Herziene Statenvertaling

HersteldHervormd

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HersteldHervormd »

pierre27 schreef: 06 dec 2023, 20:26
HersteldHervormd schreef: 06 dec 2023, 19:46
pierre27 schreef: 06 dec 2023, 18:46
HersteldHervormd schreef: 06 dec 2023, 16:36 Toch wel opvallend dat er een tijdje terug een onderzoek is geweest onder jongeren en dat ze zelf aangaven dat ze het meest of het liefst (dat weet ik niet meer zeker) de SV lezen. Ik kan het zo 123 niet vinden, weet iemand nog wat ik bedoel? Het was in het RD toen.
Klopt hoor, zal wel weer plaatsgebonden zijn. Jongeren hoor ik er minder over dan strijdbare ouderen.
Misschien worden wij later ook wel zo strijdbaar :)
Haha, ik rekende me stilletjes tot die ouderen.
:super Sommige zitten er net tussen geloof ik hè?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef: 07 dec 2023, 08:12
pierre27 schreef: 06 dec 2023, 18:46

Klopt hoor, zal wel weer plaatsgebonden zijn. Jongeren hoor ik er minder over dan strijdbare ouderen.
En... als je nu 71 jaren op deze aarde bent geweest... is dat oud? Ja, ik weet het, je hele lichaam doet pijn, je ogen worden minder, en, wat we vroeger niet kenden moeten we ervaren: Afgeblaft door de jongeren. In welke wereld leven we? Alsof alles op z'n kop gezet moet worden. Tenminste... dat is wel mijn subjectief gevoel. Hoe anderen dit ervaren? Ik weet het niet, ik ken er weinig, want ja, ook dat is waar, op deze leeftijd zijn velen van die je hebt gekend, en vele vrienden niet meer in de tijd. Het lijkt erop dat de ouden in de poort moeten zwijgen. Rehabeam lijkt het beter te weten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Terri

Bericht door Terri »

-DIA- schreef: 07 dec 2023, 09:23

En... als je nu 71 jaren op deze aarde bent geweest... is dat oud? Ja, ik weet het, je hele lichaam doet pijn, je ogen worden minder, en, wat we vroeger niet kenden moeten we ervaren: Afgeblaft door de jongeren. In welke wereld leven we? Alsof alles op z'n kop gezet moet worden. Tenminste... dat is wel mijn subjectief gevoel. Hoe anderen dit ervaren? Ik weet het niet, ik ken er weinig, want ja, ook dat is waar, op deze leeftijd zijn velen van die je hebt gekend, en vele vrienden niet meer in de tijd. Het lijkt erop dat de ouden in de poort moeten zwijgen. Rehabeam lijkt het beter te weten.
Kom op Dia, niet zo negatief. Je moppert wel heel erg hoor. Als je ouder wordt wordt het niet gemakkelijker, zeker waar, helaas weet ik er alles van. Maar somberen heeft niets met geestelijke strijd te maken hoor! Dan bedrieg je jezelf.
JanRap

Bericht door JanRap »

Terri schreef: 07 dec 2023, 11:34

Kom op Dia, niet zo negatief. Je moppert wel heel erg hoor. Als je ouder wordt wordt het niet gemakkelijker, zeker waar, helaas weet ik er alles van. Maar somberen heeft niets met geestelijke strijd te maken hoor! Dan bedrieg je jezelf.
Inderdaad, DIA. Sommige mensen geven best veel om u misschien, ze zeggen het alleen niet. Misschien is dat wel om u en mij een beetje klein te houden. Naarmate ik ouder wordt zie ik wel eens in waarom sommigen niet zo enthousiast over me waren. Heb mezelf leren kennen als een vervelend ventje.
pierre27

Bericht door pierre27 »

JanRap schreef: 07 dec 2023, 12:18
Terri schreef: 07 dec 2023, 11:34

Inderdaad, DIA. Sommige mensen geven best veel om u misschien, ze zeggen het alleen niet. Misschien is dat wel om u en mij een beetje klein te houden. Naarmate ik ouder wordt zie ik wel eens in waarom sommigen niet zo enthousiast over me waren. Heb mezelf leren kennen als een vervelend ventje.
Leuk te lezen dit, ik denk dat de meeste forummers als ze elkaar zouden ontmoeten het prima met elkaar kunnen vinden. Alleen moet het dan niet over bepaalde boeken gaan;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

https://open.spotify.com/episode/1tE60o ... XIHtywH0yA

Interview met Chris Janse over vertalingen. Heerlijk nuchter en benoemt de zaken zoals ze zijn.
ZWP

Bericht door ZWP »

Ambtenaar schreef: 08 dec 2023, 15:43 https://open.spotify.com/episode/1tE60o ... XIHtywH0yA

Interview met Chris Janse over vertalingen. Heerlijk nuchter en benoemt de zaken zoals ze zijn.
Viel me inderdaad erg mee van hem, aangezien hij soms wat rechtlijnig lijkt in zijn schrijfsels. Dit was een genuanceerd verhaal.
Hij ziet ook wel de problemen van de marginale wijzigingen die de GBS gaat doorvoeren en voorziet dat bepaalde kerken een 'eigen' herziening gaan maken.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Janse had in de vriendenbundel voor L.M.P. Scholten destijds (2004) al een genuanceerd verhaal.
DDD

Bericht door DDD »

Iemand die rechtlijnig is, hoeft nog niet perse dom te zijn.

De suggestie dat rechtlijnigheid je tot het standpunt van de GBS brengt, kan ik ook helemaal niet volgen. Het verdedigen van een Statenvertaling in de versie van 1888 maar met de huidige spelling, zal iemand die werkelijk rechtlijnig is en ook gezegend met een tenminste normaal verstand, naar mijn idee nooit doen.

