-plannen hebben helemaal niets om het lijf. De synode van de Ger. Gem. loopt hopeloos achter en kan zo’n project niet aan. Ik zelf heb vanaf het begin tot het eind meegewerkt aan de totstandkoming van de Herziene Statenvertaling. Dit is voor onze gezinnen nu de beste vertaling om te gebruiken, wat anderen er ook van zeggen. Dus mijn raad is: gebruik gewoon de HSV. God zal het zegenen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Als iemand dit op RF zou zeggen dan denk ik dat vele wel zouden vinden dat er een toontje lager gezongen mag worden.
Wat ik raar vind: dat veel mensen van zijn kerkverband zich nu een stuip schrikken omdat een ds zijn mening open en ongepolijst geeft. Weg zorgvuldig gecultiveerde schijn-eenheid.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Ararat schreef: 15 dec 2023, 20:27
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 19:09
Maanenschijn schreef: 15 dec 2023, 17:59
HersteldHervormd schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... vertaling/

Wat vind je raar? Hij schrijft wat hij vindt. Zonder last of ruggespraak. Ik vindt het eerder eigenzinnig dan raar.
De toon en de bijna agressieve taal:

Beste broeder of zuster. Je vraag is duidelijk. Het is diep triest dat de kerk zo achterloopt. Tot schade van veel jonge mensen. Er is nu dus niets te verwachten. GBS-plannen hebben helemaal niets om het lijf. De synode van de Ger. Gem. loopt hopeloos achter en kan zo’n project niet aan. Ik zelf heb vanaf het begin tot het eind meegewerkt aan de totstandkoming van de Herziene Statenvertaling. Dit is voor onze gezinnen nu de beste vertaling om te gebruiken, wat anderen er ook van zeggen. Dus mijn raad is: gebruik gewoon de HSV. God zal het zegenen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Als iemand dit op RF zou zeggen dan denk ik dat vele wel zouden vinden dat er een toontje lager gezongen mag worden.
Wat ik raar vind: dat veel mensen van zijn kerkverband zich nu een stuip schrikken omdat een ds zijn mening open en ongepolijst geeft. Weg zorgvuldig gecultiveerde schijn-eenheid.
Prima antwoord van dominee Vreugdenhil. Wat een discussies en verdeeldheid ontstaan er over de beoogde GBS voornemens: te ruim, te beperkt, te moeilijk, te oppervlakkig. Tot oneer van onze goede God. De HSV is inmiddels al bij zovelen ingeburgerd en wordt veelal met zegen door velen (ook door mij) gelezen. Invoeren van de HSV in de GG zou misschien even wat stof doen opwaaien, maar snel neerdalen, althans door de gemeenteleden. Diverse predikanten zullen daarin waarschijnlijk minder snel in meegaan.
parsifal

Bericht door parsifal »

Hoewel ik het volledig eens ben met Ds Vreugdenhil. Doet de toon weinig goed vrees ik. Ik krijg er een beetje het gevoel bij als bij vaccinatiediscussies. Geharnaste meningen, hoe goed ook onderbouwd, die mensen in de verdediging drijven overtuigen niet de mensen die overtuigd moeten worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 15 dec 2023, 21:08 Hoewel ik het volledig eens ben met Ds Vreugdenhil. Doet de toon weinig goed vrees ik. Ik krijg er een beetje het gevoel bij als bij vaccinatiediscussies. Geharnaste meningen, hoe goed ook onderbouwd, die mensen in de verdediging drijven overtuigen niet de mensen die overtuigd moeten worden.
In dit dossier blijven er altijd mensen die niet overtuigd kunnen worden, welke toon en welk argument ook gevierd wordt.
Ararat

Bericht door Ararat »

Smitsman in Opgemerkt RD 14-12 schreef: (...) Aanvullend hierop bespeur ik bij de GBS een bepaalde tweeslachtigheid. In het jongste nummer van de GBS-uitgave Standvastig wordt melding gemaakt van het afronden van de revisie van een Spaanse Bijbelvertaling door de TBS in samenwerking met de GBS. Ik citeer: „...met de hulp van de Heere, een vertaling beschikbaar te maken voor de Spaanssprekende mensen die zowel trouw is aan de oorspronkelijke talen als begrijpelijk is voor de huidige lezer. Daarbij worden de huidige regels van de Spaanse grammatica en spelling gerespecteerd.”

