Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

DDD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Ik ben eigen baas. Die regels gelden niet voor mij.

Soms loopt het zo, maar ik ben er ook niet erg blij mee.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 02 dec 2023, 16:16 Ik ben eigen baas. Die regels gelden niet voor mij.Afbeelding

Soms loopt het zo, maar ik ben er ook niet erg blij mee.
Hoe komt het dat jij nu zulke drukke weken hebt? Jouw piek ligt toch rondom het einde van het schooljaar?
DDD

Bericht door DDD »

Dat is een kwestie van verkeerd plannen, want bij mij is de vraag sowieso veel hoger dan mijn mogelijkheden. Tot voor kort koos ik ervoor om alle dingen die ik echt leuk of heel belangrijk vond wel te doen, maar ook dat kan niet meer.

Uitbreiding zou fijn zijn, maar mensen met goede cijfers die ook deze specifieke interesse hebben, zijn niet heel dik gezaaid.
newton

Bericht door newton »

Vol verwachting klopt ons hart... een deelnemer van het forum is weer eens aan het componeren geslagen (nouja, weer eens, het lijkt soms of hij niets anders doet). Een vergeten adventsgezang, en zowaar verschenen in nabij magazine. Geheel andere stijl, een carol 'Let heav'n and earth rejoice and sing!'. Dat beloven weer twee mooie zaterdagavonden te worden, een adventszangavond en een festival of lessons and carols.
Marck

Bericht door Marck »

In het ND stond vandaag een interview met Teunis Rijneveld (GG) die werkzaam was in de zending in Nigeria. Uitgebreid kwam de weg die leidde tot dit werk aan bod. En de nood van de mensen daar.
Vervolgens op de volgende pagina een interview met voorganger Kristiaan ten Brinke die naar aanleiding van een "profetie" van evangelist Tom de Wal (Frontrunners) de Grace Church Twente startte.
Over contrast gesproken.
HHR

Bericht door HHR »

Iemand vraagt zojuist op Radio1 waarom op veel kunstwerken Adam en Eva worden afgebeeld met een navel.

Nooit over nagedacht. Maar wel interessante vraag.
merel

Bericht door merel »

HHR schreef: 06 dec 2023, 10:39 Iemand vraagt zojuist op Radio1 waarom op veel kunstwerken Adam en Eva worden afgebeeld met een navel.

Ik vind het een onzinnige vraag. Helemaal voor een volwassene. Op alle kunstwerken voor Adam en Eva, Jezus, Abraham ook als blank afgebeeld, terwijl de kans groot is dat zij donker getint zijn. Daarnaast zag de mensheid er vroeger heel anders uit dan nu.
Job

Bericht door Job »

merel schreef: 06 dec 2023, 11:07
HHR schreef: 06 dec 2023, 10:39 Iemand vraagt zojuist op Radio1 waarom op veel kunstwerken Adam en Eva worden afgebeeld met een navel.

Ik vind het een onzinnige vraag. Helemaal voor een volwassene. Op alle kunstwerken voor Adam en Eva, Jezus, Abraham ook als blank afgebeeld, terwijl de kans groot is dat zij donker getint zijn. Daarnaast zag de mensheid er vroeger heel anders uit dan nu.
Ik vind het best een leuke vraag. Goed over nagedacht.
refo

Bericht door refo »

Interessante conclusies uit het onderzoek van Loes Keijsers. RD van vandaag.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef: 06 dec 2023, 19:20 Interessante conclusies uit het onderzoek van Loes Keijsers. RD van vandaag.
Toch is dat iets wat ik al wel wist.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 06 dec 2023, 11:07

Helemaal geen onzinnige vraag wat mij betreft. Het geeft aan dat de schilder hier niet over na heeft gedacht (net als het overgrote deel van de mensheid schat ik in). En dat ze blank zijn afgebeeld komt omdat we situaties binnen een eigen denkkader plaatsen. Niet dat het goed is (misschien zelfs een voorkeur voor een eigen huidskleur om de boodschap dichterbij te brengen). Dat Jezus trouwens donker getint zijn is niet per se logisch. Hij stamde van David af (heel ver terug), die roodachtig was. Ik heb nog nooit een donkergetinte roodharige gezien. Een reconstructie van de huidskleur en lichaamsbouw in de context van zijn tijd komt uit bij de Irakese Joden die niet donkergetint zijn, maar getint. Een wetenschappelijk geaccepteerd beeld toont dan een olijfbruine huid, donkere haren en donkere ogen, waarschijnlijk ongeveer 166 cm groot en gespierd gebouwd (hij was immers een timmerman). Is dit belangrijk voor de zaligheid? Nee. Is het relevant om dingen in context te begrijpen? Mogelijk wel. Zoals het leven in een eercultuur waar ook de gelijkenissen van de Heere Jezus veel van laten zien. De Midden-Oosterse cultuur is echt anders en onze beeldvorming mogen we gerust aanpassen aan de Bijbelse werkelijkheid dan door onze Westerse bril.
Fides Quaerens Intellectum
Psalm

Bericht door Psalm »

Terreurdreiging is blijkbaar hoog. Je kunt moet tegenwoordig dus oppassen als je naar een kerstmarkt of weihnachtsmarkt wil.

https://nos.nl/artikel/2501431-meer-bev ... ingsniveau
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Psalm schreef: 13 dec 2023, 13:44 Terreurdreiging is blijkbaar hoog. Je kunt moet tegenwoordig dus oppassen als je naar een kerstmarkt of weihnachtsmarkt wil.

Dat bleek al wel in Maastricht, onlangs. Al had dat niet meteen met terreur van doen...
- Niet meer zo actief -
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Psalm schreef: 13 dec 2023, 13:44 Terreurdreiging is blijkbaar hoog. Je kunt moet tegenwoordig dus oppassen als je naar een kerstmarkt of weihnachtsmarkt wil.

Ik was vorige week op een Weihnachtsmarkt in Duitsland, maar de entree leek wel een oorlogsgebied. Hekken, betonblokken, gewapende politie, werkelijk overal beveiliging, afgrijselijk dat dit nodig is. En dat het nodig is, is wel gebleken omdat er plannen waren om op de eerste december een markt aan te vallen. Die knapen zijn gelukkig tijdig opgepakt.
Hier op de markten, die overigens in Zwitserland geen Weihnachtsmarkten heten maar Christkindlimarkten, hangt zo'n andere sfeer. In Zürich heb ik welgeteld twee beveiligers gezien die gezellig met een beker glühwein rondwandelden. Dat contrast met Duitsland is dan bijna onrealistisch, en voelt bijna als een andere planeet.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Plaats reactie