Dit probleem heeft niets met rechtlijnigheid te maken, maar is een vorm van bijzonder inconsequent conservatisme en behoudzucht.

En voor een deel van de predikanten is het hun broodwinning. Hoe extremer het standpunt dat je als predikant in de GG hierover inneemt, hoe beter je betaald kunt worden. Dat komt naar mijn idee omdat juist de gemeenten waarin veel zwart geld zit en andere zonden hoogtij vieren, prijs stellen op een bijbelvertaling die zo ver mogelijk van het dagelijks leven afstaat.
Laatst gewijzigd door DDD op 09 dec 2023, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
HHR

Bericht door HHR »

ZWP schreef: 09 dec 2023, 11:38
Ambtenaar schreef: 08 dec 2023, 15:43 https://open.spotify.com/episode/1tE60o ... XIHtywH0yA

Viel me inderdaad erg mee van hem, aangezien hij soms wat rechtlijnig lijkt in zijn schrijfsels. Dit was een genuanceerd verhaal.
Hij ziet ook wel de problemen van de marginale wijzigingen die de GBS gaat doorvoeren en voorziet dat bepaalde kerken een 'eigen' herziening gaan maken.
Tjonge, C.L.S.J gaat in spoor W(M)ilders;)
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 09 dec 2023, 13:27 Iemand die rechtlijnig is, hoeft nog niet perse dom te zijn.

De suggestie dat rechtlijnigheid je tot het standpunt van de GBS brengt, kan ik ook helemaal niet volgen. Het verdedigen van een Statenvertaling in de versie van 1888 maar met de huidige spelling, zal iemand die werkelijk rechtlijnig is en ook gezegend met een tenminste normaal verstand, naar mijn idee nooit doen.

Dit probleem heeft niets met rechtlijnigheid te maken, maar is een vorm van bijzonder inconsequent conservatisme en behoudzucht.

En voor een deel van de predikanten is het hun broodwinning. Hoe extremer het standpunt dat je als predikant in de GG hierover inneemt, hoe beter je betaald wordt. Dat komt naar mijn idee omdat juist de gemeenten waarin veel zwart geld zit en andere zonden hoogtij vieren, prijs stellen op een bijbelvertaling die zo ver mogelijk van het dagelijks leven afstaat.
Bewijs?
Wat volgt is niks meer dan een lasterlijke suggestie.
DDD

Bericht door DDD »

Dat kun je gewoon zelf nazoeken in de anbi-gegevens. Als je geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem bent, weet je dat zelf ook wel.

Alleen het verband hiertussen is een veronderstelling. Dat ontken ik niet. Maar ook veronderstellingen kunnen erg aannemelijk zijn. Overigens beweer ik niet dat predikanten altijd daarvoor kiezen hoor. Ds. Verschuure ging naar Capelle en zou daar verdienen als in een middengemeente, terwijl hij ook voor een veel beter betalende zware gemeente had kunnen kiezen.

Dus nu ik het nog eens nalees, zal ik ervan maken 'kunt worden'.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: 09 dec 2023, 13:27 Iemand die rechtlijnig is, hoeft nog niet perse dom te zijn.

En voor een deel van de predikanten is het hun broodwinning. Hoe extremer het standpunt dat je als predikant in de GG hierover inneemt, hoe beter je betaald kunt worden. Dat komt naar mijn idee omdat juist de gemeenten waarin veel zwart geld zit en andere zonden hoogtij vieren, prijs stellen op een bijbelvertaling die zo ver mogelijk van het dagelijks leven afstaat.
Hartelijk dank voor het weergeven van deze volstrekt onjuiste waarneming in de laatste alinea.
Het tegendeel is wat mij persoonlijk betreft waar.
Zulke schrijfsels doen me oprecht verdriet.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 09 dec 2023, 13:48 Dat kun je gewoon zelf nazoeken in de anbi-gegevens. Als je geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem bent, weet je dat zelf ook wel.

Alleen het verband hiertussen is een veronderstelling. Dat ontken ik niet. Maar ook veronderstellingen kunnen erg aannemelijk zijn. Overigens beweer ik niet dat predikanten altijd daarvoor kiezen hoor. Ds. Verschuure ging naar Capelle en zou daar verdienen als in een middengemeente, terwijl hij ook voor een veel beter betalende zware gemeente had kunnen kiezen.

Dus nu ik het nog eens nalees, zal ik ervan maken 'kunt worden'.
Maak het verband dan aannemelijk. Dat grotere gemeente vaker een dominee hebben, is een feit. Dit telt echter voor alle grote gemeente.
DDD

Bericht door DDD »

Het heeft niet zoveel met grote gemeenten te maken. Zware gemeenten betalen ook los daarvan beter. Ik zou zelf geen uitzondering weten, maar die zullen er vast zijn. Ik ben niet van plan om zo'n vermoeden in een scriptie uit te werken.

@Inwoner:

Wat is precies niet waar? Het is niet mijn bedoeling om iemand verdriet te doen. En ik geloof best dat er dominees zijn die heel andere keuzes maken. Daar kan ik zo een aantal voorbeelden van noemen.

Maar dat doet aan de algemene lijn niet af, dat predikanten in de GG erg bezig zijn met wat ze wel en niet kunnen maken. Dat was pas te lezen in het artikel met ds. Van Ruitenburg. Ik heb het ook wel eens van een eigen predikant gehoord, inzake een heel ander onderwerp. En ook van andere predikanten.

En overigens heb ik het hierbij zeker niet over mijn eigen predikant, althans niet als het gaat om de financiën.
Plaats reactie