Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Laat ik dan zeggen dat het goddelijke logica is, die wij met ons mensenverstand niet kunnen begrijpen, alleen aanbidden.
Re: Hyperdordt
Ik begrijp de moeite niet om te zeggen dat God Zijn Zoon heeft gegeven voor de niet-uitverkorenen. En volgens mij kun je dat ook zeggen helemaal in lijn met de Dordtse Leerregels: Christus' werk is overvloedig genoegzaam voor de hele wereld.Psalm schreef: ↑13 dec 2023, 07:48Het probleem is: wat versta jij onder de kosmos? Is dat inclusief de mensen? Zo ja, is dat dan ook inclusief de niet-uitverkorenen? Zo ja, heeft God zijn Zoon dan ook gegeven voor de niet-uitverkornen?huisman schreef: ↑13 dec 2023, 00:17 Niet om narrig te doen maar je leest niet goed.
Het gaat erom dat in de grondtekst kosmos staat. Dat kun je onmogelijk vertalen door uitverkorenen. Kosmos is de wereld zoals God hem geschapen en bedoeld heeft. Daar gaat Gods liefde naar uit.
Dat gaat dus helemaal niet over de verkiezing.
Dr vd Brink en jij hebben meer GG DNA dan je voor mogelijk houdt.
De crux zit in het woord "gegeven". Dat kan verschillende dingen betekenen. Wordt Christus aan de hele kosmos gegeven tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, een volkomen verlossing (naar 1 Kor. 1:30 en HC vr 18)? Nee, dat is een schenking alleen aan de uitverkorenen, door het geloof.
Maar Christus wordt ook "gegeven" in de belofte, in het algemene aanbod van genade. En dat strekt zich uit tot iedereen.
Een mooi voorbeeld vind je in Joh. 6:32: "Mijn Vader geeft u dat brood uit de hemel". Mijn Vader geeft u, zegt Jezus, zonder onderscheid. Terwijl het grote merendeel van de luisteraars op dat moment Hem niet in waarheid volgen en Hem nog in hetzelfde hoofdstuk (vs. 66) de rug toekeren. Calvijn schrijft in zijn commentaar al dat "geven" daar "aanbieden" betekent, ook Boston legt de tekst zo uit.
Zie ook de uitleg van de Erskines/Fisher in "De kennis der zaligheid" en hoe ze vanuit Joh. 6:32 bij Joh. 3:16 uitkomen:
De kennis der zaligheid schreef:37. Wie biedt Christus aan ons aan in het Evangelie?
God, wezenlijk aangemerkt, in de Persoon van de Vader, biedt Hem oorspronkelijk en met gezag in het Evangelie aan, Joh. 6:32: "Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit de hemel".
38. Welk karakter heeft dit welgemeende aanbod in het Evangelie?
Het heeft het karakter van een schenking, waarin Hij Zijn Zoon Jezus Christus aan het verloren menselijk geslacht vermaakt, opdat degene die deze gave zal aannemen, niet verloren zal gaan, maar het eeuwige leven zal hebben.
39. In welke tekst van de heilige Schrift (onder andere) wordt dit welgemeende aanbod gevonden?
In Joh. 3:16, waar het in deze woorden wordt uitgedrukt: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz."
Re: Hyperdordt
Bijzonder: in Pastorie-Online(van Refoweb) geeft dr. G.A. van den Brink aan over zijn boek in gesprek te willen gaan met docenten van de Theologische School van de GG.
Re: Hyperdordt
Ik vind dit netjes, maar het zal wel verkeerd worden opgevat. Hij zet hierbij de docenten van TS voor blok als ze nee zeggen.
Laatst gewijzigd door CvdW op 13 dec 2023, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hyperdordt
Bedankt. Dit is wat ik ongeveer had willen zeggen. Daarom verbaasd het mij ook dat juist dr vd Brink kiest voor de uitleg dat wereld in Joh 3 : 16 zou slaan op de uitverkorenen.Jongere schreef: ↑13 dec 2023, 11:41Ik begrijp de moeite niet om te zeggen dat God Zijn Zoon heeft gegeven voor de niet-uitverkorenen. En volgens mij kun je dat ook zeggen helemaal in lijn met de Dordtse Leerregels: Christus' werk is overvloedig genoegzaam voor de hele wereld.Psalm schreef: ↑13 dec 2023, 07:48Het probleem is: wat versta jij onder de kosmos? Is dat inclusief de mensen? Zo ja, is dat dan ook inclusief de niet-uitverkorenen? Zo ja, heeft God zijn Zoon dan ook gegeven voor de niet-uitverkornen?huisman schreef: ↑13 dec 2023, 00:17 Niet om narrig te doen maar je leest niet goed.
Het gaat erom dat in de grondtekst kosmos staat. Dat kun je onmogelijk vertalen door uitverkorenen. Kosmos is de wereld zoals God hem geschapen en bedoeld heeft. Daar gaat Gods liefde naar uit.
Dat gaat dus helemaal niet over de verkiezing.
Dr vd Brink en jij hebben meer GG DNA dan je voor mogelijk houdt.
