Ik ken een toenemend aantal mensen die hin mobiel niet (meer) op zondag willen gebruiken. Ergens vind ik dat een mooie en moedige ontwikkeling.DDD schreef: ↑12 dec 2023, 21:02 Ik ken niemand die geen gebruik maakt van zijn mobiel op zondag. Alleen op dit forum weet ik van iemand die geen stroom gebruikt op zondag en ik vermoed dat hij dan ook geen internet gebruikt.
Maar er is natuurlijk helemaal niets op tegen om geen mobiel te gebruiken op zondag. Alleen denk ik niet dat er mensen zijn die hun mobiel gaan gebruiken omdat ze dan met een qr-code kunnen betalen tijdens de collecte. Zo'n code is voor mensen die niet zo goed voorbereid door het leven gaan en op zondag ontdekken dat ze geen collectegeld of bonnen hebben voor de kerk of voor mensen die als gast aanwezig zijn.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Met een accu of aggregaat.
@Pierre27: zolang het geen nieuwe wet wordt, vind ik dat zeker ook, en al helemaal als je verslaafd bent.
@Pierre27: zolang het geen nieuwe wet wordt, vind ik dat zeker ook, en al helemaal als je verslaafd bent.
Ik merk juist dat kinderen zich meer bewust zijn van het geven van de digitale collecte. Wij hebben vaak 4 of 5 collectes en zij geven elke zondag aan waar wij de collecte aan over moeten maken.Henk J schreef: ↑12 dec 2023, 20:50Er zijn er nog velen die geen gebruik maken van hun mobiel op zondag dus dan heeft een QR-code niet zoveel nut.
Verder hoor ik als argument tegen collectebonnen/munten nog wel eens dat je je kinderen dan niet meer opvoedt met het geven van geld maar ze geven een, voor hen, waardeloos muntje. En het voordeel is ook niet zo groot meer omdat meer dan de helft van de inkomsten toch vaak bankoverschrijvingen zijn. Dus die kun je al aftrekken.
Is er bij jullie niet de optie om voor alle doelen een deel te geven? Ik vind zelf collectebonnen makkelijker, want minder gedoe, maar als ik ergens bijna nooit kom, vind ik het wel handiger dan er collectebonnen voor te bestellen.
Mijn mobiel gebruik ik op zondag alleen als wekker en in heel bijzondere gevallen, als ik weet dat er ernstig nieuws kan komen uit familie of kennissenkring. Dan zet ik tweemaal vijf minuten mijn wifi aan om te controleren of er nieuwe berichten zijn.
Als ik om welke reden dan ook elders naar de kerk ga, gaat hij wel mee, de praatpalen langs de weg zijn verdwenen...
Maar ik gebruik hem verder dus gewoon helemaal niet.
Dan kent DDD nu dus wel iemand (zover je via refoforum elkaar kunt kennen).
Als ik om welke reden dan ook elders naar de kerk ga, gaat hij wel mee, de praatpalen langs de weg zijn verdwenen...
Maar ik gebruik hem verder dus gewoon helemaal niet.
Dan kent DDD nu dus wel iemand (zover je via refoforum elkaar kunt kennen).
- Niet meer zo actief -
In mijn omgeving kan ik er zo 20 opnoemen, inclusief mijzelf.DDD schreef:Ik ken niemand die geen gebruik maakt van zijn mobiel op zondag. Alleen op dit forum weet ik van iemand die geen stroom gebruikt op zondag en ik vermoed dat hij dan ook geen internet gebruikt.
Maar er is natuurlijk helemaal niets op tegen om geen mobiel te gebruiken op zondag. Alleen denk ik niet dat er mensen zijn die hun mobiel gaan gebruiken omdat ze dan met een qr-code kunnen betalen tijdens de collecte. Zo'n code is voor mensen die niet zo goed voorbereid door het leven gaan en op zondag ontdekken dat ze geen collectegeld of bonnen hebben voor de kerk of voor mensen die als gast aanwezig zijn.
Is dat inclusief kinderen van jou en van broers/zussen/vrienden? Misschien kun je het wat nader toelichten? Want ik moet mijn best doen om het te geloven en ik probeer mij er een voorstelling van te maken.
-
Ik weet minimaal 5 mensen uit verschillende families. Als ik even nadenk kom ik waarschijnlijk wel aan de 10. Met niet gebruiken bedoel ik geen gebruik naast kerkdienst volgen of bereikbaar zijn voor werk of dringende situaties.
Het is m.i. een goed streven om zoveel als mogelijk de zondag zonder gebruik van mobiel door te brengen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
De meeste van mijn vriendinnen, diverse mensen uit de kerk, collega's. Uit verschillende huishoudens dus.DDD schreef:Is dat inclusief kinderen van jou en van broers/zussen/vrienden? Misschien kun je het wat nader toelichten? Want ik moet mijn best doen om het te geloven en ik probeer mij er een voorstelling van te maken.
Ik vind dat opmerkelijk. Maar er zijn natuurlijk binnen de gereformeerde gezindte wel verschillen in de zondagsrust, ook als het gaat om wel of geen eten koken of de vaat doen. Dat is eigenlijk wel een beetje buiten het onderwerp van dit draadje.windorgel schreef: ↑12 dec 2023, 22:49De meeste van mijn vriendinnen, diverse mensen uit de kerk, collega's. Uit verschillende huishoudens dus.DDD schreef:Is dat inclusief kinderen van jou en van broers/zussen/vrienden? Misschien kun je het wat nader toelichten? Want ik moet mijn best doen om het te geloven en ik probeer mij er een voorstelling van te maken.
Ik weet ook wel dat er mensen zijn die geen telefoongesprekken voeren op zondag, als het niet dringend nodig is, zodat andere mensen daar niet voor hoeven te werken. Het is in ieder geval mooi om te lezen, voor zover al deze mensen een gelukkiger of geestelijker leven hebben als ze op zondag niet bereikbaar zijn voor andere mensen dan de mensen in hun directe omgeving.
Ik kom het ook niet echt tegen dat mensen geen mobiel gebruiken. Wel dat mensen hun mediagedrag aanpassen. Geen nieuws kijken of games spelen. Maar een totaal onthouding? Nee, dat zie ik niet veel.
Je hebt ook mensen die geen familie- of vrienden bezoek doen op zondag.