Gereformeerde Gemeenten

Mannetje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Thea schreef: 06 dec 2023, 08:38 Lastig....ik hoorde pas een preek van hem, waarin hij dingen zei die m.i. niet klopten. Hij lijkt een beetje verdwaald...
Kun je dat concretiseren? Wat voor dingen doel je op? Een verkeerde exegese, of een verkeerd beeld van de leer?
- Niet meer zo actief -
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mooi interview, ook een heldere blik in het kader van de bijbelvertalingen.
Thea

Bericht door Thea »

Het ging over een verkeerd beeld van de leer, m.i. Ik weet niet alles meer van deze preek, maar het ging over Adam die zich verstopte in de struiken na de zondeval en dat God hem riep. De dominee zei, dat God zo iedereen roept. Het is niet zomaar roepen maar het komt uit het binnenste van Zijn verbondsbesluiten. Als ik dat hoor, begint bij mij van binnen van alles te stuiteren. Ik geloof zeker in een wemenend aanbod van genade, maar ik geloof ook dat de inwendige roeping alleen plaats vindt bij de uitverkorenen.
Thea

Bericht door Thea »

Het was een leespreek. Ik verwachtte deze preek niet van deze dominee. Nu ik het interview lees, begrijp ik het. Hij heeft een 'andere' visie gekregen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

En dus noem je hem op basis daarvan verdwaald en plaats je hem buiten de GG-hokjes. Juist ja.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 06 dec 2023, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Psalm

Bericht door Psalm »

Thea schreef: 06 dec 2023, 09:09 Als ik dat hoor, begint bij mij van binnen van alles te stuiteren. Ik geloof zeker in een wemenend aanbod van genade, maar ik geloof ook dat de inwendige roeping alleen plaats vindt bij de uitverkorenen.
Dat zal ds. Ruitenburg ook onderschrijven hoor.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Thea schreef: 06 dec 2023, 09:11 Het was een leespreek. Ik verwachtte deze preek niet van deze dominee. Nu ik het interview lees, begrijp ik het. Hij heeft een 'andere' visie gekregen.
Ik vind het wel vreemd en ook verwarrend, maar ook tekenend voor deze tijd, als dominees uit hetzelfde kerkverband elkaar tegenspreken. In een van de jaaroverzichten in het Kerkelijk Jaarboek waarschuwt ds. A. Schreuder voor het lezen van deze auteur.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
HHR

Bericht door HHR »

Psalm schreef: 06 dec 2023, 09:14
Thea schreef: 06 dec 2023, 09:09 Als ik dat hoor, begint bij mij van binnen van alles te stuiteren. Ik geloof zeker in een wemenend aanbod van genade, maar ik geloof ook dat de inwendige roeping alleen plaats vindt bij de uitverkorenen.
Dat zal ds. Ruitenburg ook onderschrijven hoor.
De vraag is hoe helder dat onderscheid in de bijbel te vinden is.
Het gevaar is dat we ons achter dat dogma gaan verschuilen.
Psalm

Bericht door Psalm »

HHR schreef: 06 dec 2023, 09:23 De vraag is hoe helder dat onderscheid in de bijbel te vinden is.
Het gevaar is dat we ons achter dat dogma gaan verschuilen.
Precies. De inwendige roeping wordt door velen gebruikt om de uitwendige roeping krachteloos te maken. Dus: "ja, God moet mij wel eerst inwendig roepen en daarom wacht ik maar". Dat is de zaken omdraaien. Het dogma klopt inhoudelijk gezien wel, maar hoe het in praktijk en prediking soms functioneert is fout.

Dit raakt uiteraard ook het hele punt van ds. G.A. van den Brink.
Thea

Bericht door Thea »

@Erskinees, daarmee plaatst hij dan zichzelf toch buiten de gg? Ik herken het i.i.g. absoluut niet. Hij zei m.a.w. dat de roeping van alle mensen uit Gods eeuwig raadsbesluit komt. Ik vind dat zo gevaarlijk. En daarom post ik het hier. Niet omdat ik het zo leuk vind, ofzo.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Nee dat leg je er zelf in. Zie de preek op Prekenweb. Ik zit op mijn telefoon dus het is lastig kopiëren en plakken. Misschien kun je zelf aangeven wat nou het probleem is?

Ik vind het gevaarlijk en verwerpelijk om een knecht van God op basis van 1 zinnetje (en een fris interview) "verdwaald" te noemen. En nu plaatst hij zich volgens jou buiten de GG. Dat is nogal wat. Dat gebeurt soms al te vaak in de GG. Een predikant met een wat andere blik plaatsen we buiten het verband en elimineren we in ons hoofd. En dan gaan we weer verder zoals vanouds. Tja.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 06 dec 2023, 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Thea schreef: 06 dec 2023, 09:29 @Erskinees, daarmee plaatst hij dan zichzelf toch buiten de gg? Ik herken het i.i.g. absoluut niet. Hij zei m.a.w. dat de roeping van alle mensen uit Gods eeuwig raadsbesluit komt. Ik vind dat zo gevaarlijk. En daarom post ik het hier. Niet omdat ik het zo leuk vind, ofzo.
Wat was de tekst van de preek? Maakt het opzoeken wat makkelijker en dan kunnen we de exacte woorden lezen. (Geen wantrouwen richting je weergave, wel een voorkomen van ruis wat er exact gezegd is)
- Niet meer zo actief -
HHR

Bericht door HHR »

Erskinees schreef: 06 dec 2023, 09:36

Ik vind het gevaarlijk en verwerpelijk om een knecht van God op basis van 1 zinnetje (en een fris interview) "verdwaald" te noemen. En nu plaatst hij zich volgens jou buiten de GG. Dat is nogal wat. Dat gebeurt soms al te vaak in de GG. Een predikant met een wat andere blik plaatsen we buiten het verband en elimineren we in ons hoofd. En dan gaan we weer verder zoals vanouds. Tja.
Dit is nu precies het grote probleem binnen (delen van) de GG.
Zelfstandig denken wordt veroordeelt. En in de hoofden van velen doe je eigenlijk niet meer mee.
Thea

Bericht door Thea »

Oké @Erskinees. Als ik deze ds vals beschuldig, bied ik mijn excuses aan. Ik had hem nl hoog staan. Ik zal de preek op prekenweb nalezen. Ik wist niet dat hij daar op stond.
Thea

Bericht door Thea »

Laat ik zeggen dat ik ontzettend verdrietig en ongerust was. Dus geen harde gevoelens.
Plaats reactie