Gereformeerde Gemeenten

Mannetje
Berichten: 7909
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Thea schreef: 06 dec 2023, 09:46 Laat ik zeggen dat ik ontzettend verdrietig en ongerust was. Dus geen harde gevoelens.
Wat maakt dat verdriet? Als een prediker wat uit de bocht zou vliegen in zijn verlangen om zielen te winnen, in reactie op veel hardigheid of onzekerheid of een mens wel genodigd wordt, dan is dat niet de bedoeling, maar moet je je op basis van één preek dan meteen verdrietig en ongerust voelen?

(En nogmaals, ik ben eigenlijk benieuwd naar welke preek het is en wat er precies in staat...)
-
Henk J
Berichten: 2665
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Denk dat het deze preek was, Thea kan dat bevestigen: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/26386
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik heb hem nogmaals gelezen. Sorry, ik heb er meer in gehoord, dan er in staat. Dat spijt me! Ik denk dat ik nogal gevoelig ben voor dit soort preken en dan vanuit de kramp reageer.
Mannetje
Berichten: 7909
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Thea schreef: 06 dec 2023, 10:07 Ik heb hem nogmaals gelezen. Sorry, ik heb er meer in gehoord, dan er in staat. Dat spijt me! Ik denk dat ik nogal gevoelig ben voor dit soort preken en dan vanuit de kramp reageer.
Dank voor deze reactie, groot van je!

En een tip voor volgende keer: lees de preek eerst nog eens terug wat er precies staat, dan kan de verwarring voorkomen worden.
-
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Thea schreef: 06 dec 2023, 10:07 Ik heb hem nogmaals gelezen. Sorry, ik heb er meer in gehoord, dan er in staat. Dat spijt me! Ik denk dat ik nogal gevoelig ben voor dit soort preken en dan vanuit de kramp reageer.
Hallo Thea, hoe bedoel je "dit soort" preken?
Groet Job
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Heel appellerend, weinig dogmatische correcties.
wilhelmus
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door wilhelmus »

Mooi om te lezen dat deze dominee schriftuitleg hoog heeft staan. Pas hoorde ik een, in gg kringen een zeer gewaardeerde dominee, maar ik schrok hoe hij met de schriftuitleg omging.
HHR
Berichten: 1055
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Thea schreef: 06 dec 2023, 10:37 Heel appellerend, weinig dogmatische correcties.
En waarom wil je die dogmatische correcties zo graag horen?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Omdat het waar moet zijn.
Mauries06
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mauries06 »

Ik, als jongen van zeventien, heb dat pas ook gehad. Ik hoorde in de GGinNed een andere soort preek dan bij ons in de HHK. Ik was er verdrietig van, en heb er ook een paar nachten van wakker gelegen. Ik heb toen naar de betreffende dominee een brief gestuurd en heb toen die preek daarover en nog een boekje over dat onderwerp gekregen, en heb het gelezen. Ik moest zeggen dat dat wel voor mij hielp en ik meer de dingen naast elkaar ging zetten in plaats van tegenover elkaar.

(Was een preek over zondag 2)

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door Mauries06 op 06 dec 2023, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Thea schreef: 06 dec 2023, 10:37 Heel appellerend, weinig dogmatische correcties.
Die gevoeligheid herken ik wel ja. Zeker als bepaalde ouderlingen de kanseltrap beklimmen en je weet: daar komt weer een bepaalde preek (vlucht naar voren: dat is geen vruchtbare houding nee en ik heb daar veel werk aan).

Voor wie nu boos wordt. Het zijn geen slechte preken. Ook niet onbijbels. Ik vind het ook nuttig op z'n tijd. Toch zit ik het meest profijtelijk onder een preek waarbij alles van me wordt afgesneden. Zelfs mijn recht op het horen van Zijn nodiging en mijn reactie daarop. Dat doet geweldig zeer want het amputeert al mijn vrome bewegingen en het zet me erbuiten, maar baant ook de weg voor het alomvattende werk van Christus. Ik werkelijk niets (helaas!) maar (wonder!): Hij álles.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
HHR
Berichten: 1055
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Thea schreef: 06 dec 2023, 10:48 Omdat het waar moet zijn.
De waarheid komt toch uit Gods Woord zelf op?
Mannetje
Berichten: 7909
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Job schreef: 06 dec 2023, 10:54
Thea schreef: 06 dec 2023, 10:37 Heel appellerend, weinig dogmatische correcties.
Die gevoeligheid herken ik wel ja. Zeker als bepaalde ouderlingen de kanseltrap beklimmen en je weet: daar komt weer een bepaalde preek (vlucht naar voren: dat is geen vruchtbare houding nee en ik heb daar veel werk aan).

Voor wie nu boos wordt. Het zijn geen slechte preken. Ook niet onbijbels. Ik vind het ook nuttig op z'n tijd. Toch zit ik het meest profijtelijk onder een preek waarbij alles van me wordt afgesneden. Zelfs mijn recht op het horen van Zijn nodiging en mijn reactie daarop. Dat doet geweldig zeer want het amputeert al mijn vrome bewegingen en het zet me erbuiten, maar baant ook de weg voor het alomvattende werk van Christus. Ik werkelijk niets (helaas!) maar (wonder!): Hij álles.
Maar juist een rijke Christusprediking laat zo weinig van het eigen ik over.
Jesaja 65:2 Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten.
-
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

@HHR, ja klopt. Maar mogelijk door veel oordelen over preken, zowel ter rechter- als ter linkerzijde, kom je soms in een check- houding.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

En mijn check- houding ligt momenteel meer aan de linkerzijde.
Plaats reactie