Tiberius schreef: ↑06 dec 2023, 11:13
Simon0612 schreef: ↑06 dec 2023, 11:09
Typisch dat in dit hele voorbeeld van Maxima ineens de invloed van de prediker ontbreekt. Terwijl men aan de andere zijde voordoet of de invloed van de prediker alles bepalend is voor mensen in de ‘hyperkerken’.
Hoe bedoel je dat?
Ik heb het over het kennen van Christus versus het bedriegen van zichzelf of anderen.
Ik heb het er niet over hoe die dochters haar kinderen zijn geworden, om het zo maar eens te zeggen.
(Bovendien komt de term hyperkerk niet bij mij vandaan, want ik vind het een verschrikkelijke term).
Ik ga het proberen te beantwoorden, is glad ijs, ik hoop dat ik niet verkeerd begrepen wordt.
Als je iedere zondag in de kerk een leer hoort die niet helemaal deugd, en je gaat daar onschuldig in mee, en geloofd dat je bekeerd bent en God kent, dan bedrieg je jezelf zonder dat je het weet dat je jezelf bedriegt.
Het voorbeeld gaat niet helemaal op: maar stel je bent blind, je kent Maxima niet, iemand omschrijft Maxima voor jou, en die persoon zegt eens: ‘ik heb hier Maxima bij me, geloof maar dat dit Maxima is’ en je geloofd dat, puur op het woord van die persoon/prediker, zonder verdere zelf ondervonden te hebben dat het Maxima is, dan bedrieg je jezelf er vanuit gaande dat het Maxima is, want iemand die je vertrouwt zegt dat het Maxima is. Je hebt geen idee dat je bedrogen wordt.