Waarom wordt deze nuchtere aanpak door de GBS niet geaccepteerd voor de SV? Het gebruik van hedendaagse grammatica, spelling en woorden of synoniemen doet geen afbreuk aan een betrouwbare vertaling. Zo blijft de Bijbel ook tijdens de kerkdiensten verstaanbaar voor onze jongeren.
Ik neem aan dat dit juist geciteerd is door de schrijver van deze 'opgemerkt'. Goede vraag: waarom wel een Spaanstalige revisie, maar geen Nederlandstalige?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Psalm schreef: 15 dec 2023, 19:32
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 19:09 De toon en de bijna agressieve taal:

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Wat is er agressief aan? Hij noemt gewoon een aantal feiten op. Ik zie hier niks agressiefs aan. Ik vind het moedig dat hij dit durft te zeggen. Of mogen we de feiten niet meer benoemen?
Probeer er eens niet met een gekleurde bril naar te kijken. Los van de inhoud, praatjes als: Tot schade van veel jonge mensen. Er is niet te verwachten. GBS plannen hebben niet om het lijf. Hopeloos achter, ze kunnen het niet aan zijn gewoon niet netjes en opmerkelijk om ze zo als dominee uit te spreken.

Overigens durf ik te betwijfelen wat hij zegt in zijn laatste zin. Het lukt conservatieve kerken (met SV) beter om de jeugd vast te houden dan de vrijzinnigere.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Nog wel.
Maar als er geen geloof is dan is dat ook binnen 25 jaar over
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef: 15 dec 2023, 21:57 Nog wel.
Maar als er geen geloof is dan is dat ook binnen 25 jaar over
Dat zeiden ze 25 jaar geleden ook. Trouwens geldt je opmerking in algemeenheid, zowel bij conservatieve kerken als bij vrijzinnigere kerken.
Ik moet dan altijd denken aan het volk van Israël. De Heere zegende in Zijn algemene goedheid het volk als ze de afgodendienst uitbande, maar een paar jaar later ging het bij datzelfde volk weer helemaal mis. En dan kwamen ook de straffen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 15 dec 2023, 21:18
parsifal schreef: 15 dec 2023, 21:08 Hoewel ik het volledig eens ben met Ds Vreugdenhil. Doet de toon weinig goed vrees ik. Ik krijg er een beetje het gevoel bij als bij vaccinatiediscussies. Geharnaste meningen, hoe goed ook onderbouwd, die mensen in de verdediging drijven overtuigen niet de mensen die overtuigd moeten worden.
In dit dossier blijven er altijd mensen die niet overtuigd kunnen worden, welke toon en welk argument ook gevierd wordt.
Kwestie van lange adem, feitelijk en vriendelijk blijven, en geen vijandbeelden voeden. Dan gaan dingen langzaam, maar gesprek blijft. Het gaat ook niet om de mensen die toch niet overtuigd kunnen worden (net als bij vaccinatie) maar om die mensen die wel zoeken. Die moet je niet de loopgraven in schoppen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 21:56
Probeer er eens niet met een gekleurde bril naar te kijken. Los van de inhoud, praatjes als: Tot schade van veel jonge mensen. Er is niet te verwachten. GBS plannen hebben niet om het lijf. Hopeloos achter, ze kunnen het niet aan zijn gewoon niet netjes en opmerkelijk om ze zo als dominee uit te spreken.

Overigens durf ik te betwijfelen wat hij zegt in zijn laatste zin. Het lukt conservatieve kerken (met SV) beter om de jeugd vast te houden dan de vrijzinnigere.
Dat zijn geen praatjes. Dat zijn hartenkreten van iemand die iemand die z'n leven lang geworsteld heeft met een keurslijf waarin hij zich niet thuis voelde en die nu, na z'n emeritaat, eindelijk durft uit te spreken wat er in z'n hart leeft. Hij heeft niks te verliezen, een groot deel van z'n kerkverband had hem allang afgeschreven.

