Piet25 schreef: ↑07 dec 2023, 20:54
Roepen dat het kleine lettertjes zijn (niet onderbouwd) niet ingaan op Bijbelse argumenten en op de DL en dan wat citaten aanhalen die passen in wat je zegt, zonder de context, overtuigt niet heel erg.
Oke, laten we teruggaan naar het begin van het meningsverschil. Ik zeg dat een mens, als hij het evangelie aangeboden krijgt, dit mag geloven en aannemen. Jij vraagt of dat op een bepaald tijdstip kan, mijn antwoord is daarop bevestigend. Dáár lopen de wegen dan uit een. Ik ben van mening dat een mens dit evangelie wel mag aannemen. Jij vindt dat de mens dat niet mag en kan aannemen. Je motiveert dat door te verwijzen naar de Dordtse Leerregels DL 3/4V6, te beginnen over de persoonlijke Christusopenbaring, dat het eerst eerst nood moet worden etc. Dat zijn mijn inziens allemaal kleine lettertjes. Ze zijn namelijk niet bedoeld om jou van Christus af te houden. Laat ik kort in gaan op de bezwaren om het evangelie te geloven.
Dordtse Leerregels DL 3/4V6
De titel van dit artikel luidt als volgt "Verwerping van de dwaling: God geeft de macht om tot het geloof te komen, geloven doet een mens zelf". Met dit artikel ben ik het uiteraard eens. Het geloof wordt door God in ons hart gewerkt. Hij geeft het geloof bij de wedergeboorte. Máár dit betekent niet dat wij Jezus Christus niet door het geloof mogen omarmen. Want God werkt door zijn
genademiddel het evangelie. Het feit dat wij Jezus Christus omarmen, komt niet vanuit onszelf, maar is van God gegeven. De Dordtse Leerregels bedoelen met "geloven doet een mens zelf" de remonstranten die bedoelen dat de mens uit vrije wil zelf gelooft. Als dit waar zou zijn, zou er uiteindelijk geen sprake zijn van échte genade omdat er toch nog wat van de mensen verwacht wordt.
Persoonlijke Christusopenbaring
Christus openbaart zich aan ons in het evangelie. Hier mogen en moeten wij mee rekenen. Maar jij bedoelt iets anders met de christusopenbaring. Jij bedoelt een ervaring waarin Christus aan het hart wordt geopenbaard. Maar die ervaring moeten wij niet loskoppelen van de evangelieverkondiging. Christus spreekt nu tot ons doormiddel van zijn Woord. Dát Woord moeten wij geloven en omarmen. Wij moeten geen belevingen geloven en omarmen. Ook dit is geen reden om niet te geloven.
Het moet eerst nood worden
Ja, de nood moet zo hoog zijn dat we naar Christus vluchten. Zo lang wij Jezus niet geloven en niet aannemen heb je aan die nood niks. Het is dan zelfs geen ware nood, anders zou een mens Christus wel aannemen. Je kunt niet jaren lang in nood leven. Dat lees je nergens terug in de bijbel én het is zeker geen argument om niet in Christus te geloven.
Kortom, jouw tegenwerpingen zijn een voorbeeld van de kleine lettertjes. Dat poog ik aan te tonen met de citaten van Wilhelmus á Brakel omdat hij ook veel schrijft over wedergeboorte, onmacht van de mens, de soevereiniteit van de mens etc. Maar tóch schrijft hij zulke heldere stukken. Hij hanteert dit voor onbekeerde mensen niet als kleine lettertjes om niet in Jezus Christus te mogen geloven. Hij zegt: dit mogen geen redenen zijn om niet tot hem te komen [samenvatting in eigen woorden]. Dus ondanks al die waarheden, schrijft hij dit toch. Hij gebruikt die waarheden dus anders dan jij! Hij gebruikt ze niet als kleine lettertjes!
Brakel zegt meer, maar dat haal je niet aan. Laat onderstaande citaten nu eens staan naast wat jij aanhaalt. Dan blijf je wat meer in evenwicht. Ik benadruk nogmaals dat ik dit naast jouw citaten leg en de jouwe laat staan. Maar hiermee kunnen jouw eerdere opmerkingen over het op het door de mens zelf gekozen beslissingstijdsmoment om te gaan geloven echt niet overeind blijven. Dat is niet Bijbels, tegen de DL en ook tegen Brakel in. Het wonder van de wedergeboorte zou dan weg zijn.
Het wonder van de wedergeboorte is helemaal niet weg. Hij is er nog steeds. Ik ontken de noodzaak van de wedergeboorte ook helemaal niet. Maar je kunt de wedergeboorte en geloof niet uit elkaar trekken. Die horen bij elkaar.
Piet25 schreef: ↑07 dec 2023, 20:54Wilhelmus a Brakel:
Al het werk van de mens om te geloven is niet in staat om het geloof te verkrijgen, zelfs niet in de minste mate. God geeft het in het begin, God bewaart en vermeerdert het, God voleindigt het. Die het begeert moet het van God afbidden en van Hem verwachten.
Dat klopt, zie mijn bovenstaande reactie. Ik heb alleen moeite met de laatste zin: "Die het begeert moet het van God afbidden en van Hem verwachten". Ik zou dit meer naast elkaar zien: geloof én verwacht.
De mens is het onderwerp van het geloof, maar niet alle mensen, maar alleen de uitverkorenen.
De uitverkorenen hebben inderdaad alleen het ware geloof, maar dit niet bedoelt als kleine letter.
Wilhelmus a Brakel:
De verborgenheden van Christus zijn de dingen die het natuurlijke verstand niet uitvinden noch openbaren kan. Maar God openbaart die dingen aan de Zijnen door Zijn Woord en Geest, en het geloof neemt ze aan als ontwijfelbare waarheden.
Precies. Ik zie geen tegenspraak met mijn visie.
De vorm, het ware wezen van het geloof bestaat niet in het vertrouwen dat Christus mijn Zaligmaker is. Want 1. Christus is niet voor alle mensen gestorven, daarom moet dan ieder voor zich vaste gronden hebben waaruit hij zou kunnen besluiten dat Christus voor hem gestorven is. 2. God heeft wel allen, die het Woord horen, geboden te geloven, maar niet allen geboden te geloven dat Christus zijn Zaligmaker is. Daartoe is niet één tekst in de Bijbel te vinden, zodat het alleen maar inbeeldingen zijn te geloven dat iedereen geloven moet dat Christus Zijn Zaligmaker is. Hijzou leugen geloven en zou met een dergelijke inbeelding naar de hel gaan (....)Vele tijdgelovigen houden zich vast verzekerd zonder de minste twijfel, dat Christus hun Zaligmaker is, en voor hen is gestorven. Toch hebben zij het ware geloof niet en zullen zich bedrogen vinden. Het ware geloof is niet een vertrouwen dat Christus voor mij gestorven is.
Hij maakt een onderscheid (als je gehele hoofdstuk leest) in de verzekering (dus dat Christus mijn zaligmaker) en de uitgaande daad van vertrouwen in Christus. Dat ziet Brakel als het wezen van het geloof en het "mijnen" als verzekering. Ik denk dat dit niet echt relevant is in deze discussie. Het is ook geen kleine letter om niet te geloven in Jezus Christus.