Herziene Statenvertaling

Konijntje

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: 13 dec 2023, 13:18
Inwoner schreef: 13 dec 2023, 12:28 Gesteld dat een predikant een beroep moet aannemen naar een gemeente waar de HSV wordt gebruikt, en hij houdt vast aan de SV (en dat zou een gewetenszaak kunnen zijn), vormt dit opnieuw een obstakel.
Zou het onverstandig van een kerkenraad vinden om een beroep uit te brengen op een dominee die tegen het gebruik van de HSV is en daar rechtlijnig in staat terwijl in de gemeente en op de kansel de HSV wordt gebruikt. Kerkenraden houden daar rekening mee en anders attendeert de consulent ze daar wel op. Sowieso hebben de meeste dominees het standpunt dat ze niet gekomen zijn om de cultuur in de gemeente grondig te veranderen maar om het Woord te verkondigen en schapen en lammeren te wijden.
Ik neem aan dat vooraf een gesprek plaats vindt tussen predikant en kerkenraad.

Overigens zou het uiterst triest zijn als van een bijzaak een hoofdzaak wordt gemaakt.
Ararat

Bericht door Ararat »

Zou het een optie zijn voor gemeenten met een SV op de kansel om andere vertalingen vrij te laten gebruiken tijdens doordeweekse activiteiten? Dit kan nauwelijks voor verwarring of gedoe zorgen tenzij men de gebruikte vertaling gebruikt of ziet als identity marker.
DDD

Bericht door DDD »

Inwoner schreef: 13 dec 2023, 12:28
HHR schreef: 13 dec 2023, 11:48
Herman schreef: 13 dec 2023, 11:41 Je houdt hier wat mij betreft te weinig rekening met de heel behoudende kant van de GG en HHK die helemaal geen verandering willen en slechts schoorvoetend bepaalde aanpassingen wensen. Ik zie het allemaal nog niet gebeuren met de Wartburg-casus in mijn achterhoofd.
Het zal een situatie zijn waar zowel de SV als de HSV naast elkaar blijft bestaan.
Elke gemeente kan zelf een keuze maken.
En ik heb het over een situatie die totaal is vastgelopen en over een periode van 5 a 10 jaar.
Over 10 jaar is de generatie ambtsdragers die echt fel tegenstander waren niet meer actief. En bemannen de generatie 25 - 35 ers van nu, de meerdere vergaderingen.

Op zichzelf is dat aardig bedacht dat 'elke gemeente zelf een keuze kan maken' maar ook predikanten staan hier heel verschillend in.
Gesteld dat een predikant een beroep moet aannemen naar een gemeente waar de HSV wordt gebruikt, en hij houdt vast aan de SV (en dat zou een gewetenszaak kunnen zijn), vormt dit opnieuw een obstakel.
Ik schat zo in dat de GG vooralsnog niet meegaat met de HSV. Zie ook de brieven uit classes richting de middelbare scholen over het gebruik van de HSV.
Je zult het beter kunnen inschatten dan ik. Maar in ieder geval zal het een verdere leegloop geven van het midden van de GG. De linkerflank is al gedecimeerd in de afgelopen jaren en ik denk met Silo dat kerkenraden daar er verstandig aan doen om gewoon de HSV vrij te geven of op zijn minst de editie 1977 te hanteren in de erediensten, als ze kijken naar het belang van hun gemeente. De vraag is dan wel, moet je dan overstappen naar een ander kerkverband. Er zijn bepaalde gemeenten die daarover in gesprek zijn geweest , maar zoiets leidt ook al weer snel tot een nieuwe scheuring.
Laatst gewijzigd door DDD op 13 dec 2023, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Ik weet 1 GG-gemeente waar op catechisatie de HSV gebruikt mag worden. Motivering: zo kunnen de catechisanten hun eigen bijbel gebruiken, in plaats van die van een ander.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik denk niet dat een GG die de HSV gaat gebruiken uit het kerkverband gezet zal worden. Er zullen vast grote woorden vallen en extra classisvergaderingen gehouden worden maar ik verwacht niet dat het vervolgens lukt om zo'n gemeente met een meerderheid uit de classis te gooien. Stel dat 1 gemeente de HSV gaat gebruiken dan zal het nog wel navolging vinden ook. Helaas alleen niet zo snel in mijn eigen gemeente. Ik zou het wel een mooie zet vinden gelet op onze jeugd. In het gezin gebruiken we SV en HSV door elkaar en naast elkaar tot ieders tevredenheid.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

refo schreef: 13 dec 2023, 19:18 Ik weet 1 GG-gemeente waar op catechisatie de HSV gebruikt mag worden. Motivering: zo kunnen de catechisanten hun eigen bijbel gebruiken, in plaats van die van een ander.
Ik mag toch aannemen dat elke catechisant in elke gemeente een eigen Bijbel mag meenemen?
Hartelijke groet,
Evangelist
ZWP

Bericht door ZWP »