De crux zit in het woord "gegeven". Dat kan verschillende dingen betekenen. Wordt Christus aan de hele kosmos gegeven tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, een volkomen verlossing (naar 1 Kor. 1:30 en HC vr 18)? Nee, dat is een schenking alleen aan de uitverkorenen, door het geloof.
Maar Christus wordt ook "gegeven" in de belofte, in het algemene aanbod van genade. En dat strekt zich uit tot iedereen.
Een mooi voorbeeld vind je in Joh. 6:32: "Mijn Vader geeft u dat brood uit de hemel". Mijn Vader geeft u, zegt Jezus, zonder onderscheid. Terwijl het grote merendeel van de luisteraars op dat moment Hem niet in waarheid volgen en Hem nog in hetzelfde hoofdstuk (vs. 66) de rug toekeren. Calvijn schrijft in zijn commentaar al dat "geven" daar "aanbieden" betekent, ook Boston legt de tekst zo uit.
Zie ook de uitleg van de Erskines/Fisher in "De kennis der zaligheid" en hoe ze vanuit Joh. 6:32 bij Joh. 3:16 uitkomen:De kennis der zaligheid schreef:37. Wie biedt Christus aan ons aan in het Evangelie?
God, wezenlijk aangemerkt, in de Persoon van de Vader, biedt Hem oorspronkelijk en met gezag in het Evangelie aan, Joh. 6:32: "Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit de hemel".
38. Welk karakter heeft dit welgemeende aanbod in het Evangelie?
Het heeft het karakter van een schenking, waarin Hij Zijn Zoon Jezus Christus aan het verloren menselijk geslacht vermaakt, opdat degene die deze gave zal aannemen, niet verloren zal gaan, maar het eeuwige leven zal hebben.
39. In welke tekst van de heilige Schrift (onder andere) wordt dit welgemeende aanbod gevonden?
In Joh. 3:16, waar het in deze woorden wordt uitgedrukt: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, enz."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hyperdordt
Natuurlijk slaat de tekst op de uitverkorenen, maar er zijn mensen die meer licht hebben ontvangen van de Heilige Geest en de tekst breder verklaren.
Re: Hyperdordt
Volgens mij wordt met het begrip wereld de mensheid bedoeld, desnoods schepping. Maar vanaf vers 16 gaat het alleen maar over mensen dus wellicht beter mensheid. Dus God had de mensheid lief zoals hij deze geschapen had. Dit gaat hier dan nog niet over individuele mensen, niet over zondaren en gelovigen, maar over alle mensen als mensheid. Hij geeft vervolgens elk mens de gelegenheid om behouden te worden door het geloof. Omdat Hij een rechtvaardig God is kan Hij niet zeggen: iedereen wordt behouden. Maar de gelovigen, ieder die in Hem gelooft, dus de uitverkorenen worden wel behouden.
Re: Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Het gedeelte voor de komma en na de komma staat in verband met elkaar. Opdat een iegelijk die ik Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Kanttekening geeft voldoende uitleg.
Re: Hyperdordt
Als ik de kanttekeningen volg, dan staat er bij 'wereld' in vers 17: die uit de wereld in Hem zullen geloven, zowel heidenen als joden. Dus dan is wereld meer dan alleen de uitverkorenen. Of begrijp ik je verkeerd en heb jij het helemaal niet over het woord 'wereld', wat wel de discussie was.
Re: Hyperdordt
Ik heb geen meerdere accounts, als je dat suggereert.Geytenbeekje schreef: ↑06 dec 2023, 19:08Synoniem van Psalm? Zoals je kan zien zijn hier al 29 pagina's aan besteedt...
Beetje vermoeiend dit...
Mijn punt is dat niet inhoudelijk wordt ingegaan op het boek. Dat is jammer, want daardoor krijg je de discussie niet scherp.
Ik heb met verwondering meerdere pagina's doorgelezen. Werkelijk de meerderheid van de reageerders hebben het boek niet gelezen. Het kan zijn dat je een andere mening hebt, maar om een mening te ventileren, terwijl je het boek niet hebt gelezen, is goedkoop.
Re: Hyperdordt
Heb jij het boek gelezen? En wat is je mening?Konijntje schreef: ↑13 dec 2023, 17:48 Ik heb geen meerdere accounts, als je dat suggereert.
Mijn punt is dat niet inhoudelijk wordt ingegaan op het boek. Dat is jammer, want daardoor krijg je de discussie niet scherp.
Ik heb met verwondering meerdere pagina's doorgelezen. Werkelijk de meerderheid van de reageerders hebben het boek niet gelezen. Het kan zijn dat je een andere mening hebt, maar om een mening te ventileren, terwijl je het boek niet hebt gelezen, is goedkoop.
Het is jammer dat veel forumleden niet over hun schaduw heen kunnen stappen en het boek daarom niet lezen. Dit zie je ook duidelijk terug in de posts zo nu en dan.
Re: Hyperdordt
Ik ben het erg met Konijntje eens, kunnen we even inventariseren: wie heeft het boek gelezen of is daar mee bezig of gaat hier heel snel aan beginnen?
Zelf ben ik er mee bezig.
Zelf ben ik er mee bezig.