En kom nou niet aan met verhalen over het beter vasthouden van de jeugd. Alsof dat aan de inhoud of aan de SV te danken is. Dat bereiken ze met sociale controle en groepsdwang. Precies wat Vreugdenhil ook ervaren heeft: loop je niet precies in het gareel, dan word je afgeschreven en besta je niet meer.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk toch dat je dit wat overdrijft. Hij heeft pas nog een interview gegeven wat een heel andere indruk wekt.

En ik geloof er ook niets van dat 'een groot deel' van het kerkverband hem zou hebben afgeschreven. Er zitten vast kleinzielige en domme mensen onder de predikanten, maar het idee dat dat een groot aantal zou zijn, lijkt me toch schromelijk overdreven.
Job

Bericht door Job »

Komt er nu binnenkort weer een brief van een broederpredikant en dan een excuus op een predikantenbijeenkomst wat de Saambinder haalt?

Natuurlijk mag ds. Vreugdenhil zeggen wat hij vindt. Zelf mag ik het wel, op een volwassen wijze van mening verschillen. Maar wie kaatst kan wél de bal verwachten. Heel eenvoudig. De gekke reflex dat wanneer iemand zijn broeders tegen de haren instrijkt, dan wellicht een strijk tegen de haren terug krijgt en dat de broeders het dan hebben gedaan, blijf ik een gekke stijlfiguur vinden.
Psalm

Bericht door Psalm »

HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 21:56 Tot schade van veel jonge mensen.
Deze uitspraak is niet schokkend. Weet je nog de waarschuwing die op kansel richting dr. van den Brink klonken? Die dominees waren veel agressiever. Bijvoorbeeld de aantijging dat je voor eeuwig bedrogen wordt. Dus ik vind de uitspraak van ds. Vreugdenhil in dat licht wel meevallen. Daarnaast zegt hij dat het veel jongeren "schade" doet. Ik denk dat dit feitelijk zo is. Dus conclusie: uitspraak is prudent.
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 21:56Er is niet te verwachten. GBS plannen hebben niet om het lijf. Hopeloos achter, ze kunnen het niet aan zijn gewoon niet netjes en opmerkelijk om ze zo als dominee uit te spreken.
Ook dit zijn gewoon feitelijke uitspraken. De GBS ziet de Statenvertaling als museum stuk dat bewaard moet worden. Je ziet het nu terug in hun plannen. Die hebben inderdaad niets om het lijf. Dus ook hier spreekt ds. Vreugdenhil de waarheid. Ik heb liever een dominee die gewoon de waarheid spreekt, dan eentje die er maar om heen draait en nooit concreet wordt.
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 21:56 Overigens durf ik te betwijfelen wat hij zegt in zijn laatste zin. Het lukt conservatieve kerken (met SV) beter om de jeugd vast te houden dan de vrijzinnigere.
Dat ligt niet aan de SV, maar dat in behoudende kerken nog wordt gesproken over de hel en verdoemins. Het is minder vrijblijvend zoals in de vrijzinnige kerken. Dat houdt de jongeren vast. Maar dan nog is het wel triest als je ziet dat in rechterflank zovelen onbekeerd leven. Zonder Christus, open en bloot. Dus of het nu zoveel beter is in de SV kerken is maar de vraag.
Job

Bericht door Job »

Nog even van een ander: Theo Vreugdenhil, zoon van. "Hij [ds. C. G. Vreugdenhil] kan niet te gek doen, anders ligt hij eruit".

https://www.eo.nl/artikel/theo-vreugden ... -problemen
MGG

Bericht door MGG »

HHR schreef: 15 dec 2023, 18:37
HersteldHervormd schreef: 15 dec 2023, 17:50 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... vertaling/

Waarom?
Hij verwoord wat heel veel mensen, (ook veel ambtsdragers) denken maar (nog) niet hardop durven te zeggen.
Bron/bewijs?
Plaats reactie