Erskinees schreef: 13 dec 2023, 19:25 Ik denk niet dat een GG die de HSV gaat gebruiken uit het kerkverband gezet zal worden. Er zullen vast grote woorden vallen en extra classisvergaderingen gehouden worden maar ik verwacht niet dat het vervolgens lukt om zo'n gemeente met een meerderheid uit de classis te gooien. Stel dat 1 gemeente de HSV gaat gebruiken dan zal het nog wel navolging vinden ook. Helaas alleen niet zo snel in mijn eigen gemeente. Ik zou het wel een mooie zet vinden gelet op onze jeugd. In het gezin gebruiken we SV en HSV door elkaar en naast elkaar tot ieders tevredenheid.
Een gemeente uit een classis gooien omdat men een prachtige, betrouwbare en leesbare vertaling van Gods Woord gebruikt!? Dat we daar überhaupt over denken is een teken aan de wand in kerkelijk Nederland anno 2023.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zeg je nu wel, maar voorstanders van de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente zullen precies hetzelfde denken over het bevestigen van een vrouw als ouderling.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

en dan haal je hoofdzaken en bijzaken door elkaar
hoofdzaken zijn die rechstreeks in de bijbel genoemd worden
bijzaken is cultureel bepaald
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vinden de GBS-aanhangers ook, denk ik. En trouwens, de linkse CGK-ers ook, maar dan precies andersom.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef: 13 dec 2023, 19:25 Ik denk niet dat een GG die de HSV gaat gebruiken uit het kerkverband gezet zal worden. Er zullen vast grote woorden vallen en extra classisvergaderingen gehouden worden maar ik verwacht niet dat het vervolgens lukt om zo'n gemeente met een meerderheid uit de classis te gooien. Stel dat 1 gemeente de HSV gaat gebruiken dan zal het nog wel navolging vinden ook. Helaas alleen niet zo snel in mijn eigen gemeente. Ik zou het wel een mooie zet vinden gelet op onze jeugd. In het gezin gebruiken we SV en HSV door elkaar en naast elkaar tot ieders tevredenheid.
Kerkenraden zullen zich moeten afvragen in hoeverre hun standpunt t.a.v. de HSV houdbaar blijft als gemeenteleden in toenemende mate de HSV gaan gebruiken. Dan is de keuze voor hen in feite al gemaakt. Stemmen met de voeten niem je dat.
Refiosi

Bericht door Refiosi »

Wat een revolutiegeest spreekt toch uit al deze bijdragen. Een bijna militante kruistocht waarbij men zelfs niet schuwt om de kerk te verlaten of te scheuren, om een reden die men zelf een ‘bijzaak’ vindt.

Ik schrik er echt van dat men zo in de kerk met elkaar om wil gaan en dit soort gedachten zelfs extern publiceert. Is dit de gezindheid van Christus? Ik kan ‘revolutiegeest’ in het rijtje vruchten van de Geest, niet terugvinden.

Er is een uitnemender weg! Uiteraard mogen de signalen wel worden afgegeven, en mogen kerkelijke wegen bewandeld worden en mogen meningen gedeeld worden.

Maar de sfeer van de bijdragen op dit forum is niet zoals je naar mijn overtuiging in een kerk met elkaar om hoort te gaan.
HHR

Bericht door HHR »

Refiosi schreef: 14 dec 2023, 12:35 Wat een revolutiegeest spreekt toch uit al deze bijdragen. Een bijna militante kruistocht waarbij men zelfs niet schuwt om de kerk te verlaten of te scheuren, om een reden die men zelf een ‘bijzaak’ vindt.
Eens, vertrekken vanwege een Bijbelvertaling kan en mag niet.

Geldt overigens voor beide 'kampen'
DDD

Bericht door DDD »

Refiosi schreef: 14 dec 2023, 12:35 Wat een revolutiegeest spreekt toch uit al deze bijdragen. Een bijna militante kruistocht waarbij men zelfs niet schuwt om de kerk te verlaten of te scheuren, om een reden die men zelf een ‘bijzaak’ vindt.

Ik schrik er echt van dat men zo in de kerk met elkaar om wil gaan en dit soort gedachten zelfs extern publiceert. Is dit de gezindheid van Christus? Ik kan ‘revolutiegeest’ in het rijtje vruchten van de Geest, niet terugvinden.

Er is een uitnemender weg! Uiteraard mogen de signalen wel worden afgegeven, en mogen kerkelijke wegen bewandeld worden en mogen meningen gedeeld worden.

Maar de sfeer van de bijdragen op dit forum is niet zoals je naar mijn overtuiging in een kerk met elkaar om hoort te gaan.
Welke revolutiegeest spreekt uit mijn bijdragen?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HHR schreef: 14 dec 2023, 13:03
Eens, vertrekken vanwege een Bijbelvertaling kan en mag niet.
Ik zou niet weten waarom niet. Dat God je in een bepaalde gemeente heeft geplaatst is toch vooral een idee dat leeft in afgescheiden kerken. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit vooral ook gezegd wordt om al te grote uitstroom proberen te voorkomen.
Plaats reactie